Advies bij kopen van een (100% compatibel) Linux laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:49
Beste

Ik moet voor een vriend van me vader een notebook aanschaffen

Budget = +- 600 euro

Liefst Linux fabriek af anders 100% compatibel moet hij zijn

Voorkeur heeft 17 inch scherm.

Waar hij mee aankwam is deze laptop: http://www.mingos.nl/ubuntu-laptops/mingos-lt-17-3.html

Specs:
Processor: Pentium Dual-Core T2370 · SLA4J (M0), 1733 MHz, 1 MB
Scherm: 17,1" 1440 x 900 WXGA Wide Screen
Grafische Kaart: Intel GMA X4500HD 256MB
WIFI: 802.11BG
DVD: DVD-RAM/-R/-RW
USB: 3 x USB 2.0
Webcam: 1.3 Megapixel
Apart numeriek toetsenbord.
Afmetingen: 440mm x 295mm x 41,5-43,5 mm
Gewicht: 3,6Kg
Accu: 6 Cell 4400mAh
Werkgeheugen: 4 GB

Reden waarom hij met deze aankwam is omdat dat de enige was die hij direct met linux leverbaar die hij kent.

Maar ik ben van mening dat je voor 600e nettere laptops kan vinden kwa specs en toch 110% linux compatibel is.

Zelf had ik deze in gedachten:

pricewatch: MSI CR700-044BE

pricewatch: MSI CR700-056NL

http://www1.euro.dell.com...c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs

Maar weet niet of hij dus 100% compatibel zijn..

En mischien hebben jullie goede ideen, heb namlijk 0,0 verstand van linux weet alleen dat het niet met welke stukje hardware werkt en in conflict kan komen met hardware drivers.

Hetgene waarvoor hij hem gebruikt --> Citaat van zijn email die hij mij heeft gestuurd:

'', de programmatuur die ik schrijf is numeriek van aard, dus er wordt flink gerekend. Ik schrijf ze in Common Lisp, maar ook in C en in Fortran, voor zover van belang voor je.''

Hoop dat jullie me kunnen helpen :-)

[ Voor 8% gewijzigd door ninoxps op 25-03-2010 15:43 ]

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-06 22:23
Doorgaans werken de notebooks allemaal prima. Het enige probleem waarmee je zit is de compatibiliteit met exotische dingen als:

Fn-toetsen, webcam, fingerprintreader etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344680

Voor veel rekenwerk is een zware en snelle processor wel prettig. De eerste MSI lijkt de snelste processor te hebben. Door een ssd van Intel van 80GB in te bouwen kan de laptop sneller worden. Er kan vanuit gegaan worden, dat Linux en Ubuntu op elke draagbare computer draaien. Het kan wel zijn, dat Windows 7 veel sneller is. Dan is een dualboot-configuratie misschien handig. Dan kan Windows 7 naast het programmeren gebruikt worden voor internetten, emailen en tekstverwerking.

Verder lijken de i5-processor en het ddr3-geheugen van de Dell de laptop wel sneller te maken. Dat Dell redelijk goedkoop is valt op te maken uit de vergelijking met de HP Pavilion. Deze heeft ook een i5-processor. Deze is 222 euro duurder.

Het lijkt nuttig om uit te zoeken welke processor het meest geschikt is voor de toekomstige taken, het programmeren en het rekenwerk en op grond van de gekozen processor en de prijs een laptop uit te kiezen.

Ubuntu is gratis. Dus Ubuntu is gratis op elke laptop te zetten.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 26-03-2010 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Dell en Canonical (Ubuntu) werken redelijk close samen, onder meer om er voor te zorgen dat Dell hardware ondersteund wordt. Dat is dus een redelijk veilige keus.

Bij andere fabrikanten is het vast ook goed geregeld, maar daar kan ik zelf niet veel over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

GENETX schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:02:
Doorgaans werken de notebooks allemaal prima. Het enige probleem waarmee je zit is de compatibiliteit met exotische dingen als:

Fn-toetsen, webcam, fingerprintreader etc. etc.
Vergeet de standby functies niet. Ook dat is een bekend probleem bij het gebruik van linux op laptops.

