Vorig weekend had ik even stroom nodig voor een harde schijf die ik aan computer X wou hangen.
Die had echter nog geen SATA voedingsstekkertjes (enkel molex) dus dacht ik er slim één te lenen van computer Y.
Het probleem gaat verder alleen over computer Y:
Terwijl de computer aanstaat trek ik de voeding uit de dvd-drive (met de redenering dat die toch niets aan het doen was en er niets fout kon lopen).
Welnu, wanneer ik de voedingsstekker los had viel de pc uit. Verder niets, het was exact zoals wanneer de stroom uitvalt.
Ik heb zelf al enkele dingen geprobeerd:
Opnieuw proberen opstarten
-nog zonder dvd-drive aangesloten: niets
-met dvd-drive weer aangesloten: niets
-zonder harde schijf: Error met de vraag om een schijf met besturingssysteem aan te sluiten!
(ik ben niet meer zeker of de dvd-drive toen was aangesloten of niet)
-weer met harde schijf: niets (met of zonder dvd-drive)
Het is een zelfbouw systeem met volgende onderdelen:
- moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
- processor: AMD 5600+ (Black edition)
- 1 SATA dvd-drive
- 1 SATA harde schijf
- Indien de voeding belangrijk is (wat ik eigenlijk al wel verwacht) kan ik daar overmorgen pas naar kijken,
zit op kot.
Mag ik hieruit besluiten dat het aan de harde schijf ligt? Zou het defect dan kunnen veroorzaakt zijn door een 'stroomstoot' doordat er plots geen stroom meer naar de dvd-drive moest/kon?
Of heeft iemand tips wat ik nog meer kan testen?
Die had echter nog geen SATA voedingsstekkertjes (enkel molex) dus dacht ik er slim één te lenen van computer Y.
Het probleem gaat verder alleen over computer Y:
Terwijl de computer aanstaat trek ik de voeding uit de dvd-drive (met de redenering dat die toch niets aan het doen was en er niets fout kon lopen).
Welnu, wanneer ik de voedingsstekker los had viel de pc uit. Verder niets, het was exact zoals wanneer de stroom uitvalt.
Ik heb zelf al enkele dingen geprobeerd:
Opnieuw proberen opstarten
-nog zonder dvd-drive aangesloten: niets
-met dvd-drive weer aangesloten: niets
-zonder harde schijf: Error met de vraag om een schijf met besturingssysteem aan te sluiten!
(ik ben niet meer zeker of de dvd-drive toen was aangesloten of niet)
-weer met harde schijf: niets (met of zonder dvd-drive)
Het is een zelfbouw systeem met volgende onderdelen:
- moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
- processor: AMD 5600+ (Black edition)
- 1 SATA dvd-drive
- 1 SATA harde schijf
- Indien de voeding belangrijk is (wat ik eigenlijk al wel verwacht) kan ik daar overmorgen pas naar kijken,
zit op kot.
Mag ik hieruit besluiten dat het aan de harde schijf ligt? Zou het defect dan kunnen veroorzaakt zijn door een 'stroomstoot' doordat er plots geen stroom meer naar de dvd-drive moest/kon?
Of heeft iemand tips wat ik nog meer kan testen?