[postfix] specifieke mail doorsturen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Dit is een van die dingen waarvan ik vooraf denk dat ze erg simpel zijn, maar vervolgens ben ik zonder resultaat een avond aan het zoeken naar mogelijkheden. Ik draai een Postfix mailserver met virtual domains in een MySQL database. Ik gebruik bogofilter voor spamfiltering en amavisd-new voor virusscanning, en voor imap en pop3 gebruik ik Courier.

Nu wil ik graag inkomende mail van een specifieke sender aan een specifieke recipient doorsturen (een kopie) naar een extern e-mailadres (bijvoorbeeld hotmail of gmail). De mail moet dus ook aankomen bij de oorspronkelijk recipient. Ik ben er inmiddels achter dat procmail niks voor me kan betekenen, omdat deze niet met virtual domains kan omgaan. Dus heb ik zitten kijken naar maildrop, maar het is me nog onduidelijk hoe dit nou precies werkt.

Ik vind veel howto's die spam uit bijvoorbeeld Spamassassin in specifieke mapjes plaatst. Dat hoeft van mij allemaal niet. Ik wil maildrop eigenlijk alleen gebruiken om die ene specifieke mail te forwarden. Is dat eigenlijk wel mogelijk, of ben ik genoodzaakt om maildrop volledig als mijn LDA te gaan gebruiken?

Verder zit ik me af te vragen of ik dit kan realiseren met een shellscript dat ik met een pipe aanroep vanuit master.cf? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Dat laatste zou je gewoon via aliasses kunnen doen, zo heb ik ook een adres dat naar een scriptje piped en die mail vervolgens hier op het forum plaatst.

dus iets alla:
cat /etc/aliases
postmaster:    root
specifieke_reciptient: "|/shellscriptje -met -wat -opties"

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Nu heb ik mijn aliases in MySQL zitten, maar dat is niet zo'n punt. Kan ik ook de sender en recipient meegeven als commandline parameters aan het bashscript? Volgens mij kan dat niet in dit voorbeeld en dat is wel nodig om alleen maar mail van een bepaalde sender door te zetten. Of begrijp ik je dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 12:50
Ik gebruik virtual aliases hiervoor met als destination 1 of meerdere adressen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

h3nr1 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:45:
Ik gebruik virtual aliases hiervoor met als destination 1 of meerdere adressen
En in je aliases filter je op sender :? Je zal hier toch echt iets mogen gaan scripten omdat dit volgens mij geen standaard functionaliteit is

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Je ontkomt er volgens mij inderdaad niet aan om iets te scripten. Ik kwam deze nog tegen: https://www.milter.org/home, maar dat is volgens mij alleen voor sendmail. Klinkt in ieder geval wel goed:
The result was the Sendmail Content Management API (Sendmail Milter). This API enables third-party programs to access mail messages as they are being processed by the Mail Transfer Agent (MTA). This allows them to examine and modify message content and meta-information during the SMTP transaction. Any of these filters can be added or changed independently of other existing Milters.
Maar als ik een milter via aptitude probeer te installeren op mijn debian bak, dan wil ie postfix verwijderen en sendmail erop knallen. Dus dat gaat niet werken.

Ik probeer nu uit te vogelen hoe ik een bashscript kan aanroepen vanuit "master.cf". En dan zonder andere scripts (amavisd-new, bogofilter) te verstoren. Ben er nog niet uit, is vrij lastig. Misschien moet ik eens zo'n boek over Postfix kopen. Volgens mij staat daarin veel meer dan de online documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 12:50
JohnR schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 07:41:
[...]

En in je aliases filter je op sender :? Je zal hier toch echt iets mogen gaan scripten omdat dit volgens mij geen standaard functionaliteit is
idd niet goed gelezen. Virtual aliases gebruik ik voor de ontvanger. excuus
Pagina: 1