Beste mede-tweakers,
Ik ben momenteel bezig mijn thuisnetwerk anders in te richten maar ik kijrg het nog niet zoals ik wil. Ik heb een ADSL modem (thompson standaardding) en een La fonera an fonera2.0n. Zo lang ik 1 van de twee fon's (om het even welke) aansluit werkt het prima.
Gewenste configuratie: (de fonera's zitten met UTP kabels op de standaard 4 netwerkpoorten van m;n modem/router)
Zodra ik ze echter beide aansluit werkt 1 goed maar de andere zegt dat m'n internet misconfigured is. Volgens een forumreactie die ik gevonden heb komt dit door het volgende:
Alleen na wat research naar de FreeWLAN extension te hebben gedaan lijkt het erop dat daarmee alleen het private signaal te verlengen/sterken is, niet het public signaal. Heeft iemand een suggestie hoe ik het zo kan maken dat beide fonera's naast elkaar zowel een public als private netwerk uitspugen?
Ik ben momenteel bezig mijn thuisnetwerk anders in te richten maar ik kijrg het nog niet zoals ik wil. Ik heb een ADSL modem (thompson standaardding) en een La fonera an fonera2.0n. Zo lang ik 1 van de twee fon's (om het even welke) aansluit werkt het prima.
Gewenste configuratie: (de fonera's zitten met UTP kabels op de standaard 4 netwerkpoorten van m;n modem/router)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| ----- private WLAN ADSL modem/router ========= fonera2.0n | ----- Public WLAN | | | ------private WLAN ==================== La fonera | ------Public WLAN |
Zodra ik ze echter beide aansluit werkt 1 goed maar de andere zegt dat m'n internet misconfigured is. Volgens een forumreactie die ik gevonden heb komt dit door het volgende:
http://boards.fon.com/viewtopic.php?f=8&t=4610Bear in mind that the public and private wireless networks are always subnetted from any upstream LAN, and have their own DHCP servers. The firewall aboard the La Fonera *always* blocks the public wifi from LAN IP addresses; they'll only have access to Internet addresses... and the default configuration for the private wifi is to allow devices on that subnet to communicate, but not with the upstream LAN. If you wish for the private wireless to be able to access the upstream LAN (to use it as an AP), then you need to install FreeWLAN extension and enable "bridge" mode. This extension is currently only available for La Fonera 1.x models (FON2100/FON2200).
Alleen na wat research naar de FreeWLAN extension te hebben gedaan lijkt het erop dat daarmee alleen het private signaal te verlengen/sterken is, niet het public signaal. Heeft iemand een suggestie hoe ik het zo kan maken dat beide fonera's naast elkaar zowel een public als private netwerk uitspugen?