Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb geen idee of dit topic hier in de juiste forum hoort, ik heb de laatste dagen veel gelezen hier en in de casemod forum. Ik wil binnenkort een nieuw systeem aanschaffen, ik wil een zo stil mogelijke systeem gaan samenstellen. Ik heb vrijwel alle onderdelen al 'gekozen' op mijn shoplijstje, enkel bij de kasten kom ik er nog niet helemaal uit.

Mijn oog is gevallen op de Lian Li Armoursuit PC-P50 of de Lancool Dragonlord K62.
Na wat rondgesnuffeld te hebben op internet, schijnt Lancool gewoon uit dezelfde fabriek komt als Lian Li met alle features erin. Verschil zit in materiaal: aluminium vs staal en kunstof. Prijsverschil is 40-50euro (afhankelijk van shop).

Nu is mijn vraag, zal de goedkopere Lancool met staal en kunstof onderdelen meer geluid produceren of niet? Met het prijsverschil kan ik ook matten halen om de Lancool de bekleden al is het een windowzijpaneel.

Graag jullie advies hierover of andere suggesties, ik kom er werkelijk niet uit.

ps Had ook lang naar de silent series gekeken van Lian Li, bijv de PC-B25S, alleen deze ben ik nog nergens tegengekomen waar ze hem leveren. De B25F/B is net iets anders (bijv. zonder foam bekleding aan binnenkant), maar als ik deze met de Armoursuit gaat vergelijken zie ik niet hoe en waarom deze onder de silent series valt. Plus nog is deze nog eens 20euro duurder dan de Armoursuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:58

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb hier de Lancool K62 Red Dragon en hij bevalt heel erg goed.

Het enige lawaai komt van de achterste 120mm fan, maar er komt een fancontroller bij volgens mij (bij mij in elk geval wel), dus dan kan je de fan daarop aansluiten en hoor je hem haast niet.

Ik stoor me niet aan het plastic dat bovenaan zit. Tuurlijk het is misschien minder mooi dan het alu van de Lian-Li, maar het valt niet op.

De fans van de Lancool zijn ook allemaal van Lian-Li.

[ Voor 27% gewijzigd door Bolletje op 26-03-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ok, goed om te weten. Maar wordt een stalen kast niet sneller warmer dan een aluminium kast?

Verder ben ik dit tegengekomen:
http://www.ikbenstil.nl/P...sebuster-PC-50::1042.html

Die erbij dan zit ik op een prijskaartje van 170euro voor de Lian Li.
Wat kan ik verwachten van zo'n bitumenmat? Kan natuurlijk ook een paar stroken halen en de Lancool mee bekleden zoals ik hierboven had aangegeven als optie.

170euro vind ik duur, maar is het de moeite waard qua prijsverschil puur gezien de geluidsproductie en koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Volgens mij maakt het niet heel erg veel uit qua warmte. Het gaat vooral erom dat die alu behuizingen veel lichter zijn en dat alu beter/makkelijker te bewerken is.

Met zulke matten heb ik geen ervaring, maar ik heb het idee dat je veel beter eerst kan investeren in stillere hardware (koelers, hardeschijven enz.) dan in die matten. Die matten zorgen ook voor een isolerend effect volgens mij.

Je kan de K62 Red Dragon van me overkopen als je dat wilt. Je kan een DM sturen mocht je interesse hebben en/of meer informatie willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik heb al de stille modellen uitgekozen qua cpu koeler en voeding. Rest nu alleen nog de kast.
Ik heb een duitse test gelezen, de matten helpen wel goed voor de demping, maar inderdaad de temp blijft wel wat hoger.
Thanks voor de aanbod, maar de prijs is gewoon te laag van de K62, dus 2e hands lijkt mij niet aantrekkelijk genoeg aangezien je niet om de hoek woon bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 17:59
De lancool case heeft zijn HD rack shuin staan, en dat rack is aan de case vast. Maar bij de lianli case heb je een uitneembaar rack wat tussen 5.2" bay steekt. En daar tussen kan je ook een radje zetten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Naar voren met de opening bedoel je? Dat had ik ook gezien. Bij de P50 saat de opening naar de achterkant. Maar had niet kunnen zien dat je die rek kan uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je al gekeken naar bijvoorbeeld een Antec P183 ? of een P193?
Dit zijn ook zeer stille kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Gekeken, zijn beide inderdaad erg stil volgens de reviews (de Lancool trouwens ook). De grap is dat ze beweren dat door het grbuik van zware staal juist stiller zijn dan aluminium.
Wel waar me opviel is dat de P193 max cpufan aankan van 140mm hoog, dit door de zijfan. De P183 heb ik nog niet kunnen vinden wat de max hoogte daarvan is.

De K62 gebruikers, welke hebben jullie als cpucooler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik heb een Prolimatech Megahalems er in gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

330d schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:57:
Gekeken, zijn beide inderdaad erg stil volgens de reviews (de Lancool trouwens ook). De grap is dat ze beweren dat door het grbuik van zware staal juist stiller zijn dan aluminium.
Wel waar me opviel is dat de P193 max cpufan aankan van 140mm hoog, dit door de zijfan. De P183 heb ik nog niet kunnen vinden wat de max hoogte daarvan is.

De K62 gebruikers, welke hebben jullie als cpucooler?
Zit wel wat in, het resoneert minder omdat de massa hoger is en dus de massa traagheid ook. De Antec performance reeks werkt met meerdere lagen met ertussen lucht als isolator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik kan het niet beter vertellen als hier word gedaan:

Aluminium is licht, alleen dempt minder omdat het minder massa heeft.

Lees dit stuk maar eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ja, had er inmiddels meerdere uitleg/reviews tegen gekomen.
Ik ben eruit, ga voor de Antec P183, inmiddels achtergekomen dat er een cpu koeler van max 166mm eringaat, kan ik voor de Noctua gaan.

Fans vervangen en/of dempingmatten zal ik na het bouwen van de pc pas zelf ervaren of dit nodig is. Alhoewel, de matten kan ik eigenlijk ook gelijk inzetten hm... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

matten is niet nodig, het is een hels karwei om ze erin te krijgen. Je kan hoogstens kijken voor een demper voor de hdd. Dit heeft meer effect dan de hele kast inpakken. De hardeschijf is sowieso het luidruchtigste.
Je hebt ook nog de fractal R design kast. Tweakers.net heeft deze ook getest. Deze had wel al voorgeïntaleerde geluidsmatten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:16
Je kan de hdd's ook gewoon met wat (nylon) elastiek in een 5,25 bay hangen, om resonantie (zo heet dit toch xD) te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
antec p183 en andere p series hebben uitstekende siliconen noppen waar je hdd's inhangen ( zelf een p183 owner :P)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik moet zeggen die van mij werkt niet echt super (die vibratiedingetjes). Ik voel de kast nog steeds meetrillen. Haal ik het hdd rekje uit mijn P180 mini dan trilt de kast niet meer. Hoe heb jij die vast gezet dan? Hoe ver moeten die schroefjes er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Wilde ik net zeggen, die nopjes helpen toch een boel? Ik heb 2 sdd's als OS schijven. Heb nog een WD 1TB Black liggen, die staat meestal op idle tenzij ik aan het downloaden ben.
brilsmurfffje schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 19:47:
matten is niet nodig, het is een hels karwei om ze erin te krijgen. Je kan hoogstens kijken voor een demper voor de hdd. Dit heeft meer effect dan de hele kast inpakken. De hardeschijf is sowieso het luidruchtigste.
Je hebt ook nog de fractal R design kast. Tweakers.net heeft deze ook getest. Deze had wel al voorgeïntaleerde geluidsmatten
Dus je zegt dat de matten helemaal geen nut hebben? Ik heb reviews gelezen dat de matten wel helpen (van Caseking.de) En het is toch gewoon op de panelen plakken.
Heb de review van de fractal al gelezen, de P183 kwam toch beter uit de test.

