Recent groter aantal uitvallende HDs?

Pagina: 1
Acties:
  • 692 views

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:47

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Toevallig zijn de afgelopen 3 dagen 3 HD's uitgevallen bij mij op het werk; een SpinPoint F1 (1,5 jaar oud) een Raptor (2 jaar oud) en een HD van een iBookje (6 jaar oud). Nu bestaat toeval niet dus vroeg ik me af of jullie ook een toename in het uitval van HD's hebben gemerkt. Misschien dat Oscar of _Dune_ een trend merken? Volgens mij zit de zon momenteel in een dal van zonnevlammen dus daar zou het niet aan kunnen liggen... Of toch?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:15
ik weet het niet maar ik heb recent mijn eerst twee harde schijven verloren. een 1TB hitachi schijf die backup was van mijn andere schijven, waarvan er ook eentje dood is gegaan.(langleve data verlies)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat het gewoon toeval is. Daarbij, de ene schijf is 1,5 jaar oud, de andere is 6 jaar oud. Daar zit wel een aardig verschil in. Een trend heb ik niet echt gezien de afgelopen tijd als we de firmware issues van schijven buiten beschouwing laten (dat zijn gewoon productiefouten).

En of zonnevlammen uberhaupt invloed hebben op je hdd betwijfel ik.

• sjaakwortel
zonnevlammen hebben wel degelijk invloed om HDD. Niks meetbaars helaas.

Verwijderd

Waarschijnlijk is er sprake van een combinatie van hogere eisen door zwaardere programma's als Windows 7 met een grotere technische gecompliceerdheid door meer opslagruimte en hogere snelheden en intensiever gebruik van de computer. De programma's vragen meer van de techniek, de techniek wordt ingewikkelder en daarmee vatbaarder voor fouten en de tijd, die de schijven gebruikt worden, wordt langer, waardoor de kans op fouten toeneemt. En door de strenge winter namen de temperatuurverschillen toe, waardoor de metalen onderdelen meer dan andere jaren krompen en uitzetten. En omdat de werking van harde schijven gebaseerd is op magnetisme en elektriciteit en aangezien alles invloed heeft op het computergebruik en de werking van de onderdelen hebben wisselende zonnestralen, grotere zonnevlammen en minieme veranderingen in kosmische straling ook invloed op de verkorting van de levensduur van harde schijven.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 16:45 ]

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02 10:49
sjaakwortel schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 16:26:
zonnevlammen hebben wel degelijk invloed om HDD. Niks meetbaars helaas.
Als je het niet kunt meten, hoe weet je dan dat er 'wel degelijk' invloed is?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Verwijderd

Omdat de verschijnselen geen andere verklaarbare reden hebben dan de invloed en de werking van zonnevlammen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 16:44:
Omdat de verschijnselen geen andere verklaarbare reden hebben dan de invloed en de werking van zonnevlammen.
Met die redenatie kan het ook gewoon pech zijn :P

• sjaakwortel
Omdat de verschijnselen geen andere verklaarbare reden hebben dan de invloed en de werking van zonnevlammen.[/sarcasme]
ik zeg niet dat ze er kapot van gaan. Maar zonnewind heeft effect op alles

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06-2025
_/-\o_ Opmerking van de maand :D

Haha sorry vergeef mij, maar ik vind een beredenatie zoals de jouwe wel heel erg gemakkelijk.. Als of toeval niet bestaat?

Ik heb in mijn hele leven nog NOOIT een kapotte HDD gehad, behalve eentje die ik letterlijk op de stenen heb laten vallen *kluns...

Toeval of niet...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wel.

Shit happens. Schijven gaan stuk en jij hebt de pech dat je mee maakt dat er een paar na elkaar stuk gaan.

Sommige mensen draaien daarom RAID 1 of RAID 5 arrays en een enkele op de tig gebruikers heeft de pech dat van een array na 1 disk nog voordat de array gerebuild is met een nieuwe disk ook een 2e klapt: weg data.

Shit happens

[ Voor 54% gewijzigd door Q op 26-03-2010 21:40 ]

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De grootste onzin reden ever! :P Je zou met dezelfde redenatie kunnen zeggen dat dat zo is omdat God het zo gewild heeft. Er is geen andere verklaarbare reden ;).

Lijkt mij dat het gewoon toeval is. Mss last gehad van een lichte overspanning? maar dan zouden ze tegelijk kapot gegaan zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Vesper64 op 26-03-2010 21:50 ]

Verwijderd

Een beetje meer respect voor zonneuitbarstingen alstublieft.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 16:38:
Waarschijnlijk is er sprake van een combinatie van hogere eisen door zwaardere programma's als Windows 7 met een grotere technische gecompliceerdheid door meer opslagruimte en hogere snelheden en intensiever gebruik van de computer. De programma's vragen meer van de techniek, de techniek wordt ingewikkelder en daarmee vatbaarder voor fouten en de tijd, die de schijven gebruikt worden, wordt langer, waardoor de kans op fouten toeneemt. En door de strenge winter namen de temperatuurverschillen toe, waardoor de metalen onderdelen meer dan andere jaren krompen en uitzetten. En omdat de werking van harde schijven gebaseerd is op magnetisme en elektriciteit en aangezien alles invloed heeft op het computergebruik en de werking van de onderdelen hebben wisselende zonnestralen, grotere zonnevlammen en minieme veranderingen in kosmische straling ook invloed op de verkorting van de levensduur van harde schijven.
_/-\o_ voor als je dit serieus meent :D

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• sjaakwortel
Q schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:39:
[...]

Wel.

Shit happens. Schijven gaan stuk en jij hebt de pech dat je mee maakt dat er een paar na elkaar stuk gaan.

Sommige mensen draaien daarom RAID 1 of RAID 5 arrays en een enkele op de tig gebruikers heeft de pech dat van een array na 1 disk nog voordat de array gerebuild is met een nieuwe disk ook een 2e klapt: weg data.

Shit happens
zoals bij mij :P, 1 backup weg 2 originele pc dood. ik zeg zonnevlammen icm met Lacie&packard bell(stomme fransozen) is echt een moord voor HDD's.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik ben bangdat de TS gewoon pech heeft gehad. Er zijn wel een paar omstandigheden die er voor kunnen zorgen dat er een aantal hardescijfen in een huishouden vlaknaar elkaar sterven. Bijvoorbeeld bij een stroomstoring waarbij er een piekspanning o het electriciteitsnet komt te staan, maar dan verwacht ik dat er meer schade is dan alleen de betreffende schijfen.

Verder gol een punt aan dat inderdaad in de winterperiode meer hardeschijfen doet sneufelen en dan bedoel ik absoluut geen zonnewinden maar de kou. Vaak staan computers in minder goed verwarmde ruimten, mogelijk zelf voor een raam, waardoor de hardeschijfen soms erg koud worden. Door het in bedrijf komen warmen ze op, het verschil in uitzetting is dan groter. Dit kan voor meer slijtage/problemen zorgen, maar dan zou je zeggen dat schijf al van minder kwaliteit was aangezien de operarting temperaturen over het algemen welke redelijk lage temperaturen toelaat.

Wat betreft de zonnewinden, ja ik weet heel goed waar we het over hebben, voordat een hardeschijf hierdoor sneufeld is er ook al wel andere apparatuur uitgevallen. Zeker apparatuur welke draadloze dataoverdracht verzorgt. Een hardeschijf heeft een goede metalen behuizing die redelijk wat afscherming verzorgd.

Verder heeft dit topic wel een heel erg HK gehalt en hoort hir dan ook niet thuis, verhuizen heeft weinig nut, daarom gaat het topic dan ook op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.