VoIP van Telfort op je desktop met voip-programma?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dit al in het "Grote Telfort" topic geplaatst, maar aangezien het zo eigenlijk een beetje ondersneeuwt en toch wel een vraag is waar schijnbaar meer mensen mee worstelen (en een enkeling het ook heeft opgelost, maar zonder uitleg hoe) plaats ik het als separaat topic:

Heeft iemand enig idee hoe de voip werkbaar kunt maken op bijv. SJphone (Mac softphone voip programma) op je computer?

Ik zou voip ook graag op de 'desktop' willen gebruiken, achter mijn Zyxel modem, dus niet alleen de tel. die aangesloten staat op de phone-1 poort zal ik maar zeggen.

Ik heb van alles en nog wat geforward in de modem, poort 5060, RTP poorten 16384-32767 etc.) maar het volgende geschiedt: ik kan alleen bellen vanaf de desktop, mensen horen mij wel, maar ik hun niet. (Alleen outbound traffic dus), ik kan alleen naar buiten bellen, andersom werkt niet. (Gaat de softphone niet over en krijg ik op de gsm bijv. Telfort voice-mail.) Alle gegevens aangaande sip.xxx.xxx etc. staan correct ingesteld.

Wie weet wat er nog meer moet gebeuren om dit werkend te krijgen, let wel: alleen op de eigen Telfort lijn, dus niet vanaf een ander ip ofzo.

Firewall aan/uit maakt niet uit schijnbaar (al geprobeerd, net als het forwarden van alle poorten).

Schijnbaar heb ik iets over het hoofd gezien :? :? :?

Tot slot nog geprobeerd een aantal statische routes aan te leggen van 195.240.72.xx en 82.168.0.253 naar de gateway 192.168.1.254, zonder resultaat echter. (Ik had een log gezet op alle functies en gekeken per tijdvak dat ik aan het testen was, met welke poorten de modem contact had (met name SIP uiteraard)).

Ik moet dus inbound traffic creëren met RTP-doorgifte voor de (met name) inbound audio-stream.
Wie heeft dit reeds voor elkaat gekregen of is zo intelligent dat hij dit kan fixen? :D

(Het is tevens weird dat ik vanuit de terminal geen pings kan maken naar de voip-servers van Telfort, wel uit kan bellen (zoals hierboven genoemd) en wel whois-info kan verzamelen omtrent deze ip's -> hoe kan dit )

Edit: ik heb in het voip-programma ook "stun" aangevinkt stun.xten.com op 3478, maar ook dit biedt geen resultaat.
Wat geldt voor de Mac met SJphone, daarmee bedoel ik ook de PC met X-Lite bijv. het maakt niet uit welk OS of proggie je gebruikt, maar hoe je Zyxel-modem omgaat met het doorgeven van je verkeer naar je PC, zodat VoIP gewoon 100% werkt, zonder kuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:24
Volgens mij kan dat niet. Je zou de poorten moeten forwarden van je routermodem naar je desktop, maar als je dat doet werkt je voip in je modem niet meer. Bij Telfort kan je volgens mij ook maar 1 keer ingelogd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is niet erg. Ik registreer mijn nummer dan liever niet in de modem, maar wel op mijn Mac.

Maar hoe??? Met een softphone kan ik wel naar buiten bellen, krijg keurig nummerweergave, kan de call ook stopzetten, maar ik hoor de andere partij niet, terwijl zij mij wel horen!
Ook lukt bellen naar het voip programma niet. Dan blijft mijn gsm lang overgaan, tot ik Telfort voice-mail krijg.

Ik heb de firewall uitgeschakeld, port 1 t/m 65535 geforward op TCP/UDP. Je zou denken dat de Zyxel dan alles door zou laten, inbound+outbound :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 01:11:

Ik heb de firewall uitgeschakeld, port 1 t/m 65535 geforward op TCP/UDP. Je zou denken dat de Zyxel dan alles door zou laten, inbound+outbound :?
Verander voorf de zekerheid de defaultvoippoort in het modem (5060) in iets anders als je dat toch niet gebruikt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, snelle reactie! ;)

Maar ik begrijp je opmerking niet helemaal :? Waarom 5060 veranderen als ik het modem "wide open" heb gezet? Daar valt 5060 toch ook onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 01:16:
Zo, snelle reactie! ;)

Maar ik begrijp je opmerking niet helemaal :? Waarom 5060 veranderen als ik het modem "wide open" heb gezet? Daar valt 5060 toch ook onder?
Wat denk je dat voorang krijgt als die poort op twee plaatsen staat en wat belet je het uit te testen? :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De SIP-account heb ik uitgeschakeld in de modem (anders kan je überhaupt niet testen of dat programma werkt), dus hoezo op twee plaatsen? Zou je misschien iets specifieker kunnen zijn aub?

Dus welke plaats krijgt voorrang boven welke? De firewall is 100% down, NAT forward alles door en SIP staat down tbv de softphone.
Dit VoIP programma bevat alle SIP-settings en zou voorrang moeten hebben, boven alle SIP-settings in de modem (daarom zijn die allemaal leeg gemaakt nu.)

Wat ik mij afvraag is waarom het verkeer van de sip.xxx.xxx en tel.xxx.xxx servers van Telfort niet wordt doorgegeven naar het programma, terwijl alles open staat? Waarom wordt retourdata (en dan met name de RTP-streams voor het geluid) geblokt als het ware en waarom komen incoming calls niet bij het programma aan? :/

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
ik denk dat het volgende wordt bedoeld:

verander in je router de poort van de voip settings, zodat deze zeker niet aan je voip poorten wordt toegekend.
de kans is groot dat deze "voorrang" heeft op de port forward settings :)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh zo...wacht even nu daagt er iets...het was laat! :)
Goed punt, ik ga het gelijk testen! Al heb ik het vermoeden dat er meer loos is...

Getest..zonder resultaat :'(
Alle poorten open, statische routes aangelegd, sip-settings gewijzigd naar poort 8000 en ook de domain-name etc. gewijzigd, zodat de modem zich op geen enkele wijze kan registreren bij de voip-server maar noppes....

Hier word ik echt moedeloos van, na 4 dgn+nachten+>200 test-telefoontjes. 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Misschien nog de setting "sip_alg" oid uitschakelen in je modem, die moet ook altijd worden uitgeschakeld als je een ata achter je Zyxel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 08:33:
Oh zo...wacht even nu daagt er iets...het was laat! :)
Goed punt, ik ga het gelijk testen! Al heb ik het vermoeden dat er meer loos is...

Getest..zonder resultaat :'(
Alle poorten open, statische routes aangelegd, sip-settings gewijzigd naar poort 8000 en ook de domain-name etc. gewijzigd, zodat de modem zich op geen enkele wijze kan registreren bij de voip-server maar noppes....

Hier word ik echt moedeloos van, na 4 dgn+nachten+>200 test-telefoontjes. 8)7
Heb je het al geprobeerd met een stunserver? Zoniet dan is de kans vrij groot dat het gewoon werkt als je er eentje instelt in je ata. Ja dus, misschien kun je nog een andere stunserver proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 24-03-2010 10:33 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties so far. :)

Enable "SIP ALG" had ik al uitgezet, anders kon ik niet naar buiten bellen met de softphone.

Vwb de STUN-server: ik heb alleen het vinkje aangevinkt om te verwijzen naar een dergelijke server en poort 3478 (en 3479 gevarieerd) ingevuld- is er nog iets anders dat ik moet doen om hier gebruik van te maken ofzo?

(Ergens registreren oid?)

Edit: ik heb nu een andere STUN-server, alleen blijft SJphone de message geven: "Resolving STUN server name..." Wat ik wijzig, hij blijft dit geven.

