Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn D510MO intel Fanless mini itx bordje.

In de bios geeft de hardware monitor een te lage CPU temperature aan.

Het lijkt wel de helft van de werkelijke waarde.

Bij het aanzetten van een koude PC geeft hij een CPU temperatuur van 10 'C. Dit kan niet omdat de omgevings temperatuur 20 'C is.
Als hij een tijdje aanstaat geeft de bios 30 'C aan. Een externe temperatuur sensor op het koelblok geeft dan 54 'C aan. Volgens mij klopt dit niet helemaal...

Zijn er meer mensen met dit bord en even willen kijken wat de temperaturen zijn volgens de bios hardware monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:09

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

hoi ik kan geen antwoord geven op je vraag, maar ben wel van plan dit bordje aan te schaffen, kun je aangeven (evt private) hoe je ervaringen zijn? Welk OS draai je? Wat is de toepassing van dit bordje ?
Kun je de Atom 510 ook overclocking met dit bordje?

thnx

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het werkt met dit moederbord en deze processor is het misschien een optie om een programma van internet te downloaden en daarmee de temperaturen af te lezen, zoals speedfan.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dit fanless bordje gebruiken als file server.
Temperaturen die ik uitlees met Speedfan of Realtemp zijn gelijk als de temperatuur in de bios. En kloppen dus ook niet.
De CPU temperatuur blijft een veel te lage waarde aangeven zoals in de 1e post beschreven.

Zijn er meer mensen met dit bord en even willen kijken wat de temperaturen zijn volgens de bios hardware monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou me er niet te druk om maken, het ding is fanless dus dat betekend al dat hij amper warm wordt.

Bij m'n Atom 330 word het CPU koelblok ook amper warm, het is bij mij vooral de 945GC chipset die heel wat warmte verstookt (45c idle is normaal :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de bios al eens geüpdate? Grote kans dat dat je probleem al verhelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja de bios is geupdate met de laaste versie (8 maart 2010),
Dit bordje heeft trouwens een nieuwe chipset die minder energie verbruikt.

Als het koelblok 53 'C is dan geeft de bios aan dat de cpu temperatuur maar 30 'C is. ik vind het verschil gewoon te groot. als hij een keer echt warm wordt dan zal de overtemperatuur beveiliging vermoedelijk ook niet inkomen..

Nog niemand met het zelfde bordje die ook even wil kijken wat de cpu temperatuur is bij een koude pc..?

Groet, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het algemeen heeft een computer, die niet gebruikt wordt, waarschijnlijk de temperatuur van de omgeving.
Misschien helpen plaatjes van speedfan, ChrystalDiskInfo, ChrystalDiskMark, HDTune en het biosscherm met de temperaturen om wat meer inzicht te krijgen. Nu wordt dezelfde vraag 3 x herhaald.

Afbeeldingslocatie: http://www.cartft.com/image_db/Intel_D510MO_2.jpg

Wat is het merk en het modelnummer van de kast, waar dit moederbord in zit? Welke ventilator zit in de kast?
Bij een processorkoeler zonder ventilator is een goede luchtstroming in de computerkast belangrijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.techcase.de/images/32832.jpg

Volgens een beschrijving op internet blijft de temperatuur bij gebruik onder de 50 graden Celsius.

rogerdawson | 19-01-2010 |
I installed Windows Server 2008 on this motherboard as I want it as an always on server with low power consumption. The quality of the board appears fine and the manuals are quite good, with large dia
grams showing the front panel headers and their required connections. Installing the drivers was slightly more tricky, with compatiblity mode required for some. This is probably because Windows 2008 Server isn't fully supported. Heat dissipation seems to be ok, similar to my old Jetway motherboard which had a N270 processor and 945GSE chipset so the power consumption was probably similar. I have the case fan idling away (connnected to the mobo) and this appears to keep the temperature below 50 deg C. The fan is barely audible at this speed. One minor gripe is the fact I can't find how to manually configure the fan speeds based on temperature so I can't do any more tweaking here. Overall there have been two problems with this motherboard: 1. I had a 2.5" eSata drive enclosure connected to the motherboard, using a USB port for power. It would dissappear from Windows whenever loaded so I speculated the power draw was too high on the USB port. I took the drive out of the enclosure and mounted it internally and it was fine, thus proving it was the USB power draw. My old Jetway board had no such problem (although my laptop does). 2. I'm only intermittently getting 1 Gigabit ethernet. It keeps on auto-negotiating to 100MBps. This could be because Windows 2008 Server isn't properly supported. There does not appear to be any pattern as to when it decides to boot up and operate in Gigabit mode. On the plus side the board appears quite quick compared to my old Jetway board. I'm very happy with it although the gigabit problem might force me to try another OS as I its 3-times slower to transfer files in 100MBps mode.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gehoopt dat er mensen zijn die ook even in hun bios willen kijken bij het opstarten.
Ik kan wel wat plaatjes maken van speedfan en dergelijke, maar daar is alleen de temperatuur van de hardware monitor uit te lezen, en niet de werkelijke temperatuur.
De kast, fan en de uiteindelijke temperatuur is niet van belang bij mijn vraag. Het gaat om het verschil tussen de werkelijke temperatuur en de temperatuur welke door de bios of hardwaremonitor (winbond) wordt aangegeven.

Ik hoop dat er alsnog iemand met dit bordje in de bios de temperatuur wil uitlezen, vlak na het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een koude start meteen in de bios de waarden bekeken: cpu = 16 graden, externe sensor = 28 graden.
Het boardje ontving ik deze week, en de nieuwste bios staat er op.

Maar kijk hier eens naar: http://i39.tinypic.com/n51vv6.png
Het is een raadspelletje geworden wat de temperatuur is. Het plaatje is van een schermdump, beide programma's draaide ik tegelijkertijd.
Toch denk ik dat het "CoreTemp" de juiste temperatuur aangeeft, omdat het koelvlak flink heet is.
CoreTemp: meuk: CoreTemp 0.99.6

Een proefje met CoreTemp.
Ik laat de CPU flink bezig zijn (grafisch, rekenwerk, I/O).
Zonder ventilators, met een open kast.
Een koude start, en het opstarten duurde 50 seconden.
Tijd = 0 -> Temperatuur = 38 graden
Tijd = 1 minuut -> Temperatuur = 42 graden
Tijd = 2 minuten -> Temperatuur = 46 graden
3 minutn -> 49 graden
4 -> 52
5 -> 54
6 -> 64
7 -> 58
8 -> 60
9 -> 64
10 -> 65
11 -> 68