Verwijderd
Ik vind ze leuk, maar niet echt speciaal.. Foto 5 komt bij mij het meest krachtigste over. De pose, attitude en de blik in de camera, Stoer! Ook vind ik deze het beste belicht en het mooiste van kleur..
Wat wil je met foto 7 laten zien? Heeft blondie iets aan haar mond?
Wat wil je met foto 7 laten zien? Heeft blondie iets aan haar mond?
Ik ben geen pro en ook geen amateur in mensen fotografie maar bij geen één van deze foto's blijf ik "hangen".
#5 vind ik meest geslaagde, witbalans klopt hier wel in tegenstelling tot de andere foto's. De poses met die vingers vind ik heel erg goedkoop, Bij #4 lijkt het alsof haar hand los is van haar lichaam. Het zwarte gaat op alle foto's mee in je achtergrond.
Ik zou zelf niet met honderd procent zekerheid kunnen zeggen hoe je dit kunt oplossen maar volgens mij moet je de achtergrond met een aparte lichtbron belichten en je model met een ander lichtbron.
#5 vind ik meest geslaagde, witbalans klopt hier wel in tegenstelling tot de andere foto's. De poses met die vingers vind ik heel erg goedkoop, Bij #4 lijkt het alsof haar hand los is van haar lichaam. Het zwarte gaat op alle foto's mee in je achtergrond.
Ik zou zelf niet met honderd procent zekerheid kunnen zeggen hoe je dit kunt oplossen maar volgens mij moet je de achtergrond met een aparte lichtbron belichten en je model met een ander lichtbron.
even een paar tips;
en wellicht kan je even toelichten wat voor ''kracht'' je ziet in ; #2, #3, en #6 ?
bij de anderen kan ik het me nog wel inbeelden..
- bijna al je foto's zijn onderbelicht ( behalve ³5 ) met wat heb je qua licht gewerkt?
- check af en toe tijdens het fotograferen je histogram op je camera
- gebruik iets voor je witbalans, zoals een expodisk witbalans filter/grijskaart/whibal
- zet je modellen de volgende keer iets verder van je achtergrond af
- heb je raw geschoten ? als je raw schiet kan je wellicht een klein stapje overbelichten, zodat je het later kan terug halen in ps
- geen enkele pose komt bij mij ''stoer'' of ''krachtig'' over, heb je je erop voorbereid ? want dan had je namelijk aan de poses kunnen denken
en wellicht kan je even toelichten wat voor ''kracht'' je ziet in ; #2, #3, en #6 ?
[ Voor 10% gewijzigd door Zuurstok op 24-03-2010 20:47 ]
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Commentaar toegevoegd, bedankt voor input.BobF. schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:45:
even een paar tips;Voorbereiding is imo het halve werk.
- bijna al je foto's zijn onderbelicht ( behalve ³5 ) met wat heb je qua licht gewerkt?
Ik heb twee softboxes gebruikt.- check af en toe tijdens het fotograferen je histogram op je camera
Zal er om denken volgende keer, las toevallig vandaag een artikel wat mij erg heeft geholpen met het snappen van een histogram.![]()
- gebruik iets voor je witbalans, zoals een expodisk witbalans filter/grijskaart/whibal
Zal even opzoeken wat dat is.- zet je modellen de volgende keer iets verder van je achtergrond af
Die fout beging ik inderdaad redelijk veel, een medefotograaf heeft me gelukkig tijdens de shoot regelmatig er aan herinnerd, maar volgende keer zal ik de afstand nog verder vergroten.- heb je raw geschoten ? als je raw schiet kan je wellicht een klein stapje overbelichten, zodat je het later kan terug halen in ps
Ja, ik heb in RAW geschoten (ik heb de RAW's ook nog), ik zal van der week even kijken of ze mooier zijn met wat meer belichting (ik had eigenlijk bewust deze 'donkerheid' toegepast).- geen enkele pose komt bij mij ''stoer'' of ''krachtig'' over, heb je je erop voorbereid ? want dan had je namelijk aan de poses kunnen denken
Betrapt. Eigenlijk zijn dit de resultaten van een oefening met portretfotografie. Alles werd ter plekke verzonnen, maar achteraf wou ik het niet zomaar in een topic dumpen, dus ik probeerde een algemene lijn te zoeken en een selectie te maken, en daar kwam dit 'thema' uit.
#2: Ik vond de blik in haar ogen erg krachtig, jij niet?
#3 en #6 maken deel uit van het geheel. Er zit een patroon in deze serie, een opvolging van poses, dat heb ik bewust zo gekozen. Je moet niet elke foto individueel in het thema plaatsen, maar het geheel van foto's.
2,3,6,7 hebben echte last van een te hoge iso lijkt het ? Of er is iets misgegaan met de compressie, maar de kleuren zien er op het licht naar donker (en schaduw) gedeelte raar uit.
Verder vind ik het nou niet echt een sterke serie. Met krachtvrouwen had ik meer verwacht....
Verder vind ik het nou niet echt een sterke serie. Met krachtvrouwen had ik meer verwacht....
Met ISO 100 lijkt me die kans klein.Notna schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:35:
2,3,6,7 hebben echte last van een te hoge iso lijkt het ? Of er is iets misgegaan met de compressie, maar de kleuren zien er op het licht naar donker (en schaduw) gedeelte raar uit.
En misschien moet je je verwachtingen van een testcase dan toch wat bijschaven wat de titel ook is. ;-)
Testcase of niet, krachtvrouwen is gewoon niet een passende titel either way you slice itSpartanArmada schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:37:
[...]
Met ISO 100 lijkt me die kans klein.Op enkele foto's heb ik naar mijn smaak de contrast opgeschroefd, misschien is het dat wat je bedoelt.
En misschien moet je je verwachtingen van een testcase dan toch wat bijschaven wat de titel ook is. ;-)
En ja, zal de contrast setting dan wel zijn
Kan je het artikel is plaatsen over de histogram? (link)SpartanArmada schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:32:
[...]
Commentaar toegevoegd, bedankt voor input.
Was artikel in tijdschrift Zoom, ook op bijgeleverde dvd voor abonnees wordt het behandeld.joosthaarman schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:46:
[...]
Kan je het artikel is plaatsen over de histogram? (link)
even op dit verder ingaand:
tijdens post-processing denken ''heej dit lijkt wel op een serie'' is niet de goede gedachtegang
en nog even op dit;
een algemene tip voor beginnende studio/strobist fotografen is eerst leren werken met 1 lamp, pas als je daar helemaal klaar mee bent/je hebt echt licht nodig aan de andere kant, moet je pas je andere lamp erbij pakken.
een serie moet je maken met voor bedachte rade imo, over een serie denk je na, wat wil je vertellen, hoe wil je dat vertellen. je verteld het d.m.v foto's, en vanuit daar ga je dus je foto's maken.Betrapt. Eigenlijk zijn dit de resultaten van een oefening met portretfotografie. Alles werd ter plekke verzonnen, maar achteraf wou ik het niet zomaar in een topic dumpen, dus ik probeerde een algemene lijn te zoeken en een selectie te maken, en daar kwam dit 'thema' uit.
tijdens post-processing denken ''heej dit lijkt wel op een serie'' is niet de goede gedachtegang
en nog even op dit;
hoelang heb je dat setje al, en hoelang doe je het al ?Ik heb twee softboxesn gebruikt.
een algemene tip voor beginnende studio/strobist fotografen is eerst leren werken met 1 lamp, pas als je daar helemaal klaar mee bent/je hebt echt licht nodig aan de andere kant, moet je pas je andere lamp erbij pakken.
offtopic:
zoom is trouwens echt een rotblad, ik vind niet echt dat je daar bepaald goede dingen van kan leren oid, maar dat is mijn ongezouten mening, dit hele bericht overigens
zoom is trouwens echt een rotblad, ik vind niet echt dat je daar bepaald goede dingen van kan leren oid, maar dat is mijn ongezouten mening, dit hele bericht overigens
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Nu je het zegt klinkt 't best logisch inderdaadBobF. schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 22:59:
even op dit verder ingaand:
[...]
een serie moet je maken met voor bedachte rade imo, over een serie denk je na, wat wil je vertellen, hoe wil je dat vertellen. je verteld het d.m.v foto's, en vanuit daar ga je dus je foto's maken.
en nog even op dit;
[...]
hoelang heb je dat setje al, en hoelang doe je het al ?
offtopic:
Het was niet mijn set, het was in de studio van een andere fotograaf die mij het een en ander leert.
Ik was alleen lid geworden voor het gratis statief ;D Verder is het maar heel soms handig inderdaad.
Na jullie opbouwende kritiek -waar ik overigens erg veel aan heb gehad, daarvoor mijn dank!- heb ik vandaag nogmaals gekeken naar de foto's met jullie kritieken in het achterhoofd. Ik ben daarbij tot de volgende revisie gekomen. Graag hoor ik of het een vooruitgang is. 

