Toon posts:

Apple 24inch LED display vs 23 inch ACD voor oude MBP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik toch wat meer scherm ruimte wil hebben als ik thuis aan het werk ben, waarbij ik voornamelijk bezig ben met studie gerichte werkzaamheden en programmeer werkzaamheden (o.a. webdesign), wil ik graag een groot extern beeldscherm hebben om aan mijn twee jaar oude MacBook Pro te hangen (model 3.1, 15inch).

Nu is mijn keuze grotendeels gevallen op een keuze tussen de 24inch LED scherm van Apple, die ik zelf toch wel erg mooi vind, omdat het een mooi slank beeldschermpje is, of de oudere 23inch ACD. Het verschil in prijs vind ik niet erg belangrijk (Apple Store geeft 700 euro aan voor 23inch ACD, LED scherm met studenten korting en converter komt neer op zo'n 800 - 850 euro denk ik).

Motivatie voor de 24inch LED scherm:
- Scherm vind ik wat mooier, hij is slanker en oogt nieuwer dan de 23 inch.
- LED backlight
- Glasplaat scherm (steviger scherm en makkelijker schoon te maken)
- Handige power aansluiting voor de MBP + ingebouwde speakers en webcam
- Wat meer op de toekomst gericht (met oog op evnt. een nieuwe MBP in de verre toekomst)

Nadelen van de 24inch scherm:
- Converter nodig om DVI van MBP om te zetten naar Mini displayport
- Glans scherm (?)

Motivatie voor de 23 inch ACD:
- Geen converter nodig, native DVI aansluiting
- Mat scherm

Nadelen van de 23 inch ACD:
- Ouder model, misschien al verouderd
- Geen poweraansluiting MBP
- Iets kleiner scherm

Wat de converters betreft bestaan er twee producten die veelvuldig genoemd worden:
Dr Bott Video Link: http://store.apple.com/nl/product/H0570ZM/A
Atlona AT-DP200: http://www.atlona.com/Atl...rt-Converter-p-17859.html

Nu zijn mijn vragen aan jullie:
- Heeft een van jullie een dergelijk LED scherm aan een DVI laptop computer hangen via zo'n converter en wat zijn je ervaringen ermee?
- Ik heb geen vergelijkingen tussen de twee converters kunnen vinden, weten jullie wat de verschillen tussen de twee zijn?
- Hoe zijn jullie ervaringen m.b.t. het glanzen van een dergelijk scherm? (Of op een iMac, zelfde soort scherm volgens mij.)
- Zou een mat scherm (MBP) in combinatie met een glanzendscherm (LED) storend zijn?
- Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Kort gezegd zoek ik eigenlijk gewoon mensen die even mee willen denken over deze aanschaf :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 10:24 ]

Verwijderd

Moet 't persé een Apple zijn? Misschien kan je evt. kijken naar Dell schermen ofzo, die zijn ook goed genoeg..

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het Dell scherm zal vast niet zo mooi zijn als een Apple scherm. Ik denk dat als je voor een scherm van Apple gaat, dat design wel een belangrijk punt is...

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:56
Afbeeldingslocatie: http://dodevice.com/wp-content/uploads/2007/02/dell-2707wfp-2.jpg

Als deze niet erbij past bij mac dan weet ik het ook niet ;), helaas bestaat hij niet meer maar er zijn der genoeg die bij mac / apple passen

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Er past imo niets zo goed bij een Mac als het spul van Apple zelf. ;) Maar goed, dat gaat wat offtopic.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad ook nog naar Dell beeldschermen gekeken, maar als je iets met een IPS scherm wil, dan zit je al gauw bij deze: http://accessories.euro.d...=dhs&cs=nldhs1&sku=294998. Deze komt qua prijs ook rond de 700 euro uit, dus zoveel scheelt dat ook weer niet met zo'n Apple ding. Verder best aardige beeldschermen, heb een iets kleiner model van m'n broertje overgenomen die aan m'n media/download desktopje hangt.

Ik vind de Apple beeldschermen persoonlijk wel mooier dan die van Dell, vandaar dat ik eerder de Apple beeldschermen overweeg. Het past ook beter bij mijn Mac qua stijl :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 14:41 ]

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:26
Kijk anders eens naar een HP LP2475W of een HP LP2465, zijn ook leuke schermpies!

flickr - WOT Profile - Game PC

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 15:10

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik zou zelf als je speakers/webcam belangrijk vindt toch de cinema display van Apple overwegen. Ik gebruik nu gewoon een Samsung scherm op mn Macbook en het ontbreken van die twee dingen vindt ik toch jammer. Geen ramp want als ik me Macbook open doet dan heb ik een webcam en geluid hoor ik toch wel en anders via mn Airport Express.

