Toon posts:

DirectX + Grafische Kaart + Geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In hoeverre is DirectX gebonden aan je grafische kaart en geluidschip/kaart, of net niet? Volgens Wiki:

DirectX is een verzameling van APIs die het voor programmeurs eenvoudiger maakt computerspellen te programmeren op Windows.

M.a.w.; als je al een wat ouder moederbord hebt en je zet er een nieuwe grafische kaart in kan je dan DirectX 10 of in de toekomst 11 installeren. De meeste moederborden hebben de geluidschip op het bord, wat als deze de nieuwe DirectX niet ondersteund?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nee, kaarten zijn over het algemeen maar 1 versie. Een directX9 kaart krijgt dus geen ondersteuning van directx 10 of 11

Dat de geluidskaart onboard zit, maakt niet uit, het gaat meestal toch om het grafische gedeelte, en anders kan je altijd (in een desktop) gewoon een andere geluidskaart in prikken.

Dus als je de laatste DirectX versie wil, ben je genoodzaakt te upgraden.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Dat de kaart het wel/niet ondersteund wist ik wel, maar is DirectX niet afhankelijk van processor, moederbord, of geheugen.
Vroeger heb ik trouwens wel een aantal DirectX versies voor mijn grafische kaart kunnen installeren, "toen ging dat nog", hmm. Ik had een Nvidia 3800, versie 6 zat erbij en heb versie 8a ook kunnen installeren.
M.a.w hoe lang kun je voortborduren op een moederbord?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2010 16:44 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die DirectX steld programeurs instaat om opdrachten op de GPU van de grafische kaart te laten doen, ipv de CPU.

Het programma zegt dus tegen DirectX: Ga even functie dit en dat doen.
DirectX geeft dat door een de GPU, en die doet dat vervolgens.

De functies in DirectX11 zitten dus niet in DirectX10. Dan kan de GPU dit dus niet doen, en zal dat aankomen op de CPU. Hoemeer instructies de GPU voor z'n rekening kan nemen, des te meer je de CPU ontslast voor andere taken.

Je kan een game voor DirectX11 dus wel spelen op een DirectX10 kaart, maar dat zal dus een zwaarde impact hebben op je CPU.

[ Voor 178% gewijzigd door RaZ op 27-03-2010 16:47 ]

Ey!! Macarena \o/