Socket 370 afgebroken cpu cooler nok, is deze te vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Desmaano
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-12-2025
Vandaag zitten sleutelen aan mijn dual p3 server. bij het verwijderen van een cpu cooler breek ik een nokje af, die aan het plastic voetje zit. Enorm balen dus!

moederbord is een Asus CUR-DLS, HP OEM-versie.

Is het voetje eraf te halen? Zoja, hoe en heeft iemand een nieuw s370 voetje voor me? :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Theoretisch gezien zijn die voetjes te vervangen, maar dan moet je wel heeeel veel geduld hebben en de juiste (de)-soldeer apparatuur...
Heeft het socket 2 of 3 nokjes aan elke kant?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je kan proberen met secondelijm het nokje terug te plaatsen.
Dat zou stevig genoeg moeten zijn om je koeler terug te monteren.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Foto van de schade?

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/959024818.jpg
:?
Dit nokje?

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/959685664.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 19:09 ]

Verwijderd

Dat probleem heb ik ook wel eens gehad, nieuw voetje kan niet zonder alle 370 pins te desolderen, en de nieuwe er weer helemaal in te solderen, de kans dat dit goed lukt lijkt me nihil.

De meeste, zo niet alle, socket 370 voetjes hebben aan beide zijden 2 nokjes. De middelste wordt door de meeste socket 370 koelers gebruikt, de buitenste niet, ik neem dus aan dat alleen het middelste nokje is afgebroken.

Latere koelers (veel socket A koelers) hebben vaak een andere klem met 3 gaten voor nokjes aan beide zijden, deze passen ook gewoon op socket 370 en blijven bij mij altijd goed zitten op alleen het buitenste nokje.

Ook heb ik koelblokken gezien die alleen de buitenste nokjes gebruiken, maar alleen maar passieve koelblokjes.

Ik zou dus zeggen, een ander koelblok, of alleen een andere klem gebruiken, van een socket A.

Verwijderd

Atlas schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:02:
Theoretisch gezien zijn die voetjes te vervangen, maar dan moet je wel heeeel veel geduld hebben en de juiste (de)-soldeer apparatuur...
Het zijn plastic voetjes.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:09:
[...]

Ja en die zitten met metalen pinnetjes through-hole connected door het moederbord :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:07:
Dat probleem heb ik ook wel eens gehad, nieuw voetje kan niet zonder alle 370 pins te desolderen, en de nieuwe er weer helemaal in te solderen, de kans dat dit goed lukt lijkt me nihil.
Is dat zeker? Volgens de overzichtsfoto bestaat de processorvoet uit een middenstuk met de gaatjes. Daaromheen zit volgens de foto een buitenstuk met 4 nokjes. De plastic buitenrand lijkt niet vast te zitten aan het plastic middenstuk. Want op de foto is 1 middenstuk verwijderd.

[ Voor 205% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 19:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:09:
[...]

Ja, maar alle pins moeten gedesoldeerd worden, dan kan de hele bende eruit, het plastic kan niet eruit zonder alle pins te desolderen.

• Desmaano
Oke, goed balen dus. Desolderen/solderen begin ik niet aan.
Het ziet er hetzelfde uit als de post van gol
In hoeverre denken jullie dat seconde lijm soelaas biedt? Er zijn 2 nokken aan beide zijden, 1 in het midden en 1 aan de zijkant geplaatst. Ander klemmetje gaat niet lukken vrees ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Desmaano op 26-03-2010 19:16 ]

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Onderschat de sterkte van secondelijm niet ,je moet wel het onderdeeltje even vetvrij maken en dan kan je gaan lijmen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Desmaano schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:15:
Oke, goed balen dus. Desolderen/solderen begin ik niet aan.
Het ziet er hetzelfde uit als de post van gol

[...]

In hoeverre denken jullie dat seconde lijm soelaas biedt? Er zijn 2 nokken aan beide zijden, 1 in het midden en 1 aan de zijkant geplaatst. Ander klemmetje gaat niet lukken vrees ik.
Een ander klemmetje bij een bestaande koeler is moeilijk, of niet te doen, maar een andere koeler met een geschikte klem is zeer zeker mogelijk, ik heb dit al meerdere keren succesvol gedaan. (en nog nooit zonder succes)

Secondelijm lijkt me niet zo'n goed idee, het blijft toch een zwakke plek, en zo'n koeler zit er vaak erg krachtig op gedrukt. Ik denk niet dat het nokje dan blijft zitten, en gewoon los schiet.

Verwijderd

Er kan gedacht worden: Proberen kan altijd. En als de klem en de koeler vast blijven zitten is het probleem opgelost. Het valt alleen niet te zeggen wat de breuk en de lijm doen als de processorsocket warm wordt en het plastic uitzet of de lijm zacht wordt.

Verwijderd

Als het mogelijk is om een foto te plaatsen kan dat helpen om het probleem te zien.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Het is bij me MSI K7T Turbo toch goed gelukt ,als je goed kan lijmen dan zie je ook geen breuklijn meer en dan is dat net zo sterk als een nokje wat niet gebroken is.
Ik zeg altijd "nooit geschoten is altijd mis" :)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 17:29
Waar woon je ergens Desmond?

