Printen onder dos

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 11:19
Ik ben bezig op stage met een programma die nog onder dos werkt. Alle computers hier draaien Windows-Xp. De programma print zijn output, dus ik probeer printen onder dos aan te krijgen. Ik snap het principe van onder dos printen, en er komt al iets aan onder windows. Ik heb hem al wel werkend onder andere windows pc (in een ander gebouw, andere printer), maar op deze lukt het nog niet.

Ik gebruik de volgende batch om het dosprogramma op te starten:

net use /delete lpt1
net use lpt1 \\COMPUTER\Konica /persistent:yes
cd c:\programma
programma.exe %1%2

De usb printer is geshared. Die /delete heb ik in het programma omdat het nog niet werkt, dan kan ik sneller testen. Bij het statusvenster van de windows printer komt iets binnen als ik onder dos print. Hij laat het volgende document in de wachtrij zien:

Documentnaam: Lokaal downlevel-document, eigenaar: Gebruiker, Pagina's n.v.t., Grootte: 1,10 kb, aangeboden 10:54:13 24-3-2010

Vervolgens drukt hij deze niet af maar blijft deze in de wachtrij staan (na een tijdje verdwijnt deze gewoon). Onder windows werkt de printer wel goed.

Het is een KONICA MINOLTA magicolor 2430DL.

EDIT:
als ik onder het dosprompt het commando geef:"net use"
geeft hij aan:

Status: OK, Lokaal: LPT1, Extern: \\COMPUTER\Konica, Netwerk: Microsoft Windows-netwerk

[ Voor 11% gewijzigd door Wizzing op 24-03-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32

Reptile209

- gers -

Ik kom hier misschien nog een nuttige tip voor je tegen:
you have to change the print processor from any to TEXT mode (start-setting-printer&faxes-right click on the printer - properties-advanced-print processor change to TEXT and click on OK), now it should work.
Helpt dat?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Reptile209 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:04:
Ik kom hier misschien nog een nuttige tip voor je tegen:

[...]

Helpt dat?
Dank voor je suggestie. Ik kan uit veel afdrukprocessors kiezen:
Hoofdgroepen:
-MS_XPS
-ModiPrint
-MIMFPR_U
-WinPrint

Vervolgens kan ik weer uit veel standaardgegevenstypen kiezen. Onder ModiPrint en WinPrint staat een 'TEXT' mode.

Als ik een van deze selecteer verandert dit wel wat. Hij zegt nu dat hij daadwerkelijk bezig is met afdrukken en vervolgens verdwijnt het document uit de wachtrij. Daadwerkelijk printen doet hij echter nog niet.

EDIT: Heb nu alle processors en modi geprobeerd, maar de printer wil niet printen. Kan het zijn dat deze printer niet KAN afdrukken onder DOS?

EDIT2: Ik vind op de volgende site: http://printer.konicamino.../2430%20readme_unidrv.txt

1. DOS--The DOS copy and print commands are not
supported.

Wat betekent dit? Maakt dit wat uit voor mijn probleem?

[ Voor 21% gewijzigd door Wizzing op 24-03-2010 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je het nu over MS-DOS (OS) met command.com command interpreter, of heb je het over de command prompt cmd.exe onder Windows XP :?

In dat eerste geval heb je pech, want DOS ondersteunt geen USB. In dat laatste geval heb je nog een kans, maar moet je het niet over DOS hebben...

Sowieso is dit geen hardwarevraag maar een softwarevraag. Aangezien je niet duidelijk bent over je OS verplaats ik het naar Client Software Algemeen, dan kan het daarvandaan naar WC danwel NOS verplaatst worden.

Move OH -> CSA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12:34

EXX

EXtended eXchange

Wizzing schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:16:
[...]
Als ik een van deze selecteer verandert dit wel wat. Hij zegt nu dat hij daadwerkelijk bezig is met afdrukken en vervolgens verdwijnt het document uit de wachtrij. Daadwerkelijk printen doet hij echter nog niet.
Het kan zijn dat er nog een formfeed oid moet komen om het document werkelijk op papier te krijgen. Geeft de printer aan dat hij bezig is met printen en stopt dat gewoon op een gegeven moment? Druk dan eens op de 'Go' of 'Ready' knop (of wat er op de printer aanwezig is) en kijk of het er wel uitkomt. Anders print eens een control-L ( = Formfeed , ASCII 12) na het document.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Het gaat om het dos-prompt. Het besturingssysteem is Windows Xp.
EXX schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:06:
[...]
Het kan zijn dat er nog een formfeed oid moet komen om het document werkelijk op papier te krijgen. Geeft de printer aan dat hij bezig is met printen en stopt dat gewoon op een gegeven moment? Druk dan eens op de 'Go' of 'Ready' knop (of wat er op de printer aanwezig is) en kijk of het er wel uitkomt. Anders print eens een control-L ( = Formfeed , ASCII 12) na het document.
De printer zelf doet niets, de software geeft aan bezig te zijn met afdrukken maar de printer krijgt geen signaal.

Ik heb het nu wel aan de praat op een andere computer met een wat oudere HP deskjet 843c printer. Ik ben bang dat deze Konica Minolta gewoon te nieuw (2005) is waardoor hij de oudere techniek niet meer ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wizzing schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:11:
een wat oudere HP deskjet 843c printer. Ik ben bang dat deze Konica Minolta gewoon te nieuw (2005) is waardoor hij de oudere techniek niet meer ondersteund.
misschien een overbodige vraag maar je hebt in het DOS pakket wel ingesteld dat je een Minolta printer gaat gebruiken? Of de Minolta moet deskjet emulatie hebben maar anders zal er weinig gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Doe gewoon eens een echo test > lpt1 ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Het gaat om het dos-prompt. Het besturingssysteem is Windows Xp. Onder windows xp werkt de printer prima. Bij het commandprompt niet.
DukeBox schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:24:
Doe gewoon eens een echo test > lpt1 ?
Er wordt iets in de wachtrij gezet (de printtaak), maar vervolgens wordt deze niet afgedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
das gewoon een GDI printer die zal no-way gaan printen vanaf de cmdline

hier staat ook zon ding op de gang :9

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Als je in DOS afdrukt dan wordt de tekst direct als platte ascii tekst naar de printer gestuurd. Waarschijnlijk ondersteunt je konica pinter dat niet, daarom komt er niks uit. De printer waarop het wel werkt, welk merk en type is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Springuin schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:59:
Als je in DOS afdrukt dan wordt de tekst direct als platte ascii tekst naar de printer gestuurd. Waarschijnlijk ondersteunt je konica pinter dat niet, daarom komt er niks uit. De printer waarop het wel werkt, welk merk en type is dat?
De printer waarop het wel werkt is een: HP deskjet 843c. Das dus al een oudje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Je kan altijd nog een Text Printer aanmaken. en vanuit de text printer naar je reguliere printer printer. Is wat omslachtig maar werkt wel..

Misschien een kans om een HP driver general driver te koppelen. Kan werken maar geen garantie..

Veel printer worden niet meer onder cmd box/ DOS ondersteund.

Jammer maar hellaas overstappen naar een windows versie of een printer aanschaffen die text mode ondersteund

[ Voor 13% gewijzigd door To_Tall op 24-03-2010 16:03 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 17:58
We hebben ook nog lang met een dos app (foxpro for dos) onder XP en Vista gedraait, en printen via een usb printer was geen probleem zolang de printer maar PCL via z'n firmware ondersteunt. Zo'n beetje alle HP's werkten dus wel. Als je gaat zoeken op dos print tools dan wordt je helemaal van gek van het aanbod, en zijn meestal allemaal shareware/betaald. Tooltje wat ik op 't laatst gebruikte was het freeware dosprint (er zijn er meer met die naam :) ), draait onder xp als losse executable of als service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
To_Tall schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 16:02:
Je kan altijd nog een Text Printer aanmaken. en vanuit de text printer naar je reguliere printer printer. Is wat omslachtig maar werkt wel..
Hoe maak ik (ongeveer) zo'n text printer aan? Want een workarround vind ik prima. Zou helemaal mooi zijn als ik bijvoorbeeld er een bestandsnaam aan kan geven.

De output zijn scores van vragenlijsten in een rapportje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
Het werkt!, als ik de file importeerd in office kan ik opmaak kiezen, kan kies ik ms-dos en dan geeft hij het precies zo weer als het moet! + als grote voordeel dat ik het kan bewerken.

Enige nadeel is nog dat hij het in de directory C:\Windows\System32 gooit. Kan ik de save map ook zelf kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Gewoon het hele pad ingeven als hij naar output file vraagt, bv c:\temp\outfile.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
EXX schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:07:
Gewoon het hele pad ingeven als hij naar output file vraagt, bv c:\temp\outfile.txt
mmm kay das een optie, maar is er geen makkelijkere manier? Zodat minder ervaren computergebruikers ook een outputje kunnen bewaren?

Zou graag willen dat de print-files standaard worden opgeslagen in een makkelijk toegankelijke map (ipv tussen de chaos in de system map te zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Wizzing schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:14:
[...]

mmm kay das een optie, maar is er geen makkelijkere manier? Zodat minder ervaren computergebruikers ook een outputje kunnen bewaren?

Zou graag willen dat de print-files standaard worden opgeslagen in een makkelijk toegankelijke map (ipv tussen de chaos in de system map te zoeken).
Bij opslaan word een bestand naam gevraagd.. Je kan daarin ook navigeren naar een map en daar dan je document opslaan.

Scriptjes kan je ook maken die dat automatiseren op b.v netwerkshare!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizzing
To_Tall schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:21:
[...]

Bij opslaan word een bestand naam gevraagd.. Je kan daarin ook navigeren naar een map en daar dan je document opslaan.

Scriptjes kan je ook maken die dat automatiseren op b.v netwerkshare!!
Ik krijg een heel simpel schermpje naar voren waar in staat:

Afdrukken naar bestand
Naam van het uitvoerbestand:
//dan een invoerregel//
Ok & Annuleren.

Weinig mogelijkheden om te navigeren.
Pagina: 1