Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:47
Vorige week heb ik van een medetweaker een cpu-upgrade voor onze aloude Dell Inspiron 500m gekocht. Hierin zit de originele processor SL6N4 (Pentium M, 1.3 GHz, 1 Mb L2, 400 MHz FSB). De nieuwe processor is een SL7EG (Pentium M, 1.6 GHz, 2 Mb L2 en zelfde FSB).

Echter, na het vervangen van de cpu en het opstarten komt de laptop niet eens tot de post. Er gaan vijf lampjes branden (num, caps en scroll lock, power en harddisk) en na 3 seconden gaan die uit. Geen bios-scherm of aanslaande fan.

De laptop had al de laatste bios-versie (A08), dus daar kan het niet aan liggen. Zelfs terugflashen naar A06 waarin een extra aantal cpu's ondersteund werd maakt geen verschil.

Ervan uitgaande dat de nieuwe cpu niet defect is, heeft er iemand nog ideëen? Ik heb zelf geen omschrijving van de foutmeldende lampjes kunnen vinden.

Deze site noemt de dat upgrade zou moeten kunnen, maar kan nergens vinden op internet of dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Doet de originele het nog wel ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
DukeBox schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 22:00:
Doet de originele het nog wel ?
Alsof er niets aan de hand is (gebruik de laptop in oude config om dit te typen!). Zo kwam ik tot de conclusie dat ik niet perongeluk iets beschadigd heb tijdens het vervangen van de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Zijn de TDP eisen gelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gokje: de oude was 130 nm en de nieuwe 90 nm. Kan het verschil zijn maar ook qua typenr klopt het volgens mij niet want je moet een SL6>SL6 zijn anders past het niet dacht ik maar dat weet ik niet zeker.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, Pentium M met 1MB L2 cache is de 130nm Banias, Pentium M met 2MB L2 cache is de 90nm Dothan.

De Dothan heeft meer stroom op lagere voltage nodig dan de Banias, dus de VRMs in de laptop moeten het aankunnen, en daarnaast moet de BIOS het supporten. Als je (zoals ik trouwens) een laptop hebt die enkel Banias aankan, dan gaat een Dothan niet werken nee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
dion_b schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 00:55:
Als je (zoals ik trouwens) een laptop hebt die enkel Banias aankan, dan gaat een Dothan niet werken nee.
Maar de chipset van Intel kan het wel aan, volgens deze site. Is dan de bios de enige beperking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, ook de stroomvoorziening dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dit is de snelste Banias voor jouw laptop:

SL6N5 1.70 GHz N/A 1 400 MHz 0.13 micron B1 1 MB Micro-FCPGA N/A

Meer info http://processorfinder.intel.com/List.aspx?ProcFam=942

* Exorcist zit op een Dothan 750..wat zijn de 760 en 780 moeilijk te vinden tweedehands :(

Beetje prijzig :+ @ hieronder

[ Voor 28% gewijzigd door Exorcist op 27-03-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exorcist schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 11:04:
Exorcist zit op een Dothan 750..wat zijn de 760 en 780 moeilijk te vinden tweedehands
Deze komt rechtstreeks vanuit Taiwan.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2010 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Iets heel anders.. wat verwacht je eigenlijk van de cpu upgrade ? Is de CPU wel de bottleneck ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
DukeBox schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:00:
Iets heel anders.. wat verwacht je eigenlijk van de cpu upgrade ? Is de CPU wel de bottleneck ?
Ach, zag hem goedkoop bij V&A langskomen. Leek me wel een leuke upgrade na de geheugenuitbreiding en nieuwe harde schijf. Verbazingwekkend hoe een 7 jaar oude laptop nog steeds voldoet voor internet, email en Office 2003.

Had nog gekeken of ik de bios niet kon flashen naar een latitude d500 maar dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

loeberce schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:45:
Verbazingwekkend hoe een 7 jaar oude laptop nog steeds voldoet voor internet, email en Office 2003.
Hoezo ? Dat kon ie 7 jaar geleden toch ook ? Waarom zou die dat nu niet meer kunnen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
DukeBox schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 14:59:
[...]

Hoezo ? Dat kon ie 7 jaar geleden toch ook ? Waarom zou die dat nu niet meer kunnen dan...
Zo had ik het nog niet bekeken. Maar als je nu iemand om advies vraagt voor iets nieuws komen ze gelijk met 2 cores, 2GB geheugen en een 512 MB videokaart.

Edit: juiste eenheden voor MB en GB

[ Voor 7% gewijzigd door loeberce op 29-03-2010 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4GB tegenwoordig :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

loeberce schreef op maandag 29 maart 2010 @ 09:52:
Zo had ik het nog niet bekeken. Maar als je nu iemand om advies vraagt voor iets nieuws komen ze gelijk met 2 cores, 2Gb geheugen en een 512 Mb videokaart.
Dat is meer 'klaar zijn voor de toekomst', mogelijk heb je je pc toen ook gekocht met dat idee en daarom kan ie nu nog meekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

loeberce schreef op maandag 29 maart 2010 @ 09:52:
[...]

Zo had ik het nog niet bekeken. Maar als je nu iemand om advies vraagt voor iets nieuws komen ze gelijk met 2 cores, 2Gb geheugen en een 512 Mb videokaart.
Wees nauwkeurig :o

2Gb=256MB, en dat is erg weinig, 512Mb=64MB en ook niet erg veel :z

Juist bij geheugen, waar je zowel met bits als Bytes rekent afhankelijk van waar je mee bezig bent is het noodzakelijk om hoofdlettergebruik correct te hebben.

Overigens zegt de hoeveelheid geheugen voor videokaart geen drol, je bent beter af met een snelle kaart met 256MB dan met een trage kaart met 1GB. Voor systeemgeheugen is meer echter wel bijna altijd beter. Maar goed, inderdaad, als iets 7 jaar geleden werkte ligt het nogal voor de hand dat het nu exact hetzelfde nog steeds even goed kan doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Exorcist schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 11:04:
Dit is de snelste Banias voor jouw laptop:

SL6N5 1.70 GHz N/A 1 400 MHz 0.13 micron B1 1 MB Micro-FCPGA N/A

Meer info http://processorfinder.intel.com/List.aspx?ProcFam=942
Op het Dell community forum zijn er mensen die beweren dat wel alle 400 MHz FSB Pentium M's in de 500m passen. Ben benieuwd of zij nog een andere oorzaak voor het niet werken van de CPU kunnen verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi,

soms is het onvoorspelbaar bij dell laptops..
ik heb ook een c640 geupgraded met een desktop!!478cpu op2400mhz (de celeron)
en ja hoor, hij werkt..
dus ik blij en koop op ebay precies dezelfde cpu en stop hem in een andere c640..
=>>bsod
=>memory failure
=freezes :?

het zijn precies dezelfde cpu's en de laps zijn ook 100% identiek..ook qua bios..
misschien zijn de moederborden verschillend van revisie..
ik heb hier ook 2 d600 moederborden die toch nét anders zijn qua opbouw, hebben ook een ander
revisie nummer

dus...
Pagina: 1