Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:17
Mijn oude laptop is een AMD Athlon 1800+ met 512mb ram met 120GB HDD. Momenteel draait er XP Professional erop, maar die is vrij traag.

Ik gebruik het voornamelijk voor torrents en uploaden van bestanden, zowel zakelijk als prive. Bijvoorbeeld het uploaden van een 2GB zip bestand met afbeeldingen voor een klant en soms zelfs 5GB bestanden. Een brochure van 150 pagina’s keer 4 talen met veel afbeeldingen kan erg groot zijn, dan is torrent of een oude computer de hele dag aanzetten een snellere oplossing dan per post opsturen! Prive gebruik hoef ik niet uit te leggen ;)

Xubuntu heb ik geprobeerd, maar na een week eraf gehaald. Het voelde trager aan dan Windows XP pro SP3 en het viel mij tegen.

Ik wil er geen geld in investeren en heb nog licenties van Windows ME en Windows XP. Dus dacht ik aan een aantal opties:
  1. Windows ME erop installeren, die is niet super stabiel, maar heeft wel lage systeem eisen, waardoor het vrij snel kan gaan op een AMD Athlon 1800+ met 512mb ram.
  2. XP Black edition, performance edition of 1 van die andere door users aangepaste edition erop zetten. Geen idee welke, maar hoe kaler hoe beter. Suggesties?
  3. Een andere Linux proberen die veel sneller is dan Xubuntu, maar wel utorrent, ftp server mogelijkheden enz aankan. Maar welke? Er zijn zoveel verschillende dat ik het niet meer kan volgen.
  4. Andere suggesties?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou bij XP blijven. ME is een nachtmerrie.

Als je toch alleen maar een torrentje moet starten, dan is het toch niet zo erg dat het systeem wat traag reageert?

Je kunt de classic skin van XP inschakelen om iets meer performance te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Ik zou eerder gaan denken aan Windows 2000 dan aan Windows ME

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-08 14:42

Unagi

Always aware...

Ik wil er geen geld in investeren
Toch zou meer RAM de beste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geen Windows ME gebruiken, pak dan, zoals Casejunkie zegt, windows 2000.

Je zou kunnen kijken of je het geheugen van je laptop wat kan uitbreiden.

Aan de andere kant. Als dat ding dedicated staat te torrenten, wat maakt het dan uit dat ie wat traagjes is. Mijn Asus 701 4G (600mhz celly met 512mb ram) loopt op z'n sloffen met XP. Kwestie van goed instellen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@TheMajor
Op dit moment heb ik ook de klassieke skin van XP met alle eyecandy dingen uit.

Opstarten van XP duurt 3 a 4 minuten. IE opstarten duurt 30 a 50 seconden. Het is allemaal onnodig traag.

@Casejunkie
Windows 2000 had ik niet aan gedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 18:27
Unagi schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:43:
[...]

Toch zou meer RAM de beste oplossing zijn.
Met hem, een extra 512 Mb RAM zal al heel veel schelen en kost een 15-20 euro. Dat zijn toch geen wereldschokkende bedragen?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@Unagi en @urk_forever

512mb ram extra voor 15 a 20 euro is inderdaad toe doen. Het probleem is dat er nu 2x256 in ziet, dus dan zou ik 2x512mb moeten kopen (met verzendkosten ruim 35 euro) of 1x1GB (ruim 40 euro met verzendkosten). Het 2de optie is beter. Maar ik wil geen geld investeren in een oud systeem, dacht dat het softwarematig wel op te lossen zou zijn.

Maar ik denk dat ik mij heb vergis. Misschien Windows 2000 en anders XP met extra ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Windows Fundamentals :P Maar ik zou zeggen gewoon een herinstallatie van XP. Die opstartijden gaan echt helemaal nergens over, een P2 350 doet dat nog sneller met een goede XP installatie :)

En anders klopt er hardwarematig gewoon iets niet, dan moet je denken aan een defecte schijf of de cache die uit staat :)

[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 25-03-2010 11:58 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 12:02
Perfect systeem voor een Debian netinst en een lichte windowmanager (fluxbox ofzo?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik ben altijd een grote fan geweest van w2k maar deze word inmiddels slecht ondersteund. Ook driver-ondersteuning is vrij slecht tov van xp.

