Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:28

codex

Geen OpenAI agent :)

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds oktober 2008 heb ik een 2 jarig abonnement bij Hi, dit in combinatie met een N96. Omdat ik zowel teleurgesteld ben in de service van Hi als het toestel wat het inmiddels zo goed als begeven heeft wil ik eigenlijk weg bij Hi en naar een nieuwe provider.

Nu wil ik gaan opzeggen en was ik benieuwd wat voor afkoopsom hieraan is verbonden. Met in het achterhoofd deze informatie heb ik Hi gebeld om te vragen of ik nu kan opzeggen en welke kosten hieraan zijn verbonden. Redelijkerwijs lijkt het gezien de wettelijke bepalingen dat Hi mij de korting die ik heb gekregen op het toestel ivm de keuze voor een 2 jarig abonnement ipv 1 jaar in rekening brengt. De medewerker die ik aan de telefoon kreeg vertelde mij echter dat hier geen sprake van is en dat ik mijn abonnement kan beëindigen maar wel de resterende abonnementsgelden in rekening krijg gebracht. Dat zou dus neerkomen op 7 maanden x 60 euro.

Heeft er iemand ervaring hiermee of voldoende juridische achtergrond om mij te vertellen hoe dit in de praktijk in zijn werk gaat? Als ik uit ga van wat men vermeld op de site van jurofoon dan lult deze medewerker uit zijn nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
Het is standaard dat de afkoopsom gelijk is aan de maanden x kosten per maand vermeld in je contract.
Hier valt verder niks aan doen, en geld b.v. ook voor een bedrijfspand.

Trouwens wat een contract 24 x 60 = 1440,- euro geen klein bedrag voor de N96 met losse verkoop prijs van 330,- euro

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-10 08:55

liberque

Vrijzinnig!

Het is een erg "grijs" gebied over wat hierin je rechten zijn en in hoeverre je deze kan claimen. De medewerker op de Jurofoon haalt volgens mij een paar dingen door elkaar.

Een contract dat je aangaat voor 1 jaar mag rechtswege niet automatisch verlengd worden met een extra jaar. Je zou in dat geval volgens de wet iedere maand op kunnen zeggen. Dus stel je hebt een 1 jaar contract genomen en je bent daarna niet ingegaan op aanbiedingen voor verlengingen van een extra jaar dan zou je gewoon iedere maand op kunnen zeggen ook al zegt Hi dat je er dan weer automatisch een jaar aan vast zit. Dit is waar de persoon van de Jurofoon op doelt.

Echter het contract wat jij bent aangegaan stelt expliciet dat je 2 jaar lang de diensten van de provider afneemt en daarbij een telefoon gratis voor heb gekregen. Nu is het woord "contract" een erg dubieuze naam.. immers het is meer een "krediet" dat je bent aangegaan voor de aanschaf van je gratis telefoon. Zoals je zelf stelt zou het de provider sieren om je dit "krediet" af te laten kopen door jou de waarde van de telefoon te laten betalen, maar dan vergeet je aspecten als rente en dergelijke.

Net als bij reguliere kredieten waarin je niet boetevrij mag aflossen kan je deze afkopen. Je moet dan simpelweg de resterende looptijd vermenigvuldigen met de maandelijkse termijn. In jouw geval dus 7 x 60 euro. Dat dit uiteindelijk meer is dan de waarde van de telefoon toen je deze kreeg doet daar niks aan af. Nofi maar een 2 jarig abonnement van 60E per maand voor een gratis telefoon was imo sowieso niet erg slim. Je garandeert immers je provider dat je 1440E betaald verspreid over 2 jaar om een telefoon te krijgen die wellicht slechts 500E kostte. Gelukkig kun je dan ook bellen, maar toch... dit had een stuk goedkoper gekund.

Er is echter een kleine mogelijkheid dat je die 7x60E kan verlagen. Immers is het bij KPN en ik verwacht eigenlijk automatisch bij Hi ook mogelijk om je belbundel naar beneden/boven bij te stellen. Bij de nieuwere abonnementen is dit gratis, maar bij oudere abonnementen is het mogelijk dat hier administratiekosten voor worden gevraagd. Soms is het mogelijk meerdere stappen naar beneden te maken in 1 keer (van 60E naar 20E), soms slechts 1 stap (60E naar 45E). Je doet er verstandig aan om dit eens goed te onderzoeken, want op deze manier kan je wellicht van 7x60E naar 7x20E maken.

