Diodes om 18650 accus elkaar niet te laten laden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor een 35W xenon lamp heb ik 2 sets van 3 18650 accu's.

3 accu's leveren 3x 3.7V = 11.1V
De stroom is dan 35W/11.1V = 3.1A

Deze stroom zou door 2 parallelle accupacks moeten worden gedeeld.
Het schijnt echter slecht te zijn om ze simpelweg parallel aan te sluiten (ze laden elkaar dan op?)

Kan ik met 2 diodes voorkomen dat de accupacks elkaar gaan opladen?
Welke diodes moet ik dan hebben?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 16:39
Volgens mij is dat niet nodig als je zorgt dat de accu's gewoon allemaal even vol zitten. Dan zullen ze elkaar niet gaan opladen.

Als je diodes gaat gebruiken moet je rekening houden met een spanningsval van ongeveer 0,7V

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
DP Kunst schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 15:33:
Als je diodes gaat gebruiken moet je rekening houden met een spanningsval van ongeveer 0,7V
Oei dat is wel heel veel. Dan gaat er al 2W in de diode zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Juup schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 15:48:
[...]
Oei dat is wel heel veel. Dan gaat er al 2W in de diode zitten.
Moe je Schottky diodes nemen; daar valt maar 0,2V over.
In een ouwe ATX voeding vind je die dingen wel; of je koopt ze bv bij Dick Best

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-08 12:26
Volgens mij (en wat ik geleerd heb op school) laden ze elkaar niet op, maar ontladen elkaar. Ze zullen proberen het verschil op te lossen. Maar dat gaat niet in een heel rap tempo.
Ik zou een schakeling maken waarbij, als je de lamp aanzet, de accu`s aan elkaar parralel geschakeld worden.

Moest gelijk aan "The Matrix" denken... "to balance the 'equation'"

[ Voor 45% gewijzigd door marquis op 26-03-2010 18:19 . Reden: updatje ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 18:04:
[...]

Moe je Schottky diodes nemen; daar valt maar 0,2V over.
In een ouwe ATX voeding vind je die dingen wel; of je koopt ze bv bij Dick Best
Met een mosfet is het mogelijk om een nog lagere spanningsval te krijgen door hem andersom te gebruiken, maar dat is wel wat ingewikkelder.

Accu's parallel zetten is niet echt een goed idee, zolang ze snel genoeg opgeladen of ontladen worden is er niets aan de hand, maar in rust heeft een accu praktisch altijd iets meer spanning dan de ander, en dan kunnen er redelijk grote stromen gaan lopen.

[ Voor 19% gewijzigd door bobo1on1 op 26-03-2010 19:18 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ah dus ik kan een schakelaar zoeken die 2 circuits in 1 keer kan schakelen zodat ze in rust niet verbonden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 16:39
Volgens mij kunnen ze makkelijk zonder diodes aan elkaar. Voor de modelbouw kun je ook accupakketten halen met 3 cellen in serie en 2 parallel (3s2p). Ook in onze zonneauto hadden we 4 cellen parallel en dan ik geloof 39 van die pakketjes in serie ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De interne weerstand van een li-ion cel is vrij hoog (in de orde van 80 milliohm), voor gigantische vereffeningsstromen hoef je niet echt bang te zijn. Zorg bij het aansluiten ervoor dat de cellen allemaal even vol zijn (<0.1V verschil), dan loopt er voor een paar seconden een stroom van hooguit 2A, daar gaan de cellen niet kapot van. Eenmaal aan elkaar gedragen parallelle cellen zich als +/- 2x de "slechtste" cel.
Parallel is niet eng of fout of wat voor andere spookverhalen er aan hangen, het zit in elke 6 cell laptopaccu en in de modelbouw komt het ook regelmatig voor (met lipo cellen, dat is veel spannender. 0.1V verschil is al goed voor zo'n 13A vereffeningsstroom :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
Juup schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 19:41:
Ah dus ik kan een schakelaar zoeken die 2 circuits in 1 keer kan schakelen zodat ze in rust niet verbonden zijn...
Lijkt me het slimste. Dan heb je iig niet het ontladingseffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je van vuurwerk houdt moet je inderdaad de cellen steeds van elkaar af halen en weer aankoppelen... 1 slechte cel ertussen en er gaat ineens 30A lopen zodra je de schakelaar omzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 22:18:
Als je van vuurwerk houdt moet je inderdaad de cellen steeds van elkaar af halen en weer aankoppelen... 1 slechte cel ertussen en er gaat ineens 30A lopen zodra je de schakelaar omzet...
Met het aanschakelen van het licht is het de bedoeling dat de accu`s parralel wordt geschakeld. Dan loopt er echt niet zo een hoge stroom. Trouwens, hoe bereken jij dat, dat er dan zo`n hoge stroom loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marquis schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 22:48:
[...]