@TS:
AFAIK is er een lijst op de Ubuntu site, met 100% Ubuntu compatible laptops. Ik heb de link niet bij de hand, maar het is een search poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 344680 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 09:52:
Door een ssd van Intel van 80GB in te bouwen kan de laptop sneller worden.
Een SSD van €200 in een laptop van €600, terwijl het budget maar €600 is? Lijkt me niet verstandig :P
Het kan wel zijn, dat Windows 7 veel sneller is.
Want?
Dan is een dualboot-configuratie misschien handig. Dan kan Windows 7 naast het programmeren gebruikt worden voor internetten, emailen en tekstverwerking.
Dat kan, maar waarom zou je dan nog linux nemen als je alles in W7 doet? :P

Er wordt specifiek om Linux gevraagd, dus het lijkt me dat daar bewust voor gekozen is en dat men niet het grootste deel van de tijd in W7 wil zitten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dell +1:
http://www.dell.com/conte..._3x?c=us&cs=19&l=en&s=dhs

Software & Services
Intel® Core™ 2 Duo T6600 (2.20GHz/800Mhz FSB/2MB cache)
Ubuntu Version 9.10 with 30 days of Starter Support
250GB SATA Hard Drive (5400RPM)
3GB Shared Dual Channel DDR2 at 800MHz
4-cell battery
1 Year Basic Mail-In Service Plan
Bright, glossy widescreen 15.6 WLED display (1366x768)
High Definition Audio 2.0
8X CD / DVD Burner (Dual Layer DVD+/-R Drive)
Dell Wireless 1397 802.11g Half Mini-Card
Intel Graphics Media Accelerator X4500HD
Jet Black
My Accessories
My Service
Also Includes
No Webcam Option
Integrated 10/100 Network Card
Intel® Core™ 2 Duo Processor

Dat is in de US, in Europa worden ze niet verkocht met Ubuntu, maar als je op de Dell NL website de Celeron versie kiest kun je exact dezelfde specs krijgen als hierboven en heb je mijns inziens een gegarandeerd compatible laptop?

[ Voor 82% gewijzigd door wagenveld op 26-03-2010 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344680

Gizz schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 10:01:
Dat kan, maar waarom zou je dan nog linux nemen als je alles in W7 doet? :P
Blijkbaar wordt er in Linux geprogrammeerd en wordt er met Linux gerekend. Waarschijnlijk zit Windows 7 op bijna elke laptop bij aankoop geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
CherandarGuard schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 09:57:
Dell en Canonical (Ubuntu) werken redelijk close samen, onder meer om er voor te zorgen dat Dell hardware ondersteund wordt. Dat is dus een redelijk veilige keus.

Bij andere fabrikanten is het vast ook goed geregeld, maar daar kan ik zelf niet veel over zeggen.
Risico is me iets te groot, straks kopp je er 1 blijkt de wifi niet te werken of iets crucialers is het weggegooid geld, en 600e is me geen gok waard.

Heb contact gehad met Databyte werd daar niet veel wijzer:

Geachte heer,

Helaas heb ik niet kunnen achterhalen of deze laptop compatible is met Linux aangezien niemand van ons daadwerkelijke ervaringen hier mee heeft. Op internet heb ik helaas ook niets kunnen vinden daar het niet getest is, zie:

http://www.linlap.com/wiki/msi+cr700

Verder klopt het inderdaad dat nVidia nog weleens moeilijk kan doen met Linux. Echter heb ik ook positieve verhalen gelezen . Wij kunnen dus helaas geen zekerheid geven of dit gaat werken.

Wellicht kan MSI u hier een beter antwoord op geven.

Mocht u die willen contacteren dan kunt u hier de gegevens vinden:

Mystar Computer B.V.
Tel: +31-40-267-6600
Fax: +31-40-267-6622
Website: http://nl.msi.com/

Mocht u verder nog vragen hebben dan horen wij deze graag van u.
Met vriendelijke groet,

Doorverwezen naar MSI, contact gehad met MSI en daar werd ik ook niks wijzer

Beste Nino,

MSI biedt geen ondersteuning op Linux. De notebooks wordt niet met het OS getest, dus we kunnen niet garanderen dat het OS erop zal draaien.
Er is dan ook geen lijst beschikbaar met compatible modellen.

Met vriendelijke groet,

Support Team
Mystar Computer B.V.
Ekkersrijt 6050
5692GA Son
-----------------------------------------
Please include original mails when you reply
-----------------------------------------
CherandarGuard schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 09:57:

Vindt het toch vrij lastig, want als ik op die link van databyte kijk die ik van ze kreeg ( http://www.linlap.com/wiki/ ) zie ik ook genoeg dingen die niet goed functioneerde met een ''oude'' inspirion laptop van dell.
wagenveld schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 10:05:
Dell +1:
http://www.dell.com/conte..._3x?c=us&cs=19&l=en&s=dhs

Dat is in de US, in Europa worden ze niet verkocht met Ubuntu, maar als je op de Dell NL website de Celeron versie kiest kun je exact dezelfde specs krijgen als hierboven en heb je mijns inziens een gegarandeerd compatible laptop?
Ik ga even bellen met Dell
Anoniem: 344680 schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 10:13:
[...]

Blijkbaar wordt er in Linux geprogrammeerd en wordt er met Linux gerekend. Waarschijnlijk zit Windows 7 op bijna elke laptop bij aankoop geïnstalleerd.
laptop zal alleen Linux draaien, mocht W7 erop zitten gaat die meteen eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:23

Bob

Voor Lenovo kan je hier eens kijken:
http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki

Massa's info ivm hardware en speciale linux tools voor IBM/Lenovo laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Als je kunt achterhalen watvoor chipset erin zit, ben je al een heel eind. Vaak kun je met google dan wel reviews vinden van mensen die je voor geweest zijn.

