Gezien de bak met misinformatie in dit topic dacht ik, laat ik de boel even samen vatten en ook meteen de (vaak ontbrekende) achtergrond toe lichten.
In principe is het al tientallen jaren mogelijk om meerdere videokaarten in één enkel systeem tegelijk te gebruiken en tegelijk verschillende beeldschermen aan te laten sturen. Er is hier namelijk alleen BIOS en OS support voor nodig, en dat zit op Vista na, eigenlijk al jaren goed.
Ook is het mogelijk om een IGP en een losse GPU tegelijk te laten werken.
Hier ligt echter wel een addertje onder het gras. Beide worden via PCIe aangesloten en chipsets hebben maar beperkte hoeveelheden PCIe lanes ter beschikking. Ook kan de PCIe switch (is geïntegreerd in de chipset) maar een beperkt aantal individuele apparaten bedienen. Dit betekent dat als er bij het ontwerp van de chipset rekening mee gehouden moet zijn dat aansluiten van een losse GPU niet alle PCIe lanes richting de IGP kost. Immers, als er geen PCIe lanes overblijven kan de IGP ook niet meer functioneren.
Voor zover ik weet voldoet een AMD 785G chipset aan al die bovengenoemde eisen en rest de vraag of het BIOS dat ondersteunt. Windows 7 is in ieder geval geen probleem. Dus aan jou, (de topicstarter), om de juiste BIOS optie te vinden en deze om te zetten zodat beide tegelijk actief kunnen zijn.
Echter...
Wat verder ook terecht wordt genoemd. Je kunt veel beter die twee schermen allebei aan je HD5750 aansluiten en dus zul je even op zoek moeten gaan naar een verloopje.
edit:
PS. AMD // ATI noemt dit (IGP+GPU sturen meerdere schermen aan) SurroundView en dit is al sinds de 690G chipset mogelijk.
[
Voor 3% gewijzigd door
kalizec op 19-04-2010 19:08
]
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S