Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP SP3] Hangt op een rare manier

Pagina: 1
Acties:

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-11 17:58
Allereerst, ik weet niet zeker of dit wel echt een windowsprobleem is, het zou misschien ook een hardwareprobleem kunnen zijn. Maar ik weet het niet zo goed, daarom post ik het hier.

Oke, wat is mijn probleem:

Sinds een tijdje vertoont mijn laptop minimaal 1x per dag de volgende problemen:

• Er kunnen geen nieuwe programma's worden opgestart, heel kort komt de zandloper in beeld maar verder niets. Bij bijvoorbeeld word komt wel het splashscreen in beeld, maar vervolgens blijft het daarop hangen
• Alle op dat moment geopende programma's blijven gewoon werken
• In mijn browser idem dito: Geopende sites blijven werken, en je kan gewoon doorklikken, maar je kan geen nieuwe websites openen
• Taakbeheer kan ook niet worden gestart, en de laptop is alleen uit te zetten door een x aantal seconden op de powerbutton te drukken.

Wat is het systeem? Het is een laptop van volgens mij >2,5 jaar oud, de harde schijf is jonger, en de laptop staat vrij veel aan per dag.

Wat heb ik gedaan?

1 uur lang memtest: geen fouten
harde schijf snel getest met hdtune, geen fouten.
windows opnieuw geinstalleerd
gegoogled, maar nog niet iets soortgelijks tegengekomen

Ik ben benieuwd, als er meer informatie nodig is kan ik die vast geven... Alvast bedankt voor de hulp ;)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Dit is een gewone legale versie van Windows XP?

Illegale versies willen wel eens wat troep embedded hebben...

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Bio
D4NG3R NL schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 00:50:
Dit is een gewone legale versie van Windows XP?

Illegale versies willen wel eens wat troep embedded hebben...
Jep, zo legaal als het maar kan :)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
als programma's die open staan wel geopend kunnen worden zou ik eens voor de gein direct na het opstarten het taakbeheer vast openen en die open laten staan ;)

Memtest een uurtje laten draaien is niet genoeg om te concluderen dat je geheugen goed is ben ik bang. Laat hem een keer een uur of 8 draaien, dan heb je een beter beeld.

een paar vraagjes:
- Staat er iets in je windows logs?
- Heb je al een een linux live cd geprobeerd? Kijk of het probleem daarmee ook bestaat. Als dat zo is is de kans groot dat het in je hardware zit.

Desktop | Server | Laptop

• Bio
Rupie schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 07:03:
als programma's die open staan wel geopend kunnen worden zou ik eens voor de gein direct na het opstarten het taakbeheer vast openen en die open laten staan ;)

Memtest een uurtje laten draaien is niet genoeg om te concluderen dat je geheugen goed is ben ik bang. Laat hem een keer een uur of 8 draaien, dan heb je een beter beeld.

een paar vraagjes:
- Staat er iets in je windows logs?
- Heb je al een een linux live cd geprobeerd? Kijk of het probleem daarmee ook bestaat. Als dat zo is is de kans groot dat het in je hardware zit.
Oke, ik had verwacht dat een uur wel afdoende zou zijn. Is het een reeële optie dat geheugen het probleem veroorzaakt? Er zit namelijk een 2gb reepje in wat uit een laptop komt die waterschade heeft gehad, ik moet er wel bijzeggen dat die sinds hij erin zit al meer dan een half jaar probleemloos gewerkt heeft. Ik zou deze eens kunnen ruilen voor een ander reepje om te kijken of dat het oplost?

Er staat niets in mijn windows logs, taakbeheer opstarten is een slimme, dat zal ik voorlopig doen als ik het niet vergeet ;)

Linux live-cd heb ik nog niet geprobeerd, vooral ook omdat het gerust een dag kan duren voordat het probleem optreed, en ik beperk mezelf ernstig in mijn productiviteit als ik een dag van een live-cd moet draaien ;) Ik houd hem in mijn achterhoofd als laatste redmiddel.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Wat heb je open staan aan programma's bij het hangen. Kan net zo goed java/flash of iets van een website zijn. Update dit eens.

Alle software updaten.
Windows updaten.

