Vraagje over peltiers

Pagina: 1
Acties:

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Ik heb 2 peltiers liggen hiero en ik wil weten hoeveel watt ze zijn, hoe kom ik hier achter?

Ik heb geen gegevens van die peltiers, ik weet alleen dat ze uit een koelbox komen...

Ik wil mijn cpu graag wat hoger klokken :)

Verwijderd

Dat willen we allemaal... Goed kijken naar kleine lettertjes op de peltiers, en anders gewoon es aansluiten. Wel voorzichtig :)

• Quinny
Staat niks op....en als ik hem aansluit dan werkt hij zoals hi moet werken...maar dan weet ik nog niet of hij stark genoeg is....

Verwijderd

spanning erover meten en de stroom die die trekt...
vermenigigvuldigen en klaar

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb zelf geen verstand van peltiers, maar misschien weet ik wel wat, dus niet dom reageren als ik iets onzinnigs zeg.

Je kan de temperatuur van de koude kant op meten bij alle 2 en de koudste op de proc en die andere daar boven op.

Goede koeling wel.

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Op donderdag 08 maart 2001 20:34 schreef -[=SARGE=]- het volgende:
Ik heb zelf geen verstand van peltiers, maar misschien weet ik wel wat, dus niet dom reageren als ik iets onzinnigs zeg.

Je kan de temperatuur van de koude kant op meten bij alle 2 en de koudste op de proc en die andere daar boven op.

Goede koeling wel.
Dit moet je dus NIET doen!
Omdat de onderste peltier zijn eigen vermogen + het vermogen dat ie verplaatst aan de warme kant probeerd af te zetten, moet de 2'de peltier ontzettend veel vermogen kunnen verplaatsen. (ik neem aan dat dat niet het geval is).
Peltiers op elkaar werkt alleen goed bij kleine vermogens (of je moet ENORME peltiers hebbe:)). Peltiers naast elkaar kan WEL goed.

blaat? BLAAAAAAAAT!

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Danpy had het goede antwoord:).
Multimeter er aanhangen en amperage opmeten bij 12V. kan je wattage berekenen.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ja, dan kan je wattage berekenen, maar niet wattage wat hij verplaatst.

waarschijnlijk zijn die peltiers een watt of 40 max.

Als je de koelbox nog hebt, dan staat dat daar ok op. (wattage van de koelbox). Dit is dus dan nog NIET het KOELENDE vermogen van een peltier.

Als jede peltier aan kan zetten, en hij gaat niet binnen een paar seconden stuk, dan is het geen 80 watt peltier. En dit wattage heb je wel nodig bij het overclocken. tenzij je een minder energieslurpende proc hebt. (cellie, lage P3 oid.)

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 20:34 schreef daNpy het volgende:
spanning erover meten en de stroom die die trekt...
vermenigigvuldigen en klaar
was het maar zo zimpel...

de effectiviteit van een peltier om VA om te zetten in koelwattage neemt af naarmate je verder naar het Qmax gaat.. (dit loopt exponentieel af)

ga maar na..
een 156W pelt neemt ong 16A bij 16V af.. dat is zegmaar 250VA...
op 12V @ 12,*A zal ie 150VA trekken.. maar hij zal meer warmte verplaatsen dan je zou denken (117w+)

• Quinny
volgens mijn multimeter neemt ie maar ongeveer 2,5 ampere en dat daalt steeds verder....

niet echt zo'n stevige dus :(
Pagina: 1