Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-08 18:15
Geachte dames en heren,

Klein vraagje.

Ik heb een externe harde schijf behuizing met esata.

Kan ik nu gewoon een sata naar esata kabeltje kopen en de sata kant direct in mijn moederbord prikken, en de esata kant in de externe behuizing?

(De externe behuizing wordt dan gevoed door de adapter behorende bij de behuizing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ja dat kan.

Soms moet je wel een bepaalde connector op het moederbord gebruiken, bij mij werkte de enige 2 vrije sata aansluitingen die niet werden bedekt door de videokaart iig niet. De poort die ik nu gebruik staat op raid vanwege mijn 2 raid schijven, maar dat werkt prima naast elkaar.

Vaak heb je dan een bracket aan de achterkant van de pc, tenminste ik heb nog geen sata>esata kabels gezien. In die bracket kan je dan een esata-esata kabel steken.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
Ik heb een soort van home made benchtable.

Ik heb dus geen brackets ofzo.
Maar volgens mij doen die brackets eigenlijk helemaal niets inderdaad.
Er zit dan volgens mij binnen in de kast gewoon een sata-sata kabel tussen het moederbord en de bracket.
En dan zit er buiten de kast een esata-esata kabel tussen de buitenkant van de bracket en het externe apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
Hoe zorg ik ervoor dat ik een e-mail krijg als iemand een bericht plaatst op mijn topic?

[ Voor 22% gewijzigd door Mogwai82 op 25-03-2010 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Als je dan gelijk ff een voedingskabeltje doorlust (mits je externe harddisk in een behuizing zit die hier een leuk kabeltje voor heeft, bij AC Ryan behuizingen krijg dit standaard bijgeleverd), doet je harddisk gelijk mee met het power management van je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
@Jazco

Ik heb de AC Ryan nu juist zodat ik niet telkens mijn Windows hoef uit te schakelen als ik een harddisk wil aansluiten of ontkoppelen.

Of zijn de sata poorten op het moederbord gewoon hot swappable? (m.u.v. de hdd met Windows natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als ahci of raid aanstaat zijn ze hotswappable, anders niet (detecteerd windows de nieuwe schijf pas nadat je handmatig zoekt naar nieuwe apparaten in apparaatbeheer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jazco2nd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 00:57:
Als je dan gelijk ff een voedingskabeltje doorlust (mits je externe harddisk in een behuizing zit die hier een leuk kabeltje voor heeft, bij AC Ryan behuizingen krijg dit standaard bijgeleverd), doet je harddisk gelijk mee met het power management van je pc.
De power management signalen gaan over de sata bus, niet over de voedingkabel. Staat je harddisk dus in sleep mode dan krijgt hij nog wel de volledige spanning, echter zet hij zichzelf 'uit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
@AlexanderB

Als ahci of raid niet aanstaat, is het dan gevaarlijk om

1. zomaar een harddisk aan te sluiten
2. zomaar een harddisk te ontkoppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een esata-\ bracket zorgt voor veiligheid en stevigheid. Een esata-stekker en een esata-poort zijn ontworpen om een groot aantal keren in en uit elkaar gehaald te worden. Ze kunnen dat vaker doen dan een sata-stekker en een sata-poort zonder kapot te gaan. Een esata-bracket van ongeveer 7 euro zorgt ervoor, dat de sata-poort niet beschadigd raakt wanneer er getrokken wordt aan de kabel met de externe disk en wanneer de externe disk valt. Een bracket staat beter dan een sata-kabel die door een slotopening naar binnen loopt. Ook valt niet te beheersen wat een sata-kabel, die naar buiten toe doorgetrokken wordt, doet wanneer de harde disk aangesloten wordt. Het is verstandig om op te letten, dat de sata-kabel de ventilator van de processorkoeler niet raakt. De sata-kabel, die intern aan een esata-bracket zit, is gefixeerd.

Volgens wikipedia is sata hot swappable.

tekstkopie:

Een belangrijk voordeel van SATA is dat schijven verwisseld kunnen worden terwijl de spanning erop staat (hot-swappable).

Het blijft aan te bevelen om een harde schijf niet los te koppelen terwijl de harde schijf een leesactie of een schrijfactie uitvoert. Ook als de harde schijf de sessie afsluit door de datum aan een bestand toe te voegen is het niet verstandig om een harde schijf los te koppelen. Het lees- en schrijfelement aan het armpje in de harde schijf kan het oppervlak van de harde schijf beschadigen. Ook kunnen er slechte sectoren ontstaan. En de partitietabel kan verstoord raken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 10:54:

Volgens wikipedia is sata hot swappable.
niet helemaal correct. Alle pinnen op een sata kabel zijn namelijk even lang, waardoor je de ground er dus niet altijd per definitie als laatste uit haalt. E-sata (en usb bijvoorbeeld ook) hebben de ground connector langer dan de power / signal connectors. Trek je de stekker er uit, kan een teveel aan power nog wegvloeien via de ground aansluiting.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 10:54:
Ze kunnen dat vaker doen dan een sata-stekker en een sata-poort zonder kapot te gaan.
ga je je toch afvragen waarom ze voor de sata connector niet het zelfde ontwerp hebben genomen dan esata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Mogwai82 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 00:55:
Hoe zorg ik ervoor dat ik een e-mail krijg als iemand een bericht plaatst op mijn topic?
offtopic:
Die functie hebben 'we' niet op het forum. Af en toe even komen kijken dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 25-03-2010 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn 2 manieren:
1. Het emailadres zichtbaar maken op de eigen pagina en een bericht plaatsen in het topic met de vraag aan iedereen om een emailtje te sturen als iemand een reactie gepost heeft.
2. Zelf op het forum kijken en een emailtje naar het eigen emailadres sturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie de quote uit de nederlandse pagina van wikipedia. Wikipedia is misschien geen betrouwbare bron.
M2M schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 10:57:
[...]

