Relatie cached geheugen en benodigde hoeveelheid geheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik zag vandaag tot mijn verbazing, dat een nieuwe VPS-monster met maar liefst 64GB geheugen, al 47GB van het 64GB geheugen in gebruik heeft voor caching doeleinden.

Er niets natuurlijk niets mooiers dan een server die actief en goed gebruik maakt van zijn geheugen voor caching doeleinden, maar dat een VPS host met slechts 5 VPS's, slechts 12GB gebruikte ruimte en een load van 0.01, van maar liefst gebruikt maakte van 47GB aan cache? Hoe is dat überhaupt mogelijk?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[root@vps~]# free -g
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:            62         60          1          0          2         47
-/+ buffers/cache:         11         51
Swap:          127          0        127
[root@vps ~]# df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda3             129G   12G  110G  10% /
/dev/sdb1             758G  419G  300G  59% /vz
/dev/sda1             388M   73M  296M  20% /boot
tmpfs                  32G     0   32G   0% /dev/shm
[root@vps ~]#

Het gebruik van cached geheugen zoals ik het begrijp, houdt in dat de Linux kernel heel veel data in het geheugen als cache zet, zodat de harde schijf minder vaak benaderd hoeft te worden. Het geheugen is stukken sneller dan de harde schijf, dus hoe meer rechtstreeks via het geheugen afgehandeld kan worden, hoe sneller de server zal draaien.

Maar waar komt die 47GB geheugen vandaan?

PS: Commentaar op de excessieve hoeveelheid Areca RAID-6 SAS SWAP-geheugen is niet nodig. 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:58

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Cache is gewoon wat het is.. cache. En dan met name files van je OS. In principe wordt elke leesactie gecached, dus als jij een 10G file inleest heb je ineens 10G gecached, zodat je, als je hem weer inleest, je de resultaten uit het geheugen krijgt ipv de disk, wat iets sneller is. En hij blijft gewoon cachen zolang hij genoeg geheugen heeft, en waarom niet; dan wordt het tenminste nog gebruikt :)

Maar maak je geen zorgen, zodra hij het weer nodig heeft gooit hij de cache leeg. Overigens doet windows hetzelfde. Mijn systeem heeft bv 8.192MB geheugen, waarvan er nog 49MB vrij is, en 6924MB aan cache 'verspilt' is.

Die 47G aan cache is dus files die ingelezen zijn door jou of een VM. Overigens kun je ook wel eens deduplication patches installeren op die bak; dan kunnen er nog meer vm's op draaien ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Kees op 27-03-2010 15:25 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:49
Deduplication patches? Sinds 2.6.32 kan je gewoon KSM aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:58

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
_JGC_ schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 22:17:
Deduplication patches? Sinds 2.6.32 kan je gewoon KSM aanzetten.
kon even niet op de naam komen, maar dat is inderdaad wat ik bedoelde :P

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan