Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 09:56
Tijdens het draaien van Furmark (laatste versie 1.8) om de max temp van mijn VGA kaart uit te zoeken en het is mij opgevallen dat het beeld schokt, stottert dan wel hapert.

Ik gebruikte de volgende settings:
Resolution: 1280x1024 (W) - MSAA: 0X
Daar kwam uit:
FPS: min=30 max=51 avg=35

Qua FPS zit het goed, tussen de schokken in is het beeld vloeiend

Ook een lagere resolutie, namelijk 800*600 schokt het beeld nog steeds. Wellicht minder dan bij de hogere resolutie maar nog steeds aanwezig.
Resolution: 800x600 (W) - MSAA: 0X
FPS: min=67 max=124 avg=81

Om uit te sluiten dat het om de temperatuur gaat: Max GPU Temp: 54°C
Dat is niet hoog voor deze heethoofd.

Maar dit schokken gebeurd ook tijdens meerdere games zoals; Far Cry 2, Mass Effect 1, Mass Effect 2, Bad Company 2.
Maar gek genoeg niet tijdens; Metro2033 of met Supreme Commander, Dragon Age: Origins, CoD4, CoD5 of CoD6

Far Cry 2 probleem heb ik opgelost om de max FPS op 30 te zetten.

Ik denk niet dat de CPU of RAM in mijn systeem een bottleneck kunnen vormen. Maar ik weet het niet zeker.
Verder in mijn systeem:
Phenom II 940BE@3.1 GHZ
OCZ PC8500 4 GB
CM silent Pro 600W
Asrock 790GX/128M

Drivers van ATI 10.3 beta. Ik zal de "officiële" 10.3 drivers morgen installeren en dan nog een keer testen.

Edit: Ik heb al eerder gegoogled naar oplossingen en een van de oplossing was de GPU iets onder de max clock te zetten. Dat heb ik dus gedaan met een whopping 1MHz, maar dat mocht helaas niet baten.

De kaart draait overigens op 779 MHz core en het geheugen op 925MHz

Ik heb vandaag de officiële 10.3 drivers van ATI geprobeerd, beeld blijft stotteren. Zelf toen ik de test op 640*480 deed schoten de fps naar 170 maar ik bleef stotteringen zien.

Kan ik dan beter nu gaan zoeken voor een BIOS upgrade?

[ Voor 16% gewijzigd door mhindrik op 26-03-2010 13:38 . Reden: meer info ]

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmzz, vreemd!

Misschien is dit wel een schot in totaal de verkeerde richting., maar wat ik ooit heb meegemaakt met mijn oude GeForce FX5950 Ultra was in IL2 Sturmovik dat de kaart die altijd lekker vloeiend speelde oppeens ging haperen.

Wat bleek de kaart had zichzelf teruggeclocked omdat de kaart te heet werd en op lagere clocks bleef draaien en daarmee prima temperaturen bereikte alleen met een slechte performance.

En als ik het zo kijk zou jouw systeempje beter moeten scoren dan de bovengenoemde cijfers.
Dus het ZOU kunnen.

Maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
je fps zitten laag vergeleken met mijn systeem waar een xfx hd 4870 512mb in zit.

net ff furmark gedraait kwam op zelfde settings als jij hebt gedraaid (1280x1024) 0xMSAA

fps: min 25 / max 73 / avg 52

maar mijn cpu is dan ook wel een stukje sneller (i7 860 @ 3.5 ghz) weet niet in hoeverre dit iets uit maakt met furmark though.

edit: ik had clocks op 780 (kon geen 779) en 925 (memory) gezet zodat we hetzelfde geclocked waren

max temp 84 tijdens furmark btw XD

[ Voor 17% gewijzigd door weebl15 op 26-03-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
weebl15 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 14:45:
je fps zitten laag vergeleken met mijn systeem waar een xfx hd 4870 512mb in zit.

net ff furmark gedraait kwam op zelfde settings als jij hebt gedraaid (1280x1024) 0xMSAA

fps: min 25 / max 73 / avg 52

maar mijn cpu is dan ook wel een stukje sneller (i7 860 @ 3.5 ghz) weet niet in hoeverre dit iets uit maakt met furmark though.

edit: ik had clocks op 780 (kon geen 779) en 925 (memory) gezet zodat we hetzelfde geclocked waren

max temp 84 tijdens furmark btw XD
Furmark zuipt inderdaad CPU kracht, een core van mijn CPU zat tegen de 100% aan. Het kan zijn de CPU wat bottleneckt, maar op de lagere resoluties gebeurd dit ook en dan schokt ie nog steeds. Wellicht minder maar nog steeds schokkend.

Ik heb op internet gekeken naar micro stuttering maar dat is voornamelijk gerelateerd aan crossfire/SLI opstellingen. Echt heel vreemd.