Succes

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10 18:26
Bij Hi is bovenstaande helaas niet mogelijk: je kan de bundel niet lager zetten dan je toendertijd hebt afgesloten (dus sluit je een Hi 60 af, dan kun je nooit een abonnement lager dan 60 euro afnemen zoals bij KPN). De abonnementen van Hi zijn dus niet flexibel.
Volgens mij is het niet eens mogelijk om van Hi over te stappen naar KPN (zoals je bij T-Mobile bijv. van Flex naar Relax kan stappen), maar dit zou je bij de klantenservice na kunnen vragen (ik vermoed echter van niet zoals ik al zei!)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:28

codex

Geen OpenAI agent :)

Topicstarter
Klopt inderdaad, ik ben dit al na gegaan. Bij Hi kan je alleen naar een grotere bundel.

Op basis van deze uitspraak wordt wel degelijk gesteld dat het abonnement na 1 jaar met inachtneming van 3 maanden opzegtermijn kan worden beeindigd en alleen de drie desbetreffende maanden betaald moeten worden:
http://zoeken.rechtspraak...merken&vrije_tekst=BD6190

In dit geval is er zelf sprake van een contractsduur minder dan 1 jaar als ik het goed zie, en nog is er alleen sprake van een opzegtermijn:
http://zoeken.rechtspraak...merken&vrije_tekst=BD8177

Ik heb nog eens verder gekeken op rechtspraak.nl en in alle gevallen lijkt het dat de resterende abonnementsperiode niet opvorderbaar is buiten de wettelijke opzegtermijn.

Als dit klopt, dan lijkt het erop dat abonnementen voor 2 jaar eigenlijk in strijd zijn met de wet ongeacht wat telefoonaanbieders ook in hun algemene voorwaarden op laten nemen.

Of zie ik dit nu fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
reemprive schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 10:05:
De medewerker die ik aan de telefoon kreeg vertelde mij echter dat hier geen sprake van is en dat ik mijn abonnement kan beëindigen maar wel de resterende abonnementsgelden in rekening krijg gebracht. Dat zou dus neerkomen op 7 maanden x 60 euro.
Dat klopt, en lijkt me eigenlijk ook best redelijk, tenslotte is dat precies wat je contract bepaald.
Enige kans om eerder op te zeggen met minder kosten is als Hi de algemene voorwaarden aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-10 13:00
Als dit klopt, dan lijkt het erop dat abonnementen voor 2 jaar eigenlijk in strijd zijn met de wet ongeacht wat telefoonaanbieders ook in hun algemene voorwaarden op laten nemen.
dat zie je volgens mij dus fout. (IANAL) maar jij gaat op dat moment zelf akkoord met een contract van 2 jaar. En dat mag, is ook niet op tegen lijkt mij. Die 7x60 is dan inderdaad je wettelijke afkoopsom. Jammer, maar helaas niets aan te doen ben ik bang.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

reemprive schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 13:44:
Klopt inderdaad, ik ben dit al na gegaan. Bij Hi kan je alleen naar een grotere bundel.

Op basis van deze uitspraak wordt wel degelijk gesteld dat het abonnement na 1 jaar met inachtneming van 3 maanden opzegtermijn kan worden beeindigd en alleen de drie desbetreffende maanden betaald moeten worden:
http://zoeken.rechtspraak...merken&vrije_tekst=BD6190

In dit geval is er zelf sprake van een contractsduur minder dan 1 jaar als ik het goed zie, en nog is er alleen sprake van een opzegtermijn:
http://zoeken.rechtspraak...merken&vrije_tekst=BD8177

Ik heb nog eens verder gekeken op rechtspraak.nl en in alle gevallen lijkt het dat de resterende abonnementsperiode niet opvorderbaar is buiten de wettelijke opzegtermijn.

Of zie ik dit nu fout?
Je voorbeeld gaat over een abonnement dat door de provider is opgezegd.

Ik zou het vreemd vinden als je twee jarige abonnementen waarbij je een hogere toestelkorting na een jaar kan opzeggen. Die nieuwe telecomwet gaat over stilzwijgende verlengingen, daar is bij jou geen sprake van.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1