Toon posts:

advies over Versterker / Receiver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

ik heb afgelopen week een behoorlijk duur speakersetje overgenomen ( 2x driade 41 fronts, 1x energy center en 2x aps achterspeakers ) allen 100 watt RMS per stuk, beste jongens dus (denk ik).

Nu begrijp ik dat ik met een hele dure receiver een fantastisch geluid krijg. De boxen hebben nieuw 2148 euri totaal (ex subwoofer) gekost en de versterker waar ze altijd aan hebben gezeten kostte rond de 1800 euri. (een harman kardon)

De versterker was al verkocht, dus daar heb ik niets aan. Nu heb ik o.a. een Denon AVR 1909 gezien, dat leek mij opzich een mooi ding voor ook nog een redelijke prijs ( heb niet echt een dik budget )

Maar kan iemand mij verschillen vertellen tussen bijvoorbeeld de merken Denon, Marantz, Onkyo en Harman Kardon?

Ik heb namelijk als leek geen flauw idee waar ik op moet letten en heb de speakers ook vrij impulsief gekocht zo van dat ik dacht dat het wel goed zou zijn 8)7 . Ze klinken op mijn huidige LG dvd combinatie trouwens al prachtig :P

Misschien is het belangrijk waar ik hem voor ga gebruiken: af en toe muziek dvd's beluisteren en ik kijk zo'n 4 films per week.

Bedankt voor alle tips!!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:04
Ga eens op bezoek bij een hifi-zaak en vraag of je een luisterafspraak mag maken waarbij je je eigen speakers mee neemt. Smaken verschillen teveel om iets zinnigs hierover te kunnen zeggen. Bovendien is luisteren en vergelijken vaak nog leuker dan het kopen zelf ;).

Verwijderd

Topicstarter
hihi maar ik was niet van plan een hele verhuizing te doen?? maar je kunt niets vertellen over kwaliteit enz enz? of zijn het allemaal een beetje gelijke merken, en denk je dat ik voor mijn gebruik genoeg heb aan een hierboven genoemde versterker?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 11:15

FeaR

In GoT we trust

Onkyo past niet meer tussen het rijtje van de merken die jij noemt. Onkyo was lang een goed merk, maar helaas zijn ze met de xx5-modellen mindere onderdelen gaan gebruiken. Onkyo is zich meer gaan richten op de instapmarkt met modellen als de TX-SR507 die voor de paar honderd euro die ze kosten zeer veel opties bieden. Helaas is er bespaard op de voeding waardoor de receivers de neiging hebben om in te kakken bij een meerkanaals set-up. Onkyo geeft dan aan dat ze 140 Watt per kanaal hebben, maar dat is gemeten bij 6 Ohm op een enkele waarde (veelal 1000 hZ) en op een enkel kanaal. Met een meerkanaals set-up houdt je zo'n 30 Watt over. Dit is overigens niet het geval bij de TX-NR807 en hoger, maar dan zit je weer aan een andere prijs.

Marantz en Denon vallen onder dezelfde holding, maar daar is alles mee gezegd. Binnenwerk ziet er heel anders uit en persoonlijk hoor ik ook zeker klank verschil. Ikzelf zweer bij Denon voor meerkanaals gebruik en Marantz voor stereo. Maar dat is per speaker ook weer anders. Maar al met al zijn het beide goede merken die ook het vermogen gewoon in 8 Ohm weer (durven) geven. Klopt nog niet altijd, maar wel een heel stuk beter dan wat Onkyo doet. Pak bij deze merken 75% van wat ze opgeven bij 8 Ohm en dat haal je met gemak.

Harman Kardon doet het weer anders met het vermogen: die geven gewoon aan wat de receiver aan kan. Je bent verzekerd van dat vermogen en alles boven de 30 Watt is meer dan genoeg om de buren flink gek te maken. Beetje gebruik is zo'n 5 Watt per kanaal. Al hangt het een en ander ook af van de gevoeligheid van de speakers en hoe groot de kamer is. Ook de aankleding van de kamer belangrijk.

Al met al zou ik ook naar de opties kijken die de receiver heeft. Dingen als HDMI Processing zijn gewoon handig om te hebben en scheelt kabels naar je tv.

Advies is toch echt wel te gaan luisteren. Klankverschil tussen speakers is groter dan bij receivers maar er is zeker wel verschil.

Denon AVR-1909 is overigens zeker geen slechte receiver en beschikt over bijna alles wat je zou willen ten opzichte van de nieuwe xx10-modellen. Enige wat je mist is Dolby ProLogic IIz ten opzichte van de ProLogic IIx van de 1909. Andere wat de nieuwe modellen hebben is upscaling van HDMI in naar HDMI out, de 1909 heeft alleen upscaling van analoge bronnen naar digitaal. In het Denon topic staan nog wat meer vergelijkingen tussen de modellen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor je reactie! het blijkt dus echt heel belangrijk te zijn om met je speakers te gaan luisteren.. goh dat had ik nou niet echt in gedachten, haha.. maar bedankt voor de tip.. denon is dus eigenlijk redelijk fantastisch, tenminste zo vat ik je post dan maar even op.. en sorry aan mac1987, ik dacht echt dat het een kwestie was van gewoon een goed merk versterker kopen..

haha de woonkamer heeft een zitkuil van 5 x 5, lekker vierkant dus. daarboven, 1 traptrede, is de eetkamer, 5 x 3. Een redelijk mooie ruimte dus.

kan iemand me trouwens het verschil tussen versterker / receiver vertellen?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 22:03 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Heel simpel gezegd is de receiver het deel wat alle input ontvangt en de versterker dat de speakers aan stuurt. De receivers waar we het hier over hebben is eigenlijk alles in een apparaat: van een tuner, de receiver en de versterker. Er zijn ook losse combinaties mogelijk. Dan heb je een "kast" waar alle input binnen komt en een andere "kast" die voor de versterking zorgt. Maar dan zit je in een heel andere klasse. We houden het hier gewoon bij een receiver :)

Ik heb op dit moment een Denon waar ik zeer tevreden over ben, vandaar dat je wellicht de indruk krijgt dat het een fantastisch apparaat is. Maar als je bijvoorbeeld een Harman Kardon AVR 355 neemt of een Marantz 5004 zijn ook schitterende apparaten. En zoals gezegd is een Onkyo van boven de 800 serie ook goed, maar heb daar zelf niet zulke goede ervaringen mee...