Memtest langer laten lopen, bijv de hele nacht.

Hd tune volledige kontrole doen en geen snelle.
Je wilt er te snel vanaf zijn.
Dan nog chkdsk(scandisk) doen.

Virussen en spyware, kijk in deze forum en scan er op los.

In overclock gedeelte van het forum heb je nog meer test software die je kan gebruiken om je pc te testen.

Schoon installeren misschien een optie.

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 26-03-2010 08:44 ]

• Rupie
Jo-hannes schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 08:02:
[...]
Er zit namelijk een 2gb reepje in wat uit een laptop komt die waterschade heeft gehad, ik moet er wel bijzeggen dat die sinds hij erin zit al meer dan een half jaar probleemloos gewerkt heeft. Ik zou deze eens kunnen ruilen voor een ander reepje om te kijken of dat het oplost?
Dat zou ik zeker eens doen. Mijn laptop heeft het nog een 3/4e jaar prima gedaan nadat er een flesje bier doorheen gegaan was (bij het tobo naar binnen, aan de onderkant langs de cpu koeler er weer uit), maar van de ene op de andere dag was dat ook ineens gebeurd ;)

• Bio
Rupie schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 08:58:
[...]

Dat zou ik zeker eens doen. Mijn laptop heeft het nog een 3/4e jaar prima gedaan nadat er een flesje bier doorheen gegaan was (bij het tobo naar binnen, aan de onderkant langs de cpu koeler er weer uit), maar van de ene op de andere dag was dat ook ineens gebeurd ;)
Ik heb hem nu gewisseld. Ik ga het eens een paar dagen aankijken, en ik hoop dat het verholpen is. Jammer, dan heb ik wel 1gb minder geheugen :p

• Rupie
dat is natuurlijk vrij eenvoudig op te lossen door de V&A een tijdje een beetje in de gaten te houden ;)

• Bio
Het geheugen is inmiddels vervangen maar daarna heb ik al weer een keer het probleem gehad. Dat was het dus niet, ik zou mijn andere bankje ook nog kunnen vervangen voor die er nu uit is gehaald, alhoewel er minder reden is om aan te nemen dat die kapot zou zijn... Helaas had ik niet taakbeheer open staan... Nu wel ;)
jan99999 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 08:42:
Wat heb je open staan aan programma's bij het hangen. Kan net zo goed java/flash of iets van een website zijn. Update dit eens.

Alle software updaten.
Windows updaten.

Memtest langer laten lopen, bijv de hele nacht.

Hd tune volledige kontrole doen en geen snelle.
Je wilt er te snel vanaf zijn.
Dan nog chkdsk(scandisk) doen.

Virussen en spyware, kijk in deze forum en scan er op los.

In overclock gedeelte van het forum heb je nog meer test software die je kan gebruiken om je pc te testen.

Schoon installeren misschien een optie.
Software en windows zijn up-to-date, clean install had ik al gedaan, dus dat sluit ook het virusgedeelte uit denkik.

Mijn harde schijf moet ik inderdaad beter testen. Ik had hiervoor al een tool van samsung gedownload (boot-cd) Maar ik krijg deze niet aan het testen. Wel kan ik het programma opstarten, maar als ik dan testen selecteer, en ik klik op enter gebeurt er niets.

Iemand nog andere ideeën?

• Rupie
je zou even kunnen googlen naar andere programmatjes om je HDD te testen. Op de Ultimate Boot CD staan er volgens mij een aantal. Als je toevallig een ander (sata?) kabeltje kunnen proberen voor de zekerheid.

• Bio
Wat ik eergister gedaan heb is een beta van chrome geinstalleerd.

Ik had het idee dat het misschien iets met chrome te maken had, en google wist daar ook het een en ander over.

Sinds ik dat gedaan heb is het probleem volgens mij nog niet voorgekomen, maar de periode is nog iets te kort om er met zekerheid iets over te zeggen... Nou ja, ik hoop het maar ;)

• Bio
Om dit draadje even netjes af te sluiten. Het lag dus inderdaad aan google chrome. Sinds ik nu alweer bijna een week firefox gebruik zijn er geen problemen meer.
Pagina: 1