Afzekeren lasapparaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:21
Een vriend van me heeft een ander lasapparaat gekocht.
Op welke stroomsterkte zou hij hem af moeten zekeren?

Hier het typeplaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-05 01:18
P=V*I

...... Dus als je Watt deelt door het aantal Volts..... Dan heb je Ampere.....

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En wat is er mis met de standaard 16ampere zekering in de meterkast? Je hoeft niet alles appart te zekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

16A, gaat dus precies op een eigen 230v groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Das een oudje.
Is niet zomaar te zeggen, volledig gebruik van de mogelijkheden zou ik zeggen in ieder geval 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Het lasapparaat is 330 Ampere, dat gaat nooit van zijn leven op een 16A 230V groep.
Als het middelbare school natuurkunde was geweest dat had ik het zelf nog wel uit kunnen zoeken.
Het gaat me vooral om die 2de tabel met kvar, kva en cos(phi), dit zegt volgens mij wat over het opgenomen vermogen.

De stekker die eraan zit is deze en het lasapparaat is bedoeld voor krachtstroom (380V).

Het is dus geen huis, tuis en keuken apparaatje van de gamma wat je even in een 230 volt stopcontact prikt.
Hier een foto van dit lasapparaat naast een kleinere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Hangt af van de schakeling, ster of driehoek:
Wikipedia: Driefasenspanning

Zeker weten doe ik het niet maar een cosphi van 0,46 gaat het energiebedrijf niet leuk vinden. Moet gecompenseerd worden met een condensator (dat staat in de bovenste rij, kVAr ( -||- ). Dacht dat 0,8 het max was.

Edit:

Je krijgt ook te maken met piekstromen als je begint te lassen of als je elektrode vast slaat op het werkstuk.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 224406 op 26-03-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Die piekstromen had ik al aan gedacht, dus in ieder geval een trage zekering.
In het lasapparaat zelf zitten al 2 condensatoren.
Het is misschien een beetje slecht zichtbaar maar in laatste tabel 3de kolom staat een kruisje. Het lijkt me dat alleen deze kolom van toepassing is.

Over die schakeling, waar kan ik de schakeling terug vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 23:57

mace

Sapere Aude

w-dev schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:36:
Het lasapparaat is 330 Ampere, dat gaat nooit van zijn leven op een 16A 230V groep.
Uhm, 330A bij 33V ja, denk je echt dat dat ding 330A uit het stopcontact trekt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Geef mij eens een goede reden waaruit blijkt dat ik dat zou denken?
Die 330 Ampère slaat op het idee dat het een nogal zwaar las apparaat is om zwaar staal mee te lassen.
Ik snap ook wel dat het geen 330A uit het stopcontact trekt, want dan had je tuinslangen aan koperleidingen nodig. Het gaat er nu dus om welke stroomsterkte er wel uit het stopcontact getrokken wordt (rekening houdende met piekstromen ed)

De 2 condensatoren zijn trouwens 110,5 uF; 2 kvar; 240V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 23:57

mace

Sapere Aude

Ok ik dacht ff. :P

Dus er zit al een condensatorbatterij in? dan hoef je geen rekening meer te houden met de blindstroom, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 19:49

Part

Helemaal niets.....

Met 3x16A zou je net niet continu het maximale vermogen kunnen gebruiken.
De vraag is natuurlijk wil je dat?

Als je al 3x16A hebt dan gewoon gebruiken. Anders kijken wat je hoofdzekering zijn. De groepen daar achter moeten natuurlijk wel selectief blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Some logical thinking:

2 condensators van 2kvar maakt samen 4 kvar. Dit is in de onderste tabel ook waar het kruisje in staat. Hier staat als kVA (dezelfde dimensies als Watt) 12 bij. 12000 / 380 = 31.57 Ampère, dus afzekeren met een trage 32 ampère zekering zou genoeg moeten zijn om op 330A te lassen.

Edit:
Je kan in principe al niet continue het maximale vermogen gebruiken in verband met de inschakelduur (deze ligt bij 330A op 35%)

[ Voor 18% gewijzigd door w-dev op 26-03-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100588

Bij drie fasen kan je niet botweg het vermogen delen door de spanning om aan de stroom te komen.
daar zit nog een factor wortel 3 bij...

Wikipedia: Driefasenspanning

In dit geval zou de stroom ongeveer 17Ampere worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat is je hoofdzekering eigenlijk? Dat is vaak 3x25 traag als het om een huisinstallatie gaat. Houdt daar rekening mee voordat je een 3x32 traag groep aan wil leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Dat het ongeveer 18A wordt klopt, dan zou afzekeren met 25A ook al genoeg zijn. De hoofd-zekering zou 65A kunnen worden volgens het energiebedrijf, dus dat zou ruim genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

w-dev schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 17:11:
Dat het ongeveer 18A wordt klopt, dan zou afzekeren met 25A ook al genoeg zijn. De hoofd-zekering zou 65A kunnen worden volgens het energiebedrijf, dus dat zou ruim genoeg moeten zijn.
Dat kan alleen betaal je voor 3x 63A 1330euro per jaar aan vastrecht transport. Dat is het tienvoudige van een 3x 25A aansluiting (130 euro).
3x25A is goed genoeg voor een 3x16A aansluiting.

