Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Omdat FotoSG mij niet een goede oplossing kan bieden :|, hoop ik een beroep op jullie te kunnen doen. Ik heb als leek op dit vlak een fotostudio gekocht (Linkstar Flitsset FS-200D), met daarbij op advies van FotoSG een RF604-D triggersetje met hotshoe adapter voor bij mijn Sony alfa 330. Hoewel er bij een rekenmachine van een paar euro al een handleiding in 8 talen zit, blijkt niemand nog op papier te hebben gezet hoe de werking van deze flitsset zou moeten zijn. Ik heb een Engelstalig briefje met specificaties en waarschuwingen en met wat gezond verstand heb ik het één en ander wel in elkaar kunnen zetten. FotoSG verwijst trouwens naar de 'handleidingen' op hun website, maar deze geven onvoldoende informatie. Waar ik mee zit is het volgende:

Ik heb óf alles nog niet goed aangesloten, óf de set is deels defect. Ik zou graag willen weten:

- waarom mijn linker flitslamp wel flitst (waarop de receiver is aangesloten) wanneer ik op de zender van de triggerset de testknop indruk en deze niet flitst wanneer ik een foto maak
- hoe ik de tweede lamp moet laten communiceren met de linkerlamp en mijn fototoestel
- hoe ik de lampen (met softboxen) goed op mijn onderwerp gericht krijg dat op de grond ligt; volgens mij kan ik ze niet draaien of kantelen.

Uiteraard heb ik beide flitskoppen op stroom aangesloten en zitten er batterijen in mijn receiver. Beide lampen kan ik ook aanzetten, maar waar het in mijn kennis ontbreekt is waarvoor de knoppen dienen op de flitskop en hoe ik deze moet instellen.

Wie heeft er advies?

Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes, Renate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:50
Heb je wel een tweede ontvanger voor de tweede lamp? Wellicht even een foto / video hoe je het aangesloten hebt?

Aan de foto te zien op de FotoSG site zit er een swivel op waar een lang zwart hendeltje aan zit, deze moet je met een beetje kracht losdraaien en dan moet je hem kunnen draaien / kantelen. (Maar aan de hand van wat je geleverd krijgt zit dit er weer niet bij.)

Afbeeldingslocatie: http://www.cameratools.nl/_clientfiles//Lumopro/l_LumoPro%20LP634%20Umbrella%20Swivel%20Adapter.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Deef_K op 26-03-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Nog even een opmerking van mijn kant, want het probleem is inmiddels opgelost. Neefdave en Gerard bedankt voor de hulp! Ik bleek geen tweede ontvanger nodig te hebben en ook mijn hotshoe was niet defect. Mijn camera laat de triggerset niet afgaan in de M-stand, omdat deze stand voor de lange belichting is. In de P-stand gaan mijn flitsers gewoon af als ik een foto maak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 13:50:
Hoi,

Nog even een opmerking van mijn kant, want het probleem is inmiddels opgelost. Neefdave en Gerard bedankt voor de hulp! Ik bleek geen tweede ontvanger nodig te hebben en ook mijn hotshoe was niet defect. Mijn camera laat de triggerset niet afgaan in de M-stand, omdat deze stand voor de lange belichting is. In de P-stand gaan mijn flitsers gewoon af als ik een foto maak!
Huh, maar in de P-stand kan je niet handmatig je sluitertijd/diafragma/ISO instellen toch? Of is dat anders bij Sony? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
You tell me! :|

Denk je dat de flitsers ook in de M-stand moeten kunnen afgaan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:16
Verwijderd schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 15:23:
You tell me! :|

Denk je dat de flitsers ook in de M-stand moeten kunnen afgaan???
Dat is wel zo belangrijk, want met studio flitsers schiet je juist handmatig/manueel/in de M-stand.
Anders heb je geen controle op je licht (dat op je sensor valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 16:01

ThunderNet

Flits!

Welke sluitertijd heb je ingesteld in de M stand? Bij Linkstar flitssetjes etc. zit je meestal aan een minimale sluitertijd van 1/125 of langzamer om een goede sync te krijgen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik sync ook op 1/200e met linkstar?
Maar 1/125 is wel zo veilig inderdaad.
1 flitser heeft de ontvanger waarschijnlijk, de andere wordt optisch getriggered. Wat betekent dat zijn lichtgevoelig oogje een flits kan waarnemen en dan de flitser af laat gaan.
Dat werkt niet altijd 100%.
Probeer het terwijl de flitsers elkaar goed kunnen "zien".

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1