• musicer
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 16:29

musicer

Press any key to continue....

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of ik hier in het juiste forum zit, maar ik zou graag een keer willen kijken wat nou eigenlijk de beperkende factor is voor de snelheid van m'n pc. Of met andere woorden: Wat kan ik het best vervangen om mijn pc sneller te maken. Nou is mijn vraag dus eigenlijk: Is er een freeware programma (of trial) die zoiets kan doen? Dus meten welk component de rest vertraagt.

Ik heb zelf al wat gegoogled, maar ik vind alleen oude topics of dingen waar ik niet veel wijzer uit kan worden.

Wie kan mij helpen?

P.S. Ik draai vista basic

[ Voor 5% gewijzigd door musicer op 26-03-2010 22:49 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt op zoek gaan naar benchmarks voor de verschillende onderdlen van je systeem. Immers, het hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf hoe je je systeem gebruikt wat nu de vertragende factor is. Als je veel gamet dan is een flinke videokaart zinnig, maar als je het ding gebruikt voor 3Drendering, dan is cpu power weer zinnig.
Dus ipv een standaard prog kun je beter specifieke benchmarks gaan draaien.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:28
Bestaat ook geen eenduidig antwoord op. Hangt namelijk van je gebruiksdoel af.

Kortom welk systeem heb je?
- processor
- werkgeheugeen
- hardeschijf
- grafische kaart
- moederbord

Wat voor type gebruiker ben je?
- gamen
- photobewerking
- videobewerking
- geluidsbewerking
- programmeren
- ?

Vervolgens kan je gaan zoeken naar de zwakste schakel voor jouw doel

[ Voor 10% gewijzigd door Terror op 26-03-2010 22:54 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• musicer

musicer

Topicstarter
nouja.. ik dacht eigenlijk zoiets van: je gaat doen wat je normaal doet en op de achtergrond draai je een prog die dan gegevens logt en later bekijkt wat de snelheid tijdens deze dingen beperkte

Verwijderd

De eerste stap is om de vragen in posts te beantwoorden. De tweede stap is om met beleid en onder eigen verantwoordelijkheid de adviesjes op te volgen. Is iets niet duidelijk, dan is de derde stap om om verduidelijking en links naar testprogramma's te vragen.

Een volgende stap is control-alt-delete indrukken en de prestaties van de processor in de gaten houden onder het computeren. Verdere opties zijn programma's om de snelheid van de harde schijf te meten. Als de computer er geschikt voor is valt een merkbare verbetering van de snelheid te bereiken door Windows 7 te installeren na de backup van waardevolle bestanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 23:17 ]

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
musicer schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 22:54:
nouja.. ik dacht eigenlijk zoiets van: je gaat doen wat je normaal doet en op de achtergrond draai je een prog die dan gegevens logt en later bekijkt wat de snelheid tijdens deze dingen beperkte
Oh, je bedoelt Performance Logs and Alerts wat standaard in windows zit? (of prestatiemeter in het nederlands)
En dan de average disk queue length, de memory pages/sec en % cpu usage gaat monitoren (wat standaard zo ingesteld staat)?
Dat zou inderdaad een goed idee zijn ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Mental op 26-03-2010 23:12 ]

Verwijderd

Bedoeld wordt Task Manager onder controle-alt-delete, -> onderste optie. Het werkingspercentage van de processor staat onderin het schermpje.

Verder geeft CrystalDiskInfo nuttige informatie.
En met CrystalDiskMark is de snelheid van de harde schijf te meten. Die snelheid geeft een interessante indicatie voor de snelheid van de computer.
HDTune is een soortgelijk programma.
Verder zijn er diagnoseprogrammaatjes van de fabrikanten van harde schijven. Er zit ook een diagnoseprogrammaatje voor de harde schijf in Windows.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 16:05 ]

• musicer

musicer

Topicstarter
Ik gebruik m'n pc (laptop) vooral voor internet, video kijken, een klein beetje games en wat vrijetijds-projectjes; )

Laptop heeft opzich niet zulke geweldige specs:
- 2GB 667MHz RAM
- 1,7GHz Dualcore CPU
- 320 GB HDD
- Intel 945GM onboard GPU 256/512(?) shared memory

Waarschijnlijk is voor het gamen de GPU wel beperkend, maar ik zou het eigenlijk ook voor andere taken willen bekijken of een gemiddelde.

BTW: ik speel niet zulke grafische games, maar toch ga ik de laatste tijd steeds meer naar grafischere games. Ik had bijvoorbeeld met de tweakers prijsvraag laatst Napoleon: Total war gewonnen, maar deze werkte hier helaas niet goed op. Deze staat nu op een andere pc.