Blijf lekker bij XP dus, je kan wat sleutelen aan de hoeveelheid services, dus welke je niet nodig hebt uitschakelen. Beetje tweaken hier en daar en XP loopt als een trein ;)

//edit - ohhw .. ME... neeeee! :P

[ Voor 5% gewijzigd door ocdaan op 25-03-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20

St@m

@ Your Service

Glashelder schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:57:
Windows Fundamentals :P Maar ik zou zeggen gewoon een herinstallatie van XP. Die opstartijden gaan echt helemaal nergens over, een P2 350 doet dat nog sneller met een goede XP installatie :)

En anders klopt er hardwarematig gewoon iets niet, dan moet je denken aan een defecte schijf of de cache die uit staat :)
Ik wilde juist zeggen.. Mijn xp1800+ met 512MB geheugen draaide prima.. en laten we eerlijk zijn. XP hoort gewoon prima te draaien op dat systeem. Ik zeg, herinstallatie. :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Een Athlon 1800+ met 512mb ram zou XP gewoon normaal moeten kunnen trekken hoor, misschien is er iets anders aan de hand waardoor het zo traag is? Een opstarttijd van 4 minuten en bijna een minuut moeten wachten voordat IE start is echt niet normaal, we hebben hier een paar brakke celerons (nog van voor de Ghz-tijd) welke dat sneller doen. (en dat zijn echt geen topmodellen ofzo, weet ff geen specs)

/edit
too slow, spuit 11 :+

[ Voor 3% gewijzigd door Sinner op 25-03-2010 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
@ocdaan

Is het een idee om bijvoorbeeld XP Performance Edition erop te zetten die heel veel services al heeft uitgeschakeld? Of weet jij een nog kaler versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Lisadr schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:53:
Het probleem is dat er nu 2x256 in ziet, dus dan zou ik 2x512mb moeten kopen (met verzendkosten ruim 35 euro) of 1x1GB (ruim 40 euro met verzendkosten).
http://tweakers.net/aanbod << tweedehands geheugen, stuk goedkoper en doet precies hetzelfde.
Het 2de optie is beter. Maar ik wil geen geld investeren in een oud systeem, dacht dat het softwarematig wel op te lossen zou zijn.
Het is ook softwarematig op te lossen, gewoon de onnodige services en opstartitems uitschakelen, useless Windows items er uit slopen, zoals de Messenger, Outlook Express, Ontspanning, Windows Media Player, zolang het niet gebruikt gaat worden kan je het missen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisO
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 14:24
Lisadr schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:53:
@Unagi en @urk_forever

[...]

Maar ik denk dat ik mij heb vergis. Misschien Windows 2000 en anders XP met extra ram
Kost een Windows 2000 licentie niet meer dan extra ram voor je laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Bedankt allemaal. Ik ga XP opnieuw installeren en zo kaal mogelijk.

p.s
@wiethoofd
Dit is heel oud laptop so-dimm PC2100 t/m PC2700 geheugen. Dus ook tweedehands weinig aanbod en bijna net zo duur als nieuw.

@chrisO
Ja inderdaad, tenzij ze op de zaak nog oude licenties hebben die niet gebruikt zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Lisadr op 25-03-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Ik sluit aan bij de rest...

Kijk voor een RAM upgrade, en blijf bij XP. Tweak de XP setup: classic skin, en zet services die je niet gebruikt, op disabled.
Lijstje wat ik zo zou uitshakelen: Remote registry, Secundary logon, Fast user switching, Themes, Imapi / CD burn wizard, Zero configuration (als je geen Wireless gebruikt), ...
Anders eens kijken op de URL hieronder: erg duidelijke uitleg bij de verschillende soorten services en wat je er mee bent (of waarom je ze niet nodig hebt).
Ook eenvoudig uitgelegd voor niet-tweakers hoe je het venster met services tevoorschijn tovert.

http://www.jasonn.com/tur...ry_services_on_windows_xp

succes! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Gebruik nLite om een zeer uitgedunde versie van XP te maken, of gebruik iets als TinyXP.
Ik heb dat zelfs al gedraaid op een AMD K6-2 400MHz.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Weet je zeker dat xubuntu heel traag was? Zo'n machine hoort in anderhalve minuut geboot te zijn schat ik zo. Waarom ik dit vraag is dat dat heel sterk aan de videodrivers kan liggen. Dan is het systeem wel aardig snel, maar de reactiesnelheid van het scherm niet (stotterende muis, bizar sloom scrollen). Helaas zijn momenteel die drivers nog een pain, alhoewel daar heel veel schot in zit. Wat voor grafische kaart zit er in deze laptop als ik vragen mag?