Het lijkt er dus op, alsof de STUN-server zijn werk niet kan doen, alleen waarom niet?
Ook de poorten 3478 en 3479 zijn geforward en in de firewall staat Any(All) op WAN <> LAN doorgezet.

Iemand een suggestie? :)

[ik voel mij een soort Thomas Edison aan zijn 999ste gloeilamp nu]

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Welke firewall heb je het over: die in je computer of die in je routermodem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 15:25
Zet je modem anders eens in Bridge mode om te testen, dan weet je zeker dat het niet door het modem tegengehouden kan worden op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@AtRi; de firewall in de modem. Maar ik heb het idee dat het niet uitmaakt of hij aan staat of niet op een bepaalde manier. Als ik in de logs kijk, dan zie ik het 82.168.x.x adres naar mijn gateway 192.168.1.254 toch iedere keer als "ATTACK" staan, ook als ik de firewall 100% uitzet (en reboot) of alle opties op PERMIT zet in het algemene firewall scherm.

@Spacespider; dat zou ik graag willen, maar om e.o.a. reden lukt het niet de modem in bridge mode te krijgen.
Als ik dit aanvink en apply, dan schiet hij weer terug in routing-mode zogezegd. Ook als ik speel met de andere opties in dat zelfde scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
ik heb zelf de zyxel p 660r-63c adsl2+ router/modem.

deze kan je in bridgemode zetten d.m.v. de juiste firmware (even contact op nemen met zyxel support)

de volgende commando's gebruik ik
(inloggen via telnet)
menu 24/8 (is cli)
ip dhcp enif0 server leasetime 60
poe bridge switch on
exit.

daarna werkt deze perfect in bridge mode

probeer het maar eens ;)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, coole tip- alleen ik heb dit modem wel in bruikleen...als ik dit verkl**t kom ik dat apparaat wellicht niet meer in en dan zijn de rapen gaar, want dan weet Tellie het ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor, geen probleem, u kunt met een gerust hart telnetten. ;)
Mocht u uzelf buiten sluiten is hij na een reset to defaults zo weer de oude.

Meer info over telnet de CLI i.c.m. de Zyxel is hier te vinden.

Hugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Hugo,

OK bedankt! :) Maar: ik heb reeds getracht de modem te resetten via het 'gaatje' van de achterkant, zonder resultaat...alleen via het menu (Tools menu dacht ik) kon ik een reset uitvoeren.
Weet je dan nog steeds zeker dat ik hem zo kan resetten?

Heeft Telfort ook een oplossing voor het 'probleem' ansich, het 'poorten' van VoIP-verkeer naar je desktop, als je je hebt 'unregisterd' in het Zyxel modem zelf? Ik zou graag een VoIP-programma goed draaiend krijgen, thuis achter het modem.

Het lijkt erop dat hij bepaald incoming verkeer blijft blokken, wat je ook probeert (lijkt een bug eigenlijk).
Ik neem nu impliciet aan dat Telfort ermee instemt dat men 'bridged' draait, mijn vraag is eigenlijk waarom deze optie default niet enabled kan worden vanaf de GUI, of heb ik iets niet goed gedaan? (Met de PPPoa/LLC/VC-settings?) Als je bridge enabled, dan houdt de modem na 'Apply' de instelling niet vast.

(Het lijkt een soort eigen Telfort-firmware die de Zyxel draait, of zit ik ernaast?)

[of is mijn modem misschien defect :? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 15:25
Ik weet niet waarom jij die optie niet kan veranderen, maar hier kon ik hem wel gewoon in de GUI aanpassen. Lijkt me dus niet dat Telfort dat heeft dicht gezet. Heb je al eens een andere browser geprobeerd?

Ben je trouwens bedraad verbonden? Misschien dat je die optie niet kan veranderen als je via draadloos verbonden bent.

