Hoeveel geld terug bij RMA (niet te repareren) Ati 4870X2?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvB
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04 01:37
Ik heb zojuist bericht gehad over mijn Sapphire 4870X2 die ik RMA had gestuurd. Omdat hij niet meer gemaakt kan worden krijg ik een geldbedrag terug, echter is dit bedrag maar €138,25 terwijl ik de kaart in september 2008 voor € 425,- heb gekocht (heeft het nog geen 1,5 jaar gedaan). Ik ben benieuwd naar wat andere meningen. Misschien moet ik gewoon niet zo zeuren, maar ik vraag het me toch af.

Wat ik heb begrepen is dat het er om gaat of dat bedrag dat wordt teruggegeven 'redelijk' moet zijn. Maar voor dit bedrag kan ik misschien net een 5770 kopen, maar die 4870X2 was/is minstens 2x (!!) zo snel. Dus dat lijkt me niet heel erg redelijk. Ik zou toch verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eea. is natuurlijk afhankelijk van de afschrijving op hardware. Afschrijven in 3 jaar lijkt mij niet onredelijk en dus teruggaaf van 50% van de nieuwprijs reeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

paQ

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:31:
Eea. is natuurlijk afhankelijk van de afschrijving op hardware. Afschrijven in 3 jaar lijkt mij niet onredelijk en dus teruggaaf van 50% van de nieuwprijs reeel.
en of hij misschien geen 2 jaar garantie heeft (gekregen)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, volgens mij moet er toch sprake zijn van:
-reparatie
-vervanging door een minimaal gelijkwaardig product
-ontbinding van de koop

In dit geval kiest de shop dus voor ontbinding van de koop. Ik weet niet of zij daarover een afschrijving mogelijk hanteren en hoe hoog deze afschrijving dan is. Het lijkt mij sowieso interessant om te vragen hoe zij aan dit bedrag komen. Misschien dat iemand anders -onderbouwd- kan aangeven of een afschrijving mag en hoe de hoogte hiervan bepaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvB
Thanks voor de snelle reacties!
@roys: dus dan bedoel je ietsjes boven de 200. Dat lijkt me nog wel te doen ja, dat komt ook een beetje in de buurt van een 5850 (iets langzamer dan 4870X2).

@paQ: Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Voor een dergelijk product heb je in Nederland toch sowieso 2 jaar garantie?

@mig29: Ik zal de winkel een mailtje sturen. Ik ben ook wel benieuwd naar hoe dat precies zit en hoort te gaan met afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 12:08

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:39:
Het lijkt mij sowieso interessant om te vragen hoe zij aan dit bedrag komen.
Afschrijving mag, maar hoeveel staat volgensmij niet in de wet.

Persoonlijk zou ik een nieuwe ATI kaart met vergelijkbare (of iets betere) performance eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even wat citaten van de volgende site: http://www.consumenteninf.../nl/themas/Kopen-in-de-EU

[quote]Binnen de periode van 2 jaar heeft u bij een gebrek buiten uw schuld recht op gratis reparatie of vervanging van uw aankoop. Dat moet binnen een redelijke termijn gebeuren en zonder dat u daar ernstige overlast van heeft.

De periode van 2 jaar is een minimum waaraan elke EU-lidstaat moet voldoen. De Nederlandse wetgeving gaat er echter vanuit dat u recht heeft op een langere periode van goed functioneren als het gaat om producten waarvan een langere levensduur verwacht mag worden (wasmachines, auto's en andere duurzame artikelen). Nederland biedt consumenten (ook buitenlandse) dus een verder gaande bescherming dan de Europese richtlijn verplicht stelt. Dit betekent overigens niet dat u na 2 jaar zonder meer recht heeft op een gratis reparatie. U moet rekening houden met de leeftijd van het apparaat in relatie tot de verwachte levensduur en de normale afschrijving door ouderdom en slijtage.[/quote]
Wanneer heeft u recht op geld terug?

