[NBBG] Thin&Light-notebook - April 2010

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024

NBBG Thin&Light-notebook - April 2010

In de Notebook Best Buy Guide van april zal de thin & light weer zijn opwachting maken.

We hebben 700 euro die we mogen uitgeven aan een dunne en lichte notebook.
Voorselectie
pricewatch: Dell Vostro V13 (M222NL)

Erg mooie Vostro. SU7300-dualcore 1,3GHz en 7200rpm 320GB-schijf. 13,3"-scherm. Ook esata ontbreekt niet.
Nadeel: accu is niet verwisselbaar en slechts 2 usb-poorten.

pricewatch: Samsung X120-JA02

Niet zo krachtige Celeron SU2300 1,2GHz, 11,6"-scherm maar slechts 1,3KG en het grote voordeel is de accu van maar liefst 8850mAh, waar het model het heel wat uurtjes uit kan houden.

pricewatch: Toshiba Satellite T130-110

Pentium SU4100 1,3GHz,13,3"-scherm. Niet zo bijzonder eigenlijk en erg glossy. Accuduur schijnt wel ok te zijn.

pricewatch: MSI Wind12 U230-017NL

Lang verwacht, toch gekomen. MSI's Congo-laptop. 12,1"-scherm, Radeon Mobility HD3200, AMD Athlon 64 X2 L335 1,6GHz en toch maar 1,4KG. AMD dus accuduur zal niet best zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Olaf schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 16:52:
pricewatch: Dell Vostro V13 (M222NL)

Erg mooie Vostro. SU7300-dualcore 1,3GHz en 7200rpm 320GB-schijf. 13,3"-scherm. Ook esata ontbreekt niet.
Nadeel: accu is niet verwisselbaar en slechts 2 usb-poorten.
Verder vind ik het ontbreken van HDMI ook wel een nadeel.
pricewatch: Samsung X120-JA02

Niet zo krachtige Celeron SU2300 1,2GHz, 11,6"-scherm maar slechts 1,3KG en het grote voordeel is de accu van maar liefst 8850mAh, waar het model het heel wat uurtjes uit kan houden.
Heb hier zelf nog weinig over gelezen, maar het ziet er volgens de specs wel uit dat het een gedegen concurent is voor de pricewatch: Acer Aspire Timeline 1810TZ-412G16N. Deze zou 8 uur met een volle accu kunnen uithouden.
pricewatch: Toshiba Satellite T130-110

Pentium SU4100 1,3GHz,13,3"-scherm. Niet zo bijzonder eigenlijk en erg glossy. Accuduur schijnt wel ok te zijn.
Niet onaardig, maar voor 50 euro meer kan je de pricewatch: Asus UL30A-QX057X krijgen met een iets krachtigere cpu, W7 Prof, iets lager gewicht van 1,7 kg, maar wel een accuduur van 12 uur én 2 jaar pich up garantie.
pricewatch: MSI Wind12 U230-017NL

Lang verwacht, toch gekomen. MSI's Congo-laptop. 12,1"-scherm, Radeon Mobility HD3200, AMD Athlon 64 X2 L335 1,6GHz en toch maar 1,4KG. AMD dus accuduur zal niet best zijn :X
Volgens ervaringen op GoT, zou de accuduur ~4 uur zijn. Voor een beetje meer grafische kracht in de ~12" categorie dat onder de 700 kost is dit eigenlijk de enige mogelijkheid.

Ik mist de grote winnaar van de vorige reviews: Tweakers.net Notebook Best Buy Guide: december '09: pricewatch: Asus UL30A-QX057X, die nog steeds erg goed is. Hij heeft een zeer goede accuduur heeft van tegen de 12 uur aan, volgens gebruikers ervaringen bij licht gebruik. Verder zijn de specs niet onaardig met "extra's" als: HDMI, Bluetooth 2.1, Windows 7 Professional en 2 jaar pickup & return. Bovendien is het een compacte laptop met een bescheiden gewicht 1,7kg. Nadeel is wellicht de bouwkwaliteit die bij sommige modellen slecht is, zoals rammelende toetsen, maar dit zou onder DOA of de garantie moeten vallen. Daarnaast is er de opvolger UL30JT aangekondigd, maar is deze nog niet verschenen. (Ook zou de UL80xx, waar geen enkele versie hier tot nu tot ooit is verschenen en de onlangs aangekondigde PL30JT en PL80JT goede mogelijkheden zijn, maar die zijn dus (nog) niet leverbaar.)

pricewatch: Acer Aspire Timeline 1810TZ-412G16N is verder ook nog een goede alternatief. Een goede notebook volgens reviews en gebruikerservaringen ook hier op GoT, voor een aardige lage prijs.