Maar alsnog, verder zijn die Dell schermen wel heel erg mooi hoor. Of heel misschien zelfs de goedkopere Samsung P2370.

• YinLin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:27
Ik heb een MBP met een LED cinema display.

+ punten :
Ziet er mooi uit
Magsafe aansluiting
Speakers

- punten :
scherm is wel eg glossy (ligt misschien hoe het ligt valt hier maar als je light hebt dat direct op je scherm valt dan heb je wel veel last van een glossy scherm).

Om de laatste reden heb ik maar een eizo monitor bij gehaald. Ik hoop dat apple met die nieuwe 27 inch opschiet en een non glossy optie bied.

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-02 20:20
Ik heb nu 3 jaar een ACD 23 inch en 2,5 jaar een MBP 17 inch. Voor de laptop heb ik destijds voor de matte optie gekozen. Dit omdat glanzend me niet fijn leek en ik al een matte ACD had (er was/is ook niet anders bij 23").

ACD 23" bevalt me prima. Gebruik het scherm meerdere uren per dag. Zoals je al aangeeft heeft het geen glasplaat, maar ik heb ook nog geen krassen op mn scherm. Gewoon niet aan je scherm komen...

Wellicht moet ik het toch maar eens proberen, zo'n glanzend scherm. ACD 24 (en volgens de geruchten, de 27") zijn er alleen maar glanzend. En omdat ik altijd met de twee displays tegelijk werk (ACD en MBP) moet de volgende laptop dan ook maar glanzend. Volgende laptop komt er denk ik binnen het jaar. Of ze moeten eindelijk eens matte schermen aanbieden...

Over jouw keuze: als budget nu niet het grootse beslispunt is, dan zou ik gaan voor de glanzende 24" ACD. Heeft gewoon de hoogste restwaarde mocht je er ooit vanaf willen. Daarnaast is hij moderner qua techniek, verbruik, etc..

En welke is de mooiste? Lastig... Ik ben mn 23" nog lang niet zat in ieder geval!

Kijk ook even in de pricewatch. Volgens mij zijn de prijzen veel lager dan bij de Apple-store. Weet even niet of het ook goedkoper is dan bij Apple met studentenkorting.

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
dlare schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 01:34:
Ik heb nu 3 jaar een ACD 23 inch en 2,5 jaar een MBP 17 inch. Voor de laptop heb ik destijds voor de matte optie gekozen. Dit omdat glanzend me niet fijn leek en ik al een matte ACD had (er was/is ook niet anders bij 23").

ACD 23" bevalt me prima. Gebruik het scherm meerdere uren per dag. Zoals je al aangeeft heeft het geen glasplaat, maar ik heb ook nog geen krassen op mn scherm. Gewoon niet aan je scherm komen...

Wellicht moet ik het toch maar eens proberen, zo'n glanzend scherm. ACD 24 (en volgens de geruchten, de 27") zijn er alleen maar glanzend. En omdat ik altijd met de twee displays tegelijk werk (ACD en MBP) moet de volgende laptop dan ook maar glanzend. Volgende laptop komt er denk ik binnen het jaar. Of ze moeten eindelijk eens matte schermen aanbieden...

Over jouw keuze: als budget nu niet het grootse beslispunt is, dan zou ik gaan voor de glanzende 24" ACD. Heeft gewoon de hoogste restwaarde mocht je er ooit vanaf willen. Daarnaast is hij moderner qua techniek, verbruik, etc..

En welke is de mooiste? Lastig... Ik ben mn 23" nog lang niet zat in ieder geval!

Kijk ook even in de pricewatch. Volgens mij zijn de prijzen veel lager dan bij de Apple-store. Weet even niet of het ook goedkoper is dan bij Apple met studentenkorting.
Niet doen, dat idee over teruggaan naar glanzend ;)
Op het eerste gezicht lijkt het wel wat chiquer, en heeft het zelfs de schijn contrastrijker te zijn. In werkelijkheid is het contrast onnatuurlijk (ook moeilijk(er) te kalibreren met een spyder bijvoorbeeld) en valt er met de 'verkeerde' invalshoek zelfs onder kunstlicht, moeilijker mee te werken. Zo is het omdat er altijd wel wat spiegeling optreedt ook nog eens vermoeiender voor de ogen.

Nee, als het aan mij ligt hoeft dat glanzende niet zo ;) Als je toch echt van je 23" af wil, dan kan je mij gerust PM'en en komen we wel tot een prijs!