Alleen als herstel of vervanging onredelijk hoge kosten voor de verkoper meebrengen, hoeft deze daartoe niet over te gaan. In dat geval, of als herstel of vervanging om een andere reden niet mogelijk of wenselijk is, heeft u recht op:

* Een passende prijsverlaging (dus een korting achteraf).
OF:
* Ontbinding van de koopovereenkomst (het aankoopbedrag terug tegen inlevering van uw aankoop). De verkoper hoeft hiermee niet in te stemmen als het gebrek van geringe betekenis is.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 12:21 . Reden: verkeerd gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op die Sapphire kaart zat toendertijd in ieder geval 2 jaar (fabrieks)garantie. (Zit ook in mijn pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvB
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 19:05:
...U moet rekening houden met de leeftijd van het apparaat in relatie tot de verwachte levensduur en de normale afschrijving door ouderdom en slijtage...

...* Een passende prijsverlaging (dus een korting achteraf).
OF:
* Ontbinding van de koopovereenkomst (het aankoopbedrag terug tegen inlevering van uw aankoop). De verkoper hoeft hiermee niet in te stemmen als het gebrek van geringe betekenis is...
Waar het dus telkens op neerkomt is de vraag wat redelijk/passend is. Zoals het op me overkomt kan dat getouwtrek worden tussen de winkelier en de consument over wat redelijk is.

@The Borg: De winkelier heeft voorgesteld om geld terug te geven. Kan ik dan wel een vergelijkbare Ati kaart eisen? Zo ja, de Ati 5870 is vergelijkbaar qua performance, maar die kost gemiddeld € 350. Dat is misschien iets te veel van het goede (ik wil wel redelijk zijn). Ergens zou je kunnen zeggen dat een 5850 vergelijkbaar is (minder 'power' maar wel nieuwe generatie/features etc.) die kost gemiddeld 250 euro. Dat vind ik zelf best redelijk klinken.

Zo bezien vind ik een bedrag tussen de 200-250 echt wel redelijk om te vragen. Ik hoor graag wat anderen er van vinden of nog ervaringen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 23:54
Heb je hem naar de winkel of naar Sapphire zelf gestuurd? Ah naar de winkelier, je zou proberen direct contact op te nemen met Sapphire :)

[ Voor 41% gewijzigd door Puch-Maxi op 24-03-2010 21:11 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 16:27
CvB schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:01:
[...]

Waar het dus telkens op neerkomt is de vraag wat redelijk/passend is. Zoals het op me overkomt kan dat getouwtrek worden tussen de winkelier en de consument over wat redelijk is.

@The Borg: De winkelier heeft voorgesteld om geld terug te geven. Kan ik dan wel een vergelijkbare Ati kaart eisen? Zo ja, de Ati 5870 is vergelijkbaar qua performance, maar die kost gemiddeld € 350. Dat is misschien iets te veel van het goede (ik wil wel redelijk zijn). Ergens zou je kunnen zeggen dat een 5850 vergelijkbaar is (minder 'power' maar wel nieuwe generatie/features etc.) die kost gemiddeld 250 euro. Dat vind ik zelf best redelijk klinken.

Zo bezien vind ik een bedrag tussen de 200-250 echt wel redelijk om te vragen. Ik hoor graag wat anderen er van vinden of nog ervaringen hebben.
Misschien is het een idee om een schriftelijke aanvraag te doen, waar ze de geboden 'afkoopprijs' op baseren, want het is duidelijk niet gebaseerd op de tweedehands markt. Tweedehands zou jouw kaart nog veel meer opbrengen dan 138,25 euro.

Ik zou zelf ook alvast wat contact zoeken met SapphireNL, misschien hebben zij een oplossing voor je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:37
hij bedoelde dat je kaart nog binnen de 2 jaar valt, waardoor hij gewoon het aankoop bedrag zou moeten vergoeden, of een vervanging/reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 16:27
sjaakwortel schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:09:
hij bedoelde dat je kaart nog binnen de 2 jaar valt, waardoor hij gewoon het aankoop bedrag zou moeten vergoeden, of een vervanging/reparatie.
Onjuist, hij valt inderdaad nog in de 2 jaar garantietermijn, maar hij moet wel aantonen(bewijzen) dat het niet zijn schuld is. Als het niet zijn schuld is, dan pas moet de verkoper overbrug komen. In dit geval met een veelte laag bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

karstnl schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:13:

