hulp nodig bij vinden behuizing voor mijn storage monster

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
Heren en Dames van Tweakers.net

ik zit met een probleem, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

op dit moment draai ik mijn storage monster in een 4U storage chassis van supermicro. prima ding, alleen bizar veel herrie. hij heeft nu nog zijn eigen serverhok, maar vriendin in huis, en dat kan niet goed blijven gaan. ook wil ik het ding straks in gaan zetten als werkstation in mijn nieuwe kantoor. ik zoek dus een nieuwe behuizing.

Ik heb echter nogal speciale wensen. Met deze wensen kom ik dus in de knoop..
wat moet erin passen:
een Enhanced E-ATX bord. om precies te zijn de SuperMicro X7DWN+. dit bord is 33,1 bij 34,7 CM. geen kleine jongen dus.
Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/X64/5000/X7DWN__spec.jpg
daar zitten dan een paar PCI-E kaarten op.

so far so good. nu wordt het complex. in totaal moeten er 26 schijven in kunnen, het liefst hot-swappable, maar als dat niet kan, niets aan de hand.
momenteel heb ik een SUperMicro SC846 chassis.
Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/Chassis/4U/SC846TQ-R900B_spec.jpg
daar wil ik vanaf, omdat hij zo veel herrie maakt.
ik ben nu aan het zoeken naar een nieuwe toren waar dit in kan.

het dichtste wat in de buurt kwam is de Lian Li cube case, maar daar past het moederbord weer niet in..

heeft iemand hier een suggestie voor?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 22:28

Matis

Rubber Rocket

Er zijn in de PW genoeg E-ATX behuizingen te vinden, maar ik ben bang dat daar geen 26 schijven in gaan passen.
http://tweakers.net/price...9D5miasftceY6h3PXPGtMpZQD

Is dit niet wat: pricewatch: Lian Li TYR PC-X2000B

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
zijn de fans in je chassis niet te vervangen zodat je er stillere varianten in kunt zetten?
Die racks zijn gemaakt voor een optimale airflow, door er zoveel mogelijk lucht doorheen te pompen, maar met wat minder lucht werkt het ook nog goed.

(Heb zelf een chenbro 2U storage chassis silent gemaakt door 4x80mm te vervangen door low noise, en een stille PSU te kopen.)

http://www.akiwa.com/productslist.php?type=rack
Heb hier hele goede ervaringen mee.

[ Voor 10% gewijzigd door rdfeij op 26-03-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lian Li PC-V2000? Deze heb ik momenteel als storagemonster staan, dit is een belachelijk grote kast. Ik kan vanavond wel even opmeten of je moederbord erin zou passen als je wilt.

Ik wil juist over naar iets met hotswap bays, dus als je interesse hebt kunnen we misschien onderling er wel uit komen.

edit: Hmmm, stukje over 26 disks had ik gemist. 22 is de max geloof ik waar je aan zou kunnen komen met deze.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 13:42 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wat maakt er dan precies zoveel lawaai nu? Als dat de schijven zelf zijn kun je je afvragen of een andere case veel verschil gaat maken. Als het de fans zijn kun je ze misschien vervangen door stillere varianten?

24x 2TB, damn. :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Matis schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:40:
Er zijn in de PW genoeg E-ATX behuizingen te vinden, maar ik ben bang dat daar geen 26 schijven in gaan passen.
http://tweakers.net/price...9D5miasftceY6h3PXPGtMpZQD

Is dit niet wat: pricewatch: Lian Li TYR PC-X2000B
niet genoeg disks...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Xander schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:41:
Wat maakt er dan precies zoveel lawaai nu? Als dat de schijven zelf zijn kun je je afvragen of een andere case veel verschil gaat maken. Als het de fans zijn kun je ze misschien vervangen door stillere varianten?

