Dell studio 15 i7 temperaturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-08 18:37
Hallo,

Ik heb sinds een aantal dagen een nieuwe Dell studio 15.
In de laptop zit een Intel Core i7 720QM. Nu is het als ik ga gamen, of als ik zware programma´s draai. Dat de fan als een gek begint de draaien. Ik heb via een programmatje CPUID wat temperaturen bekeken.

Hij staat nu een kleine 1,5 uur aan. Even een CAD-programma gebruikt. Voor de rest wat internet en msn.
Nu zijn de temperaturen van de 4 cores ongeveer 50-55 graden. Met een max bereikt van 60-70.

Zijn dit hoge temperaturen voor een Intel Core i7, of is dit heel normaal. Opzich stoor ik mij niet aan de temperatuur. Want ik gebruik een extern toetsenbord. En heb er dus geen last van. Alleen wou ik dus weten of dit een hoge temperatuur is voor in een laptop :? .

Nu vroeg ik mij ook nog af of een laptopkoeler ervoor zorgt dat de laptop niet zo begint te blazen. Ik heb wel gelezen over verschillende laptopkoelers die erg stil zijn. Alleen is het dan zo dat de laptop zijn fan niet meer zoveel nodig heeft. Omdat die laptopkoeler de boel koel houdt?

Alvast bedankt,
Frank :)

PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-08 21:36

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Frank 50 graden vr een laptop is idd niet weinig, maar je hebt dan ook geen laptop meer vind ik. (meer een draagbare pc)
Op mijn 5jaar oude laptop (met een Pentium IV@3Gig) draaide die gemiddeld op een temp rond de 55-65, en de treshold lag op 74°, die hij soms haalde als de onderkant niet goed vrij was. Waarom ik dit aanhaal.
Met laptopkoelers moet je soms opletten dat ze geen averechts effect hebben. bvb kleine laptops hebben hun warmte uitlaat onderaan, door een een koeler onder te zetten trekt hij die warme lucht weg, ergo betere luchtstroom en koeling.

Laptops met iet wat groter vermogen hebben regelmatig drie uitgangen, de onderkant dient vaak om koude lucht binnen te trekken terwijl de achterkant dan dienst doet om de warme lucht uit te blazen. Als je dan koeling ondersteekt, die eigenlijk lucht wegtrekt van onder je laptop heeft dit een negatief effect. (ik vind nergens een foto van achterkant of onderkant van je dell) Ik had zo een antec koeler gekocht en die deed absoluut niks, het maakte de boel zelfs erger. gezien er extra stroom getrokken werd door een USB en de flow nog verslechterde.
Als jou laptop onder de eerste categorie valt dan kan je idd wel een goede koeler vinden. Je laptop zal idd koeler blijven omdat de andere (vaak grotere fan) betere flow levert aan lagere dB waardes.

betreffende je temperaturen, geen zorgen maken over de 50-55.
De 70 is wel beetje hoog aant worden en ik ga er dan ook van uit dat je fan goed veel lawaai zal maken om de boel te koelen. Je kan altijd kijken in je bios waar de threshold staat (threshold is de temperatuur waar je bios beslist je pc uit te schakelen uit veiligheidoverweging) voor ene koeler zelf kan ik je persoonlijk wel antec aanraden. hebben verschillende modellen en buiten mijn eerste ervaring met koelers (wat eigenlijk meer mijn eigen schuld was) ben ik tevreden over koelers.

Voor de rest om de temps iets te helpen zet je laptop op een harde ondergrond, zodanig dat je flow optimaal blijft. en als je een extern toetsenbord gebruikt op je bureau kan je gerust een blokje onder de achterste pootjes steken, het helpt de flow ook nog wat. (in mijn geval was dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Mijn laptop heeft inderdaad een aantal uitgangen. Via onderkant haalt hij lucht binnen. En via een uitgang aan de achterkant van de laptop gaat de warme lucht weer uit.

Als ik een laptopkoeler aanschaf. Dan zou hij dus lucht van onderen moeten blazen mijn laptop in als ik het niet verkeerd heb? Want ik neem aan dat als je via onderkant echt lucht ''erin'' blaast. Dat de boel veel beter koel blijft.