Onjuist, hij valt inderdaad nog in de 2 jaar garantietermijn, maar hij moet wel aantonen(bewijzen) dat het niet zijn schuld is. Als het niet zijn schuld is, dan pas moet de verkoper overbrug komen. In dit geval met een veelte laag bedrag.
Onjuist, na 6 maanden na aanschaf ligt de bewijslast dat het een garantiegeval is bij de koper. In dit geval komt de leverancier al direct met een voorstel, waaruit je kunt afleiden dat er dus sprake is van garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 23:49:
[...]

Onjuist, na 6 maanden na aanschaf ligt de bewijslast dat het een garantiegeval is bij de koper. In dit geval komt de leverancier al direct met een voorstel, waaruit je kunt afleiden dat er dus sprake is van garantie.
Alleen mag je verwachten dat je een vervangend produkt terug krijgt welke vergelijkbaar is of een bedrag welke je in staat stelt een vergelijkbaar produkt terug te kunnen aanschaffen. Het bedrag wat nu geboden wordt is gewoon veel te weinig.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 10:20
Stuur een mailtje met een lijstje van vergelijkbare kaarten met benchmarkscores. Stel dan voor dat ze 1 van die kaarten als vervangend product opsturen. Als je het lijstje een beetje slim afstemt met hun assortiment heb je kans dat ze gewoon een vergelijkbare kaart opsturen waar jij tevreden mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let daarbij op dat je de vergelijkbare kaart niet alleen op benchmark resultaten hoeft te laten staven. Als jij die kaart hebt uitgezocht vanwege 6 HDMI aansluitingen op de kaart, dan kun je dat ook meenemen als eis aan de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

CvB schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:01:
Ergens zou je kunnen zeggen dat een 5850 vergelijkbaar is (minder 'power' maar wel nieuwe generatie/features etc.) die kost gemiddeld 250 euro. Dat vind ik zelf best redelijk klinken.

Ben ik het mee eens, een HD4870x2 vind ik wel gelijkwaardig aan een HD5850. 250,- vind ik wel een goed bedrag, zoveel kosten twee HD4870's nu ook. Dus misschien een HD5850 met twee of drie tientjes bijbetaling (HD5850 is pas goed leverbaar vanaf ~270,-)

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 25-03-2010 11:24 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 10:20
Die 270 euro is dan natuurlijk nog inclusief een winstmarge waar hier geen sprake meer van hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De winstmarge op dergelijke artikelen is te meten in procenten. Je praat dus over een paar euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 19:05:
Even wat citaten van de volgende site: http://www.consumenteninf.../nl/themas/Kopen-in-de-EU

[...]
U moet rekening houden met de leeftijd van het apparaat in relatie tot de verwachte levensduur en de normale afschrijving door ouderdom en slijtage.
[...]
Waarom benadruk je deze zin? Dit gaat om het afhandelen van wettelijke garantie na 2 jaar, dit topic gaat voer een artikel dat binnen 2 jaar kapot is gegaan. Naar mijn mening moet binnen de 2 jaar het volledige aankoopbedrag gecrediteerd worden als de verkoper niet wil/kan repareren of vervangen en geldt er geen afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

croxz schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 12:12:
[...]

Waarom benadruk je deze zin? Dit gaat om het afhandelen van wettelijke garantie na 2 jaar, dit topic gaat voer een artikel dat binnen 2 jaar kapot is gegaan. Naar mijn mening moet binnen de 2 jaar het volledige aankoopbedrag gecrediteerd worden als de verkoper niet wil/kan repareren of vervangen en geldt er geen afschrijving.
Eens!

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er 3 x overheen gelezen. *gone* Mea culpa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

paQ

CvB schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 18:32:

@paQ: Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Voor een dergelijk product heb je in Nederland toch sowieso 2 jaar garantie?
wat later dus besproken is.

