Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen ontstekingssysteem

Pagina: 1
Acties:

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik ben inmiddels al ruim 6 maanden in het bezit van een Peugeot 106 II 1.4i Sport en zit momenteel met een vaag probleem in het ontstekingssysteem waar ik graag de mening van wat anderen over wil.

In de afgelopen 7 dagen heb ik inmiddels 2 keer gehad dat tijdens het rijden (lage toeren) één of meerdere cilinders "uitvallen". Dit kenmerkt zich door het verlies van vermogen en het "onrustig" lopen van de motor, tevens gaat het "zelfdiagnose motor" lampje knipperen. Het is dan nog wel mogelijk om door te rijden en de motor slaat ook niet af, wat mij in staat stelt een veilig plekje te zoeken om de auto te parkeren. Het probleem heeft zich al eerder voorgedaan (ongeveer 1 maand na aanschaf), maar over de gehele winter is het niet meer voorgekomen.

Situaties waarin dit tot op heden is voorgekomen:
  • Droog weer
  • Lage toeren (80 in 5 en 50 in 4) (om en nabij de 2500 RPM)
  • Na 15 - 20 minuten rijden (nooit aan het begin).
  • Voorafgegaan door 10KM+ snelweg (120km/h+)
Na het afzetten van de auto maakt starten geen verschil, ik ben er (per toeval, had de ANWB al gebeld) achtergekomen dat nadat de motor ongeveer 5 minuten stilgestaan heeft het probleem verholpen is waarna ik mijn weg (zonder problemen) weer kan vervolgen.

Bij thuiskomst heb ik gelijk even de foutcode uitgelezen met mijn laptop, de exacte code moet ik jullie even verschuldigd blijven, maar de melding liet zich door de software vertalen naar:
(Multiple) cylinder misfire detected.

Tot zover heb ik vooral gekeken of er aan de buitenkant iets mis is met de bobine / onderbreker / verdeler / bougies of de kabels daartussen, maar dat lijkt visueel allemaal in orde. Maar omdat dit voorkomt als de motor al warm is, rijst bij mij het gevoel dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat een van deze onderdelen door temperatuurverschillen toch aan het eind van zijn leven is gekomen.

Misschien zit ik er ook wel compleet naast, ik ben immers ICT'er en geen automonteur, vandaar dat ik hier eens wilde vragen of er mensen zijn die hun diagnose willen delen op basis van de bovenstaande informatie.

... MMORPG Addict.

Verwijderd

Als dit nog garantie is zou ik gewoon naar de garage gaan en er niet zelf aan klooien.

Verwijderd

Klinkt mij bekent in de oren. Zelfde probleem gehad maar dan met een skoda fabia 1.4. Uiteindelijke diagnose was een kapotte boordcomputer of iets dergelijks. Was een duur grapje.

• CRiMiNaL
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:09:
Als dit nog garantie is zou ik gewoon naar de garage gaan en er niet zelf aan klooien.
Ik had 6 maanden BOVAG garantie, die is inmiddels verlopen. En bij de garage hebben ze alleen de code uitgelezen en zeiden ze letterlijk dat ik maar terug moest komen als hij het weer deed.
Aangezien ik dagelijkst 100KM+ rij om naar mijn werk te gaan en terug, zit ik toch iets rustiger als ik een beter idee heb wat de oorzaak is.

... MMORPG Addict.

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

heb je de bougies vervangen? kost vaak 3 euro per stuk., ook de bougikabels kunnen aan vervanging toe zijn.

welke soort benzine rijd je? (95 of 98) het kan namenlijk ook een benzine probleem zijn. probeer eens een tank 98.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• CRiMiNaL
B-lennium schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:54:
heb je de bougies vervangen? kost vaak 3 euro per stuk., ook de bougikabels kunnen aan vervanging toe zijn.

welke soort benzine rijd je? (95 of 98) het kan namenlijk ook een benzine probleem zijn. probeer eens een tank 98.
Bougies nog niet vervangen nee, tank normaal 95, niet bij witte pompen ofzo, gewoon shell / esso.
Ik zal je tip over benzine onthouden.

... MMORPG Addict.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Ik denk gewoon je ontsteking vervangen. Je kunt idd beginnen met bougies en bougiekabels proberen, en daarna je verdeler. Dan is het waarschijnlijk wel opgelost.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik gokte eigenlijk dat hij geen verdeler meer heeft, anders eerst een andere verdeelkap + rotor er op (kost geen drol :) )

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:40

DropjesLover

Dit dus ->

misfire detected is gewoon dat hij niet vonkte toen ie het zou moeten. ontsteking vervangen zoals hier boven al staat en als dat niet helpt eens kijken of je aan een stroomschema voor dergelijke fouten kan komen (werkplaatshandboek downloaden of op internet).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1