24x 2TB, damn. :X
het zijn de fans, en de PSU maakt gewoon herrie.
het is een echt server chassis, dat is prima, maar bezorgt me icm vriendin ellende ;)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Dan zou ik toch echt eens serieus gaan kijken of je deze case stiller kunt krijgen, fans zijn te vervangen, de fan in je PSU ook (en anders de hele PSU wel).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
mjah, het is ook in combinatie met dat ik dat serverhok straks wil gaan afbreken, en dat chassis gewoon in mijn kantoor wil zetten. ik zag zo'n lian li cube wel zitten, maar dat past dus allemaal niet..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeef de ignorant noob even dat hij ook eens out-of-the-box meedenkt... Wellicht een heel dom idee, maar ach, ik dacht waarom ook niet in de groep gegooid...

Kun je niet het volgende doen: Twee towers (of van mij part drie of vier of vijf.....)
In tower 1 steek je je moederbord met alle kaarten en aanverwante zooi en 1 of 2 schijven die je zowiezo niet hoeft/wilt vervangen, zoals die met het OS. Kortom je boot schijven. Voeding er in en klaar.... nu ja, bijna klaar, want we wilden nog 24 andere schijven kwijt....

Dus op naar tower twee. Tower twee krijgt een stapel (hotswapable) disks en een voeding, maar geen moederbord.. Maar wacht, zonder moederbord werkt het allemaal niet...

Maar wat nu als je de towers niet te ver bij elkaar vandaan zet en gewoon vrolijk de noodzakelijke kabelzooi van tower 1 naar tower 2 doorverbind? Dus feitelijk bouw je een computer in twee (of drie, of vier of vijf of....) behuizingen?

Kijk ik heb nog nooit zo iets gebouwd, maar ik heb zelfs nog nooit een computer van scratch af aan in elkaar gezet, dus... tja....

Oh, ja, gescheiden voedingen leek mij wel handig, want volgens mij moet je voor 24 schijven best een stevige voeding hebben. Ik heb me wel eens laten vertellen dat echt zware voedingen nu niet bepaald de stilteprijs gaan krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50
freak1 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:50:
mjah, het is ook in combinatie met dat ik dat serverhok straks wil gaan afbreken, en dat chassis gewoon in mijn kantoor wil zetten. ik zag zo'n lian li cube wel zitten, maar dat past dus allemaal niet..
Klinkt stom, maar kan je het niet beter over 2 systemen verspreiden? Minder problemen met warmte/ruimte/lawaai, en je single-point-of-failure is weg... Als je voeding nu klapt kan hij 24 schijven mee ten onder nemen... Als je het in 2 systemen hebt weggestopt halveer je die kans. Ik zou voor 2 4U kasten gaan. Je maakt 1 van de 2 met een Supermicro Atom bordje via iSCSI benaderbaar voor de ander, dan hoef je softwarematig vrij weinig te veranderen...

@Hierboven:
Ik sluit me daar bijna bij aan, alleen gebruik ik netwerk om de kasten nog fysiek van elkaar te _kunnen_ scheiden... Anders is dat erg lastig...

[ Voor 9% gewijzigd door FireDrunk op 26-03-2010 14:02 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:47

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

24 schijven verbruiken (afhankelijk van de draaisnelheid, ik ga hier uit van 7200rpm, maar ik kan me voorstellen dat de TS uit energie-overwegingen 5400rpm schijven heeft) maximaal zo'n 250W, dus zo'n krachtige voeding heb je niet nodig. Een 400W voeding moet dat systeem volgens mij prima kunnen hebben.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
FireDrunk schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:01:
[...]

Klinkt stom, maar kan je het niet beter over 2 systemen verspreiden? Minder problemen met warmte/ruimte/lawaai, en je single-point-of-failure is weg... Als je voeding nu klapt kan hij 24 schijven mee ten onder nemen... Als je het in 2 systemen hebt weggestopt halveer je die kans. Ik zou voor 2 4U kasten gaan. Je maakt 1 van de 2 met een Supermicro Atom bordje via iSCSI benaderbaar voor de ander, dan hoef je softwarematig vrij weinig te veranderen...