Ja bij games en zware programma's dan blaast hij zeker de boel goed door om alles koel te houden. Ik ben ook niet bang dat de boel te heet wordt dat die uitvalt. Maar zou het wel prettig vinden om een goede koeling te hebben. Om in ieder geval een beter gevoel te hebben van koeling.

Is er nog een aanrader voor een goede koeler? Die nier veel geluid maken bij gebruik? En zou het ook echt verschil maken als ik een koeler eronder stop, die de luchtstroom door mijn laptop blaast?

EDIT:

Net ff een testje gedaan. De Temperaturen stonden op ongeveer 51-55 graden. Vervolgens ging ik met Photoview een rendering maken van mijn CAD-File. Dit is zwaar processorwerk. Ik had hem om best quality, en 1024x768 gezet. Nou gaat dat lekker snel. 2 min. Maar in die 2 min zaten de 4 cores op 77, 76, 78 en een zelfs op 80. Meteen na de rendering, gingen ze weer naar beneden. En koelt die ze direct weer af naar rond de 50-55. Wat ik behoorlijk netjes vind. Alleen ja, zou je met een laptopkoeler, het kunnen voorkomen dat ze uberhaupt zo omhoog schieten?

[ Voor 24% gewijzigd door FlyLight3r op 26-03-2010 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ja koeling helpt, je moet enkel zeker zijn dat de fans de juiste kans blazen.

deze kan dus helpen, moetje enkel eens kijken of de uitgangen goed zitten.
http://eviramall.com/cata...ntec_notebook_cooler2.jpg
of iets zoals deze is ook goed, ze bestaan dus wel degelijk, de blazers
http://i709.photobucket.c...ala_pb1/laptop_cooler.jpg

en deze dus helemaal niet, deze heb ik trouwens gehad en maakte de boel erger
http://www.rkcomputer.net/components/antec.jpg

(voor de tweakers onderons, de draadjes omwisselen helpt niet, de draairichting van de fans wijzigd niet)
ik had dit geprobeerd maar hielp dus echt niet :P het was een poging waard.

Als je een beetje uitkijkt kan je er zelfs vinden met verchhillende snelheden. Die je dan zelf kan verzetten van snelheid op basis van behoefte.

Mijn advies als je er een koopt, ga naar een winkel en doe dit niet online, dan kan je zelf testen enhoren hoe luid ze effectief zijn. Waar je dus moet op letten is,
- dat hij blaast
- dat hij groot genoeg is, maar gezien je een 15" hebt zal dat wel in orde zijn, anders kan je hebben daje laptop onstabiel gaat staan.
- dat hij stiller is dan je laptop (geloof het of niet sommige koelers maken meer lawaai maar stellen koeling voorop)

Ik was trouwens heus niet de eerste die de fout maakte van blazen of zuigen.
http://www.associatedcont...ying_a_laptop_cooler.html

met helemaal onderaan het probleem dat ik dus veroorzaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
EDIT:

Net ff een testje gedaan. De Temperaturen stonden op ongeveer 51-55 graden. Vervolgens ging ik met Photoview een rendering maken van mijn CAD-File. Dit is zwaar processorwerk. Ik had hem om best quality, en 1024x768 gezet. Nou gaat dat lekker snel. 2 min. Maar in die 2 min zaten de 4 cores op 77, 76, 78 en een zelfs op 80. Meteen na de rendering, gingen ze weer naar beneden. En koelt die ze direct weer af naar rond de 50-55. Wat ik behoorlijk netjes vind. Alleen ja, zou je met een laptopkoeler, het kunnen voorkomen dat ze uberhaupt zo omhoog schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Euhm, rendering is soms echt wel heavy foshizzle voor je CPU, (mijn I7 desktop doet ook gekke dingen tijdens het renderen en ik heb een uberkoeling) gezien hij ertegen kan en je laptop nu nog nieuw is zal het niet echt veel kwaad kunnen.
Laptopkoeling zal op deze hoge temepraturen je pc niet stiller maken!!! hij zal wel max temperaturen wat kunnen dempen. Gezien de echt lekkere temps zal de CPU fan continu op max draaien. Maar als hij effectief 80° haalt, kan je voor de levenduur van je laptop mss toch beter wat extra gaan koelen.
wel een hint naar onderhoud toe. blaas nu en dan eens de koeling proper met compressor of spuitbus perslucht. Geloof me vrij, die dingen zijn echt stofzuigers als ze zo hard draaien, no matter waar ze op staan. En als die dingen verstopt zijn dan pas zal je hoge temperaturen zien en dan zal hij ook beginnen uitvallen van oververhitting.