Edit:
Dit gaat echt nergens over, ik heb de kaart geklokt naar 800 MHz core, memory blijft op stock.
Ik krijg nu wel betere resultaten, maar het schokken blijft.
Resolution: 1024x768 (W) - MSAA: 0X
FPS: min=48 max=88 avg=60
Max GPU Temp: 53°C

Even de score geupload naar furmark en er kwam iets vreemds uit:
# GPU Clock: 800 MHz
# Memory Clock: 925 MHz
# Shader Clock: 0 MHz

Shader Clock 0 MHz? Is dit slecht uitgelezen of kan dit de oorzaak zijn?

[ Voor 19% gewijzigd door mhindrik op 26-03-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 15:56
mhindrik schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 15:02:
[...]

Furmark zuipt inderdaad CPU kracht, een core van mijn CPU zat tegen de 100% aan. Het kan zijn de CPU wat bottleneckt, maar op de lagere resoluties gebeurd dit ook en dan schokt ie nog steeds. Wellicht minder maar nog steeds schokkend.

Ik heb op internet gekeken naar micro stuttering maar dat is voornamelijk gerelateerd aan crossfire/SLI opstellingen. Echt heel vreemd.

Edit:
Dit gaat echt nergens over, ik heb de kaart geklokt naar 800 MHz core, memory blijft op stock.
Ik krijg nu wel betere resultaten, maar het schokken blijft.
Resolution: 1024x768 (W) - MSAA: 0X
FPS: min=48 max=88 avg=60
Max GPU Temp: 53°C

Even de score geupload naar furmark en er kwam iets vreemds uit:
# GPU Clock: 800 MHz
# Memory Clock: 925 MHz
# Shader Clock: 0 MHz

Shader Clock 0 MHz? Is dit slecht uitgelezen of kan dit de oorzaak zijn?
dat is inderdaad raar, kun je eens GPU-Z er bij aanzetten? Als hij daar niets aangeeft kan het wel eens zijn dat je shader cores beschadigd zijn.... En ik adviseer je als je nog garantie hebt om hem op te sturen naar het bedrijf waar je het hebt gekocht of in iedergeval contact te zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door taeke18 op 26-03-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
http://www.overclock.net/...rmark-score-4870-1gb.html

http://www.geeks3d.com/20...lyst-to-be-furmark-proof/

Catalyst houdt blijkbaar niet van Furmark. Misschien licht jouw probleem daar aan?
Om er dus omheen te komen moet je de furmark.exe iets anders noemen.
Maar als je het ook merk in games dan ligt het hier niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
taeke18 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 17:11:
[...]

dat is inderdaad raar, kun je eens GPU-Z er bij aanzetten? Als hij daar niets aangeeft kan het wel eens zijn dat je shader cores beschadigd zijn.... En ik adviseer je als je nog garantie hebt om hem op te sturen naar het bedrijf waar je het hebt gekocht of in iedergeval contact te zoeken.
Shader MHz staan in het grijs:
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/10/03/28/gt.png

Dat kan niet goed zijn.
iFez schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 20:19:
http://www.overclock.net/...rmark-score-4870-1gb.html

http://www.geeks3d.com/20...lyst-to-be-furmark-proof/

Catalyst houdt blijkbaar niet van Furmark. Misschien licht jouw probleem daar aan?
Om er dus omheen te komen moet je de furmark.exe iets anders noemen.
Maar als je het ook merk in games dan ligt het hier niet aan.
Ook bij het hernoemen zie ik geen verschil.

Conclusie: kapot?

Of zijn er meer programma's waarmee ik de shadercore mee kan uitlezen?

Ik heb trouwens de stockkoeler vervangen door een 3rd party koeler, ik denk dat mijn garantie daar door weg is. Maar de kaart heb ik nu iets meer dan een jaar, 18 maart vorig jaar besteld, dus als ie kapot zou zijn.

Kan ik altijd de stockkoeler terugzetten en net doen als er niks aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Afbeeldingslocatie: http://i9.photobucket.com/albums/a88/fez1010/gpu-z.png

Ik denk dat het normaal is. Als tooltip geeft GPU-z for shader clock:

"ATI cards do not have shader clocks. Their shaders operate at core clock."

En mijn kaart lijkt ook een beetje te haperen bij Furmark, maar verder is die die wel goed. Ik heb ook een HD4870. De eerste kaart was defect en gaf artifacts in spelletjes en Furmark. Die heb ik teruggestuurd en de nieuwe doet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
iFez schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:33:
[afbeelding]

Ik denk dat het normaal is. Als tooltip geeft GPU-z for shader clock:

"ATI cards do not have shader clocks. Their shaders operate at core clock."

En mijn kaart lijkt ook een beetje te haperen bij Furmark, maar verder is die die wel goed. Ik heb ook een HD4870. De eerste kaart was defect en gaf artifacts in spelletjes en Furmark. Die heb ik teruggestuurd en de nieuwe doet het prima.
Mooi dat scheelt weer wat, was al bijna bang. Alhoewel een leuke upgrade naar een 5770 of 5850 nooit weg was geweest ;).