Met het aanschakelen van het licht is het de bedoeling dat de accu`s parralel wordt geschakeld. Dan loopt er echt niet zo een hoge stroom. Trouwens, hoe bereken jij dat, dat er dan zo`n hoge stroom loopt?
Het moment wanneer je 2 cellen parallel schakelt is juist het meest kritische moment... Tussen parallelle cellen loopt (Vcel1 - Vcel2) / Rintern stroom. Zolang ze aan elkaar zitten kan (Vcel1 - Vcel2) nooit significant worden, tenzij een cel ineens kortsluiting maakt. Als je de cellen loshaalt kan de spanning van cel1 wel afwijken van cel2. Zodra je de boel dan weer verbindt is (Vcel1 - Vcel2) wel significant. Worst case (een volle cel en een 0V dode cel) gaat er makkelijk 30A lopen, terwijl zo'n li-ion cel maar 2A mag hebben. Vuurwerk gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:42
Je wilt twee accusets die je reeds in gebruik hebt parallel gaan zetten?

Ik weet niet of dat verstandig is, de geschiedenis (aantal laadcycli bijvoorbeeld) zou wel eens verschillend kunnen zijn. Ik zou zoiets alleen doen met nieuwe cellen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 22:18:
Afzekeren dus :)

Maar een dubbelpolige schakelaar zoals hierboven aangegeven is denk ik wel de oplossing. Dan staan ze alleen aan elkaar geschakeld als er een belasting aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon niet doen dus, 't slaat totaal nergens op. Dan moet je tussen elk paartje cellen een zekering plaatsen. Leuke failure mode krijg je dan ook, 1 kapotte zekering en er gaat ineens 2x zoveel stroom door de buurman lopen. Goed idee met li-ion cellen.

Niet moeilijk doen, gewoon dit maken:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/p-vanhout/images/Lipo_schema.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Ik zou ten stelligste afraden om met zo'n dubbelpolige schakelaar te werken, dan zal je elke keer je de schakelaar omzet vereffeningsstromen hebben samen met de (piek)lampstroom, zo krijg je vast wel een van de cellen defect.
Een defecte cel heeft 0V over zich, dan heb je de volgende keer dat je inschakelt 3.7V spanningsverschil tussen de twee series, dan loopt er opeens 7.7A al door je schakelaar door alle6 de cellen, dat zal leuk worden.

De mensen die laptop-accu's ontworpen hebben waren geen idioten, als het beter kan op een andere manier zouden ze het wel anders doen. In laptopaccu's zie je nagenoeg altijd sets van 2 cellen parallel, en dan een aantal van die setjes (3 of 4) in serie. Om correct op te kunnen laden zijn beide polen van alle accu's naar de lader verbonden, waardoor de accu's gebalanceerd kunnen worden gehouden.
Edit: zoals het ^ zo mooi staat, dat is de manier van werken met deze batterijen.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 27-03-2010 11:04 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1