[tft powerboard] SMD weerstand en diode vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraph1987
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-05 14:55
Hallo,

Ik ben al enkele weken bezig met het repareren van een HP L1940. Het oorspronkelijke probleem is verholpen maar bij het openen van het scherm was er een klein metalen klipje uitgevallen die dan net weer kortsluiting maakte en dit moet ik nog oplossen.
Met hulp van o.a. ssj3gohan was ik er achter dat een power mosfet K3673 gesneuveld was, maar het circuit kwam nog niet overeen met mijn werkende powerboard. Wegens gebrek aan schema's van BenQ 48.L1G02.A00 heb ik het gedeelte rond de mosfet aan de onderzijde helemaal uitgetekend.
Op deze manier heb ik kunnen bepalen dat er een weerstand op R623 met opschrift "4R7" defect is. Verder is er ook een diode defect op ZD601 die er ongeveer zo uit ziet: http://img.alibaba.com/ph...41/SMD_Diode_SMA_SMC_.jpg

Als ik google dan kom ik tot de conclusie dat de smd weerstand zijn waarde op zich heeft staan. (alle omliggende weerstanden hebben dat ja) Maar net deze heeft een aparte benaming: 4R7. Hij lijkt op de onderstaande weerstanden maar dan met een ander opschrift.
http://image01.conrad.com...3/402303_GB_00_FB.EPS.jpg

Wie kan mij in de richting wijzen van de waarde van de weerstand en diode?

Verder heb ik nog een goede vervanger nodig van mijn K3673 MOSFET. Datasheet:
http://pdf1.alldatasheet....90/FUJI/2SK3673-01MR.html
Volgens ssj3gohan moet ik dan naar 4 punten kijken, Rds(on) moet bijna gelijk zijn. De vorm moet TO-220 zijn en zo lang de maxV 600+ is maakt het niet veel uit welke ik kies. En ik moet de " rise en fall time" liefst rond 10ns maar minstens onder de 50 ns zien te krijgen. Gezien de moeilijke verkrijgbaarheid (alleen nog maar iets gesignaleerd bij farnell) en de prijs van ongeveer 10 euro, wil ik zeker weten welke ik zou kunnen proberen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
4R7 betekend 4.7 Ohm. Dus nu weet je de SMD weerstand in ieder geval :)

ZD601 klinkt in mijn oren als een zenerdiode. Vaak staan daar ook lettertjes op waarmee je kan herleiden wat de spec is. Het is in ieder geval een mini-melf package.

[edit]
Even kleine zoektocht voor je gedaan voor die fet.
Eerst kwam ik uit bij de STB10NK60Z. Alleen die is in TO220 slecht verkrijgbaar.
Vervolgens gaf de partszoekmachine STW12NK80Z aan als alternatief.

Ik heb niet alle specs gecontroleerd, dat mag je zelf doen(of iemand anders) maar iig een stap in de richting. TO-220 en TO-247 maakt overigens niet veel uit hoor. Je mist het koelblokje bovenaan, maar als hij niet heet wordt dan gaat dat gewoon goed.

http://nl.farnell.com/stm...dp/9803858?Ntt=STW12NK80Z

[ Voor 55% gewijzigd door LED-Maniak op 23-03-2010 17:01 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraph1987
Bedankt voor je input,
ik had al een klein vermoeden dat 4R7 4,7ohm was omdat ik eerder een gewone weerstand met de code rood,rood,zilver,goud = 0,22 ohm zocht en daarmee uit kwam op 0R22. Maar toen ik bij conrad zocht naar een smd met 4,7 zag ik niets kleiners dan 47 ohm dus ik dacht dat het waarschijnlijk iets anders zou zijn. Dankzij je bevestiging zal ik beter door zoeken.

Ik kan op geen enkele mini melf iets van opschrift vinden. Tussen het glas en de print lijkt wel wat rode opvulling te zitten, zou daar een opschrift op staan? zo ja dan zal ik hem los moeten solderen. Trouwens als ik met die kleine dingen ga solderen, is een pincet dan handig om ze op de juiste plaats te leggen of wat is gebruikelijk?

Bedankt voor je zoektocht naar een fet. De partszoekmachine FET heeft 0,75 Rds(on). Mag dat zo ver afwijken?

Edit:
Als ik bij farnell 600+V, Rds(on)110-135 ohm, als criteria invoer dan krijg ik 4 interessante fet's
INFINEON IPA60R125CP (Lijkt mij de beste optie?)
INFINEON IPI60R125CP (geen schroefoog)
INFINEON IPP60R125CP (niet geïsoleerd)
INFINEON IPW60R125CP

Als ik de IPA versie opzoek dan zie ik schakeltijden die beter zijn dan de originele?

