Sata voeding ontkoppeld => pc dood

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thmss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
Vorig weekend had ik even stroom nodig voor een harde schijf die ik aan computer X wou hangen.
Die had echter nog geen SATA voedingsstekkertjes (enkel molex) dus dacht ik er slim één te lenen van computer Y.

Het probleem gaat verder alleen over computer Y:
Terwijl de computer aanstaat trek ik de voeding uit de dvd-drive (met de redenering dat die toch niets aan het doen was en er niets fout kon lopen).
Welnu, wanneer ik de voedingsstekker los had viel de pc uit. Verder niets, het was exact zoals wanneer de stroom uitvalt.

Ik heb zelf al enkele dingen geprobeerd:
Opnieuw proberen opstarten
-nog zonder dvd-drive aangesloten: niets
-met dvd-drive weer aangesloten: niets
-zonder harde schijf: Error met de vraag om een schijf met besturingssysteem aan te sluiten!
(ik ben niet meer zeker of de dvd-drive toen was aangesloten of niet)
-weer met harde schijf: niets (met of zonder dvd-drive)

Het is een zelfbouw systeem met volgende onderdelen:
- moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
- processor: AMD 5600+ (Black edition)
- 1 SATA dvd-drive
- 1 SATA harde schijf
- Indien de voeding belangrijk is (wat ik eigenlijk al wel verwacht) kan ik daar overmorgen pas naar kijken,
zit op kot.

Mag ik hieruit besluiten dat het aan de harde schijf ligt? Zou het defect dan kunnen veroorzaakt zijn door een 'stroomstoot' doordat er plots geen stroom meer naar de dvd-drive moest/kon?
Of heeft iemand tips wat ik nog meer kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ja stekkers lostrekken terwijl de voeding aanstaat kan de pc ernstig beschadigen dus dat was gewoon heel erg dom.

Maar gebeurt er met schijf dat echt niets in de zin van ook geen mogelijkheid tot de bios benaderen? En kun je zonder schijf wel het bios benaderen? Dat lijkt namelijk raar dan want als alleen de harddisk kapot zou zijn zou je sowieso in het bios komen, met of zonder schijf aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb je de stekker al een 10 minuutjes losgehad, atx reset geprobeert ( langer dan 4 sec de power knop induwen)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Stekker er al uit gehad? Waarschijnlijk heb je kortsluiting gemaakt bij het lostrekken van die stekker, en is je voeding daartegen beveiligd. Ik heb hier diverse voedingen gehad die niks meer doen totdat je de stekker er uithaalt en het ding even stroomloos laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
_JGC_ schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 23:34:
Stekker er al uit gehad? Waarschijnlijk heb je kortsluiting gemaakt bij het lostrekken van die stekker, en is je voeding daartegen beveiligd. Ik heb hier diverse voedingen gehad die niks meer doen totdat je de stekker er uithaalt en het ding even stroomloos laat.
Hij krijgt wel stroom want anders zou hij niet de error krijgen dat er geen besturingssysteem is. Denk dat je je HDD hebt opgeblazen door je stekker actie. Je zou die hdd nog even in die andere pc kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
ik222 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 23:03:
Ja stekkers lostrekken terwijl de voeding aanstaat kan de pc ernstig beschadigen dus dat was gewoon heel erg dom.

Maar gebeurt er met schijf dat echt niets in de zin van ook geen mogelijkheid tot de bios benaderen? En kun je zonder schijf wel het bios benaderen? Dat lijkt namelijk raar dan want als alleen de harddisk kapot zou zijn zou je sowieso in het bios komen, met of zonder schijf aangesloten.
*kijkt met voedingsstekker in de hand naar dit topic*
ooow... mijne doet het nog steeds :+

HDD's worden hier wel eens verwisselt terwijl de PC aanstaat.... ging altijd goed. Tenzij je natuurlijk de verkeerde eruit trekt... Hoezo is dat niet goed voor de computer? Gaat toch ook prima met hot-swappable discs en usb apparaten?