Als er op je bon bijv staat dat je 2 jaar garantie hebt, hebben zij jou gegarandeerd dat je het ding kunt gebruiken. Kapot? niet meer leverbaar? dan is er toch geen sprake van afschrijving? (even uitgaand dat het geen molest oid is)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvB
Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties.

Dus eigenlijk zou het volledige aankoopbedrag gecrediteerd moeten worden?
Ik ga nu toch weer twijfelen wat ik moet eisen.

Ik heb Sapphire onderhand gemaild, maar die hadden nog het serial number nodig etc. welke ik zojuist heb gestuurd (gelukkig had ik nog wat nummers in een emailtje staan). Ik wacht nog even op reactie van Sapphire over de zaak. Tot dan antwoord ik ook nog even de winkel niet, mocht het niet te lang duren.

Er staat trouwens op de bon niks over garantie vermeld, maar ik weet zeker dat er sowieso 2 jaar garantie op de kaart zit. Ik kan toch aan de gehele gang van zaken (goedgekeurde RMA e.d.) afleiden dat het ook volgens de winkelier binnen de garantie valt. Dan hoef ik toch niet meer aan te tonen dat het defect niet mijn schuld is.

Het defect was trouwens een kapotte DVI-aansluiting. De beide GPU's deden het gewoon nog goed, kon echter nog maar 1 scherm gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:42
Er zijn nog winkels die een 4870X2 aanbieden voor rond de €400. Als de winkel hem niet meer kan leveren van de fabrikant waarvan je hem gekocht heb is het wellicht mogelijk deze kaart van een andere fabrikant te leveren. Het genoemde bedrag vind ik echt veel te laag. Je koopt een kaart met 2 jaar garantie dat je deze minstens kaart 2 jaar lang kan gebruiken. Straks lever je hem twee weken voor de garantie verstrijking in en komen ze met een paar euro compensatie. Een fabrikant wordt verwacht dat een dergelijk product gemaakt kan worden of tenminste iets gelijkwaardig ter vervanging aanbied.

Het is een high end kaart met twee DVI Dual-link aansluitingen en twee processors op een enkele kaart. Ik zou toch echt iets gelijkwaardig terug eisen of het hele aankoop bedrag.

Twee processors is in dit geval erg belangrijk, een aantal games schalen slechts een paar procent, een aantal andere verdubbelen de prestaties. Zeker als je ATI Stream gebruikt is twee processors op een enkele kaart een stuk krachtiger dan een enkele processor. Volgens mij zit je dan aan een 5970...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvB
Ik heb antwoord van Sapphire gehad: "We checked your serial number that is out of warranty protect."
Hierop heb ik terug gemaild om te vragen waarom hij niet meer onder de garantie valt. Ik vind het maar raar, maar blijkbaar hoef ik niet op Sapphire te rekenen in deze.

Ik wil me nu dus tot winkel gaan richten. Hoe kan ik dit in eerste instantie het beste doen? Ik ben niet zo van het direct met allerlei stappen dreigen etc. Misschien eerst samen tot een oplossing proberen te komen. Aan de andere kant is de winkel geen ster gebleken in het beantwoorden van e-mails. Kan ik misschien beter een (schriftelijke) brief sturen, en zo ja, een aangetekende? Of gewoon maar bellen? (kost 70c/pm :( )

@Cergorach: Daar heb je een sterk punt. Al lijkt me een 5970 iets te veel van het goede, maar dan dus het aankoopbedrag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 01:05
Dus de kaart is in principe niet defect, echter er is maar 1 DVI poort te gebruiken en de andere DVI poort defect? Dan heeft zo'n kaart dus nog marktwaarde in tegenstelling tot een echt defecte. Hoe dan ook, ik zou absoluut geen genoegen nemen met 138 euro. Zoals je zelf al aangaf, daar kun je geen vergelijkbare kaart voor kopen. Het geld in ieder geval niet accepteren, opteer een HD5850. Meest redelijk in dit geval naar mijn mening. Bedenk namelijk wel dat je een nieuwe kaart krijgt (nieuwe garantie periode) die verwacht wordt ook weer langer mee te gaan. Daarom zou een volwaardig alternatief (HD5870) enigszins misstaan, waarschijnlijk ook juridisch. Een HD5970 is onzin om te eisen, sommigen hebben geluk dat winkeliers of fabrikanten zo coulant zijn, maar dat past gewoonweg niet. Helaas blijven er consumenten die dat wel zo vinden. :/

