debian lenny paar vraagjes.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu sinds een paar dagen Debian Lenny en ik krijg een heleboel voor elkaar maar er zijn een paar kleine dingen die ik maar niet begrijp.

VLC player opent altijd visualisatie bij muziek dus zo'n spectrum achtig geval. Dit heb ik een keer aangezet om te zien maar sinds dien kom ik er niet meer vanaf. Als ik dan in het menu kijk Audio > Visual~ > Disabled staat dan aan, ik moet dan een van de 3 er onder kiezen en dan weer disable om hem uit te zetten :S

Ook krijg ik met geen mogelijk hotkeys ingesteld in VLC player, ik geef aan CTRL + F11 voor play/pause en hoe ik het ook wend of keer ik krijg alleen dit al niet voor elkaar.. iemand een idee?

Begrijp ik het goed als ik een vergelijk maak tussen Lenny en Etch dat er een breder assortiment is aan stable software voor Etch dan voor Lenny, en moet ik dan ook denk aan dat een nieuwe versie eerder stable voor Etch verkrijgbaar is dan voor Lenny?

Als ik b.v. hier naar kijk:
http://packages.debian.org/etch/wine
http://packages.debian.org/nl/lenny/wine

In hoe verre ga je dit versie verschil merken, hebben we het dan over snelheid / stable / compatible (met meer windows apps b.v.)??

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 15:38
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:45:
Begrijp ik het goed als ik een vergelijk maak tussen Lenny en Etch dat er een breder assortiment is aan stable software voor Etch dan voor Lenny, en moet ik dan ook denk aan dat een nieuwe versie eerder stable voor Etch verkrijgbaar is dan voor Lenny?

In hoe verre ga je dit versie verschil merken, hebben we het dan over snelheid / stable / compatible (met meer windows apps b.v.)??
Etch is de oldstable, lenny de stable versie. Etch was dus de voorganger van Lenny. Inmiddels is Etch EOL en wordt Etch niet meer ondersteunt of geupdate.
Ik heb geen idee hoe je erop komt dat er een breder assortiment aan stable software voor etch dan voor lenny is, aangezien dat helemaal niet zo is. Wine, wat je als voorbeeld aanhaalt, heeft dan ook een nieuwere versie in Lenny dan in Etch. Het verschil tussen de versies in Etch en Lenny verschilt per applicatie. Wine heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt, terwijl er ook software is waarbij het exact dezelfde versie is. Verschilt dus per applicatie. De versie in lenny is in ieder geval wel altijd nieuwer.

De stable versie krijgt geen nieuwe versies van software, alleen bugfixes en security fixes. Hierdoor werk je dus soms met software van anderhalf jaar oud. Persoonlijk vind ik testing (squeeze) voor de desktop meer geschikt, aangezien je dan behoorlijk recentere versies hebt (KDE4 vs KDE3, Firefox 3 vs 2, kernel 2.6.32 vs 2.6.26, VLC 1.0.5 vs 0.8.6), wat je vaak toch wel duidelijk merkt. Nadeel is alleen wel dat je systeem soms bij een update kapot gemaakt wordt (het is niet voor niets testing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:45:

VLC player opent altijd visualisatie bij muziek dus zo'n spectrum achtig geval. Dit heb ik een keer aangezet om te zien maar sinds dien kom ik er niet meer vanaf. Als ik dan in het menu kijk Audio > Visual~ > Disabled staat dan aan, ik moet dan een van de 3 er onder kiezen en dan weer disable om hem uit te zetten :S

Ook krijg ik met geen mogelijk hotkeys ingesteld in VLC player, ik geef aan CTRL + F11 voor play/pause en hoe ik het ook wend of keer ik krijg alleen dit al niet voor elkaar.. iemand een idee?
Ik gebruik zelf VLC player niet, maar configuratieproblemen kan je in het uiterste geval oplossen door het betreffende .iets mapje uit je /home weg te gooien. Verder zou je tegen bugs aangelopen kunnen zijn. Dan zou je eens kunnen kijken bij de backports of er misschien een nieuwere versie beschikbaar is.

Debian Etch is de stable voor Lenny released in 2007. De software daarin is dus al behoorlijk oud en wordt sinds 15 februari 2010 niet meer ondersteund, ik zou daar zeker niet naar toe gaan. Op het linkje naar wikipedia kan je ook vinden dat Lenny meer pakketten heeft.

/laat, en @hierboven, voor Lenny plus nieuwere software kan je misschien beter de backports gebruiken. Zoals je zelf al zegt testing is testing :).

[ Voor 3% gewijzigd door Sallin op 24-03-2010 17:17 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke duidelijke koek, ik zit er niet echt op te wachten dat ik een keer ga updaten en dat de boel dan sloopt zodat ik in het ergste geval alles moet herinstalleren. Want ik ben nogal een tijd bezig met alles te installeren en in te stellen zoals ik het wil. En dan zou ik nog kunnen denken aan een soort van image ofzo maar ik heb met norton ghost en het terugzetten van een image naar een linux installatie niet echt prettige ervaringen.

ghost accepteert wel ext3 maar ik heb eens een image terug gezet en toen kreeg ik een melding tijdens het booten en ik kan me even niet herinneren wat, ik was destijds nog niet zo lang met linux bezig en het betrefte redhat of centos, iig een disto van clarkconnect (heet nu anders). ClarkConnect is dan net zo iets als Ubuntu met Debian zeg maar, alleen dan is Ubuntu weer heel wat anders dan CC.

Ik kan natuurlijk ook in lenny zelf handmatig een vlc player installeren dan zou ik alleen daar problemen mee kunnen krijgen en die zijn denk ik wel makkelijker op te lossen als een nog onbekende update die mijn systeem kan doen crashen.

Trouwens je zegt hierboven dat ik het visualisations probleem ook op kan lossen door desbetreffende file te deleten, niet helemaal netjes maar good to go. Hoe kom ik er achter wlke file daarvoor verantwoordelijk is? Heb Gnome System Monitor geprobeerd en daar nog eens View all en dependency's aan gezet maar onder vlc player valt helemaal niets meer..? :S

verder nog 1 vraagje, ik heb mijn versterker via de front headphone aangesloten omdat de achterste connector niet goed meer werkt. Nu moet ik elke reboot de volume switch omhoog zetten voor de front out, terwijl de master volume setting wel onthouden wordt...?? :S

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je nieuwe versies van software wilt hebben bij Lenny dan moet je eens naar de backports kijken. Die zijn speciaal voor dat doel in het leven geroepen. In mijn vorige post staat een linkje naar de backports site.

Voor een volledige backup van een linuxsysteem staat in dit topic: Full System Backup [Ubuntu] wel wat nuttige informatie over hoe het een en ander werkt.

Wat betreft VLC player, programma's onder linux maken in jouw homedirectory een verborgen map aan waarin alle persoonlijke instellingen worden opgeslagen. Deze mappen worden voorafgegaan door een '.', bijvoorbeeld .kde. In je filemanager moet je even "show hidden files" aanzetten en dan zoeken naar het mapje waar de VLC instellingen in staan. Als ik zou moeten gokken dan wordt dat .vlc.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr