Programmer - an organism that turns coffee into software.
Verwijderd
Ik denk dat het makkelijker is om de /etc/passwd en de /etc/shadow file aan te passen en die te genereren vanuit een database...
Verwijderd
:?:?Op donderdag 08 maart 2001 21:49 schreef SilverForce het volgende:
Gebruik aub niet X adduser om een hoop gezeik te voor komen
Ik snap echt niet wat je hier nou in godsnaam mee zou kunnen bedoelen.
Adduser is toch wel zo'n beetje een basiscommando (als je daar van kan spreken natuurlijk).
Werkt eeen oplossing zoals Mietje hem gaf niet?
Verwijderd
Misschien een beetje offtopic:
Eigenlijk is het logisch dat ze iets als "passwd <USER> <PASSWORD>" niet toestaan. Als een andere user toevallig "ps aux" ofzo typt terwijl root het bovenstaande uitvoert, kan hij gewoon het cleartext password en de usernaam in zijn process list zien...
Eigenlijk is het logisch dat ze iets als "passwd <USER> <PASSWORD>" niet toestaan. Als een andere user toevallig "ps aux" ofzo typt terwijl root het bovenstaande uitvoert, kan hij gewoon het cleartext password en de usernaam in zijn process list zien...
Waarom geen adduser gebruiken??? en wat dan wel?Op donderdag 08 maart 2001 21:49 schreef SilverForce het volgende:
Gebruik aub niet X adduser om een hoop gezeik te voor komen
Dit heb ik gevonden op een andere site, volgens mij kan het niet simpeler
1e
exec("adduser $user -p ".crypt($password));
2e (doet eigenlijk hetzelfde volgens mij)
<?
$userid="testuser";
$passwd="123booga";
$create="super useradd -d/clients/$userid -p".crypt($passwd)." $userid";
echo "$create<HR>";
exec($create);
?>
Programmer - an organism that turns coffee into software.
^^^^^ ik stamp deze ff naar boven omdat ik met hetzelfde probleem zit en er niet uit kom.
Om users toe te voegen wil ik (als root > dus hoeft enkel via ssh, niet via web) een simpel scriptje uitvoeren zodat alles in een keer goed komt. Dat wil zeggen,
1-users aanmaken
2-pw aanmaken
3-dirs aanmaken
4-standaard index.php naar dir copieen
5-rechten, etc goed zetten
6-stats + log dir aanmaken
7-stats dir beveiligen met zelfde pw als user
enkel punt 2 en 7 heb ik nog niet aan de gang. Eerst wil ik punt 2 oplossen.
Dus:
in $USER wordt zo op dezelfde manier de username ingegeven.
Dan zou ik zoiets willen doen:
en daarbij dat het pasword dus twee keer wordt bevestigd. Met -stdin en met adduser user -p ".crypt($password) krijg ik het niet aan de gang....
Weet hier iemand een oplossing voor of de syntax? Of een URL waar ik hierover info te vinden is? Het betreft RedHat 6.2.
Om users toe te voegen wil ik (als root > dus hoeft enkel via ssh, niet via web) een simpel scriptje uitvoeren zodat alles in een keer goed komt. Dat wil zeggen,
1-users aanmaken
2-pw aanmaken
3-dirs aanmaken
4-standaard index.php naar dir copieen
5-rechten, etc goed zetten
6-stats + log dir aanmaken
7-stats dir beveiligen met zelfde pw als user
enkel punt 2 en 7 heb ik nog niet aan de gang. Eerst wil ik punt 2 oplossen.
Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| echo echo -n "Welke password []: " read PASS if [ -z "$PASS" ]; then echo "Geen pw..." exit fi |
in $USER wordt zo op dezelfde manier de username ingegeven.
Dan zou ik zoiets willen doen:
code:
1
2
| adduser $USER passwd $USER $PASS |
en daarbij dat het pasword dus twee keer wordt bevestigd. Met -stdin en met adduser user -p ".crypt($password) krijg ik het niet aan de gang....
Weet hier iemand een oplossing voor of de syntax? Of een URL waar ik hierover info te vinden is? Het betreft RedHat 6.2.
Ik heb weinig zin om m'n hoofdje hierover te gaan breken, maar ik denk altijd dat als iemans Slack gebruikt dat die dan ook linux snapt en weet te gebruiken... Alles is wel te doen met scripts enzo, gewoon effe over nadenken hoe je dat het best kan doen, en doen...
ik gebruik de volgende oplossing, in perl op RH 5.1. Maakt gebruik van useradd en chpasswd.
waarbij dus de usernamen uit @users gehaald worden en bijbehorende wachtwoorden in een hash %passwd zitten.foreach $login (@users)
{
if (! getpwnam $login )
{
system("/usr/sbin/useradd $login") == 0 or die "err: can't useradd\n\n";
}
open(CHPASSWD, "| chpasswd") or die "err: can't fork chpasswd\n\n";
print CHPASSWD "$login:$passwd{$login}\n";
close CHPASSWD;
}
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs
na 2 jaar werkte mr_a's scriptje nog steeds
mijn dank hiervoor
Mendix expert www.appronto.nl
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()