Jongens, wees eens nauwkeurig en consequent met je terminologie...
- Saiya, je haalt core en socket in je verhaal continu door elkaar ("steeds meer single core..."). Aangezien je het juist over ontwikkelingen hebt op die twee vlakkenhelpt dat je niet.
- marquis, 2Gb is welgeteld 256MB. Ik neem aan dat je 2GB bedoelt. Zeg dat dan ook...
Verder (ben ik het met marquis eens) moet je vooral niet teveel mystieke ideeen hebben over wonderlijke servermoederborden: sinds desktopfabrikanten fatsoenlijke onderdelen zijn gaan gebruiken (solid state caps, zwaar uitgevoerde VRMs etc) is er echt geen verschil meer op gebied van betrouwbaarheid of levensduur. Het gaat tegenwoordig puur om de features.
Grootste verschil qua benodigde prestaties is dat bij desktopwerk de CPU (en GPU) doorgaans bepalend zijn, maar bij servertaken is I/O doorgaans veel belangrijker. Ook daar is het verschil trouwens kleiner geworden- "vroeger", toen desktop PCs een enkele 32b 33MHz PCI bus hadden, was dat een enorme bottleneck voor de zwaardere taken; tegenwoordig heb je zelfs in de low-end 20 PCIe lanes. Daar kun je veel RAID arrays en video capture devices aan hangen voordat je in de problemen komt
Als ik even concreet naar het lijstje hier kijk:
- Webserver triviaal, tenzij je duizenden hits verwacht
- TV backend softdecoding (4 tot 6 dvb-adapters) Zwaar, hier zul je je PC rond moeten bouwen
- Newsgrabber (sabnzb achtig)het grabben zelf is triviaal, rarren&parren vergt CPU kracht en I/O bandbreedte. Op zich niets spannends, maar kan de TV backend spul bijten als je niceness niet goed instelt
- Mail server triviaal voor thuisgebruik
- File server triviaal zolang de newsgrabber en tv backend er niet op draaien, dan nogal kritiek. Advies: dat dus niet doen
- Wireless access Point volstrekt triviaal qua performance, maar keuze qua OS en NIC combo is wat beperkt, hou daar rekening mee
In dit geval heb je één echt zware taak en een tweede die ook zwaar kan zijn, maar niet realtime hoeft.
Qua hardware ben ik niet zo thuis in de dvb-wereld, ik zou je dus aanraden om wat rond te neuzen in
Mediaspelers en HTPC's voor precies wat zo'n setup gaat eisen van je systeem.
Qua software is denk ik vooral van belang om onderscheid te maken tussen dingen die real-time moeten (dvb-meuk voorop, op tweede plaats ap en webserver) en dingen die dat niet hoeven (rar/parwerk, fileserver, mailserver), en om vervolgens de prioriteit waarmee je server die dingen afhandelt correct in te stellen. Onder Linux kan dat simpel dmv
nice, andere OSsen hebben geheid soortgelijke mechanismen. Wat je moet voorkomen is dat het unrarren je dvb om zeep helpt.
Ervan uitgaande dat je DVB-meuk op PCIe 1x kaarten zit, en je RAID-controller op een PCIe 8x zou ik iig gaan voor een degelijke maar zo kaal mogelijke "desktop" bord. Vaak eist BIOS een videokaart om door te booten, maar dat kan als je een serverOS zonder GUI draait (aanrader, GUI vreet alleen maar resources) een 1MB S3 PCI kaart uit 1995 zijn die je uit een grabbelton in de kringloopwinkel haalt. Dan zou je in dit geval toe kunnen met een bord met één PCIe 16x slot voor de RAID controller en verder genoeg PCIe 1x sloten voor de dvb dingen.
Onboard meuk heb je nergens voor nodig, en aangezien dat het verschil bepaalt tussen een bord van EUR 75 en een bord van EUR 300 - en er geen "betere" onderdelen gebruikt worden op de duurdere borden, kun je beter eentje van EUR 75 nemen.
Trouwens, waarom wil je RAID gebruiken? Als het puur om performance gaat zou het allicht interessanter zijn om SSDs te overwegen. Per GB zijn die duurder, maar prijs/bandbreedte is stukken beter dan HDDs plus lompe RAID kaart.
Edit:
Mbt enterprise-features als redundant voedingen en hot-swap mogelijkheden voor CPU en RAM is er een heel simpele toets om na te gaan of het zinnig is voor je:
Wat kost downtime? Als het puur gaat om een thuisserver die niet commercieel gebruikt wordt, dan kost downtime niets. Deze features kosten wel flink wat, dus is het in zo'n geval onzinnig ze te nemen.
Als daarentegen deze server geld verdient, dan kan daar een andere conclusie uit voortkomen.
Overigens wordt IMHO te vaak redundancy (via RAID of hot-swap) als heilige graal opgehouden, terwijl het in praktijk alleen als je het nauwgezet monitort en prompt actie onderneemt werkt. Te vaak wordt de hardware als "goed want redundant" neergeplempt en vervolgens niets gedaan mbt alerts, waardoor alsnog downtime ontstaat. Koop alleen dit soort zooi als je ook de procedures en awareness in place hebt om vervolg aan te geven, anders ga je als het mis gaat alsnog net zo hard op je gat als dat je met goedkopere non-redundant spul zou gaan
/rant
[
Voor 11% gewijzigd door
dion_b op 27-03-2010 12:32
]