Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 23:37
Hoi,

Ik heb een volgende probleem ik heb een Samsung hd154ui 1,5TB Firmware versie 1AG01118,
Deze is ongeveer 3 maand oud nooit geen problemen mee gehad maar de laaste week gebeurt het volgende:
Als ik hierop ga schrijven dan zakt het lezen helemaal in tussen de 1 en 3 MB/s
Als ik niet schrijf dan blijft de leessnelheid mooi tussen de 80 a 100 MB/s

Als ik bijvoorbeeld een aflevering van Hardware.info/tv binnen haal met UTorrent en het gaat maar met 1 MB/s dan gaat het ook al mis.
Het probleem doet zich niet alleen voor bij bv Utorrent.

Ik test mijn schijf met HDTune

Wat heb ik allemaal al gedaan:
* HDTune Health is OK
* HDTune Full Error Scan alles is goed
* Samsung Diagnostic software,ESTOOL for CD-ROM (ver.3.00g) Snelle en volledige beide NO Error
* Snel formatteren (Windows)
* Volledige formatteren (Windows)
* Nieuwe Sata Kabeltje

Temperatuur 21 Graden constant.
Getest met volle schijf en lege schijf beide blijft het probleem.

Ik heb meerdere schijven in mijn pc ook Samsung HD103UJ 2 stuks hierbij heb ik geen problemen.

Ik hoop dat iemand nog tips heeft.

*Update: 27-03-2010 11:20*

Mijn Systeem is:
Intel Core2 Duo E8400 @3.00GHz
8 Gig ram
Windows 7 Ultimate X64
Asus P5Q SE Plus

Ik heb geen virus scanner mee lopen.

DMA is ingeschakeld bij alle schijven.

Afbeeldingslocatie: http://www.michaelk.speedxs.nl/schijfinfo/apparaatbeheerk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.michaelk.speedxs.nl/schijfinfo/crystaldiskinfo.jpg

IDLE:
Afbeeldingslocatie: http://www.michaelk.speedxs.nl/schijfinfo/crystaldiskmarkidl.jpg

Downloaden torrent:
Afbeeldingslocatie: http://www.michaelk.speedxs.nl/schijfinfo/crystaldiskmarkdown.jpg

Downloaden torrent: (het gekke is dat het niet veel uit maakt of ik nu 1.5 MB/s download of 12 MB/s)
Ik kon altijd eerder iets downloaden en branden tegelijk het brand programma buffert nu steeds.
Afbeeldingslocatie: http://www.michaelk.speedxs.nl/schijfinfo/hdtuneslecht1.jpg

Kopieren bestanden naar hd via netwerk:
Afbeeldingslocatie: http://www.michaelk.speedxs.nl/schijfinfo/hdtunenetwerkcopy.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door kmichael op 27-03-2010 11:26 . Reden: Testscreens en meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
al eens andere sata kabeltjes gebruikt?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Ja een nieuwe vergeten er bij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344680

Ja hoor, tips genoeg.
Het helpt om te weten wat er nog meer in de computer zit. En het helpt ook om te weten welk besturingsprogramma gebruikt wordt. In Windows zit ook nog een diagnoseprogrammaatje, dat fouten kan verwijderen. Misschien zitten er te veel schijven in de computer. En misschien houdt een antivirusprogramma de boel op. Plaatjes van Mijn computer, apparatenbeheer en schijfbeheer kunnen ook helpen. Er zijn ook nog CrystalDiskInfo en CrystalDiskMark. En HDTune kan misschien ook de snelheid meten. Plaatjes met de snelheden van de harde schijf geven misschien meer duidelijkheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 25-03-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:41
Gekeken naar instelling PIO / DMA in apparaatbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb een paar testjes laten lopen en meer info over mijn systeem zie eerste bericht vanaf *update*.
ThinkPadd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 22:57:
Gekeken naar instelling PIO / DMA in apparaatbeheer?
DMA is ingeschakeld bij alle schijven.

[ Voor 44% gewijzigd door kmichael op 27-03-2010 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Zegt je 2e afbeelding niet gewoon dat je disk niet lekker is. Er staan allelei waardes van 100 maar de thresshold is 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:06
Je schijf is kapot, kijk maar naar de SMART waardes. Bad Sector reallocation count is misschien niet op zijn threshold, maar 10 is nog steeds te veel voor een "vrijwel" nieuwe schijf.
Read Error rate van 100 is ook veel te hoog.
Seek Error rate van 100 is ook veel te hoog.

Gewoon gevalletje van RMA.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De diagnose, dat de schijf kapot is, verklaart wel de lage snelheid. De testresultaten steunen deze diagnose niet overduidelijk. In Windows zit ook een programma voor harde schijven.
->Start -> Mijn computer -> rechtsklikken op Schijf I -> Eigenschappen of Properties -> Gereedschappen of Tools -> Foutencontrole of Error-checking -> Controleer nu of Check now -> Onderste hokje aanklikken -> Start -> Scedule disk check -> herstart de computer
Dit kan ook gedaan worden met de opdracht CHDSK in het venster voor de commando's van dos.