P183 gebruikers nog enige mods uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

matten werken alleen als je de kast voor 100% bekleed dus ook alle kleine hoekjes. Dit is een ... werk. Voor moderne pc is het eigenlijk niet meer nodig. Ikzelf heb een Thermaltake element S. Het enigste wat ik uit mijn kast hoor is de hardeschijf bij schrijfacties. de mugen 2 en de grafische kaart hoor ik niet. Ook casefans hoor ik niet. Dit is wel een kast zonder enige geluidsdempende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
matten werken gewoon als je de grote delen bedekt, het helpt wel

ikzelf ben tevreden met men p183 zonder matten, mischien als het ooit mee zit kopen maar die krengen zijn best prijzig vind ik

en de siliconen noppen helpen wel mits je de schroeven niet super strak aandraait, doe je dit wel dan trek je de nop in elkaar waardoor de nop zelf een hard object word

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ah, remmes. wrss is dat hem dan. Ik vond ze wel erg losjes zitten, maar dat is dus de bedoeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
in de antec handleiding:

Lower HDD Installation

4. Mount your hard drive into the drive cage with the special
screws provided. Don’t over-tighten the screws as this will
reduce the vibration and noise dampening ability of the
silicone grommets.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Heb net de manual van de P183 gedownload, ik begrijp eigenlijk niet wat ze bedoelen met:
1 x Rear 120mm TriCool™ fan
1 x Top 120mm TriCool™ fan
1 x Lower chamber 120mm TriCool™ fan (optional)
1 x Front 120mm fan mount (optional)
1 x Middle 120mm fan mount (optional)

Zitten dus 2 fans op. De lowerchamber voor moet je zelf dus inzetten. Maar wat is de front en middle fan [/b]mount[/b]?? Ik zie alleen maar 2 plekken aan de voorkant dat je fans kan monteren. Zijn die mounts meegeleverd dat ik zelf een extra fan haalt of hoe zit dat nou met 'optional'??
En welke aansluiting hebben de standaardfans? Ik denk dat ik min 1 à 2 extra fans ga plaatsen aan de voorkant. Neem geen fancontroller, dus moet wel van te voren weten welke aansluiting die 2 standaard dingen hebben of ik ze op mb of via molex moet aansluiten straks.

*Ga waarschijnlijk 120mm Nexus fans halen met rubber opzet stuk plus bevestingingspennetjes.

[ Voor 5% gewijzigd door 330d op 28-03-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Heeft iemand de Lian Li PC-B25S (S voor Silent Plus) al te koop gezien ? Die is dus vrij nieuw en met dan ook USB3. Ik ben benieuwd wat die mag kosten, en hoeveel je er mee vooruit gaat tegenover de Lian Li PC-B25F. Het uiterlijk is naar mijn idee iniedergeval perfect ! De extra landingsbaan bovenop de S maakt het ook zeker niet lelijker, doet me allemaal denken aan de batmobile van The Dark Knight ;). Maar goed dat is mijn visie.

En dat extra ding op de achterkant, jah ach dat zie ik toch niet. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het help. De HTPC van mijn pa werd namelijk een stuk luider toen de achterste vennetjes tegen de muur blaasden eenmaal op zijn plaats.

Ik ben dus echt voor uiterlijk/kwaliteit en stilte, want lelijk en gezoem kan ik echt niet hebben :).

http://www.lian-li.com/v2...1&sc_index=26&ss_index=66
Maar wat is de front en middle fan [/b]mount[/b]?? Ik zie alleen maar 2 plekken aan de voorkant dat je fans kan monteren.
Ik heb ook naar die kast zitten kijken, en als ik mij goed herinner; Die middle fan zit letterlijk in het midden van de kast, die kan je dus achterop de HDD case monteren voor een nog betere flow door de kast, maar dan kunnen er dus alleen nog schijven in de onderste cage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
330d schreef op zondag 28 maart 2010 @ 14:11:
Heb net de manual van de P183 gedownload, ik begrijp eigenlijk niet wat ze bedoelen met:
1 x Rear 120mm TriCool™ fan
1 x Top 120mm TriCool™ fan
1 x Lower chamber 120mm TriCool™ fan (optional)
1 x Front 120mm fan mount (optional)
1 x Middle 120mm fan mount (optional)

