Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik maak voor m'n studie redelijk veel gebruik van Solidworks. Dat draai ik nu op m'n laptop, maar die begint daar nogal traag voor te worden. Ik wil daarom voor volgend collegejaar een nieuwe vast pc hebben (en waarschijnlijk ook nieuwe laptop) en aangezien ik niet game leek het mij wel een optie om dan een workstation GPU in die PC te hangen. (Nvidia Quadro of AMD/ATI FirePro/FireGL)

Voordat ik dat tegen die tijd doe, zou ik alleen graag willen weten wat de toegevoegde waarde is van zo'n workstation GPU in Solidworks ten opzichte van een gewone consumenten (game) GPU.

Twee dingen die ik zelf al heb kunnen vinden zijn:
RealView (laat modellen er realistischer uitzien door optische eigenschappen beter te implementeren en realistischere belichting en schaduw toe te passen)
Nauwkeurigere weergave op beeldscherm

Realview interesseert me niet zo, allemaal leuk en aardig, maar niet de meerwaarde van zo'n kaart waard. En ook het nauwkeurig tekenen vind ik niet heel interessant.

Maar wat ik me af vroeg, als je zo'n workstation GPU hebt, doet die dan ook het rekenwerk bij een motion study / motion analysis? Als ik nu een beetje aan een tandwiel loop te draaien (niet eens een motion study nog) dan schiet meteen CPU gebruik naar 100% en dan draait dat tandwiel heel erg schokkerig en veel te langzaam. Met motion study hetzelfde verhaal alleen nog veel erger.

Zijn er nog meer dingen die een workstation GPU wel/niet doet ten opzichte van een consumentenkaart?

Het renderen in Photoview 360, gaat dat met zo'n workstation GPU ook met de GPU? Want nu is dat CPU op m'n laptop.

Als laatste, hoe zit het met Solidworks en OpenGL vs DirectX? Autodesk laat steeds meer van z'n programma's gebruik maken van DirectX (Autodesk, 3Ds, Inventor), wordt het gebruik van een consumentenkaart dan een betere keuze? Gaat iets vergelijkbaars met Solidworks gebeuren?

[ Voor 4% gewijzigd door Kid Jansen op 26-03-2010 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Beantwoord in het Solidworks forum: een game kaart doet Solidworks helemaal niks mee en een workstation kaart doet Solidworks bijna niks mee, alleen maar het renderen van de viewport. Als je een gamekaart gebruikt doet de processor het renderwerk, en die vertelt de videokaart dan wat er op het scherm moet komen (geen idee hoe het precies werkt, maar zo werd het mij uitgelegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04 15:22
Om nog maar te zwijgen natuurlijk over je game-mogelijkheden die enorm achteruit gaan met zo'n Quadro kaartje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 20:48
Ik denk dat dat redelijk mee valt, aangezien quadro gewoon kaarten zijn met speciaal voor opengl geoptimaliseerde drivers en chips, verder zijn ze qua performance redelijk gelijk :) alleen een stuk duurder :X