@Hierboven:
Ik sluit me daar bijna bij aan, alleen gebruik ik netwerk om de kasten nog fysiek van elkaar te _kunnen_ scheiden... Anders is dat erg lastig...
geen optie.
de hoeveelheid schijven is voor mij belangrijker dan de grootte daarvan. het aat mij om I/O's zodat mijn VM's goed kunnen draaien.
verspreiden over 2 pcs geeft een zware degration van performance.
mijn doel is niet storage grootte, maar performance,. vandaar ook het EEATX mobo volgeladen :)

verder zijn de voedingen redundant en beschermt tegen spanningspieken, en staat er een heftige UPS voor..

splitsing is dus geen optie. niet een fysieke splitings of het samenvoegen van 2 kasten. het samenvoegen van 2 kasten geeft als issue dat het er
a)eigenlijk niet uitziet, en
b)het is flink kwetsbaar. als er iets met 1 voeding gebeurd ben je ook het bokje..

het moet dus echt in 1 kast passen helaas..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Ghost Dog schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:11:
24 schijven verbruiken (afhankelijk van de draaisnelheid, ik ga hier uit van 7200rpm, maar ik kan me voorstellen dat de TS uit energie-overwegingen 5400rpm schijven heeft) maximaal zo'n 250W, dus zo'n krachtige voeding heb je niet nodig. Een 400W voeding moet dat systeem volgens mij prima kunnen hebben.
630 watt inclusief UPS en 48 poorts gigabit switch.. en de server heeft 2 quadcores, dus de schijven zullen misschien 200 watt trekken.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Ghost Dog schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:11:
Het gaat hier natuurlijk niet om de voeding maar wel om de case... En dan nog vergeet je "de aantal PCI-E kaarten en 2 CPU's"

Ik voorzie ook een mooie combi van 2 cases waarbij je zelf kan knutselen... gelijk een mooi project en iets waar je ons tweakers over op de hoogte kan houden! :D (misschien mag je er wel een nieuw eigen topic voor openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
mjah, ik wil dus niet knutselen. die tijd heb ik wel gehad, zeker omdat ik dit ding voor mijn werk gebruik wil ik dat dat ding gewoon off the shelf is.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 19:08

Midas.e

Is handig met dinges

Een lianli cube zal dat ook niet worden, daar passen weliswaar makkelijk 24hd's in maar een eatx bord niet. Mijn supermicro ATX paste al net met een areca:
Afbeeldingslocatie: http://hacktheplanet.nl/img/serv07.jpg
Ik zou kijken naar 2x das frames voor 24+ disks en die via een sas link naar een normale case of een 4U box knopen. Je verliest hiermee wel je oude arrays wat vast niet de oplossing is.
Er zijn niet echt veel kasten die hiervoor gemaakt zijn.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

scenix_ schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:15:
[...]

Het gaat hier natuurlijk niet om de voeding maar wel om de case... En dan nog vergeet je "de aantal PCI-E kaarten en 2 CPU's"

Ik voorzie ook een mooie combi van 2 cases waarbij je zelf kan knutselen... gelijk een mooi project en iets waar je ons tweakers over op de hoogte kan houden! :D (misschien mag je er wel een nieuw eigen topic voor openen.
Da's waar, 2CPU's en PCI-e. 8)7 Dan kan je inderdaad wel op 650W rekenen ofzo.

Mag ik vragen waar dit monster voor gebruikt gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
ik zat direct aan helmer te denken, maar dan zul je zelf veel moeten knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Ghost Dog schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 16:35:
[...]

Da's waar, 2CPU's en PCI-e. 8)7 Dan kan je inderdaad wel op 650W rekenen ofzo.

Mag ik vragen waar dit monster voor gebruikt gaat worden?
UC ontwerpen uitvoeren.
mijn designs testen in een virtueele speeltuin eigenlijk ;)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegenwoordig is er weinig prestatieverlies met esata.