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-12 19:38
Je videokaart is overduidelijk veel te langzaam. 2GB Geheugen / 1.7Ghz Dual Core moet wel genoeg zijn om een game op medium te spelen , maar de videokaart is echt te langzaam.

• Janusch
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-12 07:50
in vista kan je een performance check doen, dan zie je welk onderdeel een lager cijfer krijgt als de rest!

• musicer

musicer

Topicstarter
Ja het is overduidelijk de videokaart. Deze scoort 3 terwijl ik voor de rest rond de 5 zit Al weet ik niet of dit de pc ook vertraagt tijdens normale bezigheden.
Ik heb ook al eens gehoord van een externe videokaart voor in je expresscard slot. Zoals ViDock2 en asus XG. Heeft iemand daar ervaring mee?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

arieman007 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:44:
in vista kan je een performance check doen, dan zie je welk onderdeel een lager cijfer krijgt als de rest!
Maar die zegt eigenlijk ook zo goed als niets, als je geen rekening houdt met welke onderdelen wel en niet zwaar belast zijn :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

musicer schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:53:
Ja het is overduidelijk de videokaart. Deze scoort 3 terwijl ik voor de rest rond de 5 zit Al weet ik niet of dit de pc ook vertraagt tijdens normale bezigheden.
Ik heb ook al eens gehoord van een externe videokaart voor in je expresscard slot. Zoals ViDock2 en asus XG. Heeft iemand daar ervaring mee?
Je hebt het hier over een videokaart, maar noemt alleen i945GM integrated VGA. Dat is nadrukklijk geen kaart :o

Heeft jouw laptop de mogelijkheid om een (MXM) kaart te plaatsen? Dan kun je makkelijk upgraden.

Oslik blyat! Oslik!

• musicer

musicer

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 00:53:
[...]

Je hebt het hier over een videokaart, maar noemt alleen i945GM integrated VGA. Dat is nadrukklijk geen kaart :o

Heeft jouw laptop de mogelijkheid om een (MXM) kaart te plaatsen? Dan kun je makkelijk upgraden.
Dat klopt. ik heb een onboard kaartje die dus gewoon aan de cpu zit. en MXM kaart geloof ik niet dat ik die heb. aleen 1 x Express Card™ slot.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

musicer schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 07:25:
[...]

Dat klopt. ik heb een onboard kaartje die dus gewoon aan de cpu zit. en MXM kaart geloof ik niet dat ik die heb. aleen 1 x Express Card™ slot.
Een onboard kaartje kan niet... hoe kan iets een kaart zijn en tegelijkertijd onboard zijn? Je hebt dus gewoon een integrated chip, geen kaart.

En als je geen MXMkaart hebt, dan is het niet mogelijk om je GPU te upgraden.

Verwijderd

Een eenvoudige manier om te weten te komen wat de computer verbetert is om het merk en het modelnummer van alle onderdelen van de computer hieronder te zetten.

Het kan zijn, dat vantevoren toestemming van een moderator nodig is. Anders kan de vraag gesteld worden in een bestbuytopic.

Een volledige lijst voorkomt heen en weer posten.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2010 11:53 ]

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Het is geen snelle laptop, simple as that.
CPU kan ik weinig over zeggen aangezien je alleen met 1.7ghz aankomt; dat zegt bar weinig tegenwoordig.
Geheugen is ok voor een laptop.
Laptop hardeschijven zijn altijd traag (ssd's uitgezonderd).
Videokaart is integrated en dus traag.
Met andere woorden, alleen je geheugen is geen beperkende factor, de rest wel; hangt er alleen vanaf wat je aan het doen bent welk onderdeel de beperkende factor is.

• musicer

musicer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 11:50:
Een eenvoudige manier om te weten te komen wat de computer verbetert is om het merk en het modelnummer van alle onderdelen van de computer hieronder te zetten.

Het kan zijn, dat vantevoren toestemming van een moderator nodig is. Anders kan de vraag gesteld worden in een bestbuytopic.

Een volledige lijst voorkomt heen en weer posten.
hmm.. dit vond ik op internet..

Processor: Pentium Dual Core
Merk processor: Intel
Processornummer: T2080
Type Chipset: Radeon Xpress 200M
Merk chipset:ATI
Aantal processoren: 2

Grafisch:
GPU-merk: Intel
GPU-model (Graphic Card) 945GM
Geheugen grafische kaart n.v.t.

en de geheugenbankjes/ HDD heb ik er zelf ingezet
RAM: 2x kingston KTT667D2/1G =2x 1GB
HDD: 1x MHZ2320BJ =1x 320GB

Verwijderd

Als je het over spelletjes hebt moet je niet ver zoeken: dat is een geintegreerde chipset, enkel goed om minesweeper mee te spelen ;)

Verwijderd

Wat zijn het merk, het modelnummer en de ouderdom van de draagbare computer?