Heb nog een HP servertje staan met hetzelfde moederbord er in, maar dan als OEM gebouwd voor HP. Vorig jaar heb ik al een keer geprobeerd er vanaf te komen maar dat is op het laatste moment niet doorgegaan. Was toen de bedoeling dat ik hem tegen benzinekosten weg zou brengen.

Op dit moment heb ik daar de tijd niet voor, maar als je dat wilt kun je het bordje, of liever nog de complete server, gratis op komen halen. Mocht je te ver weg wonen dan kan ik je eventueel het moederbord verzenden tegen verzendkosten.

Zover ik weet functioneert alles nog. Heb er ook een CPU terminator bij en zit nog een processor in, maar vraag me niet welke snelheid.

Indien je interesse hebt, even direct message sturen. Ik woon zelf in de buurt van Venlo.

Edit:
Ik zie dat jij ook een HP server hebt. Het betreft een Netserver E800, misschien ook wel handig voor andere onderdelen.

[ Voor 8% gewijzigd door GH45T op 26-03-2010 19:31 ]

Verwijderd

Als het moederbord nog beschikbaar is gaat vervanging 75 euro kosten.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 19:33 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ja, of niet, hij krijgt t net gratis aangeboden..

als secondelijm niet lukt, kan je evt ook epoxy proberen, goed aangebrachte epoxy heeft vaak meer hechtkracht.
succes met lijmen, moet wel goedkomen :)

Verwijderd

Misschien is het afgebroken nokje een eerste teken, dat het moederbord na 10 jaar gaar wordt en toe is aan vervanging.

Voor AlexanderB en GH45T:
Ja. Dat lijkt een prima aanbod.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 19:49 ]

• Desmaano
Woon in Den Haag, het is inderdaad ook een Netserver E800 in rackcase ipv tower.
Hoe kun je foto's posten? image-host en link plaatsen?

De breuk ziet er uit als volgt: vooraanzicht
bovenkant socket ___ ________ ___
___\ \__|__|__/ /___
Het nokje is dus gebroken met een klein stukje 'socket-vlees'. Misschien klontje secondelijm ertussen, maar vertrouw er niet op dat het houdt. Zeker na een paar keer coolers demonteren.

Edit: Berichtje naar GH45T gedaan, even foto uploaden van de schade
Zowiezo allen bedankt voor het meedenken

Edit: De foto klik hier => SDC12181.JPG grote afbeelding

[ Voor 17% gewijzigd door Desmaano op 26-03-2010 19:57 ]

Verwijderd

Foto downloaden op een download-site en link in het vierkantje zetten alstublieft.

De verzendkosten voor een pakketje tot 10 kilogram bedragen 6,75 euro.

http://www.tntpost.nl/voo...-sturen/wat-kost-het.aspx

Voor de topicstarter over het aanbod van GH45T: Direct ja zeggen.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 19:54 ]

• GH45T
En berichtje terug.

Mocht nog iemand interesse hebben in onderdelen, de andere onderdelen zijn nog over. Foto's zijn hier te vinden. Mag gratis opgehaald worden, anders gaat het binnenkort richting milieu station.

[ Voor 18% gewijzigd door GH45T op 26-03-2010 20:08 ]

• Desmaano
En als je hem compleet wilt maken mag je mijn mainboard hebben met 1 defect aan 1 van beide sockets. Secondelijm en t werkt misschien :) Anders bruikbaar als single cpu setup.

edit: Bedoelt voor ieder die dit leest, hij de hele server zonder mainboard, ik de mainboard DM/mail

[ Voor 22% gewijzigd door Desmaano op 26-03-2010 21:02 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

overigens: dat is nog wel te lijmen, juist omdat het niet vlak is afgebroken :) secondelijm moet zo dun mogelijk/zo hard mogelijk aangedrukt met zo min mogelijk lijm dr tussen. hoe dunner, hoe sneller het vast zit en hoe vaster het ook zit.. :)

• GH45T
Desmaano schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:13:
En als je hem compleet wilt maken mag je mijn mainboard hebben met 1 defect aan 1 van beide sockets. Secondelijm en t werkt misschien :) Anders bruikbaar als single cpu setup.
Nee, heb hier wat spullen staan waar ik vanaf wil en weggooien vind ik zonde. Heb een gedeelte ook gekregen dus ga er ook geen geld voor vragen. Moederbordje komt jouw kant op.

Als je nog iets uit de server kunt gebruiken hoor ik het wel. Heb nog een 18,2GB 10k rpm Ultra3 80pins SCSI schijf, DAT24 tapestreamer (ook SCSI 80 pins) en nog wat andere spullen.

Ook als iemand anders het kan gebruiken overigens, laat maar horen, ben al lang blij als ik er iemand mee kan helpen.

Edit:
Zit ook registered ECC SDRAM in, 2x128MB PC133, ook dit mag weg.

[ Voor 4% gewijzigd door GH45T op 26-03-2010 21:01 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ik heb wel interesse in eeuh.. alles wat dr eventueel overblijft? :)

• Desmaano
Alexander, je roept maar. Je mag het hebben. Ik zie dat je TU doet. Ik studeer zelf ook in Delft. DM me even als je interesse hebt.
Pagina: 1