Temperatuur AMD Phenom X4 955 schiet uit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 09:47
Als ik een game afsluit en dan even de temperaturen bekijk onder speedfan is deze een graad of 43. hij koelt daarna gewoon af maar af en toe meld speedfan temperaturen van boven de 100 graden voor 1 of 2 seconden en vervolgens springt die weer op normale temperaturen. Is dit een vaker voorkomend iets met Speedfan? Of zou ik opnieuw de CPU koeler moeten monteren en opnieuw koelpasta moeten aanbrengen? Als de CPU bijna niks te doen heeft blijft de temperatuur mooi 33 graden en zijn er geen uitschieters.

Bij voorbaat dank.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
De enige manier waarop een hedendaagse CPU binnen 1 of 2 seconden op de honderd graden kan komen is als het koelblok er niet op zit. Gezien het erg onwaarschijnlijk is dat het koelblok af en toe 'verdwijnt' en dan alleen tijdens het afsluiten van games, kun je veilig aannemen dat het een software-glitz is.

Een verder argument is dat een Phenom II bij 100 graden gewoon kapot gaat, die van jou werkt nog.

En het laatste argument is dat een Phenom II zich allang uitgezet heeft voor die de 100 graden bereikt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Bedankt voor je reactie. Hij deed het trouwens toen ik de game al afgesloten had. Ik heb net even een CPU burn in test gedraaid dit waren de maximum temps volgens Speedfan:

Temp 1: 33 C
Temp 2: 45 C
Temp 3: 48 C
Temp 4: 51 C

Ik zag 1 keer Temp 2 uitschieten naar 87 voor 1 of 2 seconden en er stond een vlammetje voor temp 4 is dat wel oke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Ik gebruik CoreTemp in combinatie met een Phenom II X4 940.. als ik GPU-Z opstart terwijl CoreTemp draait schiet hij ook even tijdelijk een belachelijk aantal, daarna gaat hij weer terug naar ~35 (passief idle temp).

Geen probleem van maken als hij de rest van de tijd gewoon 43 is.. zorg anders voor een grafiekje.. dan hebben wij ook een idee van wat er nu exact gebeurd.

edit: Waar woon je ongeveer? Anders is er misschien wel iemand bij je in de buurt die samen met jou er nieuwe koelpasta op wilt zetten? }:O

[ Voor 16% gewijzigd door Red-Front op 26-03-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Hoe kom ik dan aan een grafiekje? Ik ben er nu via het bios achter gekomen dat temp 4 (core temp) de CPU temp is. Koelpasta kan ik zelf wel aanbrengen, maar 51 graden voor een X4 955 C3 onder een stress-test is wel oke vermoed ik? Toen ik de stress-test stop zette daalde deze temperatuur als een baksteen en is nu 28 gaden.

Edit: Ik zie nu dat iedere keer 1 van de eerste 3 temperaturen even een seconde of 2 omhoog springt naar iets in de 60 C terwijl de cpu nu idled. De 4e temp (core temp) schiet niet uit.

Nu 5 minuten later schiet ie niet meer uit. Iemand enig idee wat dit zijn kan? Of zou het inderdaad een software glitch zijn?

Edit: Ik heb nu Everest geinstalleerd en die geeft wel normaal temperaturen weer zonder uitschieters.
Bedankt voor de hulp. Het is een beetje eng als je in een keer temperaturen van over de 120 graden ziet staan. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Robolokotobo op 26-03-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het voorzichtig gedaan wordt zonder de pennetjes van de processor te verbuigen kan vervanging van de koelpasta geen kwaad. Resten van de oude koelpasta schijnen verwijderd te kunnen worden met 90% alcohol. Als de koelpasta vervangen wordt is er in ieder geval de geruststelling, dat er actie ondernomen is om een mogelijk probleem op te lossen. Verwijdering van speedfan en opnieuw downloaden en opnieuw installeren kan een mogelijke softwarefout oplossen.

Voor een beter begrip van wat er gebeurt is informatie over het systeem, het moederbord, het besturingsprogramma en de processorkoeler interessant.

Meer tests met andere programma's en met taakbeheer over de activiteiten van de processor bij de afsluiting van games kan meer informatie geven.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robolokotobo schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:03:
Bedankt voor je reactie. Hij deed het trouwens toen ik de game al afgesloten had. Ik heb net even een CPU burn in test gedraaid dit waren de maximum temps volgens Speedfan:

Temp 1: 33 C
Temp 2: 45 C
Temp 3: 48 C
Temp 4: 51 C

Ik zag 1 keer Temp 2 uitschieten naar 87 voor 1 of 2 seconden en er stond een vlammetje voor temp 4 is dat wel oke?
Een vlammetje betekent waarschijnlijk, dat de temperatuur een beetje hoog is. Afhankelijk van het moederbord, de processor, het besturingsprogramma en de software is 49 graden Celsius waarschijnlijk meer gebruikelijk voor temp 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Ik had de casefans ook erg laag staan en 1 uit tijdens de stresstest. temperaturen van de cores met de casefans op 900 toeren zijn 26 graden en tijdens Everest stabiliteitstest 44 graden. Is die Everest stabiliteitstest vergelijkbaar met cpu burn in?

Pagina: 1