Er zijn geen redenen om minder geluidsproductie te verwachten van de SC848 van Super Micro Computers.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Zelf een kast bouwen?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Heb het zelf ook gedaan:
[CiP] HugeTower
Draait al een paar jaar prima onder mijn bureau. Heb de casebuild niet afgemaakt, dus draai nu in een wireframe kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ok,

tijd voor een kick.

ik heb een nieuwe strategie;
ik ga mijn mobo vervangen door een andere, dat zal wel een E-ATX worden, maar geen enhanced meer. ik heb nu dus puur nog een chassis nodig.

de lian-li cube is te klein, daar kan maximaal atx in. wat staat erdan nog open?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 17:52

T-Rhidon

Move IT ;)

2 Kasten met E-ATX aan elkaar vast maken en je kan er genoeg HD's in kwijt. (met wieltjes eronder heb je ook een soort van cube) Moet je wel een beetje handig zijn maar dan kan je wel leuke dingen maken. Of gebruik maken van je oude kast voorstuk er uit halen als dat mogelijk is.

Als je tenminste snapt wat ik bedoel?

"I can't dumb it down to your level, because I am scared of harming you!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ik snap wat je bedoelt.

ding is een beetje, wat ik hierboven ook al een paar keer heb gemeld, ik ben wel een beetje klaar met pcs aanpassen. ik ben op zoek naar een out of the box oplossing...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon

T-Rhidon

Move IT ;)

Oke dat had ik niet gelezen |:( , succes ermee met zoeken :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
http://blog.backblaze.com...uild-cheap-cloud-storage/

Koop stille (of fanless) voedingen en stille/trage/24V fans voor de case.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:45

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
freak1 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:13:
[...]

geen optie.
de hoeveelheid schijven is voor mij belangrijker dan de grootte daarvan. het aat mij om I/O's zodat mijn VM's goed kunnen draaien.
verspreiden over 2 pcs geeft een zware degration van performance.
mijn doel is niet storage grootte, maar performance,. vandaar ook het EEATX mobo volgeladen :)
Als het je puur om de I/O's van de schijven gaat, is het dan geen optie om al die schijven de deur uit te doen en naar ssd's te gaan kijken? Je hebt er maar een paar nodig voor dezelfde performance, wat je heel veel in je energieverbruik zal schelen, en bovendien kun je met een veel kleinere kast toe...

[ Voor 41% gewijzigd door Dirk op 14-04-2010 16:55 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dirk schreef op woensdag 14 april 2010 @ 15:33:
Als het je puur om de I/O's van de schijven gaat, is het dan geen optie om al die schijven de deur uit te doen en naar ssd's te gaan kijken? Je hebt er maar een paar nodig voor dezelfde performance, wat je heel veel in je energieverbruik zal schelen, en bovendien kun je met een veel kleinere kast toe...
Klinkt als een goed idee. :)
Of heb je echt ziekelijk veel opslagruimte nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rhidon

T-Rhidon

Move IT ;)

Prik er dan nog een paar 2 TB schijven bij. Misschien is die SSD wel de goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
ssds is een optie qua performance, maar dan kan ik mijn labs weer niet kwijt, dan kom ik rond de 12 TB uit, en alleen de labs nemen al 20 tb in beslag :/

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
die blackblaze enclosure is dus precies wat ik zocht, super!
ik houd jullie op de hoogte

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Waarom doe je niet twee of meer systemen met de disks verdeeld? Ik heb thuis nu twee maal een zware (licht in jouw ogen waarschijnlijk) pc, met daarin voldoende voor veel I/O. Voor opslag heb ik ook nog een QNAP NAS staan.

Je kan dan met twee of meer systemen een cluster (Hyper-V of VMWare) bouwen met daarop verdeeld je labs.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
Ik heb hier een Chenbro 4u/tower onder het bureau staan. Daarin heb ik een andere voeding gezet en de fans achter de backplanes vervangen.

Stille hotswap voedingen heb ik niet kunnen vinden, dus als je dat wilt dan wordt het lastig. Fans waren bij mij standaard 12cm fans, geen herry en mijn zippy voeding ligt nu op de schap.

Bij onvoldoende power kun je er ook voor kiezen om twee voedingen te gebruiken maar weet niet of dat zomaar past.
Pagina: 1