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 23-03-2010 22:11 ]

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01-2025
Hey Fear, je bent nogal negatief over Onkyo.

Nu ben ik zelf al een tijdje op zoek naar een goede betaalbare receiver en kom dan toch elke keer bij Onkyo uit. Ik vroeg me af of de door jou aangegeven problemen met de nieuwe x-08 serie er nog steeds zijn of dat er duidelijke verbeteringen zijn.

Denon is mij trouwens vaak toch iets te duur...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:00

Exirion

Gadgetfetisjist

Davio schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 22:19:
Met alle respect, maar het is maar een mening. Veel mensen hebben een bepaalde mening over een merk omdat ze een keer een model hebben gehoord dat goed of slecht klonk. Onkyo is net als bijvoorbeeld Harman Kardon behoorlijk commercieel geworden, en het zijn allebei merken die niet meer lijken op wat ze ooit waren. Om dan Harman Kardon goed te noemen en Onkyo slecht... tja, ik geloof daar niet zo in.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Davio schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 22:19:
Zoals gezegd heb ik gewoon slechte ervaringen met het merk. Had eerst een Onkyo TX-SR806 welke hele mooie blauwe pixels gaf over 1080p in combinatie met een Playstation 3. Was een fout in de TX-SR806 serie en daarvoor zou een revisie komen. Dus daar ging het al fout tussen Onkyo en mij.
Dan heb je dus ook nog het punt dat ik het jammer vindt dat Onkyo niet meer is wat ze geweest zijn. Als er vroeger 140 Watt per kanaal op een Onkyo stond zou je dat gewoon geloven. Maar nu halen ze dat bij lange na dus niet meer. Het hele imago van Onkyo is gewoon daardoor naar de maan. Ze richten op de onwetende consument die niet verder kijkt dan de 140 Watt en waar de "bij 6 Ohm en 1000 Hz" niets zegt..
Het is niet alleen ik die het niet zo ziet zitten met Onkyo trouwens, zijn heel wat meer users die het niet meer zien zitten met het merk en overgestapt zijn. Of die wel bij Onkyo blijven maar van een TX-SR507 naar een TX-NR807 gaan omdat onder andere de stereoweergave slecht is.

Op zich heb je aan die 30 Watt per kanaal die je overhoudt meer dan genoeg om de buren te pesten. Enige nadeel is dat je er niet heel lastig aan te sturen speakers aan kan hangen. Voor het geld zijn het leuke apparaten en met een budget van 250 euro zou ik zeker de Onkyo TX-SR507 aanraden.

Dus het is deels eigen ervaring dat ik het niet zo heb op Onkyo en deels hun eigen schuld. Al zou ik zo voor een TX-NR5007 gaan als ik de kans had, maar dan zit je wel op heel andere bedragen. Harman Kardon is ook niet meer wat het geweest is, maar dat geldt ook voor Denon en Marantz. Die worden ook met de nieuwere serie lichter dan het vorige model terwijl er meer functies zijn. Dit duidt veel op een lagere voeding. Maar deze merken halen nog wel een groot deel van het vermogen en daarbij is het niet zo erg als bij Onkyo.

Het zijn dus de kleine dingen die bij Onkyo een groter geheel vormen waarom het niet meer je van het is...

• Davio
Ik moet ook zeggen dat ik bij Onkyo terechtkwam omdat ze HDMI 1.4 ondersteuning hebben met de x08 serie en dat is toch iets wat ik graag wil.

Is er al iets bekend over modellen van de andere merken die dit ondersteunen?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Pioneer heeft het ook. Alleen zijn het nog wel de instapmodellen die het hebben, de hogere series zijn nog niet aangekondigd met HDMI 1.4.

• Davio
Zou je de Pioneer VSX-820 dan verkiezen boven de eerder genoemde Onkyo's?

De VSX-820 heeft met $300 (230e) wel een erg redelijke prijs...

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:04
Ik zou bij Pioneer de niet-LX modellen vergelijken met de Onkyo's onder de TX-NR807. Geweldige prijs/kwaliteit verhouding, maar qua opbouw niet te vergelijken met de Pioneer LX en Onkyo's vanaf de TX-NR807. Ik zou persoonlijk liever een hoger en ouder model kopen zoals bijv. een Denon AVR-1909 of Marantz SR-5003 of een hoger model Onkyo of Pioneer dan een nieuw instapmodel Pioneer of Onkyo.
Er is helaas geen enkel merk dat een nieuw model receiver verkoopt van €300 dat kan tippen aan een budget stereoversterker. Je kunt nog steeds niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten als je splinternieuwe receivers koopt.

Ow, en cyberet, excuses zijn niet nodig. Beter een verkeerde veronderstelling en een vraag teveel dan achteraf het verkeerde kopen en spijt hebben ;). Maar luisteren en vergelijken met je eigen speakers blijft de enige manier die je gegarandeerd de goede keuze laat maken.

[ Voor 6% gewijzigd door mac1987 op 24-03-2010 16:17 ]

Pagina: 1