[HD5970] Verslepen venster geeft artifact: wordt opgebroken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds het begin dat ik met mijn nieuwe systeem werk (Win 7 x64, i7 920, radeon hd5970 met 3x Dell U2410 24" schermen) is het me al opgevallen dat het slepen van vensters niet zo smooth gaat als je zou mogen verwachten van een dergelijke videokaart. Het beeld dat ik krijg is goed te zien op het youtube filmpje.

Recent is mijn nieuwe laptop binnengekomen met daarop eveneens Win 7 x64 met een GeForce GT330M. Hierop gaat het snel slepen van een venster heel mooi. Wanneer je goed concentreert op de overgang tussen venster en desktop zie je geen rare kriebels.

Nu is dit allemaal niet zo'n drama, maar vervelender wordt het dat exact hetzelfde probleem voorkomt in spellen. Snel voorbij schietende objecten (muren) zijn niet 1 geheel, maar meerdere blokken enkele pixels onderling verschoven.

N.b. de laptop heeft een TN paneel en de desktop IPS. Maar we hebben het hier niet over ghosting, dus dit zou geen rol moeten spelen?

Hieronder nog wat knipsels uit het filmpje. De rode cirkels geven aan wat ik bedoel. Uiteraard is de film opgenomen met 24 fps, vandaar de de grootste deel van de 'ghosting'.

Merk ook op dat het venster strikt horizontaal beweegt, terwijl in de meest rechter knipsel uit frame het lijkt alsof venster diagonaal naar linksonder toe beweegt (0:16 in het filmpje).

Afbeeldingslocatie: http://img144.imageshack.us/img144/8329/artifacts.jpg

Nieuwe drivers gaan niet helpen, want die staan er al op ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Toch misschien een keer driver helemaal verwijderen en opnieuw beginnen? Wellicht een oudere driver die beter werkt?

Je 5970 heeft wel voldoende power (als in alles aangesloten) en loopt niet te warm?

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 11:17
Ik heb hier ook last van met een 5870, ik texediting heb ik het voornamelijk (pdf ook) dan zie je die rare dingen...
Blokjes... (tearing)

Same issue, heb veel geprobeerd niets werkte... neem het voor gelieve (tenzij iemand een oplossing heeft).

Alienware R11 i9-10900kf - 32GB - 3060 12GB - watercooling by Alienware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@MediaJack, zo rigoreus ben ik nog niet te werk gegaan. Wilde eerst maar eens kijken of dit dus normaal gedrag is.

Blij om te horen dat GunGrave er ook last van heeft. Tearing. Met dat zoekwoord kom ik misschien weer iets verder.

Misschien is het gewoon nodig om Ati te contacteren. Dit mag een dergelijke kaart gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:58

QinX

Shai-Hulud

Ik had ergens gelezen dat ATI problemen heeft met 2D rendering, dit zou namelijk niet gedaan worden door de videokaard, misschien omdat je zoveel pixels hebt, dat het bij jouw gewoon erger is.

Zal de link even zoeken.
http://www.tomshardware.com/reviews/2d-windows-gdi,2547.html
Daar een heel artikel over het feit dat de HD5xxx serie zeer slecht 2d accelereert.

[ Voor 26% gewijzigd door QinX op 25-03-2010 04:39 ]

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GunGrave
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-09 11:17
Ik moet zeggen dat ik een gamer ben, dus als ik een pdfje heb en het gebeurt dan schuif ik de window heen en weer en "voila" probleem weg... Het is een zeer primitieve oplossing, maar het werkt ;)

Ik snap dat wanneer je relatief meer met 2d bezig bent dan 3d, dit probleem behoorlijk storend kan zijn.
Na beetje zoeken of fora was er gezegd: je moet 3d settings aanpassen e.d. tot het weg is... Niet echt heel duidelijk helaas.

Nu ben ik vrij lui en had het zo gelaten (ik ben me van het probleem bewust maar te lui om het op te lossen), maar ik ben de beroerdste niet zoals velen weten ^^

Als ik thuis ben van me tentamen dat over 4 uurtjes begint (2 uurtjes dan uit huis ugh) zal ik beetje testen, misschien dat ik het kan oplossen!