Videokaarten hebben nu eenmaal helaas een beperkte levensduur, in die zin van het woord dat de waarde echt heeeel snel minder wordt. Zo komen zij waarschijnlijk ook aan die 138,25 euro. Ook al is de winstmarge maar weinig op electronica, voor beide partijen is een alternatief in hardware simpelweg de beste keus. Maak je sterk voor een 5850, ik denk dat je blij mag zijn als je er één krijgt!! Succes.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dinkelover: ik snap niet goed hoe je tot je uitspraak komt. Indien je van mening bent dat een bepaalde dingen redelijk zijn, dan sta ik te springen om een juridische onderbouwing :) Imo zou het recht gewoon moeten uitgaan van een bepaalde waarde (-evt afschrijving van het product), maar heb hiervoor geen onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvB
Een kleine update:
Ik heb de winkelier van het weekend een mail gestuurd dat ik het niet met het voorstel eens ben, en hoe hij tot dat bedrag is gekomen (€138,25). En verder dat in mijn ogen een Ati 5870 als vergelijkbaar product kan worden gezien (met een verwijzing naar dit artikel hier op T.net waarin de 5870 o.a. vergeleken wordt met een 4870X2). Ik heb voorgesteld om tot een oplossing te komen die voor beide partijen redelijk is.

Binnen een dag kreeg ik antwoord van de winkelier dat het bedrag door de fabrikant is aangedragen en dat hij in overleg gaat met de fabrikant. (fingers crossed :) )

Ik laat het hier weten als ik antwoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 18:56

Paulus0013

pom pom

Dat met die fabrikant is nu net iets wat hij achter de schermen moet doen, aangezien jij daar niets mee te maken hebt.
Jammer dat een shop niet zelf kan bedenken of zo'n voorstel redelijk is.
Trouwens een shop zou zelf van te voren een standpunt in moeten nemen richting de klant. En dat standpunt zou totaal niet moeten of mogen afhangen van wat zijn leverancier of fabrikant aandraagt.
Als een fabrikant opeens een supervoorstel doet zal ook niemand daar achteraf over vallen. Andersom, zoals nu, des te meer.

In principe zou een shop dus direct al een hapklare oplossing moeten kunnen aandragen. Simpelweg omdat het binnen de garantie altijd een kwestie is van a, b of c.

[ Voor 13% gewijzigd door Paulus0013 op 31-03-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook nog even kunt doen is contact opnemen met Sapphire NL en vragen of zij een dergelijke kaart nog op de plank hebben liggen voor een omruiling. In dat geval kun je de leverancier vragen om hem daar te laten omruilen. Recent was er hier nog een topic van iemand die zelf contact had gezocht met de leverancier om op die manier alle werk voor de winkelier voor te bereiden en snel zijn zin te krijgen. Ik kan alleen zo snel even geen linkje vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvB
@ paulus: Tja, volgens mij heb je helemaal gelijk. Ik wacht even af wat het antwoord wordt.

@mig29: Wat bedoel je precies met Sapphire NL ?

Ik had al een mail gestuurd naar Sapphire support europe over de kwestie. Die hebben me verteld dat de videokaart "out of warranty" is, en dat ik contact op kon nemen met INGRAM MICRO PAN EUROPE GmbH. Ik moest mijn kaart toentertijd RMA opsturen naar dat Ingram. Ingram is dus niet de winkel waar ik de kaart heb gekocht. Daar heb ik overigens geen contact meer mee gezocht (met Ingram).