Sorry voor de offtopic maar aangezien dit ook een ervaringentopic is, moet het eens gezegd kunnen worden :)

• DayteX
Overigens,

Ik kan mogelijk aan een 23" komen, echter zit ik dan met het volgende probleem:
Hij valt uit, met name met het gebruik van de USB- of firewirepoorten. Desalniettemin werkt het scherm wel met de voeding van een 30" ACD. Wellicht te wijten aan de interne condensatoren (of hoe heten die dingen) en dus te repareren. Weet iemand van jullie waar dat ik dat het beste kan laten doen, of waar dat het goedkoopst is?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27
Als hij wel met de voeding van een andere ACD werkt, vermoed ik dat de voeding niet meer goed is. Probeer daar eens eentje van te regelen :)

http://cgi.ebay.com/23-Ap...r-90W-A1097-/200444414662

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:12
http://discussions.apple....threadID=2086442&tstart=0

Lees dat eens door, ik heb er net een gekocht voor spotprijs met ditzelfde probleem na stroomuitval. En ik ga dat zelf oplossen met een nieuwe inverter :)

Wat Abbadon zegt werkt in de meeste gevallen niet, althans met mijn probleem (lampje: short, long, short) tenzij je een 150Watt brick er aan hangt van de 30" maar daar schijnen ze dus na verloop van tijd aan kapot te gaan.

M3P - M3LR - 6320Wp

• DayteX
bokkow schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 20:57:
http://discussions.apple....threadID=2086442&tstart=0

Lees dat eens door, ik heb er net een gekocht voor spotprijs met ditzelfde probleem na stroomuitval. En ik ga dat zelf oplossen met een nieuwe inverter :)

Wat Abbadon zegt werkt in de meeste gevallen niet, althans met mijn probleem (lampje: short, long, short) tenzij je een 150Watt brick er aan hangt van de 30" maar daar schijnen ze dus na verloop van tijd aan kapot te gaan.
Hoewel die 150 wat adapter me een veilige gok lijkt, denk ik toch ook dat ik liever wat vervang. Ik heb echter geen idee hoe ik zo'n inverter moet vervangen en/of waar ik de onderdelen haal. Als jij het wel weet, en eventueel foto's als voorbeeld hebt, dan zie ik dat graag tegemoet :)

Verwijderd

DayteX schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 23:56:
[...]

Hoewel die 150 wat adapter me een veilige gok lijkt, denk ik toch ook dat ik liever wat vervang. Ik heb echter geen idee hoe ik zo'n inverter moet vervangen en/of waar ik de onderdelen haal. Als jij het wel weet, en eventueel foto's als voorbeeld hebt, dan zie ik dat graag tegemoet :)
No offence, maar als je niet comfortabel bent (of wil worden) met een soldeerbout en elektronica raad ik je af om een inverter te gaan vervangen.. Ten eerste levert zo'n ding hoge spanningen, en ten tweede mol je misschien meer dan je maakt.

• DayteX
Dat klopt. Maar misschien dat andere mensen die met hetzelfde issue zitten en wel groene vingers hebben (printplaatkleur :P) wel tips en misschien zelfs een foto hebben. Dan kan ik nog overzien of het de gok waard is. Maar als het met de 150Watt adapter ook werkt, en volgens apple is die voor alle 3 de cinema displays want die levert natuurlijk ook niet continu 150 watt, dan kan het zijn dat ik dat gewoon op die manier oplos.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:12
Ik wil niet opscheppen maar idd mn vingers zijn aardig pcb-groen haha maar met een beetje geluk is dat nog geen eens nodig, er zijn voor mij (en wellicht voor uwes ook) drie opties oplopend in kosten:
1) Condensatoren controleren, zijn die defect (bol/lekkend) verwijderen met bout en nieuwe van gelijkwaardige capaciteit terugsolderen.
2) Main board vervangen ook voor Daytex waarschijnlijk de oplossing, zij het dat hij geen duidelijk LED-foutmelding krijgt? Short-long-short is meestal verkeerde adapter/defect main board, short-short-long is meestal defect inverter board.
3) 150Watt adapter kopen maar met het risico dat hij langzamerhand defect raakt en dus toch aftakelt, je forceert dan (althans zo lijkt het) de werking van het Display door de verzwakte condensatoren op te vangen met een zwaardere adapter.

Als ik m open maak om het te vervangen dan maak ik er sowieso een aantal foto's en laat ik met duidelijke macro's zien wat ik vervang en waar je aan kunt zien dat het defect is ;) Kan even op zich laten wachten, ligt aan de tijd die ik over heb, ga morgen even naar een Mac-store om te vragen of ik m even aan een 150Watt adapter mag hangen om de algemene werking te controleren, (stel hij is verder defect dan de stroomvoorziening dan weet ik iig meer).

[ Voor 22% gewijzigd door bokkow op 07-04-2010 21:04 ]

M3P - M3LR - 6320Wp

Pagina: 1