[ Voor 18% gewijzigd door Seraph1987 op 23-03-2010 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Hoe lager de rdson hoe beter. Dat betekend namelijk dat je minder energie wegstookt in die FET.

Die zener zal wel vastgelijmt zijn, dus die haal je er niet zomaar af.
Als je het gaat solderen: niet te kleine punt, pincet er bij en niet al te dikke tin(ik gebruik voor dat werk 0.35mm)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraph1987
Ik heb een weller boutje met een potlood punt 3mm naar denk ik 1 mm topje, en heb griffon "electro" tin (1,5mm). jij zult wel de slag kleinere "print" hebben ofzo. (ik ben amateur ) Maar ik denk dat het solderen zelf niet zo lastig is. Heb laatst ook succesvol een moederbord van 8 nieuwe elco's voorzien en dat was priegel werk :P De uitdaging zal hier zitten in het pincet niet vast maken :)

Dus als ik je begrijp moet ik gewoon iets zoeken wat minder Rds(on) heeft dan 130 ohm (118 had de orginele) en 600+ volt heeft, de rest is niet relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Seraph1987 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 18:53:
Ik heb een weller boutje met een potlood punt 3mm naar denk ik 1 mm topje, en heb griffon "electro" tin (1,5mm). jij zult wel de slag kleinere "print" hebben ofzo. (ik ben amateur ) Maar ik denk dat het solderen zelf niet zo lastig is. Heb laatst ook succesvol een moederbord van 8 nieuwe elco's voorzien en dat was priegel werk :P De uitdaging zal hier zitten in het pincet niet vast maken :)

Dus als ik je begrijp moet ik gewoon iets zoeken wat minder Rds(on) heeft dan 130 ohm (118 had de orginele) en 600+ volt heeft, de rest is niet relevant?
Waar haal je die 118 ohm vandaan? In de datasheet staat 0.91 typical, 1.18 max... dus rond de 1ohm... (er staat bij mij een . tussen......)

Ik heb even mn stapel power/invertorboards doorgespit. Die 2SK3673 heb ik niet, kwam wel een lichtere variant tegen: 2SK2545. Mogelijk kan die ook, zo op het oog komen de specs aardig overheen, alleen is de stroom die ie mag hebben wat lager (Id 6A tegen 10A in jouw exemplaar). In hoeverre dat daadwerkelijk een issue is... geen idee. Kan best zijn dat ie nog geeneens 6A nodig heeft, laat staan 10, maar goed, dat is natuurlijk gissen.
Eventueel heb ik http://www.littlediode.co...tasheets-PD/PHP7NQ60E.PDF ook.

Die 'rode' diodes heb ik bergen van, zitten op bijna alle printplaten wel.

edit: 4R7 smd zit er ook wel tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 23-03-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraph1987
118 is een fout, ik bedoelde 118 mohm en dat had ik gebaseerd op een vlugge schatting van ssj3gohan die een 0.125 ohm coolmos liet zien. Je hebt gelijk, in de datasheet van K3673 staat rond de 1 ohm. Wat een stuk meer resultaten en een aangenamere prijs met zich meebrengt.
Aardig dat je jouw stapel door hebt gezocht, maar ik moet eerst nog even helder krijgen welke waarde nou echt van belang zijn. Jij/U hebt het nu bijvoorbeeld over de stroom die die mag hebben, terwijl ik daar eerder nog niet op gelet heb. Verder vraag ik me ook af in hoeverre de dissipation (Watt) van belang is. Er staan voor mij nog te veel vage cijfers in de data sheets om een keus te kunnen maken.

Die rode diodes, zijn dat allemaal dezelfde waardes of hoe moet ik er achter komen dat ik die gewoon kan uitwisselen met jouw exemplaar?

Edit:
Zou dit een lijst met opties zijn of wat moet ik er nog aan toevoegen?http://nl.farnell.com/jsp...D%26prevNValues%3D1004185

[ Voor 45% gewijzigd door Seraph1987 op 24-03-2010 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraph1987
Ik denk dat ik er aardig uit kom maar ik heb nog 1 resterende vraag.

Die rode diodes, kan ik die gewoon vervangen met 1 die er hetzelfde uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Heel veel diodes zien er hetzelfde uit dus dat kan niet zomaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraph1987
In de hoop er achter te komen heb ik de 4R7 weerstand vervangen met een kleinere 4R7 van een defect moederbord dat ik toevallig in handen kreeg. De rode ZD601 los gemaakt en nagemeten, hij blijkt toch nog in orde te zijn. Het ding dat hem omzeilde is een PWM controller met geleiding tussen GND en Vcc ( http://pdf1.alldatasheet..../ONSEMI/NCP1200AP40G.html ) maar dit is weer zaak voor mijn topic waar ik al een poosje bezig ben om het scherm te repareren. Dit waren 3 specifieke vragen, bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1