niet helemaal correct. Alle pinnen op een sata kabel zijn namelijk even lang, waardoor je de ground er dus niet altijd per definitie als laatste uit haalt. E-sata (en usb bijvoorbeeld ook) hebben de ground connector langer dan de power / signal connectors. Trek je de stekker er uit, kan een teveel aan power nog wegvloeien via de ground aansluiting.
Op die wikipedia-pagina staat wel:

De voedingskabels voor ATA-schijven zijn eveneens verschillend en compacter. Extra verschillen met de gangbare Molex-connectors zijn:

* 5 pinnen ten behoeve van de ground om de totale terugvoerstroom (maximaal 7,5A - 1,5A per pin/ader).
* Een extra spanningsniveau van 3,3 volt (verdeeld over 3 pinnen, eveneens om aan de totale stroombehoefte te kunnen voldoen).
* Eén hotplug-detectiepin per spanningsniveau die langer is dan de andere (en de ground) zodat deze bij het hot-swappable inschuiven als eerste contact maakt (zie hieronder).

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlexanderB schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 09:42:
als ahci of raid aanstaat zijn ze hotswappable, anders niet (detecteerd windows de nieuwe schijf pas nadat je handmatig zoekt naar nieuwe apparaten in apparaatbeheer)
Dat wordt ongeveer bevestigd door wikipedia.

Hot swapping, ook wel hot-plugging genoemd, refereert aan het loskoppelen van computerapparatuur of -onderdelen terwijl het systeem in bedrijf is. Door hot swapping wordt het mogelijk om bijvoorbeeld Serial ATA harde schijven (in een RAID-configuratie) of externe apparatuur zoals digitale camera's toe te voegen of te verwijderen zonder dat het nodig is om het systeem uit te schakelen en later opnieuw in te schakelen.
Mogwai82 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 00:37:
Geachte dames en heren,

Klein vraagje.

Ik heb een externe harde schijf behuizing met esata.
Informatie over het modelnummer van de externe harde schijf is wel handig. Ook is de vermelding van de fabrikant en het modelnummer van het moederbord wel handig. Soms weet iemand zelf niet, dat er een esata-aansluiting op zijn of haar moederbord zit.
Ik heb de AC Ryan nu juist zodat ik niet telkens mijn Windows hoef uit te schakelen als ik een harddisk wil aansluiten of ontkoppelen.
Op de website van acryan staat bij een externe harde schijf met esata-aansluiting:

True HotSwap Plug-n-Play
Simply Plug n Play even while your system is on

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
@All you guys (and girls)
Thanks for all the help so far.
Still haven't found the guts to actually hot swap a drive yet, but maybe... some day...

@maarud en @oun
Jammer dat tweakers die SUPER HANDIGE functie net niet heeft...
Ik kom gewoon ab und zoo wel even kijken.

@uon
Ik heb geen slot openingen, ik heb een home made bench table-tje.

Het is een AC Ryan TFX voor 3,5" schijven, zowel IDE als SATA.
In de PW lijkt ie enigzins uitgestorven.

Oh, uuuhhh mobo is ASUS p5e VM HDMI

[ Voor 150% gewijzigd door Mogwai82 op 25-03-2010 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mogwai82
Ok,

Windows XP Pro sp3 nam het me niet in dank af toen ik het sata-kabeltje uit een "ongebruikte" harddisk trok.

Alles begon al gauw flink vast te lopen.

Moet ik wijzigen in mijn bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe ga je dat eigenlijk mooi oplossen met eSata zonder bracket, want je hebt ook nog een stroomaansluiting nodig. Ik heb zojuist €169,- betaald voor pricewatch: Seagate BlackArmor WS 110 2TB Zwart, terwijl de schijf slechts €120,- is intern. Uiteindelijk bleek dit wel de meest prijs-efficiënte oplossing, omdat 1,5TB van intern naar eSata extern ook al €40,- extra kost. Dat is €80,- naar €120,-. In het geval van intern 2TB is dat €120,- naar €160,-.

pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD203WI

Want indien het goedkoop kon, had ik het liefste een 1,5TB harde schijf gekocht en deze op een eenvoudige manier extern via eSata gebruikt, zodat ik alsnog kon profiteren van de hoge snelheden. Een bracket had ik alleen weinig behoefte aan, omdat dat beetje ellendig is verlopen de vorige keer. Ik was er toen niet echt tevreden over. Het was jammer te zien dat voor eSata de aansluiting bij externe schijven duur was. Extern 1,5TB via USB2 was ook slechts €89(!), maar dan had ik weer te maken met trage doorvoersnelheden.

Uiteindelijk vind ik €169,- voor 2TB met eSata aansluiting erg duur en had liever een 1,5TB voor €79,- met gratis upgrade naar extern en eSata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de Raidsonic van 30 euro past 2 terabyte.

Usb is waarschijnlijk 35 MB/s en easata is 40 - 105 MB/s.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2010 16:37 ]

Pagina: 1