[ Voor 1% gewijzigd door CvB op 31-03-2010 19:34 . Reden: verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekiritZ
  • Laatst online: 28-01-2018
Ingram is een leverancier en voor de fabrikant vaak de "eindgebruiker". Ingram zal ook helemaal geen fluit met jou van doen willen/horen te hebben omdat zij hem op hun beurt hebben doorgesluisd aan de winkel waar jij hem gekocht hebt ;)

Wat je kán doen is Ingram benaderen met de kwestie (ze hebben een Nederlandse tak) en hen er lastig mee vallen en daar expliciet de shop vermelden waar je 'm hebt gekocht. Ingram zal op haar beurt niet gediend zijn van jouw gemekker maar kan het niet anders oplossen door de shop waar je 'm weg hebt ook op de hoogte te stellen.

Het moet uiteindelijk een kwestie worden wie in de hoogste boom klimt en het hardste schreeuwt - juridisch oplossen heeft geen zin, dergelijke zaken worden na een hoop rompslomp geschikt of afgewezen op grond dat het gewoon niet rendabel is het hele justitiële systeem op touw te gooien voor een kaartje wat in het oog van de wet 'maar een paar honderd euro kostte voor recreatief gebruik', plus het feit dat bedrijfsjuristen dit soort dingen vrijwel waterdicht weten te presenteren aan een rechter :)

Je best optie is dus aan elke betrokken partij je ongenoegen duidelijk te maken en je niet af laten wimpelen - een casus als de jouwe kost geld alleen al om je mails te lezen en je telefoontjes te beantwoorden, op een bepaald moment moeten ze wel overstag anders bloed je die shop dood op de paar euro marge die ze aan de kaart oorspronkelijk verdiend hadden ;)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik bedoelde is dat je contact moet zoeken met de NL importeur van Sapphire kaarten. Neem contact met hun op en vraag of zij nog 4870X2 kaarten hebben liggen voor RMA gevallen. Indien zij dit hebben dan kun je dit aan de winkel aangeven. Zij kunnen dan contact opnemen met de importeur om jouw model te laten vervangen. Je ontneemt de winkelier hiermee de mogelijkheid om smoesjes te verzinnen waarom ruiling niet mogelijk is. Je hebt dan namelijk al contact gehad met de importeur en het blijkt mogelijk.

Is die uitleg duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekiritZ
*inhakend op mig29*

Ingram dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvB
@GekiritZ: Nou, dat klinkt lekker ;). Ik heb vandaag Ingram gebeld, maar had jouw post nog niet gelezen. Wat je zegt lijkt uit te komen.
Omdat ik geen winkelier ben, wou Ingram niet echt informatie geven. Maar wist me wel te vertellen dat eigenlijk de zaak al is afgehandeld tussen Ingram en de winkelier, in dit geval dus creditatie. Ze vroegen wel naar de winkel waar ik de videokaart heb gekocht.

Ik moet dus maar afwachten op antwoord van de winkelier. Al vind ik het gek dat hij mailde dat 'ie in overleg zou gaan met de fabrikant (importeur dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekiritZ
Ik ben zelf werkzaam binnen de branche (als echte Tweaker betaamt) en weet ook donders goed dat je uit netheid liever fabrikant zegt dan leverancier of distributeur, omdat zo'n partij garantietechnisch in het oog van de wet niks toe te voegen heeft.

Wat de wet betreft heb jij garantie bij de fabrikant en dient de winkel deze garantie voor jou te verzorgen als deel van de koop. De wet spreekt ook van een deel afschrijving en creditering van een dagwaarde (de wet is er niet alleen voor de consument, winkeliers genieten ook een degelijke bescherming zodat ze niet kapot worden geprocedeerd :P) zodat je een nieuwe zou kunnen bestellen als eenzelfde kaart niet voorhanden is - je schadeloos stellen. In dit geval zou een creditering van een ruime 250-300 euro moeten volstaan omdat je hiervoor een nieuwe Sapphire 4870X2 had kunnen bestellen als deze leverbaar zou zijn. (bron: pricewatch: Sapphire HD 4870 X2 2G GDDR5 PCI-E - laatste vermelding @ €313,- en het prijsverloop even twee maandjes in je hoofdje doortrekken).

