Dedicated geluidskaart geeft zwakker geluidssignaal.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08 18:22
De topictitel zegt het al:

Ik heb een dedicated geluidskaart gekocht: De Terratec Aureon 5.1 PCI.

Als ik mijn stereo op deze uitgang aansluit, heb ik duidelijk beter geluid dan eerst, maar het geluid is stukken zachter dan met de onboard processor. Ik moet mijn versterker stukken harder zetten voor hetzelfde resultaat!

Op de geluidskaart bevinden zicht twee aansluitinkjes, die ik niet heb aangesloten, aangezien de kaart het zo ook doet. Kan dit ermee te maken hebben?

Is er misschien een andere oplossing voor dit probleem?

Mijn computer heeft de volgende hardware:
GPU: Nvidia Geforce 8600GS
CPU: Intel Core 2 quad Q6600 2,4ghz
Board: ACER MCP73 NVIDIA MCP73 (met dank aan Belarc Advisor)
Het geluid op mijn moederbord is afkomstig van: Realtek High Definition Audio

Ik draai windows Vista.

Hopelijk is dit genoeg info, ben benieuwd naar de reacties. :)

Groetjes,
Stephen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 18:03

DefLite

Why so serious?

Welke 2 uitgangen zijn ongebruikt? Foto/beschrijving ervan zou wel handig zijn.
In control panel van je geluidskaart wel het geluid helemaal opengedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
De controlpanel van mijn geluidkaart heeft geen volumeschuif die ik helemaal open of dicht kan draaien, het was een vrij goedkope kaart, 25 euro o.i.d.

Die plugjes zien er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://lh4.ggpht.com/_njYEb24aa5E/S6upN51he1I/AAAAAAAACOI/qkR9xyUlZ6Y/s576/IMGP1186.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 18:39
De aansluitingen die je op de foto ziet zijn volgens mij ingangen voor cd-rom speler e.d. Daar het iig niet aan liggen.
Ik zou het zoeken in de instellingen van de geluidskaart. Ik ken de drivers niet, maar soms kun je kiezen tussen verschillende output-niveau's. Kwestie van even uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 16:10
Dat is een stekkertje om aan je CD/DVD lezer te hangen voor het geluid door te voeren.
Hoeft niet aangesloten te worden, heb er ook nooit het nut van gezien maar er zal hier vast iemand zijn die weet waar het precies voor dient.

Edit: blissard was me voor :+

Dit is trouwens niet de oorzaak van je probleem, en ik denk dat de post boven jou ook niet deze aansluiting bedoeld, maar de aansluitingen aan de achterkant van je geluidskaart.
Daar bedoel ik dus mee, welke kabeltjes je in welke aansluiting van de audiokaart gedrukt hebt. (naar je versterker heen.)
Als ik jou was zou ik, zoeken in de instellingen van de drivers van je audiokaart, en handig om even aan te geven welk OS je draait.

Mvg Stef

[ Voor 13% gewijzigd door Lucky0wn op 25-03-2010 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
Ik draai windows Vista. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
wat voor stereo is het? en maak eens een foto van de aansluitingen, en hoe je het aangesloten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
De aansluiting is gewoon een minijack in de lijnuitgang van de geluidskaart, en met twee tulpjes in mijn Stereo. Dit is precies hetzelfde als toen ik hem aansloot op mijn onboard lijnuitgang.
De stereo is:
Sony CMT-GPX7
Afbeeldingslocatie: http://www.electron.bg/images/Cmt-gpx7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
dan zou ik eens bij de volume mixer kijken of alles op zijn hoogst staat, het kan natuurlijk ook dat deze geluidskaart gewoon van zichzelf al wat zachter geluid geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenskocpol
De controller voor deze geluidskaart heeft geen eigen volumemixer, alleen een EQ (die ik op alle kanalen iets hoger heb gezet.).

De Windows-Mixer zet ik op max, en dan doe ik het daar wel mee.

Ik ben band dat deze kaart gewoon een zwakker geluidssignaal geeft, en dat ik er niets aan kan doen.
Tja... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Nee, klopt wel hoor. Ik heb zelf een terratec aureon 7.1 universe, en die geeft idd minder output door dan mijn onboard realtec chippie..

Niet te lang bij stil staan, en gewoon het volume wat harder zetten dan je gewend bent :)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik lees net in de manual dat er ook jumpers op zitten. Jumper 1 (JP1) bepaalt of port F (?) line of headphone is. Dit zal iets te maken hebben met de impedantie op een bepaalde uitgangspoort.

Verder even goed checken of je de juiste ingang te pakken hebt:

Afbeeldingslocatie: http://www.terratec.net/en/products/details/img/1924290_4eb7c437f3.png

De hoogste groene (meest linkse op de foto, naast de blauwe line in ingang) is front/headphone out; daar moet je audiosysteem op aangesloten worden. :)

Die ernaast is rear en die daarnaast is center/sub, gevolg door digital in en digital out. :)

Ik vermoed dat je audiosysteem momenteel op de center uitgang aangesloten staat; mocht dit inderdaad het geval zijn en wordt het geluid inderdaad harder dan het nu is, dan zou ik ook de EQ weer neutraal zetten als ik jou was in verband met vervorming. :)

[ Voor 27% gewijzigd door TimMer op 26-03-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Lucky0wn schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:27:
Dat is een stekkertje om aan je CD/DVD lezer te hangen voor het geluid door te voeren.
Hoeft niet aangesloten te worden, heb er ook nooit het nut van gezien maar er zal hier vast iemand zijn die weet waar het precies voor dient.
offtopic:
Dat is voor als je een audio-cd afspeelt met de ingebouwde audioplayer-functies van de CD-drive. Vooral vroeger zag je hier wel een play/pause knop, volumewieltjes, enz. op zitten.

In de tijd dat een eenvoudige software-mediaplayer 50% van je geheugen en processorcapaciteit vroeg, was dat soms best praktisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heel erg vroeger (voor de meesten hier :P ; +/- 1993) werd dat ook gebruikt om CD-audio in games te gebruiken. _/-\o_
Pagina: 1