Heb ik wat te doen na mijn nacht ploeteren zonder slaap |:(

[ Voor 13% gewijzigd door GunGrave op 25-03-2010 04:59 ]

Alienware R11 i9-10900kf - 32GB - 3060 12GB - watercooling by Alienware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een flink artikel bij Tom's Hardware! De conclusie daaruit is het belangrijkste. Catalyst 10.1 of 10.2/3 moet verbetering gaan brengen. Maar daarop wachten dan :z

@GunGrave

[offtopic] Succes met dat tt, maar dat lees je nu te laat ;-)[/offtoppic]

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met een window over het pdfje heen slepen. Het probleem is niet permanent, maar treedt slechts op bij het (snel) slepen van een venster.

Hetzelfde probleem heb ik dus echter ook met 3D beeld. Ik zal daar ook nog wel even een foto van maken.

Ook zal ik nog even een nieuw profiel aanmaken met daarin 1 monitor aangesloten. Kijken of dat verbetering brengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Heb je aero aanstaan?Probeer anders eens een ander thema te pakken zonder aero en kijk of je het dan nog hebt.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 09:00:
Dat is een flink artikel bij Tom's Hardware! De conclusie daaruit is het belangrijkste. Catalyst 10.1 of 10.2/3 moet verbetering gaan brengen. Maar daarop wachten dan :z

@GunGrave

[offtopic] Succes met dat tt, maar dat lees je nu te laat ;-)[/offtoppic]

Ik begrijp niet precies wat je bedoeld met een window over het pdfje heen slepen. Het probleem is niet permanent, maar treedt slechts op bij het (snel) slepen van een venster.

Hetzelfde probleem heb ik dus echter ook met 3D beeld. Ik zal daar ook nog wel even een foto van maken.

Ook zal ik nog even een nieuw profiel aanmaken met daarin 1 monitor aangesloten. Kijken of dat verbetering brengt
Ik heb ook een HD5970 maar heb maar 1 monitor aangesloten (1920x1200, Aero ingeschakeld), alles loopt hartstikke soepel als ik schermen verschuif (hoe snel ik dat ook doe). Je hebt het over wachten op Catalyst 10.1/2/3, je weet dat je van de Ati site Cat 10.3 gewoon kunt downloaden ? Is misschien de moeite waard, drivers deinstalleren, in veilige modus met Driver Sweeper alle sporen van Ati verwijderen en daarna het nieuwste Catalyst pakketje van de site installeren.

Tearing in 3D zou je overigens moeten kunnen oplossen met vsync. Dit kun je sowieso in je drivers instellen en vrij veel spellen hebben daar tegenwoordig een instelling voor (ik gebruik Engelse drivers dus de instelling heet daar 'Wait for vertical refresh' en ik heb de instelling op 'On, unless application specifies' staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb inderdaad al catalyst 10.3 10.2 geïnstalleerd. Dacht dat die nog niet uit was i.v.m. artikel op tom's hardware.

Ik heb even een profiel aangemaakt waarbij maar 1 monitor aangesloten was. Geen verbetering. Aero uitgezet door Windows Classic te activeren, maar nog steeds tearing wanneer venster snel verschoven worden (wanneer langzaam ook dan wordt de zijkant van het schermpje wat opgebroken, maar minder duidelijk).

Ik ga de boel even maar geheel opnieuw installeren en driver sweeper daarvoor gebruiken.

Ik zal dan Vsync aanzetten via de drivers voor de 3D modus.

Dank voor de hulp zover _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yeah! Hij doet het!

Complete herinstallatie met 10.3 én aero aan. Toen ik hierna eerst aero nog uit had staan had ik alsnog tearing, maar nu met aero aan blijft het venster eindelijk heel.

N.b. ik weet nu niet zeker of ik aero ook wel aanhad. Zoals je in het filmpje kunt zien had ik het transparant-effect uitstaan.

Dus eigenlijk is de oplossing slechts: aero aanzetten.

Voor de 3D applicaties ga ik nog even spelen met VSync.
Pagina: 1