Waarschijnlijk levert het informatie op als er contact opgenomen wordt met de winkel en de fabrikant. Ook kan bij de winkel een RMA-nummer aangevraagd worden. Afhankelijk van de reacties kan de harde schijf opgestuurd worden voor vervanging. Er kan voor de retournering gekeken worden of er privacy-gevoelige gegevens op de harde schijf staan en gestaan hebben. Daarna kan een afweging gemaakt worden of de harde schijf wel geretourneerd kan worden.

Wat ook gedaan kan worden:

Alle harde schijven los koppelen
Vervolgens alleen de probleemschijf aansluiten
Dan CMOS opruimen
En daarna Windows 7 op de probleemschijf installeren
Oud-moderator Terw_Dan en moderator HD_tune kunnen in een persoonlijke boodschap gevraagd worden of ze de diagnose onderschrijven.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 30-03-2010 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Anoniem: 344680 schreef op maandag 29 maart 2010 @ 15:33:
1* ... Scedule disk check -> herstart de computer....

2* Daarna kan een afweging gemaakt worden of de harde schijf wel geretourneerd kan worden.

3* Dan CMOS opruimen.
1: Ik zal deze eerst is proberen een deze dagen.
2: Bedoel je dat je HD niet perse terug hoeft naar Samsung? zo nee wie bepaald dan of die opgestuurd moet worden ja of nee. Want niemand heeft eigenlijk iets te maken met wat ik er op heb staan. want formatteren heeft geen zin kun je toch weer terug halen.
3: CMOS opruimen van de Bios van de moederbord ?

Thnx voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
FireDrunk schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:56:
Je schijf is kapot, kijk maar naar de SMART waardes. Bad Sector reallocation count is misschien niet op zijn threshold, maar 10 is nog steeds te veel voor een "vrijwel" nieuwe schijf.
Read Error rate van 100 is ook veel te hoog.
Seek Error rate van 100 is ook veel te hoog.

Gewoon gevalletje van RMA.
Ik heb ook even een Printscreen gemaakt van mijn andere schijven misschien dat er wat anders aan de hand is dan. Misschien dat jullie nog is willen kijken want hier snap ik niet veel van.
Afbeeldingslocatie: http://www.michaelk.speedxs.nl/schijfinfo/allesk.jpg

Grtz Michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk ook even met Speedfan naar de SMART waarden, en laat ze online vergelijken met andere schijven. Crystaldiskinfo geeft wel eens vreemde waarden in dat overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Ik heb ook een keer zoiets vaags gehad. Ging in het begin goed daarna disk heel traag na plaatsen 2e disk.
Oplossing was de jumper op SATA150 te zetten.

Mocht dit niet werken even testen op een 2e pc met alleen die disk en een bootcd met benchtool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 12:47
Harde schijf kun je het beste testen met de software van de maker van de harddisk.

Sluit de hd eens aan op een andere poort.

Boot eens van ubuntu livecd, en download daar iets met firefox, naar je defecte schijf, wat is de snelheid?

[ Voor 30% gewijzigd door jan99999 op 31-03-2010 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kmichael schreef op maandag 29 maart 2010 @ 20:20:
2: Bedoel je dat je HD niet perse terug hoeft naar Samsung? zo nee wie bepaald dan of die opgestuurd moet worden ja of nee. Want niemand heeft eigenlijk iets te maken met wat ik er op heb staan. want formatteren heeft geen zin kun je toch weer terug halen.
3: CMOS opruimen van de Bios van de moederbord ?
ad 2. De webwinkel kan een RMA-nummer weigeren. De webwinkel kan aanvoeren, dat de harde schijf niet kapot is. Op dit forum wordt gezegd, dat er programma's zijn, die het terughalen van gegevens heel moeilijk maken. Misschien geeft alleen de koop van een nieuwe harde schijf zekerheid, dat de bestanden van de oude harde schijf niet door anderen gelezen worden.
ad 3. Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
Bedankt iedereen voor de tips en info en sorry voor de late reactie maar had andere dingen te doen.
Ik denk dat mijn schijf niet stuk is, vandaag heb ik maar een Western Digital gehaald van 1.5 TB.
Deze heeft precies hetzelfde probleem, Ik heb getest op verschillende SATA poortjes, wel allemaal op dezelfde controller want er zit er maar 1 op. Ik denk zelf dat het door mijn mobocontroller komt of misschien een windows instelling. Binnen kort maar even een testje uitvoeren in mijn andere pc met deze schijven.

[ Voor 6% gewijzigd door kmichael op 24-04-2010 18:09 ]

Pagina: 1