Het belangrijkste hierbij is in mijn ogen WiFi en de grafische kaart. Voor dat laatste gewoon voor Nvidia gaan, zit je altijd goed. WiFi is wat lastiger, ik heb goeie verhalen gehoord over intel...
ninoxps schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:07:

laptop zal alleen Linux draaien, mocht W7 erop zitten gaat die meteen eraf.
Dan zou ik bij Dell gaan kijken. Die geven een behoorlijke refund als je de EULA van windows niet accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
Ik heb nog op verschillende plekken gekeken niks gevonden, dell beweert op de site de vostro met ubuntu te leveren als primaire OS maar de verkopers en afdeling data zegt er niks van af te weten...

Zelf ben ik ook al geen linux held enige wat ik heb kunnen vinden is dit: http://www.mingos.nl/ubuntu-laptops/mingos-lt-17-3.html

Wat ik belabberde specs vindt voor dat geld (laptop is niet een voor mij) maar Het lijkt erop dat ik geen andere optie heb dan deze halen, want dit is de enige laptop waarvan ik garantie heb dat die 200% compatibel is en geen gezeik achteraf kan hebben met linux aangezien die al pre-installed is...

Mocht iemand iets weten geef dan een gil anders wordt het deze die ik liever diegene niet geef, had hem lievere een ''leukere'' gegeven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20
ninoxps schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:56:
Beste

Ik moet voor een vriend van me vader een notebook aanschaffen

En mischien hebben jullie goede ideen, heb namlijk 0,0 verstand van linux weet alleen dat het niet met welke stukje hardware werkt en in conflict kan komen met hardware drivers.
Ik snap dan niet dat jij er één voor hem moet aanschaffen als je waarschijnlijk nog minder verstand van linux hebt dan die vriend van je vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had volgens mij heel veel laptops gezien van HP die ook met Linux geleverd konden worden. Volgens mij moet HP wel werken (zakelijke modellen dan). Ik denk zelf dat de Lenovo ook goed moet werken vanwege de universele onderdelen qua drivers. Acer, Asus en Toshiba zou ik mijn vraagtekens echt bij zetten maar HP en Lenovo zijn toch wel iets betere bedrijven die voor het zakelijke vlak meer universele hardware gebruiken. Dell zou ik niet voor kiezen vanwege de eigen drivers voor de eigen hardware.

HP Probook 4710s: klik

Er is zelfs een template gemaakt wat je kan gebruiken en wat niet. Het enige wat niet getest is is de kaartlezer en modem. Klik

[ Voor 23% gewijzigd door itsalex op 08-04-2010 22:49 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 16:34
Lenovo *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:10

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Duur alleen ;) aangezien het budget 600 euro is lijkt mij het jammer genoeg geen optie...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Lenovo heeft bijna geen 17 inch scherm maar Lenovo is ook mijn favo.

Offtopic: Beter dan Lenovo is er niet vind ik persoonlijk. Zoveel voordelen dat je geen nadelen meer tegenkomt. Dan zijn alle andere merken echt bagger als je goed naar de software kijkt. Ik kan een kale Windows installeren met alleen de driver voor de netwerkkaart (en echt niets meer) en de rest wordt automatisch geïnstalleerd (silent install) inclusief de software, biosupdates etc.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 16:34
Tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
mcsluis schreef op donderdag 08 april 2010 @ 22:43:
[...]

Ik snap dan niet dat jij er één voor hem moet aanschaffen als je waarschijnlijk nog minder verstand van linux hebt dan die vriend van je vader.
Is een Kado van mij en me maat (hebben samen een bedrijf) en zijn vader heeft ons geholpen met een aantal dingen
Gaat niet, wordt zakelijk aangeschaft, budget is +- 600e inc btw ( +- 500e ex btw)

zijn voorkeur neigt ricthing die laptop van mingos omdat het er ubuntu preinstal is en hij dus geen gezeik wil met achteraf install wat ik prima kan begrijpen, dell wordt ik een beetje hopeloos van aangezien ze me niks wijzer kunnen maken,

En die HP ga ik zeker nog voor morgen kijken :-)

Allemaal bedankt weer voor de snelle replies, als iemand ideeen heeft hoor ik het graag, ga morgen tegen de einde van de werkdag welke het nou wordt :)

Hij heeft nu een Lenovo volgens mij, maar heeft een 2e laptop nodig voor linux voor dat budget wat ik net noemde kunnen we uitgeven

[ Voor 6% gewijzigd door ninoxps op 08-04-2010 23:33 ]

Pagina: 1