Dan nog wat suggesties van 14" thin and light hoewel het volgens sommigen de vraag is of het wel in deze categorie thuishoort. Ze kunnen echter met de ingebouwde optische station en een GPU een voordeel hebben. Zoals de:
pricewatch: Acer Aspire Timeline 4810TZG-414G50MN
+ optische station, dedicated GPU, 8 uur accuduur, goede reviews, gebruikers ervaringen, goede prijs / kwaliteit
- 1 jaar garantie, nieuwe modellen komen eraan.

pricewatch: Lenovo IdeaPad U450p M23L5MH
+ optische station, dedicated GPU, goede prijs / kwaliteit
- 1 jaar garantie, nog weinig reviews, nog slecht verkrijgbaar.

Tot nu toe lijkt mij het lijstje:

Winnaar 13": pricewatch: Asus UL30A-QX057X

Alternatief 11,6": pricewatch: Acer Aspire Timeline 1810TZ-412G16N
Alternatief 12": pricewatch: MSI Wind12 U230-017NL
Alternatief 14": pricewatch: Acer Aspire Timeline 4810TZG-414G50MN

Het grote punt is dat er sinds de vorige BBG erg weinig echte nieuwe modellen zijn uitgebracht, die worden eigenlijk de komende maand verwacht, zoals de nieuwe Asus UL / PL serie modellen, de Acer TimelineX, nieuwe MSI X-slim modellen.

[ Voor 54% gewijzigd door Regeneration op 28-03-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordMocro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2022
Ik vind het ook maar raar dat de winnaars van de afgelopen maanden nu ineens de "losers" zijn.
De UL30 is idd nog erg goed. Ook hoort de 1810tz zeker in het rijtje thuis, zeker gezien de prijs en de doelgroep (een ULV laptop van 11,6 inch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:12
Dit is voor mij ook de winnaar, alleen zit ik nog te wachten op 1 met een echte videokaart. Die zou deze maand al komen, maar.....

Het is echt nijpen, want deze laptop waar ik nu achter zit is echt gaar.

Is dit: pricewatch: Sony Vaio VPCY11S1E/S bijvoorbeeld een alternatief?

[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 29-03-2010 08:46 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Ik voel er weinig voor de UL30 weer als Best Buy aan te merken, hoogstens kunnen we dat model onder de alternatieven scharen. Als deze echt nog zoveel beter is kan ik het wel in de tekst terug laten komen.

De Acer 1810TZ verdient wel een plekje imho.

Wat denken jullie verder van de pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 13 (NUD2EMH)

Zakelijke en zeer degelijke thin & light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 14:43
Eigelijk vind ik dat er aparte kategorien moeten zijn voor 12", 13" en 14" notebooks. Dan kan je kiezen de beste in elke group.
Hier ook steun voor Acer 1810TZ: goede price voor de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordMocro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2022
De Thinkpad Edge is zeker een aanrader voor de mensen die de extraatjes die de edge biedt leuk vinden:
- zakelijk uiterlijk (strak en niet glossy)
- erg stevig gebouwd
- zeer goede toetsenbord
- trackpoint

Precies wat ik wil van een ULV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Olaf schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:15:
Ik voel er weinig voor de UL30 weer als Best Buy aan te merken, hoogstens kunnen we dat model onder de alternatieven scharen. Als deze echt nog zoveel beter is kan ik het wel in de tekst terug laten komen.
Naar mijn mening is deze nog steeds de beste Thin and light. Argumenten heb ik genoemd in mijn vorige reactie. Maar jij wilt hem bij voorbaat niet weer als winnaar aanwijzen? Omdat hij al bij de vorige als winnaar is uitgeroepen? Dat zou ik niet echt een goede reden vinden. En als er ondertussen niets beters is gekomen waarom niet?
Wat denken jullie verder van de pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge 13 (NUD2EMH)
Deze twee zijn inderdaad ook nog goede kandidaten, die ik bij mijn vorige post was ontgaan. De Sony zou bij sommigen een zachte hoge pieptoon te horen zijn als ik me goed herinner, maar dat weet ik niet zeker meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Regeneration op 29-03-2010 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
Regeneration schreef op maandag 29 maart 2010 @ 20:21:
Deze twee zijn inderdaad ook nog goede kandidaten, die ik bij mijn vorige post was ontgaan. De Sony zou bij sommigen een zachte hoge pieptoon te horen zijn als ik me goed herinner, maar dat weet ik niet zeker meer.
Klopt inderdaad. Echter hebben wel veel meer notebooks dit, zelfs mijn eigen Asus F3Sc heeft het zo nu en dan... Is helaas wel een vrij veel voorkomend probleem bij notebooks in het algemeen. Wss hoor je ze ook eerder vegeleken met desktops.

