Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De laatste tijd begin ik me steeds meer aan het feit te ergeren dat mijn pc vrijwel "vastslaat" zodra ik iets van de interne HDD naar de externe (USB) Hdd kopieër of andersom.
Zodra ik begin met kopieëren (of knippen/plakken) van grotere bestanden die er even over doen (groter dan 1 gig), dan is mijn HDD zo hard bezig in mijn pc (te zien aan het knipperende lampje) dat alle andere dingen zeer traag reageren. Firefox openen duurt opeens 20-30 sec, tegenover 3-5 normaal. Soms gaat zelfs de muis schokkend bewegen.

Ik vroeg me af of ik ergens de "prioriteit" van de HDD kon instellen, zodat programma's uitvoeren en bestanden openen voorrang heeft op kopieëren?

Het gaat overigens over Ubuntu 9.10 en de volgende harde schijven:

- 2,5" interne HDD, 5200 RPM, 160 GB, opgedeeld in 2 partities, eentje ext4 (ubuntu) en eentje NTFS (vista). Ubuntu partitie is beveiligd met de standaard ubuntu encryptie.

- 3,5" externe (USB 2.0) HDD,7200 RPM, 500 GB, 1 partitie, NTFS. Deze schijf is beveiligd met truecrypt.

Ik heb dit probleem vreemd genoeg niet onder vista, dus ik denk niet dat er iets met de HDD mis is. Ik denk ook dat de ubuntu encryptie er iets mee te maken heeft, omdat ook onder 9.04, zonder encrypte het gebeurde (en truecrypt evenmin gok ik, omdat vista geen problemen heeft).

[ Voor 12% gewijzigd door Orian op 25-03-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik neig naar een IRQ delings probleem van de USB controller. Check even of in Vista de controller een eigen IRQ heeft en of ie in Ubuntu per ongeluk met een actief apparaat gedeeld wordt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk dat de encryptie er juist wel wat mee te maken heeft. Houd er rekening mee dat NTFS onder Linux via Fuse loopt, en dat heeft nou niet echt de reputatie om snel en CPU vriendelijk te zijn. Voeg daarbij de TrueCrypt encryptie er aan toe, en je CPU is vol gok ik. Je kan via renice de prioriteit veranderen zodat deze een lagere CPU prio krijgt (met htop is het makkelijker).
Een harde schijf die op 5200 RPM draait is ook niet lekker, zal denk een typo zijn voor 5400 RPM ;). Deze schijf is nou niet zo denderend snel, dus het kopiëren en het starten van een programma met die trage schijf en hoge CPU gebruik kan dit soort gevolgen hebben.

Dus, kijk eerst eens naar je CPU gebruik, en met name welke processen (zeer zeker ntfs-3g, maar ook anderen even kijken).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Zoek eens op ubuntu+usb+freeze met google, misschien je moederbord erbij zetten.

edit:
Of zoek op je externe harddisk, dus of meer mensen problemen hebben.

Zelf heb ik op ubuntu en xp problemen gehad met externe harddisk, zelf vermoed ik dat er veel rotzooi gemaakt wordt, dwz dat er conflicten ontstaan tussen diverse hardware, dus dat ze niet goed samenwerken.

[ Voor 64% gewijzigd door jan99999 op 26-03-2010 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:51

MartinMeijerink

Computerrorist

Ik denk dat het aan het weer ligt, want ik had de afgelopen dagen ongeveer hetzelfde.
Bij het maken van een backup naar ext hdd ging het na een paar honderd gb een keer fout, en dat een aantal keer. (bron en doel beiden encrypted). En USB gebruikt sowieso veel CPU.
Het kan dus zijn dat jouw CPU als hij te warm wordt terugschakelt naar een lagere klokfrequentie, waardoor dus alles nog langzamer wordt.
Misschien wordt het tijd om alle stof eens een keer van je heatsink af te halen, dan koelt ie wat beter.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, ik ga één dezer dagen (als ik wat meer tijd heb) eens kijken naar IRQ en renice kijken :). Het moest inderdaad 5400 rpm zijn :).

Overigens is het niet de temperatuur, want ik heb dit al een maand of 8 (zolang ik ubuntu gebruik), dus ook toen het buiten -5 was ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:31
Had dat probleem vroeger ook eens, bij mij was een geheugenmodule kaduuk. Even opbooten met een Memtest cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
LaptopSmurf schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:02:
Had dat probleem vroeger ook eens, bij mij was een geheugenmodule kaduuk. Even opbooten met een Memtest cd?
Memtest krijg je bij ubuntu standaard als bootoptie mee, aparte CD maken hoeft dus niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Hmm, het begint er inderdaad op te lijken dat mijn cpu (core2duo 1,5 ghz) de bottelnek is.

Bij kopieëren van externe naar interne gebeurt het volgende:
Nautilus trekt hem al richting de 50-60%, en kcryptd doet daar nog eens zo'n 30% bovenop. Truecrypt ging in het begin zelfs naar 9999%, foutje gok ik, had waarschijnlijk 99 moeten zijn, maar dit gaf $ top aan. Daarna verdween deze eigenlijk meteen, dus ik gok dat truecrypt niet het probleem is, maar nautilus zelf (waarom weet ik niet) en de encryptie (kcryptd?) van de interne schijf (mbv ubuntu).
ntfs-3g kom ik niet tegen, wat zou dat precies moeten zijn (ik gok het kunnen benaderen van een NTFS schijf)? Wel zie ik mount.ntfs staan, maar die zit nu op zo'n 4%.

Andersom (intern naar extern) gebeurd vrijwel hetzelfde, alleen gaat hier mount.ntfs sterk omhoog (was andersom ongeveer 4%), naar zo'n 30%. Nautilus valt daardoor terug naar zo'n 30%, ik vermoed omdat de hele cpu al volgetrokken is.

Ik ga me in ieder geval eens verdiepen in htop en renice.

Memtest bewaar ik als laatste optie, omdat dat vrij lang duurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lezen van NTFS is idd minder intensief dan schrijven. Maar als je mount.ntfs hebt, en geen mount.ntfs-3g, dan moet je eens kijken of je nog wel ntfs-3g gebruikt. Het zou namelijk een symlink moeten maken indien mount.ntfs niet bestaat. Dus /sbin/mount.ntfs moete en symlink zijn naar /sbin/mount.ntfs-3g.

Maar goed, het is dus wat ik al zei, CPU zit vol. kcryptd is de kernel module/proces om je schijf te encrypten. Ook hier geld, net als bij NTFS, lezen is minder intensief dan schrijven, want nieuwe bestanden moeten ook weer encrypt worden.

Htop is een uitgebreidere versie van top, erg handig en overzichtelijk, tevens met de muis te gebruiken (sorteren, killen, prio, etc.).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1