[ Voor 7% gewijzigd door Gamebuster op 25-03-2010 00:59 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Dat zeg je precies goed, hot swappable disks en usb apparaten ;)
Een interne schijf is nu eenmaal niet gemaakt om abrupt uit je pc te trekken, het kan voor jou lijken dat het ding niks aan het doen is als je zomaar ineens je voedings stekker eruit trekt heb je kans dat je schijf nog spint. Als er geen stroom op zit kan de schijf ook niet terug naar zijn stop positie. ( Het afslaan wat je hoort als oudere pc's uitgaan ). Hierdoor kan je je schijf ernsitg beschadigen.

Verder klopt wat ik222 typt, je kunt er je hele pc mee bschadigen als je er bijv kortsluiting mee maakt.

Als je in de bios kunt komen zou ik eens kijken of je bios je hardeschijf nog herkent. Zo niet is er wat anders aan de hand. Dan zou ik een andere sata voedingsaansluiting eens proberen of een andere sata poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar de SATA spec in combinatie met AHCI specificeert toch dat SATA schijven hot swappable zijn?

Koppen terug naar de locked positie moet ook geen probleem zijn met een paar simpele condensatoren.

Alhoewel ik niet weet of Windows je schijf ook laat 'spin-downen' wanneer je 'm stop zet bij de removable devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
jimmy87 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 03:46:
Een interne schijf is nu eenmaal niet gemaakt om abrupt uit je pc te trekken, het kan voor jou lijken dat het ding niks aan het doen is als je zomaar ineens je voedings stekker eruit trekt heb je kans dat je schijf nog spint. Als er geen stroom op zit kan de schijf ook niet terug naar zijn stop positie. ( Het afslaan wat je hoort als oudere pc's uitgaan ). Hierdoor kan je je schijf ernsitg beschadigen.

Verder klopt wat ik222 typt, je kunt er je hele pc mee bschadigen als je er bijv kortsluiting mee maakt.

Als je in de bios kunt komen zou ik eens kijken of je bios je hardeschijf nog herkent. Zo niet is er wat anders aan de hand. Dan zou ik een andere sata voedingsaansluiting eens proberen of een andere sata poort.
De 2.5" USB schijf draait anders ook nog op volle toeren wanneer ik 'm eruit trek, of wanneer ik de voeding uitzet van een externe 3.5" schijf. Waarom zou die nog wel op de stop-positie gaan en de normale schijf niet?

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een S-ATA stroomstekker zou normaal gezien zo ontworpen moeten zijn dat je hem kan hotpluggen. Toch volgens de specificaties. Desalniettemin lijkt het mij geen goed idee om dat te doen als je computer aanstaat.

Je hebt toevallig niet de SATA of SATA stroomstekker van je harde schijf losgetrokken door de DVD drive te ontkoppelen? SATA stekkers komen nu eenmaal gemakkelijk scheef te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

schijven hebben een 3e magneetje die de koppen (of eigenlijk de achterkant van de kop-actuator) naar de stop positie trekt :) ze stoppen dus wel netjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
jimmy87 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 03:46:
T is inderdaad net wat je zegt, met een oude pc. Tegenwoordig gaat de kop van een schijf al in rustpositie als hij niets te doen heeft. Dat maakt de schijf tegenwoordig minder kwetsbaar. Ook is het zo dat, mocht de stroom afvallen van een schijf, door bijvoorbeeld een harde reset van je computer, dat de kop direct in de veiligheidsstand gaat staan door een mechanisme in de schijf, in millisecondes. Het uitspinnen van de schijf zorgt dat er voldoende lucht blijft bestaan tussen de schijf en de kop waardoor deze niet de platters raakt.
De 2.5" USB schijf draait anders ook nog op volle toeren wanneer ik 'm eruit trek, of wanneer ik de voeding uitzet van een externe 3.5" schijf. Waarom zou die nog wel op de stop-positie gaan en de normale schijf niet?
Bij mij precies hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door marquis op 25-03-2010 08:52 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik doel ook niet op de schijven die kapot gaan ervan, die kunnen er prima tegen. Probleem is alleen dat de voeding niet gemaakt is om zo los te trekken bij normale interne pc schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Ik zou is een clear cmos proberen, weet je in ieder geval zeker dat het niet in de bios zit.
Pagina: 1