Vragen over uitbereiding netwerk met Asus WL500G

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben bezig met een aantal wijzigingen in het thuisnetwerk. De huidige situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/9348/reigernetwerk1.jpg
* In de meterkast:
A: UPC-modem
* Onder de trap:
B: Linksys (draadloze) WRT54G-router (DHPC, lan, Wlan)
* In TV-meubel:
C: Switch
D: Conceptronic Mediaspeler
* Achter in de kamer:
E: Vaste PC

Bedrade verbindingen: A-->B, B-->C, C-->D, C-->E

Verder gaan we met 2 laptops en 2 iPhones via een draadloos netwerk het internet op.

Nu wil ik mijn netwerk uitbereiden met een Xbox, een laserprinter(HP2200d) en een "netwerk-benaderbare" harddisk. Mijn idee is om hiervoor op Marktplaat een Asus WL500G router te kopen. Deze is voorzien van een USB 1.1 poort, een LPT-poort, b/g wlan en 4x 10/100 RC45 poorten.
In de nieuwe opzet wil ik:

- met de PC en laptops kunnen printen op de HP2200d
- via PC de USB-HD kunnen lezen/schrijven
- via laptops de USB-HD lezen (bv foto's)
- op de Xbox en Mediaspeler films van de USB-disk (max DVD-kwaliteit) streamen
- de Asus WL500G router als draaloze extender laten fungeren

Dit is het idee:

Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/6826/reigernetwerk2.jpg
* In de meterkast:
A: UPC-modem
B: Linksys (draadloze) WRT54G-router (DHPC, lan, Wlan)
* In het TV-meubel:
C: Switch
D: Conceptronic Mediaspeler
* Achter in de kamer:
E: Vaste PC
* Onder de trap:
F: Asus WL500G router
P: HP2200d laserprinter (LPT)
U: USB-harddisk 320GB-2.5''
* In de kinderspeelkamer (was bijkeuken):
X: Xbox met XBMC software

Bedrade verbindingen: A-->B, B-->F, B-->X, F-->P, F-->U, F-->C, C-->D, C-->E

Da's dus de theorie. Nu heb ik een paar praktische vragen:

(1) is de USB-harddisk aan de Asus WL500G voor alle apparaten te benaderen?
(2) is USB 1.1 snel genoeg voor het streamen van DVD-kwaliteit films?
(3) is de Asus WL500G in te stellen als Wlan-extender, inclusief WPA2 beveiliging?
(4) zie ik iets over het hoofd? Onvoorziene obstakels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiesta1958
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 20:09
Voor de asus wl500g geld dat met een usb stick of HD de inhoud als een ftp server word gezien. Volgens mij kun je er niet op lezen en schrijven zoals met een word document. Ik heb daar een WD netcenter voor gekocht met lan aansluiting. Kijk eerst voor de printer of die werkt met de wl500g als netwerkprinterserver. Het werkt niet hetzelfde als dat je hem gewoon aan een pc hangt en deelt.
Ik heb de wl500g ook als tweede router op mijn netwerk gehad, en dan dien je het routergedeelte uit te schkelen en hem alleen te gebruiken als switch. Mijn geleende xbox werkte goed op deze manier.
Zorg wel dat alle ip nummer in dezelfde range vallen. Ik ben nog steeds blij met mijn wl500g. :)

Gr, Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Bedankt voor je reaktie.
Het belangrijkste is dat ik films kan streamen vanaf de usb-harddisk, volledige toegang (R/W) is dan een bonus. Om er iets op te zetten koppel ik hem wel even handmatig aan een computer.

Een beter optie als router is een Asus WL500G Deluxe (met 2x USB 2.0' alleen zijn die weer heel `zeldzaam` 2e-hands.
Uiteraard zet ik DHCP uit op de Asus en gebruik de DHCP op de Linksys. De Xbox komt rechtstreeks op de Linksys, alleen moet deze de films op de USB-disk kunnen streamen.
Theoretisch lijkt het te doen, maar de praktijk is vaak erg weerbarstig :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexboy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:02
Ik heb thuis weliswaar de Asus WL500W maar het concept is hetzelfde.

Vwb. de printer: kijk inderdaad op de lijst op de Asus site. Mijn printer stond er niet bij (Canon S520), maar met de algemene printer driver werkt dit wel prima op alle PCs in huis. Let op: je hebt geen bi-directionele verbinding. Je krijgt dus geen melding meer van je printer (bijv. geen papier, inkt op). Het data verkeer gaat alleen naar de printer toe.

Vwb. de externe HD: De snelheid die je haalt is niet geschikt voor video streaming. Je haal maar net meer dan de USB1.1 snelheid. Dit komt doordat de 'cpu' van de router al het verkeer af moet handelen. Hier zijn ze niet voor gebouwd, dus verwacht geen wonderen.
Wel kun je deze externe HD mappen als netwerkschijf. De HD is dan net als een gewone interne HD te benaderen (met natuurlijk een lagere performance).
Wil je wel die snelheid dan zul je een externe HD moeten aanschaffen die via het netwerk is aangesloten.Deze geven een veel hogere snelheid, maar zijn wel een stuk duurder.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Richard, jouw ervaringen geven me hoop dat het op deze manier gaat lukken. Is het moeilijk om de Asus WL500 G/W te configureren als printerserver+draadloos accespoint?