Zitten dus 2 fans op. De lowerchamber voor moet je zelf dus inzetten. Maar wat is de front en middle fan [/b]mount[/b]?? Ik zie alleen maar 2 plekken aan de voorkant dat je fans kan monteren. Zijn die mounts meegeleverd dat ik zelf een extra fan haalt of hoe zit dat nou met 'optional'??
En welke aansluiting hebben de standaardfans? Ik denk dat ik min 1 à 2 extra fans ga plaatsen aan de voorkant. Neem geen fancontroller, dus moet wel van te voren weten welke aansluiting die 2 standaard dingen hebben of ik ze op mb of via molex moet aansluiten straks.

*Ga waarschijnlijk 120mm Nexus fans halen met rubber opzet stuk plus bevestingingspennetjes.
je in het midden zit een hdd rekje die je er in en uit kan halen ( maar als je dus lange gpu hebt en een musashi daarop past het niet meer) op die hdd rek kan je dan weer een 120mm fan monteren , zodat
de voorfan de hdd's koelt ( weet niet zeker of je er wel hdd's in kan doen dan) , en de 2de middel fan die je dan plaatst weer je gpu goed koelt

de standaard fans die erin zitten zijn 2 tricool fans die via molex aangesloten worden, die fans maken bede lawaai , kunnen op low, mid en hi gereld worden aan de achterkant ,

heb zelf beide fans vervangen voor nexus fans, wees slim en monteer die 2 fans ( als ook jij ze wil vervangen) voordat je alles inbouwt, als je namelijk een grote cpu koeler hebt kan het beestje lastig te zijn om bi de nopjes te komen voor die nexus fans

[ Voor 14% gewijzigd door [Remmes] op 30-03-2010 16:52 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen. Dus middel fan tegen voor front aan of tegen de hdcase. Vreemde plek maar ok.

Heb de onderdelen gister besteld, met 3 Nexus fans 500-2000tpm pwm met absorption rubber. Zat nog te twijfelen hoe ik het moet aansluiten (had het al in de andere topic gevraagd), dan maar hier verder.
De Nexus fans zijn 4pins, de mb (gigabyte ga-x58a-ud3r) heeft slechts 1 4pin header voor de cpu en 1 voor de fan, de rest zijn 3pins. Ik zat te twijfelen of ik een fancontroller moest aanschaffen in geval dat de fans toch te luidruchtig zijn. Maar gezien te kosten heb ik dit toch achtergelaten en besluit het door de bios te laten regelen met de 'smartfan' optie. Dan snap ik het niet, een 3pin fan heeft toch geen speedcontrol? Hoe kan de bios al de (in iedergeval 3) fans aansturen. Ik heb maar een 4pin splitter bijbesteld, maar dan mis ik eigenlijk dus nog 1. Of zie ik dit helemaal verkeerd, want ik snap uberhaubt niet waarom de fancontrollers allemaal zijn voorzien van 3pins headers?

De dempingsmatten had ik na lang wikken en wegen ook achterwege gelaten. Al zal het makkelijker zijn om ze gelijk bij het bouwen van de pc dit te gaan voorzien, maar de totale kostenplaatje was me net iets te veel. En eerst even kijken hoe stil de Nexus fans en de P183 uiteindelijk zal zijn...

@jesper86
De B25S had ik ook op het oog, gezien de prijs van de 25F, schat ik dat de S op zo'n 30-40euro duurder zal uitkomen. De usb 3.0 op de kast is een leuk extra maar geen reden om tot aanschaf (de bestelde gigabyte bordje heeft ook 2x 3.0 op de achterzijde). Wat mij aantrok was de de S versie standaard is bekleed met matten en inderdaad zoals je zei die tunnel op de outtakefan op de achterkant, schijnt wat te dempen. Had nog overal gekeken waar ik los zo'n tunnel kon halen, maar helaas geen resultaat.
Uiteindelijk ben ik toch voor de P183 gegaan vanwege de zware metaal vs aluminium en kostenbesparing (indien nodig P183+mattensetje ben ik nog goedkoper uit dan de 25F)