[ Voor 22% gewijzigd door Spacespider op 25-03-2010 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij hoort eigenlijk ook vanuit de webinterface op bridge gezet te kunnen worden.
Wij optimaliseren zelf o.a. de firmware voor onze DSLAM's en ons VoIP platform.
Opties uitschakelen en weghalen doen we niet. (Zoals bijv. Livebox, Experiabox, Tele2 modems e.d. )

Hard resetten kan ook nog zo:

1. Alle kabels behalve stroom, loskoppelen
2. Modem uitzetten met het knopje achterop
3. Met pen of paperclip het resetgaatje goed indrukken (en tot het einde vast houden)
4. Modem aanzetten met het knopje achterop
5. 30 seconden wachten (reset nog steeds ingedrukt)
6. Modem uitzetten met het knopje achterop
7. Het resetgaatje weer loslaten

De specs van ons telefonie platform kunt u hier vinden: http://klantenservice.int...-bellen.aspx#openfaq10747

U verder assisteren met het instellen van een softphone kan ik helaas niet doen.

Hugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Hugo;

OK, begrijpelijk- no problemo. :)

Die GUI-optie doet het hier niet, ik zal eens een ander Zyxel 4-poorts modem proberen (had ik hier nog liggen), ik kan mij herinneren dat het daar wel mee lukte.

Het palletje is fungeert dus als een soort CMOS-ontlader, als ik het correct begrijp.

Die site's had ik reeds gegoogled, met die CLI settings en de vaste tel. settings maar anyway bedankt! :)
(Waarom gebruikt Telfort eigenlijk een sip.x.x en een tel.x.x domein? Soms lijkt het erop alsof dit vanaf hetzelfde IP gebeurt? De meeste VoIP-aanbieders (Betamax oid) gebruiken meestal alleen sip.x.x).

@Spacespider; Ja, gewoon bedraad hoor. Het is jammer dat ik geen filmpje van mijn desktop kan plaatsen, waarin je het scherm ziet flitsen en de bridge-mode niet accepteert, terwijl onderaan wel in het groen staat iets van "configuration setings applied succesfully" of iets in die zin.

Zou je mij aub kunnen vertellen welke parameters op welke wijze ingevuld dienen te worden (of juist open gelaten), ik kan een fout gemaakt hebben natuurlijk... :)

Ik heb nog even met die bridge-mode gestoeid, zonder resultaat.
Het lukt tevens niet om ook een extra connectie (2e tab in WAN) aan te maken, de eerste is niet te deleten (begrijpelijk), als je een regel hebt aangemaakt (met RFC 1843 oid) en je applied, dan zegt hij "ready", maar hij doet er niks mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 17:34 ]

Verwijderd

Ik heb ook met Zyxel router, Telfort SIP en SJPhone zitten prutsen, voordat ik dit topic tegen kwam. Wat ik ook probeerde, de melding "Blocked by Firewall/NAT" bleef.

Vervolgens andere software geïnstalleerd, Zyxel V100 Softphone. Deze werkt volgens de manual eigenlijk alleen met een IP-PBX maar ik kreeg het wel voor elkaar om m'n mobiel te bellen en gebeld te worden. Alleen werd na opnemen meteen de verbinding verbroken en ging bij incoming-calls de softphone 1x over en verbrak de verbinding. Veroorzaakt door deze log-melding: SIP/2.0 481 Call Leg/Transaction Does Not Exist. De V100 sw heeft een licentie nodig, die heb ik niet dus misschien werkt het daarom niet.

Vervolgens TiViPhone gevonden en geinstalleerd. EN DIT WERKT!

Firewall en NAT goed instellen in je router. In TiViPhone is je login je Telfort telefoonnummer en wachtwoord, sip.telefoniedienst.nl, poort 5060 (iig gelijk aan die in je router), RTP Port op 16384 (idem), OK, et voilá. Je SIP settings in je router kun je laten staan en je firewall eigenlijk ook. Geweldig programma, aanrader. En gratis.

http://www.tivi.com/en/download/download.php

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2010 22:21 ]

Pagina: 1