Als je effectief wil weten hoeveel ° verschil het kan/zal maken zal ik je toch niet kunnen antwoorden. Het zal verschil maken echt, neem er een die je laptop verhoogd en blaast. (die verhoging maakt het trouwens ergonomisch ook beter op een bureau gezien je scherm dan meer op ooghoogte zal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Ok. Dan moet ik daar maar eens naar op zoek gaan.
Wat voor soort winkels verkopen laptopkoelers als die van Antec?

En hoe kom je in de BIOS, om te kijken naar wat specs?

[ Voor 20% gewijzigd door FlyLight3r op 26-03-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
http://www.acesdirect.nl/product/3458021/?c_id=11
http://www.avantius.nl/contents/nl/p3865.html

Zoiets?

http://www.centralpoint.n...=Cooler+Master+NotePal+U2

Persoonlijk vind ik dit wel grappig. Omdat je ze kan plaatsen waar je zelf zou willen. Dus ik kan ervoor kiezen om ze precies onder de lucht intrekgaten te stoppen.

[ Voor 91% gewijzigd door FlyLight3r op 26-03-2010 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

:D ok nu weetik zeker dat je geen tweaker bent :P

Al goed dat ik dan threshold heb uitgelegd.
Antec maakt maar twee koelers denk ik. die kleine die zeker niet goed is en een andere hun "200" model omdat het één 200mm fan is die stil draait, nu kan ik nergens vinden of die zuigt of blaast, maar als ie blaast zit je zeker safe met die, een kennis van mij heeft em en is er tevreden van ik kan wel niet herinneren of ie zuigt of blaast.
Anders moet je zelf maar eens rondgooglen naar andere producten, je weet nu wat belangrijk is. en waar je die kan krijgn kan ik moeilijk zeggen, ik woon in Belgie, daar weetik wel één en ander zijn. maar ik veronderstel datje daar niet veel mee bent.

"edit" en o ja je bios, duw op delete tijdens je opstart (nog voor je in je windowsscherm komt)

bij de derde kan je blijkbaar kiezen hoe je de fanse monteert, zuigen of blazen. Zelf nog nooit gezien, maar dan weetje wel zeker dat ze goed kunnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Joindry op 26-03-2010 12:21 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
Ok bedankt! - alleen kom ik niet in debios met delete. Setup Boot = F12? Is dat hetzelfde?
Ik kwam er net ook achter, ik gebruik een laptop standaard op mijn werk. En hoe dom het ook is. Hier staat de laptop ''recht'' op. Dus kom de lucht ook niet goed aangezogen worden. Nu even weer wat veranderd. Nu staat die iets hoger ervanaf.

Op normaal, met internet en wat muziek aan. Staat die nu stabiel op 43-45. Dus al stuk minder dan de 52 van hiervoor.

Weer zelfde test met de rendering. En scheelt toch al snel een graadje of 5-6.
Maar toch vind ik 75, nog wel hoog klinken. Ook al is dit maar tijdelijk. Want na het renderen gaat die weer gewoon terug.

Net even Call of Duty 4 opgestart. Even wat spelen, af en toe terug om te checken. Maar CPU had max van 68. Dus al een stuk minder dan met renderen.

Ik heb hier ook nog wel een leuke: http://www.recom.nl/data/rc-cd-ef.jpg
Is te krijgen voor 15-20 euro. Alleen ben niet op de hoogte van FanSpeed.

[ Voor 74% gewijzigd door FlyLight3r op 26-03-2010 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
draai is prime95 stress test oid en kijk na 5 min hoe heet die max is geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 00:26

Gnermo

All about that bass!

Je kan zon standaard natuurlijk kopen en de fan omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:26
Je kunt je er ook gewoon geen zorgen om maken, hou er wel rekening mee dat je een i7 hebt in je laptop, nu staan laptops niet echt bekend om hun goede airflow, en staan i7's nou ook niet echt bekend als koele cpu's.

Voor zo'n zware processor zijn dat normale temperaturen, helemaal in een laptop.

Ik zie het probleem dus niet echt
Pagina: 1