Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keyboard probleem (?) Toshiba Portege R500

Pagina: 1
Acties:

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik heb een Toshiba Portege R500 (12" scherm) laptop van 2½ jaar oud, UK toetsenbord, met daarop Windows XP SP3, gekoppeld aan domein van het werk. Om in te kunnen loggen moet je op Ctrl-Alt-Del drukken, en vandaag lukte dat niet meer met de standaard toetsen (links Ctrl-Alt, rechtsboven Del). Het lukt wel met de rechter Ctrl en de Alt-Gr toets samen met Del.

Affijn, ik naar IT, kijken of het tobo vervangen moest worden, maar na wat verder testen kwamen we erachter dat de individuele toetsen links-Ctrl, links-Alt het wel doen, alleen niet in combinatie met elkaar. Geen probleem met linker Ctrl- of Alt-lettertoets (zoals Ctrl-A, Ctrl-X, of Alt-A etc), alleen de combo werkt niet. De toetsen zelf zijn dus OK?

Extern toetsenbord werkt probleemloos, en ook de losse toetsen van de laptop samen met twee toetsen van het externe toetsenbord. Zoektochten op Google zijn moeilijk, want ik kan niet zo snel zoektermen verzinnen waarbij je niet stapels ctrl-alt-del topics krijgt.

Als ik zo snel kijk zijn er een paar mogelijkheden:
- softwarematig probleem in XP. Maar waarom dan al een probleem voor het inloggen? Ik heb beide accounts (een lokaal, een op domein) geprobeerd, geen succes. Ik ga vanavond nog een liveCD proberen, die heb ik hier niet bij de hand.
- hardwareprobleem in toetsenbord. Maar waarom werken de toetsen dan wel als ze niet samen worden gebruikt?

Ben heel benieuwd of mensen dit herkennen of een idee hebben hoe dit aan te pakken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Ik verdenk het tobo. lijkt wel een kortsluiting op het moment dat je ze samen indrukt ofzo. als je toevallig een ander tobo hebt liggen dat hoort bij je laptop zou ik die even proberen, dan weet je in ieder geval of het wel of niet aan het tobo ligt.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

In het ergste geval is de laptop gaar na 2,5 jaar. Dan is het tijd voor een andere laptop met groter scherm en Windows 7.

Een mogelijkheid is om CMOS schoon te maken, omdat het probleem zich blijkbaar voordoet voordat het besturingsprogramma start. Een andere mogelijkheid is om het stuurprogramma van het toetsenbord te vernieuwen. En er kan eventueel een nieuw toetsenbord ingebouwd worden. Op de lijst van Toshiba komt geen Portege R500 voor. Er schijnt nog een code achter R500 te komen.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 11:04 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Rupie schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 07:17:
Ik verdenk het tobo. lijkt wel een kortsluiting op het moment dat je ze samen indrukt ofzo. als je toevallig een ander tobo hebt liggen dat hoort bij je laptop zou ik die even proberen, dan weet je in ieder geval of het wel of niet aan het tobo ligt.
Dat dacht onze IT ook, maar die keyboards zijn niet makkelijk te vervangen, zeiden ze :) . Dan zou hij terug moeten naar de leverancier, en is buiten de garantie. Helaas lukt het me niet om van bootable USB-sticks en CDs te starten, de CD-drive lijkt ook niet helemaal kosjer meer en de BIOS van de R500 is een ramp omdat deze geen "boot from USB" heeft, alleen HDD en dan eerst USB. Daar moet ik nog eens verder naar kijken.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 10:43:
In het ergste geval is de laptop gaar na 2,5 jaar. Dan is het tijd voor een andere laptop met groter scherm en Windows 7.
8)7 . Koop je een prachtige lichte en kleine laptop omdat je heel veel reist en het ding dag in dag uit in de rugzak meegaat, en dan zou je een groter scherm moeten nemen? Dit is juist een zakelijke laptop, en Win7 heeft er niets mee te maken :) .

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 26-03-2010 11:19 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Ik heb intussen het voor elkaar gekregen om vanaf USB-stick op te starten (zie gambieter in "Booten van Samsung SE-s084c externe (USB..."), en het probleem doet zich ook voor in Ubuntu Netbook Remix. Het is dus echt een pre-OS probleem.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 10:43:
Een mogelijkheid is om CMOS schoon te maken, omdat het probleem zich blijkbaar voordoet voordat het besturingsprogramma start.
Ga ik nog proberen. Gezien het feit dat de Ctrl-keys het soms doen, maar niet met alle toetsencombinaties, suggereert dat er wel heel veel fout gaat. Aangezien het een werklaptop is, ga ik niet klooien met BIOS-upgrades e.d., en laat ik hen er maar eens naar kijken. Maar ik ben niet blij om zonder werklaptop te zitten. :(

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Update: onze IT dacht dat het buiten de garantie viel (volgens hun eigen database), en had een quote voor £325 voor reparatie. Ik meende me echter te herinneren dat ik 3 jaar garantie had, heb dus niet opgegeven, en uiteindelijk heeft men het bij de leverancier gevraagd, en ja hoor, 3 jaar garantie. Daar de laptop van eind september 2007 is, mooi binnen de garantie. Hij is opgestuurd, om zowel het toetsenbord en de DVD-drive te laten repareren. Op hoop van zegen :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Final update: laptop is gerepareerd en werkt weer als een 2.5 jaar oud zonnetje ;)

Er zat ook een klein barstje in het buitenwerk (natuurlijk buiten de garantie), en ze boden aan dat te repareren. Voor ~250 euro... Nee dus :X

[ Voor 47% gewijzigd door gambieter op 26-04-2010 03:03 ]

Pagina: 1