Dus je kan je afvragen of je de laatste +/-10% van het vermogen ook echt nodig hebt of dat je aan 90% voldoende hebt en daarmee 1200euro per jaar bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Zoals hier boven al staat is 25A ook al genoeg, dus dan zou de hoofdgroep ook geen 63A hoeven te worden. Het is ook niet voor mijzelf, maar voor een vriend van me die op een boerderij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jediah
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 18:26

jediah

Wat vind je er nou zelf van?

Heeft niets met je vraag te maken hoor, maar is dit toevallig een Smitweld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:10
jediah schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:55:
Heeft niets met je vraag te maken hoor, maar is dit toevallig een Smitweld ?
Dat is wel wat op de foto staat :P

http://i42.tinypic.com/necmfo.jpg

Mooi ding trouwens, maar waar heb je zoiets in godsnaam voor nodig? Alleen voor hele lompe stukken staal, maar welke consument werkt daarmee?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

w-dev schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:18:
Zoals hier boven al staat is 25A ook al genoeg, dus dan zou de hoofdgroep ook geen 63A hoeven te worden. Het is ook niet voor mijzelf, maar voor een vriend van me die op een boerderij zit.
63A hoeft niet 50A zou ook voldoende zijn maar dat is ook nog 1008 euro per jaar.
35A mag niet omdat het geheel dan niet selectief is. Dan is de kans groot dat bij sluiting je hoofdzekeringen er uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jediah
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 18:26

jediah

Wat vind je er nou zelf van?

Wirf schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:08:
[...]

Mooi ding trouwens, maar waar heb je zoiets in godsnaam voor nodig? Alleen voor hele lompe stukken staal, maar welke consument werkt daarmee?
Een bekende van mij heeft ook 'n smitweld, maar dan vele malen groter. Die dingen worden voornamelijk gebruikt in de scheepsbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wirf schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:08:
[...]

Er is vaak voor niet al te veel geld aan te komen, en ook bij lagere stromen lassen die dingen wel effe een klasse beter als een Ferm prulding. Ook zorgt de krachtstroom voor een vele malen rustiger boog. Als je de ruimte hebt voor zo'n bakbeest... waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Het ging vooral om de 100% inschakelduur bij 190A. Dan kun je mooi de hele dag door lassen en mocht je nog eens wat zwaarders moeten lassen dan kan dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:50
een lasapparaat is een transformator, de secundaire stroom van een transformator is omgekeerd evenredig met de primaire stroom, de secundaire spanning is recht evenredig met de primaire spanning.
Wikipedia: Transformator

dus:
Up Is Np
---- = ---- = ---- = k
Us Ip Ns

daaruit kan je dus de primaire stroom berekenen:

Ip=
Us x Is
------------
Up

Dus:

Ip =
33 x 330 = 47,34A
---------------
230

Je zal dus een monofasige automaat nodig hebben van 63A met een D-karakteristiek. (als je het apparaat op 230V aansluit tenminste)

Voor 400V hetzelfde:

Ip =
33 x 330 = 27,22A
---------------
400
Je zal dus een monofasige automaat nodig hebben van 32A met een D-karakteristiek. (als je het apparaat op 400V aansluit tenminste)

Die condensatoren zijn voor de slechte cosphi van de transformator op te krikken (moet zo hoog mogelijk bij 1 zijn)

En een lastransformator is bij mijn weten niet driefasig, maar monofasig, dus ster en driehoek zijn hier niet echt van toepassing denkik

(normaal klopt alles, tenzij ik iets verkeerd heb gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Llouizzz schreef op zondag 28 maart 2010 @ 23:32:
En een lastransformator is bij mijn weten niet driefasig, maar monofasig, dus ster en driehoek zijn hier niet echt van toepassing denkik
Een probleem wat je met 3 dikke diodes oplost. En ja, lassen met gelijkstroom is de norm. Mocht je uitleg willen: http://www.rustbuster.nl/...assen_op_krachtstroom.htm verschaft die.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Llouizzz schreef op zondag 28 maart 2010 @ 23:32:
een lasapparaat is een transformator,
....

(normaal klopt alles, tenzij ik iets verkeerd heb gelezen)
Een lasapparaat is tevens een spoel en een gelijkrichter. Het rendement van al deze componenten is niet 100%.

Daarbij is deze wel degelijk driefasig en niet mono fase.
Zou je werkelijk willen gaan voor een groep van 63A dan betaal je per week het bedrag dat dit apparaat heeft gekost aan vastrecht. En zelfs dan krijg je nog op je donder van je energie leverancier omdat je het net oneigenlijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133137

Als je op 3x400V kan aansluiten, heb je waarschijnlijk voldoende aan een 16A driefasen groep.
Hier in de werkplaats staat een 320A halfautomaat aan een 16A automaat, die er tot hiertoe nog niet uitgegaan is. Echter hebben we de machine nog niet 100% vol open gehad (nog niet nodig, ook niet bij het lassen van 40mm dikke stalen stukken >:) of zware poutrels )
Pagina: 1