Zet je zinnen op een zo hoog mogelijke creditering - vragen om een kaart is vragen om bonje ten opzichte van de vermeende waarde van je credit - ze staan in hun volste recht je het aankoopbedrag niet volledig te voldoen, maar jij staat ook in je volste recht als jij 1-op-1 eist dat je een creditering van dagwaarde wil zodat je binnen de termen van een door de Nederlandse wet gestelde garantiebepaling schadeloos bent gesteld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvB
De gehele zaak is inmiddels afgehandeld, al heeft het heel lang geduurd.

Voor degene die er misschien nog iets aan heeft, dit is er allemaal gebeurd:

Na lang wachten en meermaals bellen en emailen zonder resultaat (duurde meerdere weken), kreeg ik antwoord van de winkelier dat de fabrikant bij het bedrag van 138,25 bleef en hij uit coulance dit kon verhogen naar 178,25. Daar ben ik ook niet mee akkoord gegaan, mede door de reacties hier op het forum.

Omdat de winkelier moeilijk bereikbaar was voor mij en ik het echt te lang vond duren (inmiddels al 3-4 maanden) heb ik de rechtsbijstand ingezet. Die heeft de volgende brief opgesteld, welke misschien ook voor anderen interessant is:

Tot mij heeft zich gewend de heer -knip-, wonende te -knip-. Cliënt heeft mij gevraagd contact met u op te nemen in verband met het volgende.

Op of omstreeks 24 september 2008 heeft cliënt bij u een Sapphire Radeon kaart gekocht voor een factuurwaarde van € 427,59 (incl. bezorging). Na levering zijn de volgende gebreken geconstateerd: Begin 2010 functioneerde een van de twee aansluitingen niet meer, waardoor er nog maar een beeldscherm kon worden aangesloten in plaats van twee.

Cliënt heeft hierover bij u gereclameerd. Het product is op 3 februari 2010 voor reparatie aan uw firma gezonden.

In de wet (art. 7: 17 Burgerlijk Wetboek) wordt vermeld dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden, waarbij de aard van de zaak en mededelingen die de verkoper gedaan heeft, een rol spelen. In ieder geval mag de koper verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik nodig zijn. Duidelijk is dat de hiervoor genoemde gebreken het normaal gebruik van de zaak in de weg staan. Er is met andere woorden sprake van “non-conformiteit”, zodat u verplicht bent deze gebreken kosteloos te herstellen (art. 7: 21 BW).

U stelt echter ontbinding van de koopovereenkomst voor. Graag ontvang ik allereerst bewijsstukken waaruit blijkt dat herstel dan wel vervanging niet mogelijk is. Tevens ontvang ik graag uw berekeningen waarop het door u voorgestelde restitutiebedrag op is gebasseerd; nu cliënt het bedrag onredelijk laag vindt. U geeft aan dat het bedrag door de fabrikant is aangedragen. Volledigheidshalve wijs ik u er op dat cliënt niet met de fabrikant maar met uw firma een overeenkomst heeft gesloten. Hoe u de kwestie verder afhandelt met de fabrikant is een kwestie tussen u en de fabrikant. Cliënt mocht er op vertrouwen dat een product van dergelijke kwaliteit een levensduur van vier jaar zou hebben. Nu het product na ruim 15 maanden kapot is gegaan is cliënt van mening dat een afschrijving van (maximaal) 1/3 van de aan-schafprijs redelijk is. Cliënt acht een restitutie van € 275,- dan ook redelijk.

Namens cliënt verzoek ik u, voor zover nodig sommeer ik u, om binnen twee weken na heden een bedrag van € 275,- over te maken op rekeningnummer -knip-.

Als u niet voldoet aan deze sommatie, zal ik namens cliënt aanspraak maken op vergoeding van de buitengerechtelijke kosten en wettelijke rente. Tevens overweegt cliënt dan het nemen van (rechts)maatregelen.

Ik ga er echter vanuit dat het zover niet hoeft te komen en u tijdig aan mijn sommatie zal voldoen.

In afwachting van uw tijdige betaling,

Hoogachtend,

De eis in de brief is vrij hoog neergezet met 275,- euro en uit te gaan van een levensduur van 4 jaar. Dit was het antwoord van de winkelier:

Geachte mevrouw -knip-,

Uit coulance kunnen wij 60 euro ex btw aanvullend crediteren.