1

2

3

4

5

6

7

1

2

3

4

5

6

7
De belichting is in ieder geval een stuk beter geworden naar mijn mening. Alleen 7 lijkt nog enigszins onderbelicht en helaas is 5 nu wat overbelicht. Jammer dat je de oorspronkelijke 1 niet hebt meegenomen, ik vond deze foto wel potentie hebben. Wat heb je precies veranderd, alleen de belichting of ook andere dingen zoals highlights, tint, zwartwaarden etc.?
# 5 overbelicht ?
op wat voor scherm zit jij te kijken ?
Belichting en witbalans.PhWolf schreef op maandag 05 april 2010 @ 19:05:
De belichting is in ieder geval een stuk beter geworden naar mijn mening. Alleen 7 lijkt nog enigszins onderbelicht en helaas is 5 nu wat overbelicht. Jammer dat je de oorspronkelijke 1 niet hebt meegenomen, ik vond deze foto wel potentie hebben. Wat heb je precies veranderd, alleen de belichting of ook andere dingen zoals highlights, tint, zwartwaarden etc.?
Bedankt verder.
In vergelijking met de rest van het plaatje is het gezicht/nek inderdaad te sterk belicht. Overbelicht wil ik niet zeggen, maar door het grote contrast neigt het er wel naar.BobF. schreef op maandag 05 april 2010 @ 19:07:
# 5 overbelicht ?
Een syncmaster 226BW. Ik bedoel eigenlijk alleen de nek en gedeeltelijk het gezicht van de vrouw; deze vond ik bij het origineel juist goed belicht.BobF. schreef op maandag 05 april 2010 @ 19:07:
# 5 overbelicht ?
Pagina: 1