Grijze import producten leveren aan Nederlandse bedrijven?

Pagina: 1
Acties:

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:51
Situatie:
- Nederlands Bedrijf koopt bij een Nederlandse winkel een object, er staat niet specifiek bij dat het gaat om een grijze import object.
- Bedrijf komt er achter dat een aantal van de geleverde objecten grijze import zijn en geen ondersteuning genieten bij de fabrikant.

Wat zijn de opties van het bedrijf wat de objecten heeft besteld (en al heeft betaald)? Zijn winkels verplicht aan te geven dat ze producten verkopen die geen ondersteuning hebben bij de fabrikant?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:32
offtopic:
SG->SF

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-12 20:51

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Bij bedrijven weet ik het niet, maar als particulier maakt het niet veel uit omdat de winkel je garantie geeft en niet de fabriek.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Verwijderd

Is er kenbaar gemaakt dat men specifiek op zoek was naar NL producten? Om welke aantallen ging het?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik vindt juist wel dat het uitmaakt, bedrijven die dat doen zijn ook vaak(jaja generaliserend) bedrijven die risico hebben om failliet te gaan. En dan is het toch wel prettig als je nog bij de fabrikant kan aankloppen.

I, for one, like Roman numerals

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-12 13:42

Nik

Def_P schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 22:35:
[knip] failliet te gaan. En dan is het toch wel prettig als je nog bij de fabrikant kan aankloppen.
En geloof me, 90% van die fabrikanten willen je gewoon helpen bij problemen, omdat je nog steeds als eindgebruiker hun product gebruikt...

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:51
IStealYourGun schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 22:29:
Bij bedrijven weet ik het niet, maar als particulier maakt het niet veel uit omdat de winkel je garantie geeft en niet de fabriek.
Als de fabrieks garantie nu eens veel langer is dan de garantie die de winkel (verplicht) is te geven? Daar komt verder bij dat veel winkels het tegenwoordig niet zo heel lang meer uithouden, vandaar dat een hoop mensen de voorkeur geven aan direct garantie zaken af te handelen met de fabrikant als dit mogelijk is.
Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 22:34:
Is er kenbaar gemaakt dat men specifiek op zoek was naar NL producten? Om welke aantallen ging het?
Als je als Nederlands bedrijf bij een Nederlandse winkel koopt dan mag je er toch wel vanuit gaan dat je garantie en support krijgt zoals dat ook op de Nederlandse markt geadverteerd wordt door de fabrikant. Laten we zeggen dat het om 10 producten gaat, waarvan er de helft geleverd worden als grijze import. Er is geen verschil in de product omschrijving bij bestelling of op factuur.
Nik schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 22:53:
En geloof me, 90% van die fabrikanten willen je gewoon helpen bij problemen, omdat je nog steeds als eindgebruiker hun product gebruikt...
Laten we nu net een van die 10% fabrikanten hebben die hele strikte regels heeft over afhandeling van grijze import producten. Vergeet ook niet dat een hoop fabrikanten ook gewoon geen support vragen beantwoorden als het om grijze import producten gaat.

@admin:
Sorry, ik had gezocht op GoT en zag een gelijkend oud draadje in het forum staan waar ik in de eerste instantie dit topic heb geplaatst.

Verder vind ik het ook wel erg interessant om de mogelijkheden van de consument te bekijken in het geval grijze import producten wat niet bij aankoop duidelijk kenbaar is gemaakt.

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-12 20:51

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Cergorach schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 23:10:
[...]

Als de fabrieks garantie nu eens veel langer is dan de garantie die de winkel (verplicht) is te geven? Daar komt verder bij dat veel winkels het tegenwoordig niet zo heel lang meer uithouden, vandaar dat een hoop mensen de voorkeur geven aan direct garantie zaken af te handelen met de fabrikant als dit mogelijk is.
Fabrieksgarantie is zeker niet verboden, maar als een fabrikant deze weigert (zoals in deze situatie) moet de verkoper er maar voor instaan. Nu wel een kleine kanttekening dat dit de Belgische wet is, maar deze is gebaseerd op Europese richtlijnen die ook geldig zijn in NL.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Let wel dat het daarbij gaat om consumentenrecht, terwijl TS het heeft over een zakelijke aankoop. In hoeverre die wettelijke regels over garantie en dergelijke dan nog gelden is afhankelijk van de overeenkomst die de bedrijven in kwestie hebben gesloten.

Als ik het goed heb namelijk, is het zo dat voor consumentenaankopen die wet dwingend is, maar dat bedrijven er vanaf mogen wijken. Is er niets over vastgelegd, dan geldt de wet, maar het kan best zijn dat de winkel in haar AV allerlei beperkingen heeft opgenomen in het geval van zakelijke aankopen.

Kortom: TS, zoek even uit wat de voorwaarden die betrokken waren bij de aankoop over dit soort dingen zeggen.

Overigens lijkt me dit eigenlijk een geval waarin een van beide partijen zich niet aan de overeenkomst gehouden heeft door iets anders te leveren dan was overeengekomen. Wat verder weinig met garantie te maken heeft. Alleen is het dan wel even de vraag in hoeverre de koper had kunnen weten dat het om een grijs product zou gaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1