Waar koop ik een 'edge refoaming kit'

Pagina: 1
Acties:

• gghootch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06-2021
Op het moment zien mijn speakers er als volgt uit.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2a5mcw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/303ah4k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/oaw68p.jpg

Niet heel briljant dus. Gelukkig zijn die randjes makkelijk te vervangen m.b.v. nieuwe foam rings. Ik heb in principe al prima instructies van hoe ik ze moet vervangen er rest alleen één probleem. Waar koop ik die dingen? Met google kom ik vooral op engelstalige websites, Nederlandstalig lijkt mij wat handiger. Ik heb wel deze website gevonden. Maar aangezien zowel de website als het ordermechanisme vrij archaïsch zijn zoek ik eigenlijk een iets 'nieuwerwetsere' leverancier. Kan iemand me daar mee helpen?

Alvast bedankt :D

Verwijderd

.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 15:15 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb wel 's een setje besteld bij audiofriends.nl. Ook zo'n hobby-website, maar 't was prima te doen. We kregen netjes een doosje binnen met foamranden, bijbehorende lijm en een kwastje. Handleiding zat er geloof ik ook bij, maar 't kan ook zijn dat ik die van de website heb geplukt.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

www.audiofriends.nl is inderdaad binnen nederland de beste optie als je het zelf wilt doen. Kijk eens even op hun site zou ik zeggen

• gghootch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06-2021
Top, bedankt! Ze hebben daar ook precies de randen die bij deze speakers horen :D

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
weet iemand ook waar je het kunt laten doen en wat dat kost? ben veel te bang dat ik alles sloop.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:16
Nope, Maar ik heb zelf inmiddels 8 woofers gedaan en het is echt een eitje. Kijk daarna wel uit met het erin schroeven. Had net een woofer gedaan schoot ik uit met de schroevendraaier. Meteen een gat in de rand...

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd is met die speakers waardoor ze er zo uitzien?

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Phase schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 00:09:
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurd is met die speakers waardoor ze er zo uitzien?
Leeftijd...Niet meer en niet minder. De foamranden van speakers vergaan in de loop van de tijd. Rook en zonlicht versnelt het probleem, maar zo tussen de 15 en 20 jaar is het echt wel gebeurd met die randen.

Vervangen is relatief eenvoudig zelf te doen en niet duur.
K0L3N schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 22:57:
weet iemand ook waar je het kunt laten doen en wat dat kost? ben veel te bang dat ik alles sloop.
Bij Audiolab: http://www.speakerreparatie.nl/speakerrep.html

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

K0L3N schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 22:57:
zie hierboven of bij http://www.total-speaker-repair.nl/

Verwijderd

Ray schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:55:
www.audiofriends.nl is inderdaad binnen nederland de beste optie als je het zelf wilt doen. Kijk eens even op hun site zou ik zeggen
Bij Audiofriends heb ik de foamranden voor mijn Translator speakers gekocht. Goede service.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 14:39 ]

Verwijderd

Killer schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 01:23:
[...]

Leeftijd...Niet meer en niet minder. De foamranden van speakers vergaan in de loop van de tijd. Rook en zonlicht versnelt het probleem, maar zo tussen de 15 en 20 jaar is het echt wel gebeurd met die randen.
Klopt.

Ik had Translator Impact 30 boxen gekregen. Deze waren ongeveer 25 jaar oud en de foamranden waren plakkerig geworden ofwel vergaan, het leek op kauwgom.

Verwijderd

.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 15:15 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2010 @ 00:06:
[...]

Kun je iets meer vertellen hoe dit vervangen in z'n werk gaat? Hoe zorg ze er bijvoorbeeld voor dat de conus exact gecentreerd blijft? Ik heb zelf een set FB825 waar de foamranden van vervangen moeten worden en overweeg dit zelf te doen :)
Is het goed als ik het je vertel? :+ (Ik heb er inmiddels ook al ruim 20 gedaan)

Het proces is eenvoudig en vergt voornamelijk geduld.

Je begint eerst met het verwijderen van de oude foam resten. Eerst pluk je de grote stukken eraf met je vingers. De rotzooi die op de korf achterblijft schraap je er vervolgens vanaf met een schroevendraaier. Eventuele resten op de conus verwijder je voorzichtig met een chirurgen of afbreekmesje, door te schrapen. Dit moet je geduldig en voorzichtig doen, want als je uitschiet snij je in de conus.
Vervolgens reinig je de randen van de korf met wasbenzine.
Je smeert nu de binnenkant van de nieuwe foamrand in met lijm en bevestigd die op de conus. Bij goed passende randen, zoals Audiofriends die levert, kun je prima 'op het oog' de rand mooi strak en gecentreerd rond de conus leggen. Doordat de lijm niet snel droogt, heb je tijd genoeg om te schuiven en te passen. Als dit gebeurt is, laat je de lijm 24 uur drogen. Indien mogelijk druk je de rand stevig op de conus gedurende dit proces met bijvoorbeeld een pan of schoteltje (Dit kan alleen als de rand op de conus wordt gelijmd. Moet hij aan de onderzijde gelijmd worden dan zul je regelmatig moeten nadrukken met de hand)
Als de lijm gedroogd is, zet je de buitenrand van de foamring vast op de korf met behulp van 4 wasknijpers. Vervolgens beweeg je met de hand voorzichtig de conus om te voelen of deze niet aanloopt. (meestal zit het de eerste keer al goed, omdat de spider (achterophanging) van de conus het geheel al centreert). Loopt de conus nog aan dan verstel je net zo lang, totdat dit niet meer het geval is. Je lijmt nu de rand vast, behalve op de plek van de wasknijpers (De rand is flexibel en eenvoudig op te tillen naast de 4 knijpers om er lijm onder de smeren). Dit moet je ook weer secuur doen om te zorgen dat de 4 knijpers die de rand vasthouden niet verschuiven. Vervolgens klem je de gelijmde randen vast met knijpers en verwijder je de eerste 4 knijpers en smeert daar ook lijm onder en zet de knijpers weer terug. Je laat het geheel 24 uur drogen en verwijderd de alle knijpers en klaar ben je.

Het lijkt moeilijk, maar dat is het echt niet. gewoon voorzichtig en geduldig te werk gaan en dan is het een eitje. De grootste fout die men maakt is te snel door willen en niet wachten tot de lijm goed droog is. Je krijgt trouwens bij de randen van Audiofriends een zeer uitgebreide handleiding met foto's. Op hun website staan ook handleidingen. Hier kun je de handleiding vinden: http://www.audiofriends.nl/refoamen/

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik heb ervaring met total speaker repair! Dan wel niet voor reconen ofzo, maar 1 aanlopende luidspreker en 1 die het helemaal niet meer deed. Deze allebij perfect werkend teruggekregen! Kosten vielen mij opzich ook nog mee :)
Pagina: 1