Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Verplaatsen van Opstartbeheer(Boot configuration Database)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen kort maar krachtig te zijn:

Mijn Opstartbeheer(Boot Configuration Data) zit in mijn D: partitie. Ik wil dit naar C: verplaatsen voor enkele redenen.

Ik ben hier gekomen omdat ik niet zeker ben van wat ik moet doen.

link

In de link zie je een engelse topic met daarin een successvolle overdracht van de BCD naar een andere partitie. Probleem is dat hij een aantal dingen niet duidelijk uitlegt waardoor ik bang ben dat ik die fout ga doen en m'n hele pc naar de ballenbak gaat.

Dus m'n vragen zijn:
1. Hoe verplaats ik de bootmgr, bootsect.bak and boot-directory’s files naar de C: schijf? (puur copy+paste?)

2. Hij zet de volgende commands erbij maar ben niet zeker van de volgende delen:
bcdedit /export S:\Boot\BCD
bcdedit /store S:\Boot\BCD /set {9dea862c-5cdd-4e70-acc1-f32b344d4795} device partition=S:
bcdedit /store S:\Boot\BCD /set {b2721d73-1db4-4c62-bf78-c548a880142d} device partition=S:
bcdedit /store S:\Boot\BCD /set {466f5a88-0af2-4f76-9038-095b170dc21c} device partition=S: (hoe komt hij aan deze reeks?)
bcdedit /store S:\Boot\BCD /enum all /v

VistaDVD:\BOOT\BOOTSECT /NT60 S: /FORCE(Hoe kom ik in de cmd via de VistaDVD?)

DISKPART(Is dit een programma dat standaard wordt meegeleverd met windows? En hoe weet ik welke nummer partition C: en D: is?)
select disk 0
select partition 4
active
3. Zijn dit de enige stappen die genomen hoeven te worden of heb ik wat over het hoofd gezien?
Ik dank u alvast voor uw medewerking

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je het hele artikel doorleest zie je dat die persoon ook begint met
bcdedit /v
om zodoende een lijst te krijgen met de GUIDs (dat zijn die nummers) die voor zijn systeem gelden.

Verder kiest hij er bewust voor om een kleine S: partitie als bootpartitie aan te maken, waar jij waarschijnlijk de C: (als die wel op de juiste plek aanwezig is) wil gebruiken.

Als je van de Vista DVD boot - ik neem maar even aan dat je Vista bedoelt - dan heb je ook een HerstelConsole.
Een van de onderdelen is dat je een command prompt kan starten waar je diskpart mee kunt gebruiken.
A Description of the Diskpart Command-Line Utility

C:\Windows\system32>diskpart

Microsoft DiskPart version 6.1.7600
Copyright (C) 1999-2008 Microsoft Corporation.
On computer: EQUINOXE

DISKPART>

In die diskpart prompt kun je dan met list disk je schijven zien.
DISKPART>  list disk

Disk ###  Status         Size     Free     Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          149 GB      0 B
  Disk 1    Online          114 GB  1024 KB
  Disk 2    Online          114 GB      0 B
  Disk 3    Online          232 GB  7168 KB
  Disk 4    Online          465 GB  1024 KB
  Disk 5    Online          596 GB      0 B
  Disk 6    No Media           0 B      0 B
  Disk 7    Online         1397 GB      0 B

offtopic:
jup, ik heb aardig wat schijven erin

met select disk [diskID] en detail disk kun je dan zien welke partities en driveletters waar zitten:
DISKPART> select disk 0

Disk 0 is now the selected disk.

Op die manier kun je in ieder geval de juiste partities en disken achterhalen waar je mee aan de slag moet.

partities:
DISKPART> detail disk

Volume0
Disk ID: A793F8BD
Type   : RAID
Status : Online
Path   : 0
Target : 0
LUN ID : 0
Location Path : PCIROOT(0)#PCI(1F02)#RAID(P00T00L00)
Current Read-only State : No
Read-only  : No
Boot Disk  : No
Pagefile Disk  : No
Hibernation File Disk  : No
Crashdump Disk  : No
Clustered Disk  : No

Volume ###  Ltr  Label        Fs     Type        Size     Status     Info
  ----------  ---  -----------  -----  ----------  -------  ---------  --------
  Volume 2     D   vista        NTFS   Partition     76 GB  Healthy    System
  Volume 3     G   NEW_DATA     NTFS   Partition     72 GB  Healthy

Uiteraard geldt voor alle handelingen die je verricht dat je liefst een goede backup van je data achter de hand wil hebben voor worst-kaas scenario's ;)

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 23-03-2010 20:07 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11 22:49

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Je kunt ook EasyBCD gebruiken. Deze is wat simpeler in gebruik dan bcdedit! :) Uiteraard gelden wel dezelfde waarschuwingen! >:)

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Verwijderd

Topicstarter
@alt-92
Als je het hele artikel doorleest zie je dat die persoon ook begint met
bcdedit /v
om zodoende een lijst te krijgen met de GUIDs (dat zijn die nummers) die voor zijn systeem gelden.
Ik vroeg me dan ook af waar hij die specifieke reeks vandaan had gehaald {466f5a88-0af2-4f76-9038-095b170dc21c}, en of ik deze ook moet gebruiken?

ik ben nu image aan het maken, en ik ga daarna proberen om met EasyBCD op aanraden van adoy het te verplaatsen... alleen ff 2 uurtjes wachten tot m'n image klaar is... zucht...

edit:

Het is gelukt =D

Je moet alleen erop letten dat je de oude schijf deactiveerd via de Diskpart en het daarna aangeeft in de bios welke de nieuwe actieve partitie is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 02:16 ]