[ Voor 11% gewijzigd door RSpliet op 25-03-2010 12:17 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
TinyXP lijkt een geweldige oplossing :)

@seven of nine

Er zit een NVIDIA GeForce4 Go 420 in. Xubuntu viel mij gewoon tegen, vond het onhandig en traag. Ik denk dat het net zo snel of traag is als XP, maar het viel mij tegen omdat ik veel hogere verwachtingen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is goed dat je niet meer over ME denkt, want als je bestanden van 5 GB gebruikt, is ME onmogelijk. FAT32 4 GB limiet ;).

Maar dat XP en ook Xubuntu zo traag zijn op je laptop met 512 MB RAM, vind ik ook vreemd. Ik draai VMs met 512 MB RAM en gaat prima, bij een echt schone installatie issie zelfs sneller dan op m'n hardware direct (welke 3 GB heeft), maar zodra er wat bijkomt, is dat ook wel over (bij Windows dan).
Al mijn installaties met XP zijn overigens via nLite aangepast. Services doe ik weinig mee, maar kunnen helpen in performance.

Voor Xubuntu kan je ook kiezen voor een CLI only installatie, waardoor je een hoop extra grafische meuk niet krijgt, en dan via het volgende commando de boel naar een GUI krijgt (even uitgaande dat je 9.10 gebruikt):
code:
1
aptitude --without-recommends install xserver-xorg xfce4 transmission-gtk wdm

Eventueel proftp installeren voor FTP server, of Openssh-server als je via scp bestanden upload. Transmission is voor torrents en heeft ook een webclient. Uiteraard kan je een volledige webbased client gebruiken zoals torrentflux.
Wdm is de login manager, je kan ook een andere gebruiken, zoals xdm, of gdm. Ik raad de laaste alleen niet aan, omdat je er een hoop extra packages bij krijgt die je toch niet gebruikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Lisadr schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 12:53:
TinyXP lijkt een geweldige oplossing :)

@seven of nine

Er zit een NVIDIA GeForce4 Go 420 in. Xubuntu viel mij gewoon tegen, vond het onhandig en traag. Ik denk dat het net zo snel of traag is als XP, maar het viel mij tegen omdat ik veel hogere verwachtingen had.
Kijk, een Geforce Go 420. Als het goed is is deze package een driver voor de kaart. Wellicht daarna xorg.conf aanpassen zodat deze nvidia gebruikt in plaats van nv of vesa en de boel wordt n stuk snappier. Mocht je dat de moeite waard vinden n keer te proberen tenminste :-).
Graphics zijn vervelend. Fedora maakt ze iets minder vervelend door met nouveau te komen (de badass-opensource driver ;-)). Doet (nog) geen 3d acceleratie, maar werkt wel "uit-de-doos" en is stabiel. Of Fedora iets voor je is weet ik niet, een sessie (Gnome) met browser verbruikt meer dan 512MB. Fedora met XFCE kan wel, maar is lastiger op te zetten dan Xubuntu.

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je soms bestanden van 5GB verstuurd, dan is ME niet eens een optie. ME ondersteund geen NTFS en Fat32 ondersteund maar bestanden tot 4GB.
XP moet prima snel genoeg kunnen draaien op een 1800+ met 512MB (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:41
Probeer je xp CD eens aan te passen met NLite:

http://www.nliteos.com/

Hiermee kun je echt alles uit XP slopen wat je niet nodig hebt, het programma is echt een uitkomst.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Ik heb TinyXP geïnstalleerd en alle eyecandy uitgezet wow! Geweldig! Super snel!

Volgende keer zal ik NLite proberen.

Bedankt allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Je kan ook een linuxdistro als Damn Small Linux proberen?

Edit: Oh, te laat. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Mr. Awesome op 25-03-2010 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 11-09 20:10

Sosabowski

nerd

hyptonize schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 19:20:
Je kan ook een linuxdistro als Damn Small Linux proberen?

Edit: Oh, te laat. :+
Voor alleen een ftp sever en wat torrents zou ik niet eens de moiete nemen om een grafisch omgeving te installeren.

Ik heb hier een oude laptop die precies hetzelfde doet (en meer), pentium m 1Ghz met 512MB gheugen. Dat ding staat uit zn neus te eten. Bv Deluge bied een mooie webinterface aan om je torrents te beheren.

Misschien een kleine uitdaging als je weinig linux ervaring hebt maar dit is wel de oplossing die het meest zuinige met je resources omspringt.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Pagina: 1