Daarbij lijkt me het neit handig om de Vaio E hier mee te nemen. Het is geen thin-and-light en daarbij wint die notebook al de mainstream klasse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 29 maart 2010 @ 21:02:
[...]

Klopt inderdaad. Echter hebben wel veel meer notebooks dit, zelfs mijn eigen Asus F3Sc heeft het zo nu en dan... Is helaas wel een vrij veel voorkomend probleem bij notebooks in het algemeen. Wss hoor je ze ook eerder vegeleken met desktops.
Wat lijkt me dat enorm vervelend... Ik heb eens een monitor gehad die dat ook deed, alleen was het "gelukkig" alleen wanneer de monitor uit was.
Daarbij lijkt me het neit handig om de Vaio E hier mee te nemen. Het is geen thin-and-light en daarbij wint die notebook al de mainstream klasse ;)
De Vaio E? Het ging toch over de Vaio Y: pricewatch: Sony Vaio VPCY11S1E/S? Of bedoel je dat de piep alleen te horen is bij de Vaio E en niet bij de Vaio Y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
Oh, my bad, zag te snel. De volledige code lijkt er wel aardig op, en die had ik net in mn kop zitten met het schrijven van het artikel ;)

De piep op mn F3Sc valt wel mee overigens en is ook niet altijd hoorbaar. Doorgaans valt het mij op wanneer ik er echt op ga letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Naar mijn mening is deze nog steeds de beste Thin and light. Argumenten heb ik genoemd in mijn vorige reactie. Maar jij wilt hem bij voorbaat niet weer als winnaar aanwijzen? Omdat hij al bij de vorige als winnaar is uitgeroepen? Dat zou ik niet echt een goede reden vinden. En als er ondertussen niets beters is gekomen waarom niet?
Er zijn genoeg argumenten om ook andere thin & lights als winaar uit te roepen imho. De een ziet er beter uit, de ander is robuuster, weer een ander heeft een betere prijs-prestatieverhouding enz. Het zou gewoon jammer zijn om maar weer de hele tekst van december te copy-pasten als er zoveel andere goede kandidaten zijn die ook in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Er zijn genoeg argumenten om ook andere thin & lights als winaar uit te roepen imho. De een ziet er beter uit, de ander is robuuster, weer een ander heeft een betere prijs-prestatieverhouding enz. Het zou gewoon jammer zijn om maar weer de hele tekst van december te copy-pasten als er zoveel andere goede kandidaten zijn die ook in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
imho hoort de vostro v13 daar niet te staan maar de vostro 3300. De opvolger die al verkrijgbaar is. Die heeft wel een verwisselbare accu (maar geen hdmi)

core i3/i5 en een nvidia gt 310m

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
justice strike schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:29:
imho hoort de vostro v13 daar niet te staan maar de vostro 3300. De opvolger die al verkrijgbaar is. Die heeft wel een verwisselbare accu (maar geen hdmi)

Vostro 3300 is geen thin&light (accu van 2-3 uur) en 2+ kilo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
justice strike schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:29:

Jazzle schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:20:
[...]

Vostro 3300 is geen thin&light (accu van 2-3 uur) en 2+ kilo
Beetje offtopic maar de Vostro 3300 is zeker niet de opvolger van de V13 in mijn ogen. De V13 is een stuk compacter en dan met name dunner met de afmetingen 33,0 × 1,65-1,97 23,0 cm en lichter met een basisgewicht van 1,59 kg (met 6-cel batterij) aldus de Dell site. Waarbij de Vostro 3300 afmetingen heeft van 32,5 × 2,01-2,86 × 22,9 cm en een basisgewicht van 1,81 of 1,94 kg met 4-cel batterij, zonder optisch station. Het gewicht is wat wat onduidelijk (denk dat de 1,94kg met de optische station is) maar zo staat het aangegeven op de Dell site maar is dus volgens Dell dus nog niet boven de 2 kg. Bovendien heeft de 3300 "standard voltage" cpu, terwijl thin and light eerder low voltage cpu's gebruiken. Ook heeft de 3300 een optische station ingebouwd en de v13 niet. Wat echter jammer is aan beide modellen is dat ze in praktijk erg kort meegaan op een volgeladen accu, iets van 2-3 uur heb ik inderdaad ook gehoord. Ik zeg niet dat de 3300 geen thin and light is, maar opvolger kan je hem gezien de grote verschillen niet noemen, vind ik.
Pagina: 1