Er zijn een aantal punten in deze brief waarop deze afgewezen kunnen worden:

Er word gesproken over na de levering dat er gebreken zijn geconstateerd. Dat kan 2 dingen betekenen:
• De zin is ongelukkig geformuleerd
• De klant heeft verzuimd om dit binnen de wettelijke termijn van 3 maanden te
melden (afwijsreden)

Er wordt ook gesproken over een vermeende non-conformiteit. In het wetboek staat dat de eindgebruiker dient aan te tonen dat het product buiten zijn schuld om defect is gegaan.
Bij een non-conformiteit gaat men er vanuit dat het defect bij afleveren in het product zit. Deze bewijslast ontbreekt bij deze brief, zonder deze bewijslast hoeven wij dit niet in behandeling te nemen.

De alinea met betrekking tot de bewijsstukken zijn niet relevant daar er geen bewijslast van de eindgebruiker bij deze claim zit. De eindgebruiker is immers degene die eist, dus bewijs dient de eindgebruiker te overhandigen.

Tevens zou ik graag willen zien waarop de levensduur gebaseerd is. 4 jaar is niet reëel, hooguit 3 jaar.

Graag verneem ik uw reactie in deze,

Met vriendelijke groet,

-knip-

Hiermee komt de winkelier met iets heel moeilijks in de garantie-wetgeving. Namelijk dat na 6 maanden de bewijslast bij de consument verschuift en dus zelf moet aantonen dat het defect niet zijn schuld is. En dat is vrijwel onmogelijk als consument. Wat ik persoonlijk ook wel enigszins gek vind is dat als bijvoorbeeld de

Toch gaf de winkelier wel een beetje toe en uiteindelijk is het bedrag verhoogd naar 233,25 euro. Dat vond ik een heel redelijk voorstel en ben hier mee akkoord gegaan. Alles tussen de 200-250 euro had ik goed gevonden. Al met al kan ik dus tevreden zijn met het resultaat, maar het heeft dan ook 6 maanden (!) geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:46

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Mooi dat het naar jouw tevredenheid is opgelost. Ik was ook benieuwd naar de uitkomst. Persoonlijk zou ik geprobeerd hebben voor een hogere restitutie te gaan, zeker met rechtsbijstand en vooral omdat de winkel je het zo moeilijk maakt. * Nextron heeft misschien tijd te veel

Mist er wat in je laatste post, bij de laatste witregel?
Edit: Hier:
"Wat ik persoonlijk ook wel enigszins gek vind is dat als bijvoorbeeld de

Toch gaf de winkelier wel..."

[ Voor 15% gewijzigd door Nextron op 16-08-2010 22:32 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vorige week had ik iemand in de winkel die ook een overleden 4870X2 had. Voor deze persoon hebben we een HD5870 besteld.

Mooi dat je uiteindelijk 233 euro gekregen hebt, hoewel ik dit nog niet echt veel vind. Die 138 euro slaat al helemaal nergens op. Je hebt recht op een gelijkwaardig product, met 138 euro is dat natuurlijk onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvB
@Thanatoss:
Ook de advocaat van de rechtsbijstand raadde mij aan om met een dergelijk bedrag akkoord te gaan, mede met het oog op kosten/baten om het onderste uit de kan te halen, bovendien duurt het nog langer. Dat vind ik ook overdreven, ook al kost het me niks extra (want rechtsbijstand).
Er mist trouwens niks bij de laatste witregel in mijn vorige post. Je bedoelt waarschijnlijk waar -knip- staat, maar daar stond de naam van de winkelier/winkel welke ik niet nodig vind om hier te posten.

@ PilatuS:
Had ik mijn 4870X2 indertijd maar bij jou in de winkel gekocht :+

Maar het is wel zo dat deze zaak en een andere keer (wat minder) gedoe met garantie bij een andere webwinkel voor mij toch reden zijn om sindsdien voor die paar euro/tientjes meer de meeste hardware bij mijn lokale computerwinkel te kopen. Zoals CPU, RAM, HDD en GPU.
Pagina: 1