ps off-topic:
ga de pc zelf voor het eerst inbouwen, is het raadzaam om cpu en koeler (Noctua nh-d14) op de mb te installeren voordat ik deze in de kast bouw of eerst cpu en koeler voetje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Zou als eerste je moederbord voorbereiden (cpu koeler plaatsen, ram plaatsen). Daarna inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
fanontrollers hebben een potmeter waarmee het aantal volt naar je fan word geregeld,
de 3 pins op je moederbord kunnen ditzelfde ook doen , alleen niet iedere bord

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieske-bc
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Het is ook maar net hoe dik het materiaal is dat gebruikt wordt. Een aluminium kast hoeft niet per definitie meer te resoneren dan een stalen kast. ik heb regelmatig stalen kasten op de tafel staan en die hebben dus gewoon van die flinterdunne zijpanelen en daar komt toch echt wel het meest resonerende geluid vandaan. Dat zijn die zogenaamde klankkastjes. Naargelang de dikte van de plaat groter wordt zal de neiging om mee te gaan zitten brommen minder worden.

Bovendien zou je je panelen al met dunne dempingsmatten kunnen bekleden (puur om de plaat op te stijven, dus dun en geen profiel), daarmee kun je al veel van die resonantie eigenschappen inperken.

Ik heb onlangs nog een Silverstone TJ09 in elkaar gezet en die dreunde fijn als een stemvork met de harde schijven mee en dan praat je toch over een kast waar je kapitalen aan uitgeeft. Ik denk dat vooral de grootte van de zijpanelen een grote rol spelen in het al dan niet mee willen resoneren.

Verder boeit het niet welk materiaal je gebruikt ten aanzien van de airflow, zolang het maar vlakke gladde oppervlaktes zijn. Ik zie alleen niet graag kasten met veel turbulentie en obstakels... dat werkt weer averechts.

Lang antwoord kort, Aluminium is niet per definitie slechter of beter dan staal. Het hangt puur van de toepassing af...

[ Voor 14% gewijzigd door thieske-bc op 31-03-2010 10:56 ]

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ok, mijn systeem is inmiddels binnen (Antec P183) en alles al ingebouwd, resteert nu alleen nog de kabelmanagement. Achteraf gezien had ik eigenlijk gelijk 1voor1 moeten vastzetten toen ik ging aansluiten de boel, ze lopen nu weliswaar wel allemaal via achterpaneel langs enfin.

Nexus pwm fans ingezet, met bijgeleverde siliconen pennetjes en extra siliconen rand gekocht tussen kast en fan. Stukje boven de paneel en bodem geplakt met nexus absorption foam (had ze toch bijbesteld). Zijpanelen wacht ik nog even, ben data aan het overzetten nu. De Noctua N-H14 is huge, echt past net erin met behoud van top en achterfans, paneel kan ook net dicht, dus als het overzetten klaar is, dan de kabels doen en dan kijken of de foam zonder problemen erop kan.

Eerste indruk is goed, de fans heb ik via de Scythe Kaze Server op net onder de 1000tpm gehouden (lekker dom bezig, ik zat constant op de knop te drukken om van auto naar semi of manual te schakelen, wist ik veel dat ik op de draaiknop moest drukken 8)7 ). Hoor sllechts een zachte zoem vd fans.

De Noctua moet ik nog de ultra low noise kabeltje proberen en kijk hoe stil de fans worden, cputemp nu is rond de 30-35graden op idle (de Scythe geeft zelfs 29,5 aan, sensor op de bovenplaatje van de Noctua bevestigd). Rest van de componenten zitten ook rond die temp.

Geluid vd HD's zijn wel ok (WD black&green), silicoontjes helpen zeker wel, heb ze losjes aangedraaid

Ben benieuwd tot hoeverre de panelen met foam het geluid nog verder kan reduceren :)

(btw, horen er tegenwoordig geen speakertje meer op de kasten te zitten? hoe zit het met alarmbeeps vanuit je bios bijv??)
Pagina: 1