In het algemeen kan gezegd worden, dat de 1,7 GHz dualcore-processor en de geïntegreerde grafische unit de snelheid en de prestaties van deze laptop bepalen.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 16:09 ]

• musicer

musicer

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:04:
Wat zijn het merk, het modelnummer en de ouderdom van de draagbare computer?

In het algemeen kan gezegd worden, dat de 1,7 GHz dualcore-processor en de geïntegreerde grafische unit de snelheid en de prestaties van deze laptop bepalen.
Toshiba L40-10M en deze is 2,5 jaar oud nu ongeveer, maar ik zal het nog graag een jaartje met dit beestje uit willen houden, want daarna moet ik zowizo een nieuwe hebben voor m'n studie.. een paar kleine aanpassingen zijn dus nog gerechtvaardigd.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
De grote beperkende factor is de hardeschijf dat is altijd zo en zal de komende paar jaar ook wel zo blijven, of je moet een uber SSD raid opstelling nemen. Maar als je een programma start (games/zware programma's) dan zal de gehele computer toch moeten gaan zitten wachten tot de HDD de bestanden gevonden heeft en doorstuurt naar de rest van de pc die vervolgens de bestanden moet uitvoeren.

Het verbaast me dat dit hele forum van ICT'ers niet een keer dit verteld heeft, dat weet toch iedereen...

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
FastFred schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:06:
De grote beperkende factor is de hardeschijf dat is altijd zo en zal de komende paar jaar ook wel zo blijven, of je moet een uber SSD raid opstelling nemen. Maar als je een programma start (games/zware programma's) dan zal de gehele computer toch moeten gaan zitten wachten tot de HDD de bestanden gevonden heeft en doorstuurt naar de rest van de pc die vervolgens de bestanden moet uitvoeren.

Het verbaast me dat dit hele forum van ICT'ers niet een keer dit verteld heeft, dat weet toch iedereen...
Raid in een laptop ??? kijk dat je ssd als advies geeft, prima. Kwa snelheid ook okee.
Maar als er maar een aansluiting zit, dan ben je wel gelijk duur. als en maar 1 ssd past dan moet je gelijk een grotere .... en die zijn duur

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-12 18:41

BHQ

Hmm.. Het meest vertragende in een laptop is imho dezer dagen nogsteeds de harddisk.

Een 7200rpm disk of een SSD (vooral dat laatste :o) maakt echt al een heel redelijk verschil. 5400rpm schijven lijken de laatste jaren wel sneller geworden te zijn, maar de access times en random reads.. meh.

• musicer

musicer

Topicstarter
Jarpse schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:29:
Hmm.. Het meest vertragende in een laptop is imho dezer dagen nogsteeds de harddisk.

Een 7200rpm disk of een SSD (vooral dat laatste :o) maakt echt al een heel redelijk verschil. 5400rpm schijven lijken de laatste jaren wel sneller geworden te zijn, maar de access times en random reads.. meh.
Op dit moment zit er wel een 7200rpm disk in: Fujitsu-Siemens MHZ2320BJ - 2.5", 7200 RPM, 320GB

• Dooievriend
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

FastFred schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:06:
Ja, een SSD is sneller dan een HD, maar het zal je niet helpen met het spelen van 3D-games. Als de TS zegt dat hij wil gamen, moet hij er op één of andere manier een grafische kaart in krijgen, hij mag nog zo'n snelle SSD hebben, grafisch gaat hij er dan niet op vooruit.

Mijn hulp? Koop een desktop om te gamen, voor 500 € heb je een pc met een HD5770, beter dan wat je ook maar in een laptop kunt steken. Het upgraden van je laptop zal, als het al uberhaupt kan, ook een flinke duit kosten (200€?), en je zal nog niet half zo goed kunnen gamen als op die pc van 500€.
Als een desktop om één of andere reden niet gaat, wacht dan op de notebook best buy guide van april (= binnen twee dagen). Als ik het goed heb zit er daar een "game-laptop" in van rond de 500€. Nog steeds geldt dat hij niet zo snel zou zijn als de desktop, maar de grafische kaart daarin zal Napoleon:TW wel kunnen draaien.

Ik weet dat dit niet het nieuws is dat je wou, maar het is imho het beste. Succes!

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

Pagina: 1