Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user09
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik luister veel muziek op mijn PC. Op het moment gebruik ik daarvoor de onboard chip van mijn ASUS P5K (zo'n standaard AC'97 ding) i.c.m. de Logitech Z-2300. Dat klinkt opzich prima, maar beter is natuurlijk altijd beter :)

Dus de vraag: hoeveel zin heeft het om een aparte geluidskaart aan te schaffen? Het gaat echt alleen om het geluid, niet om line-ins, line-outs en weet ik veel wat

En daar bovenop: als een geluidskaart beter is, welke dan wel? Ik zie in de pricewatch vooral 7.1 kaarten staan enzo, maar die hoeven natuurlijk niet persé het beste 2.1 geluid te geven :)
Ook moet de kaart goed over weg kunnen met Windows 7 64bit, ik begreep dat dit nogal eens een probleem kan zijn. :o

Wie heeft raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 00:58
Een andere geluidskaart kan best veel uitmaken, ik zou vooral eens naar de asus modellen kijken, die hebben blijkbaar betere geluidskwaliteit dan de creative.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user09
  • Niet online
K0L3N schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 11:40:
Een andere geluidskaart kan best veel uitmaken, ik zou vooral eens naar de asus modellen kijken, die hebben blijkbaar betere geluidskwaliteit dan de creative.
De ASUS Xonar DS zou deze kaart een echt verschil maken voor mijn 2.1 setje? :P Ondersteund iedergeval Windows 7 64bit
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=wcFuNdxM0I4Sf10X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24
Ik zou er niet teveel van verwachten. De Z-2300 mag dan een best redelijke speakerset zijn, maar een losse geluidskaart geeft echt geen verbetering, dat ga je pas merken bij de wat betere HIFI-componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Ga je weinig van merken. Logitech z-2300 is een mooi setje voor het geld maar niks speciaals. Het voordeel van een betere geluidskaart is vaak de extra opties zoals digitale uitgangen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 20:44
Ik merk anders wel degelijk verschil tussen mijn onboard geluidskaart (toevallig ook Asus P5K) en mijn geluidskaart (Creative Audigy 2ZS) op mijn Z-2300.

Geluid is veel voller, netter, en het klinkt dus gewoon beter. Heb 15 euro voor die geluidskaart betaald, en het is het echt wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik denk ook dat je het wel gaat merken. Volgens mij is http://www.audiotrak.net/products/prodigyhd2/ een goede kaart met analoge stereo aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user09
  • Niet online
Werkt de Creative Audigy 2ZS bij jou ook goed onder Windows 7 64bit? :P
PolluxDKB schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:40:
Ik merk anders wel degelijk verschil tussen mijn onboard geluidskaart (toevallig ook Asus P5K) en mijn geluidskaart (Creative Audigy 2ZS) op mijn Z-2300.

Geluid is veel voller, netter, en het klinkt dus gewoon beter. Heb 15 euro voor die geluidskaart betaald, en het is het echt wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
thon schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:38:
Ga je weinig van merken. Logitech z-2300 is een mooi setje voor het geld maar niks speciaals. Het voordeel van een betere geluidskaart is vaak de extra opties zoals digitale uitgangen etc.
Dit is niet helemaal waar. Voordeel van geluidskaarten zijn voornamelijk kwalitatief betere digitaal naar analoog converters. Digitaal ga je niet heel veel verschil merken tussen onboard en een geluidskaart. Ook zitten er ook geluidskaarten vaak technieken als EAX, dolby, dts etc.
user09 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:13:

[...]
Je kan Daniel_K support pack gebruiken, dit werkt goed. Je kan het vinden op de creative forums. De audigy 2 zs (die ik had) geeft op Windows 7 een tikje minder mooi geluid dan XP. Op XP kan je Kx drivers gebruiken. http://kxproject.lugosoft.com/

Of je verschil hoort tussen een onboard en een aparte geluidskaart? Ik heb toevallig een tijdje geleden getest. Ik vergeleek een aantal liedjes met ALC850 (Asus A8N-E) met Creative EP-630 oordoppen (20€) en vergeleek deze met mijn Theatron Agrippa DTS kaart met zelfde oordoppen. De ALC850 klonk een stuk minder, heel weinig details, ruis op achtergrond en geen goede bas. Het verschil was goed te horen. Ik heb ook iemand anders er naar laten luisteren en die vond het verschil ook groot.

Je kan op ebay een Musiland Monitor 02 US kopen voor een ongeveer €100. Op head-fi zijn ze er erg positief over.Deze bezit een betere DAC (digitaal naar analoog) chip dan een Asus Xonar geluidskaart. Het schijnt ook iets beter te klinken.

Mocht je per sé een interne geluidskaart willen hebben, dan kan je kijken naar asus modellen of auzentech modellen. Deze gebruiken betere componenten dan Creative. Auzentech heeft zelfs kaarten met de creative x-fi chip. Door betere componenten te gebruiken klinkt het een stuk beter.

[ Voor 26% gewijzigd door tdn135 op 27-03-2010 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-08 20:44
user09 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:13:

[...]
Goed is een groot woord, maar het werkt.
Officiele drivers zijn er niet, dus voordat het allemaal werkt zal je wat moeten kloten.
Pagina: 1