Tulp kabels of XLR-tulp kabels

Pagina: 1
Acties:

• rdwagenaar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:04
Hallo allemaal,

Ik heb actieve studio monitoren en deze wil ik op de pre-outs van een versterker aansluiten. De speakers hebben XLR en tulp-aansluitingen. Nou vraag ik me af of het beter is om XLR-tulp kabels of tulp-tulp kabels te gebruiken, en wat voor kwaliteit. Zijn gold-plated kabels echt beter dan cheape tulp kabeltjes of is het alleen maar duurzaamheid...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18

JvS

Ik heb hem zelf ook

Voor de geluidskwaliteit maakt het niet uit. XLR is alleen sterker en meer geschikt om vaak om te pluggen en omdat je nooit last hebt van vervelende aardingsproblemen kan je ze gewoon waar je maar bent in welke situatie dan ook aansluiten en heb je niet misschien een vervelende brom. Gevoelsmatig zou ik bij keus toch voor XLR gaan, maar dat is niet omdat het beter klinkt.

Maar voor geluid maakt het allemaal niets uit. Ook de gouden plugjes niet. Maar over verschil in kabels zijn al ongeveer 500.000 discussies en websites volgeschreven (niet objectief aantoonbaar, maar sommige mensen beweren het wel te horen is een beetje de strekking van het verhaal).

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 26-03-2010 12:29 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:18
Het enige wat ik je hierover kan vertellen is dat je, als je voor tulp kiest, wel een beetje fatsoenlijke kwaliteit te zoeken. Heb zelf een 3,5mm jack >2x tulp liggen à €2.50, na een paar maanden normaal gebruik een kabelbreuk.
En vooral voor deze kwestie: om welke versterker gaat het, heeft deze XLR en/of tulp uitgangen?
Als deze ook tulp heeft zou mijn eigen voorkeur uit gaan naar tulp, aangezien deze naar mijn idee wat makkelijker te krijgen zijn dan XLR.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:05
Gewoon XLR pakken, ziet er ook veel stoerder uit en de connector is lekker sloopbestendig ;)

Verder maakt het in deze opstelling, zoals al gezegd, absoluut geen verschil. Je stuurt toch een unbalanced signaal uit vanaf je pre-amp.

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik zou juist als je pre-outs XLR zijn XLR's gebruiken. Gebalanceerd > ongebalanceerd. :) Alleen tulp op je amp? Dan maakt het niets uit. Waarschijnlijk kan je wat goedkoper aan tulp-tulp komen dan aan tulp-XLR (heb er zelf vorige week nog 2 in elkaar gesoldeerd :P) dus zou ik dan tulp-tulp nemen.
Voor 't geluid maakt het (zoals JvS al aangeeft) geen zak uit. :)

Permanent wintericon!

• rdwagenaar
Ok, bedankt voor de reacties.

Het gaat om een Marantz SR 4200 met tulp pre-outs. De monitoren hebben XLR en tulp ingangen. Wat prijs betreft maakt het niet zoveel uit, scheelt misschien een tientje of 2 maar niet meer. Ik had verwacht dat XLR beter zou zijn maar als het qua geluidskwaliteit niks uitmaakt dan ga ik denk ik voor tulp omdat die een stuk minder ver uitsteken aan de achterkant. Ik neem dan wel een stevige variant maar niet de allerduurste met goud/zilver/etc.

Ik dacht altijd wel dat dikke kabels meer signaal (minder weerstand) doorlieten dan dunne kabeltjes...

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:05
Wat er in je XLR aan bekabeling zit is waarschijnlijk net zo dik als een normale RCA dropveter. De mantel bij XLR is vaak steviger vanwege het toepassingsgebied.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

rdwagenaar schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:24:
Hallo allemaal,

Ik heb actieve studio monitoren en deze wil ik op de pre-outs van een versterker aansluiten. De speakers hebben XLR en tulp-aansluitingen. Nou vraag ik me af of het beter is om XLR-tulp kabels of tulp-tulp kabels te gebruiken, en wat voor kwaliteit. Zijn gold-plated kabels echt beter dan cheape tulp kabeltjes of is het alleen maar duurzaamheid...
Heeft je bron XLR? Dan XLR-kabels, heeft je bron alleen tulp, dan tulpkabels gebruiken. Het heeft absoluut geen zin om van tulp naar XLR te gaan, het voegt niks toe, gaat geen extra storing tegen.
Dus gewoon een goede tulp-tulp kabel, en dan niet een el-cheapo kabeltje, maar een wat betere. Zeker bij actieve monitors, waarvan de versterker toch vaak op een hoog volume gaat, en je versterker het volume regelt, is elke storing op de lijn tussen versterker en monitor hoorbaar (brommen, ruis).

Je kan een goede stereokabel kopen en deze splitsen, maar ook een goede composiet-kabel of S/PDIF kabel. Deze behoren 75Ohm impedantie te hebben (net als audio-kabels), maar zijn vaak beter afgeschermt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• rdwagenaar
deepbass909 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:19:
[...]
Je kan een goede stereokabel kopen en deze splitsen, maar ook een goede composiet-kabel of S/PDIF kabel. Deze behoren 75Ohm impedantie te hebben (net als audio-kabels), maar zijn vaak beter afgeschermt.
Kun je hier een voorbeeld van geven in een webwinkel? Dan weet ik ongeveer waar ik naar moet kijken...
Pagina: 1