Maar het stotteren blijft en daar heb ik nog steeds geen oplossing voor gevonden. Dus als iemand nog iets weet. Behalve het overclocken van mijn VGA, wat ik al gedaan heb naar 800 MHz, ten opzichte van een non OC is dit ongeveer 50 MHz.

Heeft iemand hier nog meer last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er last van met mijn 5850 dat mijn beeld "schokt, stottert dan wel hapert.".
Niet alleen in furmark, maar ook in bijvoorbeeld Mass Effect 2 heb ik een soort stotter zo af en toe. Het ligt niet aan de settings zo ver ik weet. Furmark doet het ook als ik alles laag zet (640x480 geen AA, met of zonder Vsync).
Specs:
Phenom II B50@3.1GHz
OCZ PC12800 4GB
BQ! Straightpower 600W
ASUS M4A785TD-V evo

Hdd is een WD Caviar green, misschien ligt het hier aan?

Er waren wel meer mensen met dit probleem, maar tot zo ver nog geen oplossing, helaas. Ik zal nog even kijken of XP dit probleem ook heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:56

XyS

0.o.O

Bij mij schokt furmark ook, HD4870, w7, catalyst 9.12
Geen last bij games overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer eens een oudere, of zo mogelijk, nieuwe driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik driver versie 8.712.0.0, catalyst 10.3.
Als ik trouwens een filmpje maak met FRAPS in Furmark zijn er minder vaak van deze schokjes, maar ze zijn wel een stuk heviger.
In Mass Effect 2 was het trouwens het beste te zien in een soort cinematic vrij in het begin waar een schip langs de camera vliegt. Als ik het me goed herinner had ik daar gewoon even veel FPS als mijn refresh rate: 75. Misschien een leuk idee om te kijken wat er gebeurt als ik op dat moment een filmpje maak met FRAPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al eens een ander scherm geprobeert, of een andere ingang? kabel(s) gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Furmark is een programma dat je MOET vermijden bij de HD48xx serie kaarten. Furmark kan de GPU op een HD4870 meer vermogen laten opnemen dan de voedingcircuits op de kaart voor ontworpen zijn. Kortom, je kunt je kaart er mee door branden.

Om dit soort schade te voorkomen heeft AMD de drivers zo gemaakt dat deze Furmark detecteren en indien het gebruikt wordt, de GPU throttlen om schade aan de kaart te voorkomen. Kortom, gebruik iets anders dan Furmark om de max. temp van je GPU op te zoeken. Pak bijvoorbeeld een 'zwaar' spel.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kalizec schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:03:
Furmark is een programma dat je MOET vermijden bij de HD48xx serie kaarten. Furmark kan de GPU op een HD4870 meer vermogen laten opnemen dan de voedingcircuits op de kaart voor ontworpen zijn. Kortom, je kunt je kaart er mee door branden.

Om dit soort schade te voorkomen heeft AMD de drivers zo gemaakt dat deze Furmark detecteren en indien het gebruikt wordt, de GPU throttlen om schade aan de kaart te voorkomen. Kortom, gebruik iets anders dan Furmark om de max. temp van je GPU op te zoeken. Pak bijvoorbeeld een 'zwaar' spel.
Hij, ik en een hele hoop andere mensen hebben deze problemen ook in games, maar wat je hier deelt is fijn om te weten.
Ik las ergens dat het met USB devices te maken zou kunnen hebben, maar dat is bij mij niet het geval.
Als ik met FRAPS een filmpje maak in Mass Effect 2 stottert het als ik opneem met 60fps, op 30fps stottert het tijdens gameplay niet, of in ieder geval minder. Nogmaals, bij de cinematics (zijn die trouwens pre-rendered?) hapert het wel. I/O probleem?

Bij nader inzien is het in furmark waarschijnlijk wel throttling zoals je zegt, maar waarom zou dit dan ook gebeuren in games?

Ik ga eens proberen m'n clock speeds te locken met AMD GPU tool of zo. Let wel even op dat als je dit zelfde probleem hebt je dan geen Furmark of zo gaat draaien omdat dit zoals kalizec zei schadelijk kan zijn voor je kaart.

Update: het lijkt niet te helpen helemaal te helpen, althans, in-game lijk ik geen "micro stutters" meer te hebben, maar in de intro (vrijwel het hele filmpje na new game) zitten ze nog wel overduidelijk. Dit is trouwens met een frisse w7 x64, heb het met zowel oudere alsmede nieuwere drivers getest en dus ook met gelockte core speeds.

Helaas heb ik geen ander display hier op het moment, dus dat kan ik niet testen. Maar goed, ik -denk- dat het geen hardware probleem is, in-game lijkt alles gewoon goed te gaan, maar ik moet m'n kaart nog eens goed benchen en vergelijken voordat ik er zeker van kan zijn. Vet leuk, stukje nieuwe hardware.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 23:40 ]

Pagina: 1