Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzai
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-08 10:27
Afgelopen tijd veel bluescreens, zomaar out of the blue..

Opsomming van een paar: (copy uit BluescreenView)

032510-34008-01.dmp 25-3-2010 11:08:17
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
0x0000003b
00000000`c0000005
fffff800`02dbf72f
fffff880`03b030b0
00000000`00000000
ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+71f00 NT Kernel & System
Microsoft® Windows® Operating System Microsoft Corporation 6.1.7600.16385 (win7_rtm.090713-1255) x64 C:\Windows\minidump\032510-34008-01.dmp 4 15 7600
Veelal de meest voorkomende.

Vandaag kreeg ik, bij het opnieuw opstarten na een sessie van Bootcd Memtest 4.0 (van 11 uur en 12 passes)

Deze BSOD:

032610-38891-01.dmp 26-3-2010 10:36:03
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
0x0000000a
00000001`00c00088
00000000`00000002
00000000`00000000
fffff800`02adcab1 x64
C:\Windows\minidump\032610-38891-01.dmp 4 15 7600

Ik zit op dit moment een beetje met de handen in het haar als amateur-tweaker en daarom heb ik een aantal vragen aan de echte experts,

Ik heb ergens gelezen dat BootCD minder effectief is dan het runnen van 4 instances van Memtest86+ in windows zelf, dus dit had ik eerst aangezet toen ik naar het werk ging en toen ik terugkwam was de pc opnieuw opgestart na een crash.. Dus: Hoe betrouwbaar is memtest bootcd?

Heb deze setup nu een kleine maand, in het begin niks geen last mee gehad. eerste bluescreen op 11 maart, de
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION en de tweede pas de 23ste, nu heb ik ze zeer regelmatig.

Ook heb ik soms een windows freeze, dan reset ik de pc en flipt de buzzer van de POST-complete (continu-geblieb totdat ik weer reset)

Net wou windows zelf niet eens meer opstarten, liep vast op dat intens mooie laadscherm..

Heb verder ook geen hardware geinstalleerd ondertussen en geen driver updates. Het enige wat ik kan verzinnen is een windows update (browserkeuze scherm, EER) die de 23ste uitkwam, maar dit lijkt me niet echt relevant.

En last but not least: Welke stappen kan ik nu het beste ondernemen? Sommige hebben het ook over het testen van 1 reepje geheugen per keer, misschien een goed idee?

Setup:
> phenom II x4 955be
> asus M4A79XTD evo
> 4Gb corsair TW3X2G1600C9DHX G
> coolermaster m520 voeding
> geforce 8800gts 320
> seagate 16mb 320gb hdd

Als er nog meer info nodig is post ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Informatie over de computer en details over het besturingsprogramma zijn wel handig. Dan gaat het onder andere over de datum van aankoop, of de computer gekocht is als compleet systeem, zelf is samengesteld of door een winkel of webshop is geassembleerd. Als de computer compleet en geassembleerd is gekocht is een bericht aan de winkel zinnig.

Stappen zijn:
compatibiliteit van processor en geheugen en moederbord controleren
CMOS schoon maken
besturingsprogramma schoon herinstalleren
1 geheugenmodule per keer in slot A1 testen met memtest vanaf de cd

Om een onderbouwd antwoord op de vraag over de test van memtest vanaf een cd te kunnen geven is een link naar de informatie nodig. De test met memtest vanaf de cd sluit het besturingsprogramma uit. Dit is een test om de conditie van de geheugenmodule te controleren. Het kan zijn, dat memtest in Windows ook de werking van het interne geheugen in Windows test. Informatie over de conditie van de geheugenmodule zonder invloed van het besturingsprogramma is in eerste instantie relevanter.

Ook informatie over de geïnstalleerde software zoals het antivirusprogramma kan interessant zijn. Een automatische update van het antivirusprogramma veroorzaakt soms problemen.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Als je memtest86 wil gebruiken kan je daarvoor beter een bootable cd van maken en daarvan opstarten tijdens het booten. Hierdoor wordt ook het geheugen getest wat Windows normaal in beslag neemt. Daarom is het testen van geheugen in Windows nooit zo betrouwbaar.

Het geheugen reepje voor reepje testen is ook een goede optie.

Als je in de logs gaat spitten van Windows zelf en die op zoekt op www.eventid.net kom je misschien ook al verder.

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de computer voortdurend stopt tijdens de memtest vanaf een cd en memtest na herhaaldelijke tests van 10 uur geen fouten aangeeft met een ander geheugenmodule, die in de lijst van gecontroleerde geheugenmodules staat, is dat licht betrouwbaar. Dan doet dat denken aan een probleem met de geheugenmodule. Als de computer dan soepel loopt met andere geheugenmodules en de problemen zich niet meer voordoen kan voorzichtig begonnen worden met het vermoeden, dat de geheugenmodules de oorzaak van het probleem waren.

Het modelnummer van de geheugenmodules staat blijkbaar niet in de lijst van gecontroleerde geheugenmodules van het moederbord. Het is interessant om te weten, waarom gekozen is voor dit merk en dit model. Desondanks kunnen er andere oorzaken zijn voor de problemen. De lijst en de crash tijdens de Windowsmemtest wijzen wel vaag naar het geheugen.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:30
Ik zie dat je een amd black edition cpu dus wellicht een multiplier overclock die niet stabiel is? Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt met een black edition cpu die overclocked was dat die computer geregeld onverklaarbaar vast liep maar nadat die iets terug geclocked werd verdwenen de problemen. Mogelijk dat hier ook het geval is. Hij gaf iniedergeval toen vergelijkbare bsod's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzai
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-08 10:27
Bedankt voor jullie aanwijzingen! Ik heb inmiddels een frisse kopie van windows erop geknald en tot nog toe het niet het 'plezier' gehad van een blue screen. Vooral de update van de antivirus deed me aan het denken zetten. Wanneer de screens terugkomen zal ik dat zeker aangeven maar voor nu hoop ik dat deze informatie een andere tweaker ooit kan helpen :)
Pagina: 1